Autor Wątek: No to powoli ruszamy?  (Przeczytany 18549 razy)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 26, 2011, 03:11:14 pm »
Jak (za czasów MD) szukałem wszelakich danych i opisów tego roweru.. niestety nie mogę znaleźć tego ponownie, więc potwierdzenia brak.
O ile mnie pamięć nie myli, to całkowita długość to 220cm i koła 26". Sprawdź, czy się zgadza przy takiej skali..

Jednak cały czas utrzymuję, że największy majstersztyk jest w konstrukcji skręcania kół. Musimy znaleźć jakiegoś studenta w/mechanicznego: jest to spokojnie materiał na pracę dyplomową!

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 26, 2011, 03:55:26 pm »
A może można inaczej?.. Narysowanym w programie kołem spróbuj obracać względem płaszczyzn do momentu, gdy jego rzut pokryje się z rzutem koła na fotce (mam na myśli odwrotność ręcznego rysowania rzutowania). Ręcznie polega to na skracaniu wymiaru n.p. w osi X o ileś tam procent (co da nam złudzenie pochylenia przedmiotu w płaszczyźnie Y). W kompie jest to o tyle łatwiejsze, że możesz od razu odczytać kąty pochylenia we wszystkich 3 płaszczyznach.. Sądzę, że późniejsze "narysowanie" ramy na podstawie fotki, a następnie obracanie jej do widoku prostopadłego (mając jako wyjście kąty płaszczyzn otrzymane przy "obracaniu" kołem) da nam widok i proporcje odpowiadające oryginałowi..
Nie wiem czy zrozumiale piszę, ale właśnie w taki sposób ręcznie rysowało się rzuty prostopadłe na podstawie rys. perspektywicznego (technikum budowlane w Kaliszu, lata bodajże 1985-88 :))
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 17, 2011, 12:15:28 pm »
No pięknie... Moja ostatnia wypowiedź była w marcu... ??? Nawet nie miałem czasu i możliwości zaglądać na forum... >:( Ostatni tydzień odrabiam zaległości z POŁOWY ROKU... Żeby nie było że się tylko przyglądam forum... Możliwe, że będzie niedługo chwila czasu na podjęcie prac projektowych /przemyślenia są... hmmm... nawet zrobiły się ambitne... ale o tym jak zabiorę się do rzeczywistego projektowania/... Odpowiedzi od autora CarvXa nie dostanę raczej żadnej konkretnej, ale inną podjąłem próbę ustalenia rozmiaru tego roweru... Szukałem obręczy po nazwie... Znalazłem tylko w jednym miejscu te obręcze i były to 26"... I tego się będę trzymał zresztą przy 24" długość roweru się nie zgadza... Nie traćcie we mnie wiary... Ten rower powstanie! Tyle, że nie wiem ile to zajmie... >:(

zito6

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 121
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 17, 2011, 07:20:38 pm »
No zdziwiłbym się gdyby do roweru terenowego zastosowano kola 24" nie mówiąc już o 20"

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 17, 2011, 07:54:49 pm »
Założyłem, że koło ma 20", a dokładniej wg ETRTO 32-451 (20x1 3/8). czy może raczej będzie to większe koło?

Tak mi się przypomniało: w Polsce i większości krajów Europy standardem koła 20" jest 406 etreto - takie są BMX, poziomych, składakach itd. Takie koło ma średnicę między ~470mm dla opony 1.25", ~480mm dla opony 1.5" i 500mm dla opony 2 1/8".
Koło 20" - 451 etreto jest najczęściej spotykane w rowerach holenderskich takich jak M5 i najczęściej są to opony szosowe, praktycznie nie do dostania w Polsce.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 26, 2011, 01:58:23 pm »
Czy ma ktoś ma może jakąś literaturę odnośnie projektowania trójkołowego zawieszenia pochylanego z pełną amortyzacją?

