Autor Wątek: projekt Rans Xstream  (Przeczytany 14635 razy)

Tomasz11

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
projekt Rans Xstream
« dnia: Listopada 11, 2010, 05:31:03 pm »
Witam !

        Dawno mnie tutaj nie było ale czasu nie marnowałem. Po przemyśleniach, zdecydowałem że zaprojektuje i częściowo wykonam sam poziomkę na podstawie roweru firmy Rans - model Xstream. Swój plan oparłem na fotce tego roweru pokazującą go z boku. Potem fotkę dałem jako tło do QCad'a. Przy odwzorowywaniu starałem zachować przede wszystkim kąty ramy. Jeśli chodzi o koła to podstawiłem koła 28 calowe. Nie wiem, czy dobrze zrobiłem ?. Nie spotkałem się z modelem mającym takie koła ale z drugiej strony wiem, że potem mam lepsza bazę do eksperymentów. Kiedy plany zostaną ukończone, zamierzam wysłać je do firmy "Bike-Mielec". Tak, żeby na wiosnę wyruszyć na nowym sprzęcie :) . Dokonałem pewnych zmian w stosunku do oryginału m.in. fotel to rama z rur alu i do tego napięta gruba żyłka.
Linki:
http://yfrog.com/4zransp
http://img179.imageshack.us/img179/352/rans.png
Orginał:
http://img716.imageshack.us/img716/5053/xstreamside.jpg

Z projektowaniem pojawiły się liczne problemy:
1. Sprawa to kwestia założenia błotnika nad tylnym kołem. Przewiduje oparcie fotela z żyłki i nie chcę mieć graffiti na plecach :) . Na planie umiejscowiłem otwór M4 (przewidziany do montażu błotnika) dokładnie nad osią tylnego koła. Czy dobrze zrobiłem ?
2. W jakiej odległości mają być wsporniki na tylnym widelcu do hamulca typu V-brake tak, żeby mogły obsługiwać koła 26 " i 28 " ?. Na planie zaznaczona pojedyncza, czerwona kreska. Może jest to niemożliwe ?. Dodatkowo chcę umieścić poprzeczkę do montażu hamulca szczękowego/szosowego (na rysunku pokazana jako czerwone kółko na tylnym, górnym widelcu. Również i w tym przypadku interesuje mnie odległość poprzeczki od środka/osi koła.
3. Płytka do montażu podpórki obustronnej.
http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_Podp%F3rka+centralna.html?PT=53119992&PZTA=8&HNT=T&PD=53010799&WSZDZ=T
Chodzi mi o wymiary tej płytki. Rozmawiałem na czacie z konsultantem i powiedział mi, że powinna mieć wymiary 5x3 cm i dodatkowo podgięte brzegi, coś jak w starych rowerach. Dodatkowo, zauważyłem że kiedy założę koło 26" to jest sporo miejsca na korpus mocujący podpórkę ale kiedy podstawię koło 28" to niestety cienko z tym będzie. Może muszę przesunąć dół ramy do przodu ?.
4. Fotel. Szerokość to 45 cm., nie wiem czy dobrze to ustaliłem ?. Chodzi mi o opory aerodynamiczne. Żeby fotel nie wystawał poza obrys ciała/korpusu, z drugiej strony kwestia przymocowania kufra do siedziska - może dać szersze siedzenie ?.
5. Rama roweru. Górną rurę ustaliłem na śr. 40 mm i gr. ścianki 1.5 mm. Nie wiem, czy nie za dużo ?. Z planu wynika, że rura powinna mieć średnicę jakieś 35 mm. Sam już nie wiem.
6. Kółko napinające łańcuch. Czy zrobić tak, żeby kółko wykonywało ruchy na osi w osi poprzecznej roweru ?. Czy może być stałe i jedynie obracać się zgodnie z ruchem łańcucha ?. W ogóle czy "Bike-Mielec" wykona mi takie kółko, czy jest do kupienia u kogoś, kto robi takie elementy?.
7. Przód roweru na planie jest nie zrobiony. Spowodowane jest to tym, że nie wiem o ile cofnąć do tyłu wspornik kierownicy. Widelec przedni posiada ugięcie (patrząc z boku) i muszę przez to cofnąć ramę do tyłu. Dodatkowo jak zauważyłem, ten widelec w Xstream jest bardziej wygięty do przodu. Tak, że w sumie o ile muszę cofnąć do tyłu ?. Z drugiej strony kłania się mój x-seam, który wynosi 110 cm. (jak usiąde przy ścianie i stópki mam pod kątem 90 st.). Chcę skrócić rower o ile jest to możliwe. Czy musi być koniecznie rozstaw 176.2 cm ?. Z tym x-seam to chodzi mi o przesunięcie suportu. Fotel jak jest pokazane na rysunku prawie maksymalnie odsunąłem do tyłu.
8. Kierownica. Zrobić teleskopową ?. Jeśli tak to jakiej średnicy powinny być elementy ?. Czy mogę założyć takie:
http://www.cyklotur.com/czesci_kierownice_miejskie_trekingowe,0.html
Mam na myśli tą pierwszą i ostatnią na stronie www. Może mam złożyć również zamówienie na wykonanie kiery zbliżonej do wzorca:
http://www.shoprans.com/proddetail.asp?prod=BPHB0054
czy:
http://www.shoprans.com/proddetail.asp?prod=BPHB0038
Aha i co najgorsze kompletnie nie wiem, jak wykonać te połączenie pomiędzy widelcem a kierą. Nie mam dwóch lewych rączek ale mogę mieć z tym problem. Potrzebuje bardzo dokładnych danych !.
I na koniec sprawa wspornika kierownicy - jakie wymiary ? tzn. chodzi mi o średnice i grubość ścianki.

