Autor Wątek: Użytkowy trike koncepcyjny  (Przeczytany 18840 razy)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 09, 2013, 08:29:19 pm »
A ja proponuje mochetowski velocar lub inny stary samochodzik na pedały. Velocar to miej więcej 1920-1940. 4 koła, obudowana konstrukcja, jakiś tam bagażnik z tyłu. Jak się zrobi drewniane poszycie i dobrze to wypoleruje wypoleruje ... ;-) Na forum jest filmik jak ktoś współcześnie budował replikę (żółtą na kółkach z rowerku dziecięcego bmx) takiego mocheta. A jak chcesz użytkowego, to klasyczną towarówkę z wózkiem 2 kołowym z przodu i tyłem z zwykłego pionowego roweru. Przy 50kg ładunku i to jeszcze dużego gabarytowo, to lepsza aerodynamika poziomki jest pomijalna, wręcz kpina.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 10, 2013, 12:01:28 am »
A tak konkretnie to w którą strone bedziesz sie wlókł ? :) Napisz coś wiecej o tym planie samowystarczalność.

A ode mnie to masz takie pomysły:

- http://www.flickr.com/photos/janbeeldrijk/3530806639/in/pool-3wheels%7Cjanbeeldrijk
- http://www.outsideconnection.com/gallant/hpv/mred/tn/P1010002.JPG

Nie wiem jakie masz doswiadczenie z rowerami ale Pamiętaj że czy ze wspomaganiem czy bez niego Waga ma znaczeni: w górach, w razie awarii, w całej konstrukcji która musi miec od pewnego ciezaru juz na prawde porzadne hamulce, piasty itd. nawet tak prozaiczna sprawa jak złapanie gumy, wymaga przy duzej masie napompowania dętki do dość sporego cisnienia, zeby nie stawiala oporów i nie szumiała nie potrzebnie.


Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 10, 2013, 02:35:42 am »
@Neverhood
Nie chodzi mi o aerodynamikę. Całość ma ewoluować w stronę elektryczno/pedałowego mikrokampera dla mnie i psa. Z analizy wyszło mi, ze najlepszy jest układ właśnie a'la pyton, z tym, że zamiast skrzyni, rozsuwana teleskopowo platforma do spania (siedzisko składane do przodu). Ładunek: ja, pies i bagaże. Całość ma być rozwijalna, z możliwością modyfikacji. Mam parę odjechanych pomysłów, ale nie będę na razie pisał, żeby nie wyjść na świra. Prototypy wszystko zweryfikują.

@mareksiudak
Na razie plan jest ruszyć w drogę. :-) Założenie jest takie, że (po tegorocznej próbie na razie klasycznymi środkami - https://freelab.org.pl/profile/greexit/?tab=profile) planuję sobie jeździć pomiędzy różnymi społecznościami alternatywnymi, pracować za wyżywienie i nocleg, a dodatkowo robić reportaże o nich i puszczać w sieć. Dlatego FreeMobil (już się nazwy dorobił) będzie dość napakowany elektroniką i zasadniczo będzie mi służył jako ruchoma wystawa różnych technologii (patrz wyżej o odjechanych pomysłach).

edit: Pamiętam o masie, hamulcach, piastach i dętkach. Ponieważ na razie i tak nie mam pieniędzy, będę ulepszał w miarę rozwoju.
« Ostatnia zmiana: Marca 10, 2013, 02:37:20 am wysłana przez Petros »
Petros At FreeLab

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 10, 2013, 07:23:06 pm »
Pomysł odjechany, trzymam kciuki !!!

Jeszcze mi sie przypomniało, ze ludzie z Atomic Zombie walczyli kiedys z jakims rowerowym camperem:

http://atomiczombie.wordpress.com/2009/04/05/arcturus-campercycle-project-2/

plus minimalistyczna wersja trike z przednim napedem i tylnym kolem skretnym zabudowany (sidewinder):

http://1.bp.blogspot.com/_VrAd2h7-LTc/S_8E6-okpQI/AAAAAAAAAE8/vB5V5vKVg84/s1600/Custom+recumbent+fairing+with+bubble+pic+2.bmp

Powodzenia !
« Ostatnia zmiana: Marca 10, 2013, 07:29:38 pm wysłana przez mareksiudak »

Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 10, 2013, 10:19:04 pm »
No, ten Atomic (zarzucili najwyraźniej) to jest coś podobnego, z tym, że ja chcę coś mniejszego.

