Autor Wątek: SWB z włókna szklanego  (Przeczytany 32615 razy)

Sławek75

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 42
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #45 dnia: Lipca 29, 2009, 01:23:23 pm »
Chodziło mi bardziej o konstrukcję lampy DIY z lepszymi parametrami niż dostępne w handlu (sterowanie elektroniczne, różne funkcje itp.).

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #46 dnia: Lipca 29, 2009, 01:35:05 pm »
To ja niedługo coś napiszę jak można fajną i ładną lampkę z dostępnych części zrobić, model z zeszłego roku i ulepszony który niedługo kończę do trike'a ;)
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #47 dnia: Lipca 29, 2009, 05:41:06 pm »
Z temacie oświetlenia - jak ma być lekko i tanio to Romisen rc g2. Najlepszy stosunek jakość - cena - ilość generowanego światła przynajmniej wśród latarek zasilanych z AA. Po zmianie diody na i sterownika na nowszą pokazuje pazurki, ale w wersji oryginalnej też daję radę. Zresztą co będę pisał:
http://www.torch.pl/www/led/romisen-rc-g2-dobra-baza-do-mofyfikacji-roznych.html

A jak ktoś lubi ścianę światła i większa waga mu nie straszna:
http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?t=24930&postdays=0&postorder=asc&start=0

Dla osób z większym budżetem i umiejętnościami elektronicznymi polecam zerknąć jak świecą latarki HID:
http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?t=43122&highlight=reflektor
Oczywiście ta z linku do poziomki trochę zbyt wielka (choć na upartego do trika można by zamontować ;)), ale można zrobić mniejszą: 
http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=OfusUYpOF60

W temacie latarkowego zrób to sam i nie tylko polecam forum http://www.torch.pl/forum/

Sławek75

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 42
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #48 dnia: Lipca 30, 2009, 03:16:32 pm »
No i przeglądając neta natrafiłem na forum www.swiatelka.pl i jest tam multum różnych przeróbek i testów lamp różnej maści włącznie z rowerowymi. Polecam jako lekturę uzupełniającą.
Pozdrawiam Sławek

center26

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpnia 10, 2009, 11:12:52 pm »
A jak sobie Panowie radzicie z wklejaniem metalowych elementów jak główka sterowa czy haki z tyłu? myślałem żeby użyć do tego części z jakiegoś starego rowerka, ale tu nasuwa się pytanie czy połączenie metal-epoksyd będzie wystarczająco mocne.
zdjęcia


Witaj wklejanie to przyjemniejsza sprawa niż samo laminowanie i raczej łatwiejsza . Mufy suportowe : najlepiej posmarować rurkę którą chcesz wkleić warstwą żywicy mogła by być dość lepka aby zbytnio nie ociekała ale na tyle cienką warstwą aby nie przesączyła do końca  tkaniny szklanej. Jeśli rurka jest aluminiowa to owijasz ją jedną warstwą TKANINY SZKLANEJ-niczym innym, nie myśl nawet o włóknie węglowym które wchodzi w reakcje z aluminium i po czasie się odkleja!!!!!!. Owijasz tkaniną na przykład o gramaturze 160 g/m2 lub nawet 200 g/m2 .Dlaczego nie powinieneś przesączyć zbytnio tkaniny , bo podczas końcowego wklejania już w ramę kompozytową żywica której użyjesz do wklejenia rurki (tej owiniętej warstwą nie do końca przesiąkniętej tkaniny) łatwiej połączy się z nie przesiąkniętą do końca tkaniną na rurce którą wklejasz. Na rurce wklejanej zanim ją wkleisz ostatecznie żywica musi związać jak już do tego dojdzie wtedy wklejasz ją w ramę smarując obficiej żywicą która połączy zewnętrzną warstwę tkaniny na rurce suportu z wewnętrzną warstwą kompozytu(ramy). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wklejanie w miejsca w których potem zrobisz dziury na włożenie rurek, tulejek pod V-breaki ,czy sterów wzmocnić lekkim drewnem(balsa-sklepy modelarskie, lub sosna).Jeśli robisz ramę która owiniesz tkaniną  drewienka muszą już być w twojej ramie np: zrobionej ze styroduru-musisz dobrze przemyśleć ich lokalizację-3 razy pomyśl aby potem czegoś nie ciąć.Warto pomyśleć o naddatku tak aby po wywierceniu otworu przelotowego w drewnie po bokach otworów został przynajmniej 1 cm drewna. Drewno umieszczone w tych miejscach które rozplanujesz będzie dodatkowa powierzchnią przylegania twojej żywicy którą pokleisz wklejane w ramę elementy.

