Autor Wątek: Budowa Cruzbike od podstaw  (Przeczytany 27825 razy)

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Budowa Cruzbike od podstaw
« dnia: Grudnia 05, 2012, 09:35:17 pm »
Witam moim planem na tegoroczne ferie (14 styczeń) jest zbudowanie roweru właśnie tego typu. Do dyspozycji mam 2 ramy coś pokroju tego  http://nokautimg3.pl/p-bd-39-bd39b5982b9922fd984f8e1b5539d1c9500x500/rower-arkus-deltatrend-20-nieb.jpg  i tego http://nokautimg2.pl/p-a5-7c-a57cf3d63f207811e3323a781ef7c5d2500x500/rower-gorski-tolin-pelikaan-mtb.jpg        z kołami 26 ` i kilka ram od zwykłych damek. Rower chciałbym mieć z amortyzorowanym tyłem (ewentualnie bez) mniej więcej taki jak tego użytkownika http://forum.poziome.pl/index.php?topic=634.0 :) Czy mógłbym prosić jakieś plany amortyzacji i z czego ją wykonać ? O kilku istotnych sprawach pewnie zapomniałem dlatego pytajcie mnie poniżej.

Ps. Co sądzicie o tym by zamiast na końcu rower malować obkleić go folią Carbon 3d ?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 05, 2012, 10:00:12 pm »
Czy mógłbym prosić jakieś plany amortyzacji i z czego ją wykonać ?
Najprościej użyć tego co już masz, ja bym to widział tak:

Kierownicę łatwo zamontujesz na sztycy mostkiem:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/MojePoziomkiProjektNr1Cruzbike#5435832549025230578
Z tego drugiego można by zrobić lwb:

Z sterowaniem bezpośrednim / pośrednim do wyboru.


Ps. Co sądzicie o tym by zamiast na końcu rower malować obkleić go folią Carbon 3d ?
Pewnie będzie się z czasem ścierać ale efekt może być ciekawy. Próbuj, tylko odtłuść ramę przed oklejaniem.

gines

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 47
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 06, 2012, 01:14:47 pm »
Taka folia pewnie by ładnie wyglądała, tylko będzie też zasłaniała miejsca spawów i możesz nie zauważyć jak Ci jakiś zacznie pękać (odpukać) miejmy nadzieje że tak nie będzie. Jednak gdyby tak się stało to możesz mieć bardzo nieprzyjemnie skutki podczas jazdy.

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 06, 2012, 05:47:06 pm »
Właśnie mój pierwszy cruzbike wyglądał niemal że identycznie jak to narysowałeś Yin. Jednak odnośnie jego masy  nie chciał bym się wypowiadać. Był tak ciężki że ledwo co go dźwigałem do góry :D Tym razem chciałbym    zrobić coś o wiele lżejszego i bardziej niskiego wysokość od ziemi optymalnie 40 cm, a waga hymmm 15 kg.    Wiadomo że najlepiej jest projektować wszystko w praktyce. Spawarkę miałbym  od sąsiada a co do reszty narzędzi to raczej mam. Gdyby ktoś znalazł jakiś naprawdę fajny projekt takiego cruzbike  to prosił bym żeby go tu opublikować. Na razie znalazłem na you tube  dość ciekawy filmik  http://www.youtube.com/watch?v=RguFpnITQhM&feature=related

Co do foli to zakrycie spawów rzeczywiście  może być minusem. A jeśli chodzi o  jakość to myślę że i tak lepsze to niż spray :) 

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 06, 2012, 09:59:45 pm »
Gdyby ktoś znalazł jakiś naprawdę fajny projekt takiego cruzbike  to prosił bym żeby go tu opublikować.
Zerknij tu: https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDCruzbikeMBB

Hmm 15kg w stali jest realne np coś w ten desen:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDCruzbikeMBB#5641850573404397938
(Rower forumowicza Tomek70)

Z amortyzacją w tej wadze gorzej - chyba że zrobisz z tyłu coś takiego:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDZOXIInne#5435576194480763954


wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 07, 2012, 03:09:57 pm »
Właśnie tak się zastanawiam czy opłaca się tą amortyzację robić... Może zrobię po prostu bardziej komfortowy fotel i już :) Ok dziękuję jak zacznę działać to pokażę zdjęcia ;)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 07, 2012, 06:40:25 pm »
Uwierz mi że się opłaca nie idż na łatwiznę odwdzięczy ci się za to rowerek i twój kręgosłup rób go trzy miesiące a zrób dobrze do wiosny daleko
http://www.youtube.com/watch?v=bQ2Ffm9UrHc

http://www.youtube.com/watch?v=TvTHRbERwHI&feature=plcp
« Ostatnia zmiana: Grudnia 07, 2012, 06:43:02 pm wysłana przez tomek70 »

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 07, 2012, 07:26:30 pm »
potwierdzam, amortyzacja to minimum z tyłu, jeżdżę aktualnie bez z bardzo miękką gąbką która zosatwia jeszcze "amortyzacje" na dziurach, ale rower przy semi slickach 26x1,5 pompowane do 3,5 bara i koła odbijają się od wszystkiego co napotkają na drodze. zjazd z krawężników do miłych rzeczy też nie należy. Z drugiej strony odciążasz poniekąd koła, amortyzacja "pobiera" na siebie wagę użytkownika i koła tak już się krzywią :)