Rozwiązania, które chcę przetestować, to:
1. Konstrukcja z prostokątnych profili aluminiowych łączonych obejmami (możliwość demontażu w warunkach polowych) lub optymalnie wiązanych linką nierozciągliwą na przekładkach antypoślizgowych.
2. Rama platformy rozsuwana (do tyłu) teleskopowo, z odchylaną podpórką. Pożyteczna na postoju (do spania) lub do przewożenia lekkich a obszernych ładunków. Szerokość między kołami 1-1,2 m, długość od 1,5 do 2,5 m
3. Amortyzacja centralna (podobnie jak w Pytonie), ale (ze względy na potrzebę płaskiej podłogi) wahacz pracuje w dół, naciągając (via linka stalowa i wałek) dłuugą sprężynę ukrytą pod podłogą.
4. Koła zawieszone na wahaczach ramowych, amortyzowane typowymi amortyzatorami z górali, pracującymi na ściskanie.
5. Napęd elektryczny: Solar roof (mam panel 230W/24V), 4 akumulatory 12V/80Ah, dwa silniki 48V/500W wplecione w koła tylne. Moc ograniczona do poziomu legalnego oprogramowaniem kontrolera.

Największy problem mam z brakiem wizualizacji (nie mam jak skorzystać z żadnego CADa ani sketchupa) i z zaprojektowaniem przegubu skrętnego. Potrzebowałbym też porady co do dobrania wielkości profili. Na razie założyłem 40*80*4.

Ogólnie - wszelkie rady, jak to zrobić lepiej, są mile widziane. Podstawowy wymóg jest taki, żebym narzędziami zabranymi ze sobą mógł zbudować klona (z czegoś żyć trzeba) :-)
Petros At FreeLab

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 11, 2013, 03:18:53 pm »

Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 15, 2013, 01:38:55 pm »
Śnieg nas zasypał na pół metra (wczoraj do domu wracaliśmy monster truckiem, do poniedziałku już tylko skuter śniegowy), więc postanowiłem zwizualizować FreeMobila. A że pod linuchem Sketchup nie chodzi, to sięgnąłem do metod tradycyjnych. Oto efekty:
http://imgur.com/a/RF6y2

Petros At FreeLab

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 16, 2013, 06:52:17 pm »
To jest jakiś odlot. Chcesz móc wykonywać takie pojazdy w warunkach spartańskich. A tu mowa o aluminium, widzę na projekcie wygięte profile. I jeszcze na tym zarobić na życie. Odlot.
 
Zamiast skomplikowanego zawieszenia zawsze można dać grube opony (balonowe rowery :D).
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 16, 2013, 08:42:51 pm »
Teraz dopiero zauważyłem, co świętowanie wyjazdu Brandona i edytor opisów w Imgurze zrobiły wspólnie z moimi uwagami. Przepraszam.

Specyfikacja i uwagi są już ładnie czytelne na http://imgur.com/a/RF6y2, a tu wersja tekstowa:

Opis ogólny

Trójkołowiec pedałowo-elektryczny.
Uniwersalny transporterek dla ekoosadników, z opcją rozwinięcia w mikrokamper.  

Konstrukcja zainspirowana/oparta na ukraińskim (http://hpv.com.ua) Pytonie-2 (http://bit.ly/Pyton-2), którego szkic widać na monitorze na zdjęciach.

Pokazany model jest w skali 1:5.

Rzeczywiste rozmiary:

   
  • Szerokość: 1,2 m (można zmniejszyć do 90 cm, co czyni z niego rower w rozumieniu Kodeksu Drogowego)
       
  • Długość: 2,4 m (opcjonalna wysuwana z tyłu część ramy zwiększa ją do 3,4 m)
  • Koła: 24" wzmocnione koła MTB

Konstrukcja ramy głównej:

   
  • Podstawowa - spawane profile stalowe
  • Zaawansowana - prostokątne profile duraluminiowe, wiązane (podkładki przeciwślizgowe) i mocowane obejmami śrubowymi.
  • Ekstremalna/frikowa - drewno/bambus klejone i wiązane.

