Autor Wątek: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)  (Przeczytany 50264 razy)

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 02, 2011, 07:26:35 pm »
Gemsi - dzięki za dobre słowo jest potrzebne do projektu jak jedzenie +picie (różne   ;) ), materiał i narzędzia.

Dziś kolejne sprawozdanie z przeprowadzonych wczoraj i dziś działań.
W celu skręcenia dolnej i górnej części zwrotnicy potrzebne są śruby o długości 90 mm, z tym że w tej długości i gwincie M6 nie mogę u mnie dostać

a nie mozesz zastosowac pręta gwintowanego + nakrętki ( wylecialo mi z glowy jak sie nazywaja, ale takie kapturki :) )

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 02, 2011, 08:22:56 pm »
a nie mozesz zastosowac pręta gwintowanego + nakrętki ( wylecialo mi z glowy jak sie nazywaja, ale takie kapturki :) )

Myślę, że chodzi Ci o nakrętki kołpakowe. No nie bardzo, one są trochę większe (czyli cięższe ty wiesz co o tym myśli Yin  :) ). Tak na poważnie to jakoś tak mi nie pasowały w tym miejscu takie "wypryski", bardziej wizualnie pasują mi soczewkowe.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 04, 2011, 08:23:21 pm »
Wczoraj i dziś. Zapomniałem aparatu wziąć ze sobą tak też tylko słowa  :).
Wykręciłem wkręty, które stabilizowały mi górną część zwrotnicy i zastąpiłem je śrubami soczewkowymi w taki sposób co opisywałem wcześniej. Od spodu nie sięgało do blaszki dolnej części zwrotnicy więc musiałem przyciąć śruby i zabezpieczyć je ocynkiem w spraju, plus zastosować podkładki tzw "trójki" (czyli trzy rozmiary szersze od podstawowych) i skręciłem je (jednak) nakrętkami kołpakowymi z podkładką sprężynującą włącznie.
Dziś zajmowałem się prawą częścią zwrotnicy i od początku skręcałem nakrętkami kołpakowymi. Udało się to skończyć, plus robótki obiecane rodzicielom  :).
W kwestii zwrotnicy pozostało opracować modełko do przyspawania gwintu osi koła i spawanie tegoż, oraz spasowanie, wytworzenie i montaż kompensacji Ackermana i sterowania trajką.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #33 dnia: Maj 15, 2014, 07:15:06 pm »
Tef: jak zamocowałeś przednie zębatki pomiędzy łożyskami?
Jak zrobiłeś przekładnie pośrednią?
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #34 dnia: Maj 16, 2014, 08:45:54 pm »
Na pierwszej stronie wątku jest zdjęcie (jednak widzę że link do niego nie działa, pozostała tylko miniatura). Miałem zębatkę dotoczyłem pod nią ośkę i dałem do szlifierza aby zeszlifował "kwadraty pod pedały". Zębatkę dospawałem do ośki. Tył zrobiłem tak samo, oprócz przedłużenia ośki z lewej strony (bo po co?).
Jeśli chciałbyś zdjęcia, rysunki techniczne to mogę wrzucić.
W końcu jak się namęczyłem żeby to zwymiarować (i działa!) to poco ktoś ma się ma męczyć nad tym i odkrywać amerykę od nowa  :).
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #35 dnia: Maj 16, 2014, 10:21:42 pm »
Tak, wrzuć zdjęcia i rysunki!
Myślę nad konstrukcją przekładni wewnętrznej + drugi łańcuch na koło, które będzie single-speed.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #36 dnia: Maj 17, 2014, 06:55:37 pm »
Myślę nad konstrukcją przekładni wewnętrznej + drugi łańcuch na koło, które będzie single-speed.