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #21 dnia: Września 04, 2011, 12:29:17 pm »
Jak to już gdzieś na forum w ciągu ostatnich 2 tygodni wspominałem... Ze względów finansowych projekt Quada będzie "on hold". A trzeba coś tańszego zbudować... Jako, że lubię projektować tako zacznę z czymś takim...:
https://picasaweb.google.com/113661868888069109207/Recumbent_project?authkey=Gv1sRgCJTizZ34u4zBVg#5648453318532400546
SWB RWD USS
Koła: przód 20", tył 28".
"Mój" wzrost 187cm.
Regulacja odległości od osi suportu poprzez przesuwanie siedzenia wzdłuż ramy (tutaj chyba trochę wtopiłem bo dla wyższych osób siedzenie będzie się delikanie podnosić...).
Prowadzenie łańcucha do dopracowania (na razie zahacza o tylny wahacz).

P.S.
Chcę zrobić swoją galerię na picasa-ie... Wie ktoś może jak usunąć zdjęcia z Picasa Web Album?
« Ostatnia zmiana: Lutego 17, 2012, 09:40:38 pm wysłana przez NPX »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #22 dnia: Września 04, 2011, 01:13:15 pm »
zaczynasz robić kolejną kopię wielu znanych (i nieznanych) marek :) O bardzo podobnej robocie też myślę (ba, nawet już straciłem trochę rurek na podobną konstrukcję: ekko obniżona Optima Dragon z kierownicą OC).

Jak zrobisz rolki poniżej ramy (po obu stronach ramy kawałek blachy, pomiędzy oś) i obniżony hak, to problem "automagicznie" zniknie. Tylko musisz "przepracować" umieszczenie dampera (czy przypadkiem nie będziesz musiał go bardziej pochylić, itp). Pamiętaj, że powietrzne są ciut dłuższe niż elastometrowe!

Analizowałeś już rozkład masy (chodzi głównie o obciążenie przedniego amorka.. i brak obciążenia tylnego koła)?

Jak na tylny widelec myślisz o profilach prostokąt.. To fachowcy "nie lubią" tego giąć (podobno jakieś problemy techniczne). A i tak zysk jest niewielki (praktycznie tylko uroda). Najprościej/najtaniej zrobić prosty, a nie łukowaty (albo z "rozszczepionej" rury: na forum był tak zrobiony lowracer).

Przesuwany fotelik, poza problemami konstrukcyjnymi, skutkuje jeszcze problemem w postaci zmiany środka ciężkości: rower zachowuje się inaczej (niekoniecznie zgodnie z oczekiwaniami..). Wysuwany bom jest mniej problematyczny. Przy dopasowywaniu roweru "do ciebie" mogą wyjść problemy (np. jazda na elastometrze cały czas czy złe prowadzenie).

Kierownicę chcesz mieć "na mostku" czy przez drążek? Pod czy nad ramą? "Ginekolog" (by Makenzen :) ) ma dość słabe notowania na forum ze względu na delikatność, jedynie tylko wygoda podczas jazdy jest na plus (tak jak w Nazca Explorer)

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #23 dnia: Września 04, 2011, 02:01:02 pm »
Myślę, że robienie "kolejnej kopii wielu znanych" nie jest złe pod warunkiem zrobienia jej samemu (no i raczej nie na sprzedaż masową ;D)... Na tylny widelec rzeczywiście myślałem o profilu prostokątnym... A jako, że fachowcem nie jestem a mam dostęp do giętarki (znajomy ma w domu :o) to hmmm pewnie o problemach dowiem się z autopsji... ???
Po tym co napisałeś zastanawiam się czy nie robić przedniego widelca sztywnego... Ale raczej pozostanę przy amortyzowanym. Tak na dobrą sprawę musiał bym jakiś konkretny przyjąć i na konkretnym pracować... Chodzi mi o wymiary.
Jak tak patrzę na ten mój rysunek to faktycznie wygląda, że tylne koło strasznie odciążone... Możliwe, że przesunę przednie koło o jakieś 10cm do przodu. Wtedy będzie można ładnie obniżyć samą ramę (staram się, żeby oś suportu była min. 5cm ponad najniższym punktem oparcia tyłka).
Co do prowadzenia łańcucha to myślałem dokładnie o podanym przez ciebie rozwiązaniu.
"Kiera" pod ramą + drążek (szczególnie gdy przednie koło powędruje 10cm do przodu).