Uwagi do zdjęcia "Widok ogólny"

Czego nie ma na zdjęciu:

  • Wplatanych w tylne koła silników 2 * 500 W 48V DC.
  • Dodatkowej sekcji ramy wysuwanej do tyłu, przedłużającej platformę z 1,2 do 2,2 m.
  • Daszka z panelem elektrycznym 230 W.
  • Osłon aerodynamicznych i przeciwdeszczowych.
  • Zwijanej podłogi

Co jest na zdjęciu (szczegóły oznaczone cyframi):

   1. Centralny amortyzator pracujący z długą sprężyną (w modelu: gumka). Rozrysowany odręcznie na innym zdjęciu.
   2. Siedzenie odchylane do przodu przy załadunku lub podczas noclegu.
   3. Centralny przegub z dwiema osiami obrotu - zapewnia amortyzowane ugięcie konstrukcji i skrętność na zasadzie taczanki.
   4. Niezależne zawieszenie tylnych kół na wahaczach z amortyzatorami ściskanymi. Już dostałem kilka wartościowych sugestii zmian/modyfikacji.
« Ostatnia zmiana: Marca 16, 2013, 08:46:24 pm wysłana przez Petros »
Petros At FreeLab

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 17, 2013, 06:02:19 pm »
działa sketchup pod linuxem bez problemu, zainstaluj sobie wine. Korzystam i śmiga bez problemu.

Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 17, 2013, 06:07:00 pm »
działa sketchup pod linuxem bez problemu, zainstaluj sobie wine. Korzystam i śmiga bez problemu.

Spędziłem trzy dni debugując. Ostatnia informacja od wine: mam za starą kartę graficzną. Mam się zgłosić, jak wymienię komputer na nowy. Masz jakiś na zbyciu?
Petros At FreeLab

koncki

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 17, 2013, 11:23:53 pm »
Jak chcesz rozwiązać problem różnicy prędkości prawego i lewego koła podczas skręcania? Jeśli zastosujesz silniki DD (czyli bez wolnobiegu), to oba teoretycznie będą się kręcić zawsze z taką samą prędkością. Tu byłby chyba potrzebny jakiś elektroniczny dyferencjał. Krótko mówiąc - zdaje się, że dużo prościej ( i taniej) byłoby dać jeden silnik na przód.

Petros

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
  • Życie w drodze.
    • FreeLab w drodze
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #27 dnia: Marca 18, 2013, 07:22:43 am »
Jak chcesz rozwiązać problem różnicy prędkości prawego i lewego koła podczas skręcania? Jeśli zastosujesz silniki DD (czyli bez wolnobiegu), to oba teoretycznie będą się kręcić zawsze z taką samą prędkością. Tu byłby chyba potrzebny jakiś elektroniczny dyferencjał. Krótko mówiąc - zdaje się, że dużo prościej ( i taniej) byłoby dać jeden silnik na przód.

To zależy od kasy. W najtańszej wersji będzie jeden silnik, napędzający jedno koło tylne.
Jeśli będą dwa silniki, to dyferencjał zaemulujemy na kontrolerze. W egzemplarzu dla siebie zamierzam zastosować sporo inteligentnej elektroniki, między innymi kontrolującej hamowanie regeneracyjne. Dyferencjał będzie wtedy po prostu kolejnym podprogramem.

Silnik na przód ma urok prostoty, ale ma też wady:
- zwiększa masę zawieszoną skrętnie
- wymaga długich kabli
- Mam tylko jeden (duży) silnik i w razie awarii nie mam napędu wcale.


Petros At FreeLab

Xun Vixx

  • Gość
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #28 dnia: Marca 20, 2013, 09:01:28 pm »

"Kyoto" Cargo Trike
Na stronie właściwie krok po kroku jak zbudować.



Możliwości podobnego roweru z Organic Engines (S.U.V.) były na tyle dobre, że na wybranych fotkach ciągnie przyczepę samochodową z żaglówką.




Konstrukcja banalna, przy dobrym projekcie można łatwo zamienić cargo na rikszę albo kampera. Da się łatwo dobudować przyczepkę (właściwie to drugi tył roweru zaczepiony do zbudowanej maszyny)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Użytkowy trike koncepcyjny
« Odpowiedź #29 dnia: Marca 20, 2013, 10:43:24 pm »
Ale jakie zalety ma taki poziomy trójkołowiec towarowy? Ja ich nie widzę w porównaniu do klasycznej 3 kołowej towarówki.

Cytuj
Możliwości podobnego roweru z Organic Engines (S.U.V.) były na tyle dobre, że na wybranych fotkach ciągnie przyczepę samochodową z żaglówką.
Nawet wigry 3 z kółeczkami bocznymi pociągnie taką przyczepę.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!