      Najlepszym rozwiązaniem do przyklejenia pierwszej warstwy tkaniny którą owiniesz rurkę jest klej epoksydowy bo zawiera on wypełniacze które powodują dużo większe przyleganie niż przy klejeniu żywicą. Taki klej to LOCTITE 3425 Hysol A&B(na stronie loctite znajdziesz pod sprzedawców) można kupić 50 gram tego kleju niestety to około 70 może 80 zł ale wytrzymałość na ścinanie sięga 2,8 Kg/mm2. Drugim klejem mógłby być dostępnyw Polsce pod nazwą ARALDITE- z firmy(koncernu) Huntsman technologies-największy potentat klejów epoksydowych w USA  i niedrogi-wytrzymałość sprawdzona-rewelka ja ten klej kupiłem w sklepie hydraulicznym ale poszukaj też w necie. Wklejanie końcowe po związaniu kleju z warstwą tkaniny na rurce możesz zrobić zwykłą żywicą oczywiście epoksydową bo poliestry mają raczej zbyt duży skurcz aby nimi kleić. Gorzej wklejać rurki sterowe gdyż dobrze by było aby same rurki już w swej konstrukcji były z wewnątrz walcem a z zewnątrz stożkiem i wklejane tak aby węższa część stożka była u góry ramy w przewierconym drewienku-spowoduje to że rurka przy ostrej dziurze nie zerwie kleju bądź żywicy na którą została wklejona ,po prostu dodatkowo się klinuje w ramie. Na haki tylne jeśli są wykonane w postaci płaskowników(częste rozwiązanie z tyłu w poziomcach) dobrze jest mieć gniazda utworzone już wcześniej przez wyrzeźbienie ich w styrodurze i oklejenie tkaniną, nie będą wtedy(haki) uciekały na boki dodatkowo warto je przykręcić np dwiema oddalonymi od siebie  o min 2cm śrubami średnicy 6mm . Jeśli twój projekt przewiduje wklejanie haków tak jak w przednich widelcach to dobrze aby gniazdo na hak było również chociaż nie wielkim stożkiem i sam hak również stożkiem węższym ku górze . Co do żywic ja używam CES RL 10 na ramy kompozytowe .Mimo jej dużej wytrzymałości raczej polecałbym ci coś bardziej lepkiego z epidianów bo przy nawijaniu się umęczysz jeśli żywica będzie Ci ociekać- CES ma to do siebie że po 2 h zachodzi reakcja która powoduje jeszcze większe rozrzedzenie już rzadkiej żywicy i bardziej nadaje się do laminowania w formach gdyż nie ma gdzie uciec.

       A cha Panowie ten temat jak pewnie zauważyliście poświęcony jest LAMINATOM i serdecznie proszę o niezaśmiecanie go tematami latarek i ich tuningom- może lepiej po prostu nowy temat założyć, w końcu dobre oświetlenie ratuje nam tyłki i zasługuje na osobny dział.

Pozdro dla wszystkich





« Ostatnia zmiana: Września 23, 2009, 10:43:34 pm wysłana przez center26 »

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #50 dnia: Sierpnia 11, 2009, 07:35:34 pm »
A wie może ktoś jak dokładnie dobrać stosunek epidianu 61 i Z-1? Najlepiej gdyby był to stosunek objętościowy a nie wagowy. Nie mam wagi o odpowiedniej dokładności.

Wyliczyłbym to sam, ale jak na razie znalazłem tylko gęstość utwardzacza

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #51 dnia: Sierpnia 11, 2009, 08:16:12 pm »
A wie może ktoś jak dokładnie dobrać stosunek epidianu 61 i Z-1? Najlepiej gdyby był to stosunek objętościowy a nie wagowy. Nie mam wagi o odpowiedniej dokładności.

Wyliczyłbym to sam, ale jak na razie znalazłem tylko gęstość utwardzacza

"Sam sobie odpowiedz" :)

E61 1,18 g/cm3
Z-1 1,15-1,20 g/cm3

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #52 dnia: Sierpnia 11, 2009, 11:03:21 pm »
Na szczęście mam jeszcze jedno pytanie i każdy będzie mógł się wykazać odpowiedzią :P.

A na poważnie. Jutro bladym świtem (Kto rano wstaje temu Pan Bóg poziomki daje :)) zamierzam zabrać się za lepienie SWB. Zaczynam od fotelika na podstawie negatywu udostępnionego przez kolegów.

Moje pytanie dotyczy odstępu czasu jaki powinienem zachować pomiędzy kolejnymi warstwami włókna. Logika nakazuje czas odpowiedni do zżelowania gdyż układanie kolejnej będzie poruszać poprzednią. Ile warstw będzie miało odpowiednią wytrzymałość? Wygrzewanie rozumiem po ułożeniu wszystkich warstw?