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #24 dnia: Września 05, 2011, 11:40:11 am »
Chmm. Zbieżność rośnie dramatycznie, może tak bezpośrednio zapytam: z czego kopiujesz?  ;D

Pod 20" dostępne są tylko chyba dwa forki: Capa i jakiś drugi (chyba RST, z amorkiem w rurze sterowej).. Poszukiwałem parametrów typu obciążalność, ale tak naprawdę g. znalazłem.
Czyli jedynie Capa T20 (drugi nie pasuje do tego modelu sterowania). Dla celów testowych identyczne w rozmiarze są pod koła 24" (znaczy się tani zamiennik).

A obniżenie ramy.. to jakby wynika "samo przez się"  ::) Ale nie przegnij, bo kierownica będzie szurała po glebie w zakrętach :)

I na koniec opublikujesz projekt? Bo wrażenia wydają się oczywiste :)
Bo tak powoli zaczynam mysleć zlecić wykonanie ramy w jakimś "porządnym" zakładzie w oparciu o sprawdzony projekt.. Bo "self construction" z razu na raz wychodzi mi coraz gorzej :(

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #25 dnia: Września 05, 2011, 12:18:51 pm »
No w sumie nie mam nic przeciwko "pełnej" publikacji na forum... Pod warunkiem, że późniejsi, hmm... nazwijmy ich "naśladowcami"... będą pamiętać by w widocznym miejscu na ramie było FORUM.POZIOME.PL!  ;D Bądźmy szczerzy! Sam projektu nie zrobię bez odpowiedniej konsultacji... więc będzie to praca zbiorowa...

Jak szukałem forka pod 20" to wskoczyłem na allegro wziąłem pierwszą lepszą firmę (w tym wypadku było to SR SUNTOUR) i powędrowałem na stronkę producenta i tam wyszukałem coś takiego http://www.srsuntour-cycling.com/index.php?screen=sh.detail&tnid=2935...
Mało miałem do czynienia z amortyzatorami więc nie wiem na ile to dobre jest...

A co do tego "...: z czego kopiujesz?"... Jak wieczorkiem przygotuję rysunek to przedstawię z czego wyszła geometria... A wielkość widelca była przyjęta z wyskalowanego zdjęcia ściągniętego stąd: https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/SWB#5435526754186488034   DZIĘKI YIN!!! BOSKI ALBUM!!! Ale tylko wielkość widelca skopiowałem...

Idąc dalej! Wykonanie ramy w jakimś "porządnym" zakładzie... No ja szczerze powiedziawszy myśląc o aluminium planowałem projekt wysłać do Mielca...

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #26 dnia: Września 05, 2011, 05:30:22 pm »
Idąc dalej! Wykonanie ramy w jakimś "porządnym" zakładzie... No ja szczerze powiedziawszy myśląc o aluminium planowałem projekt wysłać do Mielca...

Nie wiem skąd.. ale dokładnie o tym samym pomyślałem :) Może "zostaw im" projekt do przemysłowej produkcji :) Oczywiście, podczas malowania koniecznie mają wydrukować adres forum :) Jak tłumnie dopracujemy projekt.. to musi wyjść dobrze!

A co do Rysia.. W Holandii nie ma on hurra-opini, znajomek, który go zamienił na Flevo, skwitował to "za tą kasę to mogli zrobić lepiej". Ale i tak wszyscy marzyli o Passeo (miałem rozmawiać z posiadaczem, ale z przyczyn trzecich nie zjawiłem się, i g. wiem..)

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: No to powoli ruszamy?
« Odpowiedź #27 dnia: Września 05, 2011, 10:55:33 pm »
A więc tak jak pisałem wcześniej przedstawiam założenia wyjściowe... Żeby nie było, że kopiowałem...
https://picasaweb.google.com/113661868888069109207/Recumbent_project?authkey=Gv1sRgCJTizZ34u4zBVg#5648996380504015762
Na tym rysunku po prostu stworzyłem wyoblenia i tyle... O i jak to piszę to zauważam, brak jednego wymiaru... Od tylnego koła do osi belki pod siedzenie jest założone 15cm...
« Ostatnia zmiana: Lutego 17, 2012, 09:41:06 pm wysłana przez NPX »