Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P9  (Przeczytany 27311 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt i budowa IMK P9
« dnia: Marca 20, 2012, 01:09:50 pm »
Jakoś tak wyszło, że nie było zbiorczego wątku o budowie IMK P9 więc przy okazji sesji zdjęciowej nadrobię zaległości:
Link do całego albumu:
https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/IMKP09
i szczegóły:

Zwrotnice:






.

Wytoczone z pręta EN-AW 2017A (dawne duraluminium Pa6). Zapewnia pochylenie osi zwrotnicy do środka wynoszące 22O, wynikające z odległości płaszczyzny symetrii koła od zewnętrznej powierzchni oporowej na osi - dzięki temu oś obrotu zwrotnicy przecina się z płaszczyzną symetrii koła. Dokręcane elementy z płaskownika (EN-AW 2017A, grubość 8mm - taki jest wymóg grubości) pozwalają na zamocowanie zacisków hamulców tarczowych. Ramiona zwrotnic są również robione z płaskownika EN-AW 2017A, tylko o grubości 10mm i są mocowane poprzez zaciśnięcie (śruba M6) na osi zwrotnicy. Dzięki zaciskaniu mogę płynnie regulować kompensację Ackermana (wyliczone 19O) i anty-Ackermana (w zasadzie -1O). średnica osi zwrotnicy dopasowana jest do sterów rowerowych 1"Ahead.
Drążki kierownicze są robione z pręta D10, gwintowanego na końcach M6-6H i M6 LH-6H, dzięki temu mogę dobrze regulować geometrię zawieszenia. Drążki są zakończone przegubami kulistymi PGAKR-6 i PGAKl-6. Ja je kupiłem w Premie w wAw i qrwa przepłaciłem 5x. Jak kupiłem, to się dowiedziałem, że można je kupić za jakieś 8pln na Allegro.

Fotel
Szablon fotela:

I jeszcze suche oparcie:


Fotel robiony ze zimnogiętej na mokro sklejki 4mm (siedzisko) i żeber ze sklejki 6mm. W celu wykonania fotelika, najpierw robimy szablon, czyli bierzemy 2 grube deski (takie 45mm grubości na min 150mm szerokości) trochę dłuższe niż fotelik. Wycinamy w nich kształt naszego fotela (negatyw) - można najpierw zrobić szablony z papieru. Montujemy je razem ze sobą, tak aby miały szerokość fotela (trzeba dystansów pomiędzy nimi) - można bez dystansów, ale wtedy bardziej się fotelik krzywi. Możemy posiedzieć na takim szablonie z desek i zorientować się, czy dobrze wyszło. Przygotowujemy dużo drewnianych podkładek (listewek) długich jak szerokość fotela i szerokich na jakieś 15mm (grubość 4~6mm), z 2 otworkami, tak, aby trafić w deski - trzeba przyjąć podkładkę co jakieś 50mm długości. Przygotowujemy dużo wkrętów do drewna, w tym trochę długich. Przygotowujemy parę pasów do mocowania ładunków (takie z grzechotką do napinania) - przydadzą się do dociskania opornej sklejki i wkrętarkę elektryczną z dobrze naładowanym akumulatorem a nawet zapasowy akumulator też (szkoda ręki, żeby wkręcać te wszystkie wkręty). W między czasie, wycinamy ze sklejki kształt przeszłego poszycia fotela - ja dla młodego robiłem, ze sklejki 4mm + dodatkowa warstwa 4mm na przedniej krawędzi (pasek jakieś 15mm szerokości, ładnie zeszlifowany od strony siedzenia), dla dorosłego może być 6mm, choć wzmocnienie krawędzi siedzenia może się zawsze przydać. Na dolnej stronie sklejki rysujemy linie pomocnicze o szerokość zewnętrznej (lub wewnętrznej co będzie lepiej widać) szablonu - żeby fotel wyszedł prosto oraz na rozstawie żeber, robimy też otwory pod wkręty mocujące podkładki (mogą być później wykorzystane do mocowania żeber) oraz pod mocowania fotelika (na płaskim łatwo się wierci). Przygotowujemy też żebra - ja zrobiłem ze sklejki 6mm ale Junior waży ~22kg, dla dorosłego, 9~12mm może być dobre - im grubsza, tym łatwiej będzie w nią wkręcać wkręty, bo ja musiałem dać kątowniki stalowe (w 6mm sklejki nic nie wkręcę). Z perspektywy czasu dochodzę do wniosku, że zamiast kątowników można dać bardzo dobry klej, docisnąć i zalaminować - next time - w końcu jeszcze przede mną jest "Różowy model"  Jak już przygotowujemy siedzisko to do moczenia (w całkowitym zanurzeniu) - 1 doba to trochę za mała, myślę, że 2 doby moczenia non-stop wystarczą. Po wyjęciu z wody, wytrzeć i jazda przykręcać przez podkładki do szablonu - jak wkręty nie dają rady dociągać, to pomóc sobie pasami do mocowania ładunków - całe siedzisko gięte od razu z jednego posiedzenia. Odczekać aż sklejka wyschnie - jakieś 2~3 dni i można odczepiać od szablonu a następnie od razu mocować (wkręty oraz klej) żebra, żeby siedzisko nie zapomniało kształtu. Następnie na wkręty i klej mocujemy na przedniej krawędzi siedziska pasek wzmacniający i dokańczamy szlifowanie "krawędzi spływu". Na koniec lakier i tadam!! skończone.
Do ramy zamocowany jest za pośrednictwem ceowników z EN-AW 6061 (Pa38) przykręcanych na śruby zamkowe do fotela i do nakrętek wspawanych w ramę. Pomiędzy ceownikami a sklejką fotela jest jeszcze dodatkowa przekładka ze sklejki 12mm przykręcana na wkręty zarówno do siedziska jak i do żeber.