Także już rozmyślałem nad przekładnią wewnętrzną  :).
Zabieram się za szukanie po nośnikach za fotkami i rysunkami.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2014, 02:47:41 pm wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #38 dnia: Maj 22, 2014, 07:58:44 pm »
Jak zrobiłeś kołnierz pod zębatkę? Znaczy jak przeszedł przez kołnierze oporowe łożysk? Bo zębatki (z jakiejś rozbiórki? czy może samoróbki?) widzę przyspawane.
Czy oś suportu robiłeś samodzielnie? Jeżeli tak, to jaki tam jest kwadrat i jaki skos?
Łożyska widzę zwykłe, maszynowe....
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #39 dnia: Maj 23, 2014, 08:20:25 am »
Cała ośka wraz z tym kołnierzem była toczona z jednego wałka.
Zębatki były kupione na sztuki w sklepie, są to zwykłe pojedyncze nakręcane.
Ośkę toczył mi tokarz, kwadrat szlifował szlifierz. Faktycznie na rysunkach nie ma wymiarowania, nie wiem dlaczego i kiedy uciekło  :( . Zaraz to poprawię i podmienię odpowiedni rysunek.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #40 dnia: Maj 23, 2014, 08:32:24 am »
Toczyłeś oś suportu od początku - to wiele wyjaśnia :) Bo wychodziło mi z matematyki, że trudno jest przełożyć tulejkę /pierścień z wewnętrzną średnicą D17mm przez kołnierz D23mm w standardowym suporcie.
Wymiary kwadratu są ważne.....
Jaka stal?
Zwykłe łożyska maszynowe 6003 17x35x10?
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #41 dnia: Maj 23, 2014, 09:34:44 am »
Poprawiłem rysunki.
@Franc na rysunkach masz wymiary  :) a one sugerują łożysko 17x40x12.
Kwadrat jaki zmierzyłem taki został wykonany i taki działa  :).
Jaka stal? Nie wiem  ???  była zdobyczna. Dostałem odpadowe kawałki stali, które są stosowane w mocowaniach pancerzy i innych elementów w młynach węglowych.
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2014, 09:40:58 am wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2326
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #42 dnia: Maj 23, 2014, 09:54:16 am »
Nie zwróciłem uwagi na wymiary gniazd na karetkach. Czemu dałeś te większe i cięższe łożyska 6203 zamiast 6003 z podstawowego szeregu?
Ponoć dokładność ostrosłupowatości tego kwadratu jest istotna.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #43 dnia: Maj 23, 2014, 10:04:39 am »
Nie pamiętam czym się kierowałem wybierając te łożyska. Podejrzewam że chodziło o to, że gdy projektowałem i dawałem te elementy do wykonania to wtedy jeszcze miał być to rower dla mnie i dlatego robiłem wszystko z duuuużym naddatkiem  :).
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 532
Odp: Trajka ze sklejki i kilku śrub :-)
« Odpowiedź #44 dnia: Lipiec 01, 2014, 09:03:58 pm »
Wracając do tego, że miałem uzupełnić informacje o tym projekcie.
Trajka brała udział wraz z synem w zlocie 2013r. i w wątku o nim można odnaleźć jej fotki.
Na dzień dzisiejszy wygląda ona tak (bez materacyka):










W koncepcjach rozwiązania nastąpiła zmiana np. w sposobie zamocowania kół bocznych, i tak zamiast wykorzystania osi z klasycznych pedałów przeszedłem do przeróbki gotowych piast Shimano Nexus HB-IM40 pod hamulec rolkowy.




Zastosowanie tych piast wymagało prac tokarskich. Dałem do przetoczenia piastę od strony wielowypustu pod hamulec rolkowy (będącej jednocześnie w tym rozwiązaniu stroną wewnętrzną czyli od strony ramy) według rysunku poniżej.




Podczas toczenia wyszło, że tzw modulator hamowania w tej piaście wychodzi-luzuje się podczas toczenia pod zadane wymiary, co wymusiło wklejenie go z powrotem na klej do metalu (Loctite) i jak do tej pory to działa.
Ośkę należało wytoczyć od podstaw. Po dokonaniu niezbędnych pomiarów rozrysowałem ją dla tokaża:




Od wewnętrznej strony zastosowałem łożyska maszynowe, a od zewnętrznej pozostawiłem oryginalne rozwiązanie kulkowe. Jak na razie działa.
Strona hamulca wymagała "podłączenia" z zwrotnicą:




Połączenie to okazało się niewystarczające dla zastosowanego przytwierdzenia w postaci śruby M12 i dlatego należało je przyspawać przed zlotem, co jak się okazało w tym przypadku wykonałem za słabo bo pod koniec zlotu koła się rozjechały  :) .
Lewe koło wymagało także (co okazało się w tę wiosnę) zastosowanie między hamulcem a ośką od strony wewnętrznej podkładki M12 zeszlifowanej po obwodzie aby weszła w zagłębienie obudowy hamulca. Wynikło to z zastosowania z tej strony hamulca rolkowego tylnego, gdyż hamulce rolkowe pochodziły z odzysku.
Kontynuując sprawozdanie chciałbym jeszcze zdać relację z produkcji fotelika. Wykonanie go rozpocząłem od zrobienia kopyta do gięcia:








Następnie klejenie sklejki wodoodpornej 2x4mm, podczas którego w użyciu były ściski stolarskie i gwoździki.








Podczas zdejmowania z kopyta:




Rozrysowanie i wycięcie kształtu fotelika oraz po operacji odchudznia:







Sklejenie fotelika i usztywnienia wymagało jak widać dociągnięcia krzywizn wkrętami.


Mocowanie i usztywnienie fotelika zamontowane i przygotowane do klejenia na ramie w celu zdjęcia wymiaru.




Konstrukcja przygotowana w imaku do zamontowania fotelika i kół.






Spawy i mocowanie osi koła do zwrotnicy:








Oś zwrotnicy to po prostu pręt M10, a sama zwrotnica to przyspawane dwie sztuki tulei M10 do kątownika.

« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2014, 09:08:06 pm wysłana przez Tef »
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'