Sławek75

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 42
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpnia 12, 2009, 06:57:28 am »
Ja czekałem, aż mocno stwardnieje tzn. jedna warstwa co drugi dzień. Wiem że to bardzo długi czas, ale mogłem dzięki temu na bierząco korygować błędy wymiarowe. Przy okazji dorobiłem nowe kopyto do tylniego wahacza i prawdopodobnie w okolicach soboty wezmę się za laminowanie, ale tym razem użyję pompki próżniowej celem odessania nadmiernej ilości żywicy i utrzymania żądanych wymiarów wahacza - może się uda. Zdjęcia wkrótce.
Pozdrawiam Sławek

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpnia 12, 2009, 11:31:33 am »
Ja czekałem, aż mocno stwardnieje tzn. jedna warstwa co drugi dzień. Wiem że to bardzo długi czas, ale mogłem dzięki temu na bierząco korygować błędy wymiarowe.

Czyli wygrzewanie po ułożeniu ostatniej warstwy niezależnie od tego ile czasu zajmie układanie wszystkich warstw?

Sławek75

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 42
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpnia 12, 2009, 04:20:08 pm »
Zgodnie z zapowiedzią zamieszczam kilka zdjęć nowych haków oraz rdzenia tylnego wahacza.
Tylnie haki zostały tak zmienione, aby linia łańcucha nie powodowała tarcia o wahacz na najmniejszym przełożeniu po zalaminowaniu. Ponadto nadłożyłem trochę materiału celem oddalenia bagażnika pod sakwy (przesunięcie ok. 50mm od osi koła) tak, aby nie wadził podczas ugięcia się amortyzatora.
Rdzeń wykonany z kilku warstw pianki ze starej lodówki klejony za pomocą pianki montażowej. Wymiarowo praktycznie to samo co poprzednik. Oczywiście haki muszą być wzmocnione podkładkami wklejonymi w miejsca podfrezowane - widać na zdjęciach.










Pozdrawiam.

center26

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpnia 18, 2009, 09:05:09 pm »
Na szczęście mam jeszcze jedno pytanie i każdy będzie mógł się wykazać odpowiedzią :P.

A na poważnie. Jutro bladym świtem (Kto rano wstaje temu Pan Bóg poziomki daje :)) zamierzam zabrać się za lepienie SWB. Zaczynam od fotelika na podstawie negatywu udostępnionego przez kolegów.

Moje pytanie dotyczy odstępu czasu jaki powinienem zachować pomiędzy kolejnymi warstwami włókna. Logika nakazuje czas odpowiedni do zżelowania gdyż układanie kolejnej będzie poruszać poprzednią. Ile warstw będzie miało odpowiednią wytrzymałość? Wygrzewanie rozumiem po ułożeniu wszystkich warstw?


Witam ilość warstw jest uwarunkowana od tego czy twoje kopyto jest składane czyli czy ma góre i dół czy tylko masz część dolną formy fotelika. My w warsztacie Maćka Kaczmarka w Kaliszu robiliśmy jedno siedzonko z dwóch połówek które na mokro sklejaliśmy ze sobą(góre formy z jej dołem  ,jak kojarzycie z tymi wypukłymi  ku dołowi siedzonka dwoma żebrami ).  Dodaje że w rozumieniu na mokro chodzi o połączenie w fazie jeszcze nie z żelowanej żywicy góry i dołu formy wyklejonej mokrym kompozytem -cokolwiek użyjecie(włókno, tkanina szklana) . Jednak jeśli używasz ładnego włókna węglowego i chciałbyś żeby zdobiło twój rower to pierwszą warstwę pozostawiasz do wyschnięcia tą bezpośrednio przylegającą do kopyta( aby nie przesunęła się na formie kiedy będziesz układał drugą warstwę. Zbytnie przeschnięcie pierwszej warstwy spowoduje jednak słabsze przyleganie drugiej i zmniejszy finalną wytrzymałość) .  Pierwszą warstwę starannie  układasz abyś pod spodem nie zostawił powietrza(możesz to posprawdzać w lateksowych rękawiczkach wodząc palcem po całej formie lub na oko jak masz dobry wzrok). Ilość warstw dla włókna węglowego to 2 warstwy na dół formy 2x200g/m2 i 2 warstwy na górę formy ale 1x 160 g/m2 i 1x 200g/m2 z tym że tą delikatniejszą warto ułożyć jako pierwszą na formie górnej.  Można też przy kombinacji sklejania obu połówek na mokro zwykłą żywicą poliestrową zastosować mate szklaną 2x300g/m2 dół i 1x150g/m2  i 1x300g/m2 góra formy i pierwszą warstwę ułożyć tą delikatniejsza ale warto zastosować na formę żelkot bo styren z żywicy poliestrowej bardzo"źre" woski rozdzielające te pokrywające formę i możecie nie rozformować gotowego laminatu. Przy laminowaniu włóknem węglowym na pierwsze warstwy po ich wyschnięciu nakładasz drugą warstwę włókna dopracowujesz odpowietrzasz wałeczkiem lub pędzlem uderzając lekko w mokre włókno przylegające do formy i następnie tak jak w metodzie na mokro sklejasz obie połówki formy razem , dobrze a nawet wskazane użyć ścisków stolarskich do ściśnięcia boczków tych obu form ze sobą do czasu wyschnięcia.
         Siedzonko z tkanin i włókien można wykonać tylko w formie dolnej siedzenia a górę po wyschnięciu dołu "OKRYĆ" delikatnie przesączoną wcześniej na folii bądź szkle tkaniną albo włóknem, z tym że troszkę ta tkanina opadnie w żeberka ale waga w ten czas jest zadziwiająca.