Rama:
Tylny trójkąt przerabiany z IMK P1 (budowany z Jubilat2) konwersja 24" =>20" + większe pochylenie dawnej rury podsiodłowej:

Głowna belka ramy z trójkątem tylnym:

Poprzeczka ramy z połówką główki ramy z IMK P1:

Całość ramy gotowy do ostatecznego spawania:


Rama jest wykonana z profilu stalowego 35x35x2, spawanego elektrodą. Szablon do spawania zrobiłem ze sklejki 12 i kształtowników aluminiowych. Najpierw został pospawany tylny trójkąt - pochodził z P1 czyli przerabianego Jubilata. Jubilat i P1 miały koło 24", P9 ma tylne koło 20" więc trzeba było skrócić widełki (dolne od strony haków, górne od strony dawnej rury podsiodłowej). Dodatkowo mocniej pochyliłem i skróciłem rurę podsiodłową w stosunku do oryginału, po to, żeby móc bardziej pochylić fotel i żeby rura była bliżej fotela (mniejsza przestrzeń między fotelem a tylnym kołem). Drugim etapem było spawania zgiętej głównej belki ramy - ma wycięty trójkąt i ponownie jest zaspawana, żeby uzyskać przełamanie w miejscu mocowania poprzeczek przednich kół. Trzeci etap - dospawanie głównej belki ramy do tylnego trójkąta. Następnie zostały wykonane poprzeczki - również są zgięte (łamane) poprzez wycięcie trójkąta i zaspawanie. Do tak przygotowanych poprzeczek zostały przyspawane główki ramy (pochodzą z pociętej na pół główki ramy z P1 /Jubilata). Poprzeczka jest "łamana" dlatego, żeby mieć cięcia w jednej płaszczyźnie oraz, żeby główka ramy była spawana prostopadle do poprzeczki co upraszcza szablony i ustawianie. Ostatecznym krokiem było przyspawanie tego do głównej belki - zostały założone w tym celu stery i zamontowane zwrotnice, co pozwoliło precyzyjnie ustawić położenie osi kół w stosunku do całości, lekkie dopasowanie subtelnymi narzędziami (szlifierka kątowa :) ) i spawarka w dłoń.

Produkt finalny:




Szczegóły układu kierowania:


Dane techniczne:
Długość:157cm (można zmniejszyć, ograniczając zakres regulacji)
Rozstaw osi: 82cm
Szerokość: 75cm
Wysokość: 55cm
Wysokość fotela: 21cm
Przewyższenie suportu: 4cm => 13cm zmienne wraz z regulacją długości.
Zakres regulacji suportu: 35cm
Waga: 12.5kg
Koła - przód 2x12", tył: 20"
Przerzutki: tył: Sram S7 (planetarna, wewnętrzna, 7 biegów), przód: brak
Hamulce: tył - torpedo, przód - przewidziany pod hamulce tarczowe, w założeniu niezależne dla prawego i lewego koła, jeszcze nie zamontowane.

