Siła tarcia równa się nacisk razy współczynnik tarcia. Zakładając te same opony, łożyska itp. (napęd) to siła tarcia zależy wyłącznie od nacisku (jeszcze na tym etapie pomijamy tarcie o powietrze). Nacisk zależy od masy (przyspieszenie ziemskie g ma stałą wartość). Stąd też siła tarcia o podłoże rośnie wraz z masą i nie bardzo widzę jak z tym dyskutować...nie bez powodu ciężkie samochody potrzebują mocniejszych silników... Oczywiście przy wzroście prędkości rośnie znaczenie oporu powietrza w stosunku do oporów toczenia (bo siła oporu powietrza rośnie z kwadratem prędkości). Dlatego napisałem, że aerodynamika ma kapitalne znaczenie pod warunkiem, że przy swojej "mocy" mogę rozbujać rower do takiej prędkości gdzie siła oporu aero jest już istotna w stosunku do mojej siły napędowej...
Racja, ale nie cała.
Wzór T=N*f (tarcie, nacisk, wsp. tarcia) dotyczy tarcia poślizgowego, np. przesuwanie kubka po blacie stołu. W przypadku opon i łożysk tarcie poślizgowe jest niepożądane. Chcemy natomiast mieć w nich jak najmniejsze tarcie toczne:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne#Op.C3.B3r_toczenia. Spójrz na rys. 4, znajdź na nim wartość f i trochę o niej poczytaj, jeżeli nie wierzysz mi na słowo

Jest on miarą uginania się koła pod wpływem nacisku.
I owszem, im większy nacisk, tym więcej gumy trzeba odkształcać przy toczeniu koła po nawierzchni, i tym większa jest strata energii w trakcie obrotu koła o kąt jednostkowy. Dysponując ograniczoną mocą maksymalną i z góry ustaloną wartością tej straty mocy na obrót koła, dochodzi się w pewnym momencie do maksymalnej ilości obrotów koła na jednostkę czasu - czyli prędkość maksymalną.
Teraz pytanie - czy ugięcie opony zależy tylko od przyłożonego do niej nacisku?
Odpowiedź brzmi - nie.
Ugięcie opony pod naciskiem zależy również od:
- ciśnienia powietrza w oponie - im większe, tym mniejsze ugięcie
- budowy bieżnika - grube klocki terenowej opony na asfalcie powodują tak duże straty, że aż je słychać, a w szosowych slickach z płyciutkim bieżnikiem/brakiem bieżnika nie ma co się uginać
Odrobina anglojęzycznego tekstu o oponach i oporach:
http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/Ta sama fizyka rządzi kulkami łożyskowymi, tylko że są z metalu/ceramiki i nie pompuje się ich powietrzem

Ponadto warto zauważyć, że opory toczenia rosną liniowo w funkcji prędkości, a opór powietrza z jej kwadratem.
Podsumowując - tak, masa roweru i rowerzysty ma wpływ na opory ruchu powstające w oponach i łożyskach, ale można to zniwelować poprzez napompowanie opon o płytkim bieżniku do maksymalnego ciśnienia oraz odpowiednie (dla naszego portfela

) łożyskowanie.
Aczkolwiek Reneva pokazała znakomity filmik (...)
*pokazał, jeśli można. Wiem, że mój nick jest mylący, a ja nie dałem żadnego swojego brodatego zdjęcia - mea culpa

Postaram się wkrótce to naprawić.
P.S. Chyba znalazlem rek^Khar^Khar...ord zrobiony na rowerze pionowym jadącym oczywiście za samochodem ;>
http://www.youtube.com/watch?v=5qo4Quz7_s4
No... ja mam ciut starsze informacje

Rekord prędkości jazdy w takich warunkach wynosi 268 km/h (
http://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_records#Speed_record_on_a_bicycle). Niestety, też na nienormalnym rowerze.
Przy podjazdach masa ma znaczenie. Ale czy taki 10% wpływ jest duży - to już ocena indywidualna.
Amen.