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 07, 2012, 07:58:05 pm »
Czyli jednak polecacie amortyzację ? No właśnie nie wiem. Aktualnie rower  jest projektowany i jeszcze wszystko przede mną... Słyszałem że amortyzacja zabiera sporo energii która zamiast iść w koła idzie po prostu w sprężynę czy to prawda ? I jak wy odczuwacie różnice jazdy bez i z amortyzacją na dłuższych trasach, i ogólnie średnie prędkości itp. ? Tomek widziałem że Twoją ramę od Cruzbike mógłbyś dać jakiś ogólny opis i jak Ci się ten rowerek sprawował ? :)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 07, 2012, 08:38:38 pm »
Jeśli chodzi o starty to na zwykłym najtańszym amorku są bo to praktycznie sprężyna na Allegro można kupić takie z tłumieniem olejowym lub próbować zrobić takie tłumienie samemu,  są amortyzatory z tłumika  z pralki automatycznej tam były takie olejowe. Do tej pory miałem założony meblowy trochę  jest za słaby ale poprawa ogromna. ustało znacznie  bujanie. Jeżeli pod wpływem nacisku na pedały amortyzator się nie ugina to wiekszych strat nie masz. W cruzbike tył ci się nie ugina, jak dusisz na pedała. Tylko powinno być tłumienie bo przy wjechaniu w byle dziurę na miękkim amorku a takie preferuje kilka razy cie bujnie góra dół.

W moim rozwiązaniu natomiast przód się ugina  są straty  ale nie są ogromne,   Kiedy zjedziesz z równiutkiego asfaltu bez amortyzacji na nierówną wiejska drogę to byle dzieciak na MTB cię wyprzedzi a ty będziesz lawirował po między dziurami modląc się żeby to się już skończyło.

Jeśli chodzi o Plany mojego rowerka to nie mam nawet fotek  ale wszystko możesz na youtube zobaczyć lub popatrz na

http://www.bikestats.pl/rowery/MBB-leopard-2_4012_13147.html

Wcześniej robiłem cruzbiki z amortyzowanymi fotelami. Nie mam też ich fotek ale widziałem je w archiwach kolegów:)

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 07, 2012, 09:24:43 pm »
Co do amortyzatora to mam taki z górala (kross kupiony na targu... ) Jak pamiętam uginał się świetnie a i dziur też prawie nie czułem także powinien być ok :) Spróbuję coś wykombinować myśle że to nie będzie zbyt trudne jak na pierwszy rower ;)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 07, 2012, 11:32:22 pm »
Czyli jednak polecacie amortyzację ?
Zdania są podzielone, poszukaj w starszych postach był poruszony ten temat. Po pierwszym sztywnym poziomie byłem zdania że amortyzacja w poziomie być musi. Po dwóch amortyzowanych poziomych wróciłem do całkiem sztywnego i teraz twierdzę że przy dobrze zbudowanej stalowej cienkościennej ( w miarę) ramie na dużych kołach amortyzacja wcale nie jest niezbędna.


Słyszałem że amortyzacja zabiera sporo energii która zamiast iść w koła idzie po prostu w sprężynę czy to prawda ?
Też było omawiane w wspomnianym wątku. Straty są zawsze - jak duże zależy od projektu amortyzacji, jakości dampera i tego o ile amortyzacja podnosi wagę. Przykładowo - mój sztywny hi racer jest na tej samej trasie o 2-3 km/h szybszy ( mowa o prędkości średniej) niż mój amortyzowany swb.

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 08, 2012, 09:58:18 am »
http://img543.imageshack.us/img543/9403/zdjcie0058j.jpg         http://img72.imageshack.us/img72/447/zdjcie0059k.jpg         http://img402.imageshack.us/img402/5606/zdjcie0060s.jpg      http://img26.imageshack.us/img26/231/zdjcie0061w.jpg

Znalazłem amortyzator po prostu z krzesła obrotowego :)    Tylko nie wiem jak to można wykorzystać :/  Myślę żeby ogólnie cały fotelik z tego zrobić ale to jest dosyć ciężkie ... Teraz to już nie wiem jak robić ten rower . Wszystko ma swoje plusy i minusy najgorsze jest to że ja takich rowerów nie mogę ze sobą porównać :/ Z  jednej strony chciało by się wsiadać jak do limuzyny a z drugiej przydało by się coś malego i lekkiego . Tak ogólnie to planuje koła 26`  i to nie na jakichś tam szosówkach tylko zwykłe uniwersalne koła       

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 08, 2012, 01:08:39 pm »
Właśnie wszystko zależy od tego czego oczekujesz od rowerku, najlepiej wszystkiego
 ale wszystkiego mieć nie można.
Ja przesiadłem się teraz na koła 28"  Jeśli na trasę to tylko 28".

 Ta gazówka z krzesła jest ciężka ale to zewnętrzna obudowa jest taka, samo co siedzi w środku jest lekkie kiedyś miałem zamysł żeby to wykorzystać, trzeba rozebrać wierzchnią warstwę nie pamiętam już dokładnie jak to w środku wygląda trzeba tylko przy tym uważać żeby nie popsuć, albo stoczyć na tokarce, jak ktoś ma możliwości bo ta zewnętrzna blacha ma chyba ze 3,5mm

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Budowa Cruzbike od podstaw
« Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 08, 2012, 01:43:30 pm »
Na początek im mniej kombinowania tym lepiej, damper masz już chyba z roweru do którego wcześniej podałeś linka, jeśli nie najprościej ( i pewnie najtaniej) będzie kupienie najtańszego chińskiego sprężynowego dampera na allegro. Np:http://allegro.pl/amortyzator-sprezyna-tyl-165mm-i2845304106.html

Wahacz też już masz, wystarczy odciąć z ramy tuleję na której jest mocowany i przespawać do nowej ramy np jak tu:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/MojePoziomkiProjektNr2LWBFalloutMontaz#5435834758892477218