Jeszcze będę edytował i dokładał.
« Ostatnia zmiana: Marca 26, 2012, 08:30:49 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #1 dnia: Października 02, 2012, 01:33:01 pm »
czy sworznie, ośki, i reszta schematów odpowiadałaby konstrukcji większych rozmiarów? Np. zrobienie wersji dla dorosłych z tego modelu?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #2 dnia: Października 02, 2012, 05:47:44 pm »
Statycznie osie przednich kół wytrzymują dorosłego (teraz są na śrubach M10 o twardości 8.8), ale lepiej byłoby zwiększyć ich grubość co najmniej do 12mm albo wytoczyć je z dobrej stali, a najlepiej jedno i drugie (tak robi australijski Greespeed) .
Rama jest wykonana z profilu stalowego 35x35x2 i patrząc na doświadczenie BartkaZ przy budowie jego pierwszego Flevo powinna wytrzymać.
Ramiona zwrotnic wytrzymają.
Obejrzyj także sobie trójkołowce AtomicZombie oraz KMX w celu przyjęcia ogólnych zarysów geometrii.


Edit: wraz ze zwiększaniem średnicy kół przednich zmianie może ulec kąt pochylenia zwrotnicy do wewnątrz wynoszący u mnie 22o co wynika ze średnicy koła (12.5") i odległości płaszczyzny koła od powierzchni oporowej łożyska (55mm).
« Ostatnia zmiana: Października 02, 2012, 06:30:16 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #3 dnia: Października 02, 2012, 08:56:49 pm »
Taki luźny pomysł: fajnie by było gdyby takie zwrotnice znalazły się w poziomym sklepiku, obok większych blatów. Panowie Antonowitch i Franc temat do obgadania przy okazji warszawskiego spotkania i omówienia kwestii zlotowych? ;)

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #4 dnia: Października 03, 2012, 11:50:34 am »
No Panie Franc chcesz Pan gadać ?
;))) To oczywiście żart, pewnie pogadamy a odnośnie Twoich przegubów kulistych Bartku to powiem Ci że nie przepłaciłeś.

Kupiłeś po prostu polskiej produkcji firmy ISKRA, stąd ta cena.
http://www.brammer.com.pl/katalogi/iskra/katalog/katm6o1.html

Na Polskim rynku można jeszcze znaleźć importowane z Niemiec w podobnej cenie oraz Chińszczyznę zalegającą po 8zeta na alledrogo ;)
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #5 dnia: Października 05, 2012, 03:14:00 pm »
czyli reasumując. podane części tj zwrotnice itp wytrzymają dorosłą osobę? Za nie całe 2 tyg będzie zastrzyk gotówki i chciałbym to wykonać. Materiał już mam, spawarkę MAGa też, uprawnienia się "drukują" Elementy robiłeś sam czy ktoś wykonywał? Jaki może być tego koszt?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #6 dnia: Października 05, 2012, 07:35:01 pm »
Statycznie ośka D10mm ze śruby M10-8.8 w przednich kołach wytrzymuje dorosłą osobę (sam na tym rowerze kawałek jechałem), ale ja osobiście bym nie ryzykował i zrobił oś D12 /D15. Na innych elementach możesz się spokojnie wzorować.
Poza tym pamiętaj o właściwym doborze kątów pochylenia zwrotnicy, u mnie wynosi 22o, ale jest to przypadek szczególny wynikający z zastosowanego koła i odległości osi koła od powierzchni oporowej. Przy większych kołach ten kat wyjdzie inny! Wszystko to zostało opisane przez p. Horwitz'a jako instrukcja budowy Thunderbolta i przetłumaczone przez JarkaS: http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm
Osie zwrotnic toczył/frezował mi ślusarz usługowy, kosztowały 100pln, resztę wycinałem sam z drobną pomocą kolegów z pracy przy otworach D27 w ramionach zwrotnic.
« Ostatnia zmiana: Października 05, 2012, 07:39:28 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #7 dnia: Października 06, 2012, 09:36:15 am »
Spawane elektrodą. W takim razie poproszę o szczegóły jaką, co i jak, porady i zdjęcia spawów (przed szlifowaniem).
Co to za plastikowe koła z przodu?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #8 dnia: Października 06, 2012, 11:09:41 am »
Spawane było elektrodą D2.5mm firmy nie pamiętam (kupione w LeroyMerlin), chyba najniższym zalecanym prądem, ale też tego nie zapamiętałem i nie mam jak sprawdzić bo spawarkę wraz z elektrodami oddałem już dawno szwagrowi.
Więcej zdjęć jest chyba w mojej Galerii na Piccasie - link na początku.
Kółka są kupione na Allegro, są to kółka do wózków, hulajnóg i innych rowerków biegowych, są na chińskich łożyskach maszynowych i kosztowały 12pln/sztuka: http://allegro.pl/kolo-12-okazja-hulajnogi-wozki-rowery-i2680464280.html#tabsAnchor (to te, ale chyba w między czasie podrożały)
« Ostatnia zmiana: Października 06, 2012, 11:13:03 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #9 dnia: Października 06, 2012, 12:37:11 pm »
ja przemyślałem sprawę i jednak zrobię trike. sam amortyzowany tył nisko położony środek ciężkości, szerokość maks 81cm Latem lans a zimą zabawa an śniegu :)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #10 dnia: Października 06, 2012, 06:05:30 pm »
Spawane było elektrodą D2.5mm firmy nie pamiętam (kupione w LeroyMerlin), chyba najniższym zalecanym prądem, ale też tego nie zapamiętałem i nie mam jak sprawdzić bo spawarkę wraz z elektrodami oddałem już dawno szwagrowi.
Najzwyklejsza spawarka transformatorowa? Korzystałeś z jakiś patentów, czy masz smykałkę do spawania? :D