     Wagi : takie my uzyskiwaliśmy:
: mata szklana-siedzenie wymiar M,L - 1150 gram w wersji  x-treme 1050 gram
:włókno węglowe -siedzenie wymiar M,L  -650  /700 gram wymiar XL około 800/850 gram , tkanina szklana takie wagi jak dla włókna.

Ponadto siedzenia dla poziomca nie warto robić z epoksydu -długi czas i dogrzewanie. Lepszy jest poliester tylko utwardzacza Butanox- 1 do 100 części wagowych żywicy i nie róbcie na dworze na słońcu-nie zdążycie tak schnie ,zimą w 16 stopniach celcjusza utwardzacza 3/100 i bez obaw.

Siedzonko w technice na mokro z MATY SZKLANEJ nawet nie tkaniny próbowaliśmy złamać odwrócone do góry brzuchem i podparte na cegłach po obu końcach ,nie udało się tego zrobić skacząc na nim całym ciężarem a ważyłem wtedy 82 Kg. Więc sami sobie odpowiedzcie czym warto laminować ,no chyba że robimy ramę to już inna bajka- staranność precyzja i dobre opowietrzenie laminatu nawet pędzlem , a każdy z was osiągnie sukces w wyglądzie i wytrzymałości.

 Co do wygrzewania to przeważnie pierwszą czynnością po zakończeniu laminowania jest żelowanie w temp. pokojowej a dopiero potem dogrzewanie w jakimś tam kartonie przez parę godzin, nigdy nie wygrzewajcie laminatu zaraz po odłożeniu pędzla. Żywica ma  najpierw z żelować aby nie wyciekła z formy a dopiero potem dotwardzacie i nie inaczej. Jeśli laminat odsiączy się poprzez zbyt wczesne dogrzewanie pierwsza warstwa utraci żywicę od strony spodniej a to spowoduje ze nie odkleicie laminatu od formy, tylko dobrze(ale bez przesady nie lejcie żywicy wiadrami jak ci co robią łódki) nasączona pierwsza warstwa i odpowiednia ilość wosków rozdzielających gwarantuje rozformowanie bezproblemowe.-oczywiście nie dotyczy to chłopaków co oklejają, owijają swój model!!!!!!!

Pozdrawiam -DZIAŁAJCIE

« Ostatnia zmiana: Sierpnia 21, 2009, 10:40:44 pm wysłana przez center26 »

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpnia 19, 2009, 02:47:57 pm »
Siedzonko w technice na mokro z MATY SZKLANEJ nawet nie tkaniny próbowaliśmy złamać odwrócone do góry brzuchem i podparte na cegłach po obu końcach ,nie udało się tego zrobić skacząc na nim całym ciężarem a ważyłem wtedy 82 Kg.

Ja już trzy maćkowe siedzenia złamałem, więc nigdy nie mów nigdy :-)

center26

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: SWB z włókna szklanego
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpnia 21, 2009, 10:44:27 pm »
Siedzonko w technice na mokro z MATY SZKLANEJ nawet nie tkaniny próbowaliśmy złamać odwrócone do góry brzuchem i podparte na cegłach po obu końcach ,nie udało się tego zrobić skacząc na nim całym ciężarem a ważyłem wtedy 82 Kg.

Ja już trzy maćkowe siedzenia złamałem, więc nigdy nie mów nigdy :-)

Tak ale jak użyjesz trochę chociażby intuicji to wychodzi że podczas dużej siły naporu na pedały w poziomcu siła jaką wywołujesz jest znacznie większa niż moje skaczące 82 kilo. Bywa też tak że wzmocnienia które producent zamieścił w siedzonku  [[(dodatkowe warstwy laminatu) , w miejscu gdzie podpora siedzenia przylega do siedzonka]] nie pokrywają się z naszymi miejscami podpór siedzonka tam gdzie my jako producenci roweru sobie przyjęliśmy i stąd także wynikają złamania. Poza tym to się zgadza że Maćka siedzenia są do złamania.
("inna szkoła laminacka"). My sprawdzaliśmy nasze!!! Pozdro!
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 30, 2009, 08:04:20 pm wysłana przez center26 »