Więcej zdjęć jest chyba w mojej Galerii na Piccasie - link na początku.
Kółka są kupione na Allegro, są to kółka do wózków, hulajnóg i innych rowerków biegowych, są na chińskich łożyskach maszynowych i kosztowały 12pln/sztuka: http://allegro.pl/kolo-12-okazja-hulajnogi-wozki-rowery-i2680464280.html#tabsAnchor (to te, ale chyba w między czasie podrożały)

Mógłbyś napisać coś o tych kółkach. Jakość, co trzeba poprawić? Jak myślisz, takie kółka starczą do przyczepki rowerowej 2 kołowej o ładowności 30 - 50kg?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #11 dnia: Października 06, 2012, 11:44:37 pm »
Najzwyklejsza spawarka transformatorowa na 230/400V prawdopodobnie kupiona w Leroy (bo to szwagier ma najbliżej). Zaczynałem moją naukę spawania od zrobienia stołu warsztatowego w garażu, a potem od razu wziąłem się za P9. Ogólnie uczyłem się na własnych błędach, patentów nie mam, bo i skąd, o smykałce też nie słyszałem, parę dziur jest w stole (olać) jak i w ramie (do zaspawania przez zawodowca).

Kółka: nie mają mocowań do tarcz, ale wiem jak zrobić tuleje do których tarcze będzie można zamocować - niedługo się za nie zabiorę a jak narysuję, to wrzucę do galerii. Co trzeba w tych kołach poprawiać - zrobić mocowanie do tarcz hamulcowych :) oraz sposób pompowania - szprychy zostawiają za mało miejsca na zaczepienie mojej pompki (ale tego się nie poprawi). Czy kółka wystarczą - nie wiem, ale wyglądają solidnie, więc jeżeli uznasz, że 10mm ośka wytrzyma ci przyczepkę, to i kółka to wytrzymają.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #12 dnia: Października 18, 2012, 05:20:03 am »
Robiłeś spawy punktowe, czy po zajarzeniu łuku leciałeś do końca ?

Te kupne koła mają widoczne bicie?

Co do hamulca, to może zastanowisz się nad hamulcami paskowymi. Założyć stalową rurkę, na kołnierz plastikowej piasty , dodać pasek i finito.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2336
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #13 dnia: Października 18, 2012, 08:07:45 am »
Neverhood:
Punkty od strony szablonu (dół) a potem ciągłym z góry na dół, ale różnie to bywało. Czasem od razu jechałem ciągły, zależy od okoliczności i podejścia.
Koła nie mają bicia, przynajmniej nie zauważam.
Nie będzie paskowych, mają być porządne bo to też jest rower do wygłupów dla Młodego. Zastanawiałem się przez chwilę nad kupnem chinoli no-name do Maćka70 ale po próbie takiego w moim IMK P8 zrezygnowałem*. Pewnie będę szukał jakiś tektro albo coś w tym stylu.


*: Padł mi stary zacisk Shimano BRM 495 przełożony ze starego IMK P7 i musiałem coś mieć na WMK, więc pożyczyłem od Maćka70 - jak ruszałem na WMK, to w zasadzie hamował rower, jak 15km później dojechałem na Starówkę, to nawet nie zwalniał koła :D. Teraz do mojego IMK P8 kupiłem Avida BB7 i tarczę 203mm (zamiast 160mm) i zacząłem się bać o widelec - przy mocniejszym zaciśnięciu, zrzuca mnie z fotela.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Projekt i budowa IMK P9
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 27, 2013, 10:29:49 pm »
oraz sposób pompowania - szprychy zostawiają za mało miejsca na zaczepienie mojej pompki (ale tego się nie poprawi).

Wulkanizator (samochodowy) może wymienić w dętce fajkę z zaworem na taką odgiętą. A wtedy nie będzie problemów z pompowaniem.


Wracając do tych kółek. Mógłbyś zmierzyć szerokość piasty? Chciałbym wiedzieć jak długi muszę mieć pręt na oś koła.
« Ostatnia zmiana: Lutego 27, 2013, 10:40:05 pm wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!