To tyle .... :) liczę na poważne propozycje :) .

Pozdrawiam
Tomasz

P.S. mogę podesłać .dxf na mail'.a

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 11, 2010, 07:00:28 pm »
Ogólnie mówiąc.. Poczytaj o rowerze Storm'a. Stworzył bardzo podobną konstrukcję, wiele pytań, które zadajesz są tam przedyskutowane. Koniecznie przeczytaj problem kierownicy.

1. Możesz zamocować i na górze. Ale lepiej podwiesić go na "druciki" (do kupienia w rowerowych, często komplet z błotnikami alu-plast). Nie zapomnij o oczkach na hakach. (i jeszcze sprezentuj sobie na bagażnik: mogą się przydać :)
2. V-break ma regulację w granicach 2cm. Felga 28" ma jakieś 32cm, 26" jakieś 28.. Jeszcze gorzej jest ze szczękowymi: są raczej przystosowane do "drobnej" opony, regulacja jest mniejsza (no chyba, że myślisz o Wigry: normalną oponę obsłuży, ale to tylko do zwalniania służy i to w dobrych warunkach). Niestety odpowiedź raczej brzmi: nie da się. Albo 28 albo 26.
3. Są dwa rodzaje: wspomniane 3 cm i holenderskie 2.5. Podgięcie w dół musi być, inaczej stopka będzie się kręciła. Obojętnie jak zrobisz, potem możesz "dopracować" przy pomocy piły i pilnika. Aluminium tnie się jak złoto. Od razu w stopce warto dokonać dwu operacji: skrócenie nóżek (coby koła nie podnosiło) i dospawanie 3-4mm blachy pod spód (z jakieś 7cm, zamiast badziewiastej stopki gumowej: postawisz nawet na piasku.) Po poziomki "nie towarowej" jednak lepiej zastanów się nad stopką jednostronną: znacznie prościej "zaparkować".
4. Fotelik.. Kup ze sklepiku, daruj sobie robienie fotelika na ramie.
5. 40mm i 1.5mm w alu? Kiedy składasz? Przyjedziemy na pogrzeb.. Jak w oryginale jest 35mm, to raczej na MoCr (czyli Orłowski, nie Mielec). Z "oryginału" wygląda, że górna rura jest nośna, więc "na oko" co najmniej 50x2 (jakby co, to nie biorę odpowiedzialności w razie wypadku: ktoś lepszy od wytrzymałości powinien się wypowiedzieć). Dolny stabilizator może być słabszy. Zapytaj tych z Mielca, czy mogą wyliczyć wytrzymałość konstrukcji i sami dobrać średnice rur (i ile to kosztuje)
6. Kółka prowadzące łańcuch (bo są dwa). Mielec przyspawa ci tylko piwot. Ty zakładasz łożyska (np. kółka od rolek). Możesz jeszcze zrobić nagwintowaną rurę i dwa wolnobiegi od BMX'a (pozbawione piesków oczywiście).
7. Trafiłeś na killera zwanego trail. Zmieniając koła na 28" musisz zwiększyć kąt widelca, albo rower będzie muczał a nie skręcał. Jeszcze musisz uwzględnić odległość buta od koła (czyli pewnie rurę sterową przesunąć do przodu). Kierownica oczywiście się jeszcze bardziej wydłuży..
8. Kierownica z hulajnogi aluminiowej :) Warto zainwestować w odchylany mostek: przy takiej długości się przyda. Albo pomyśl o kierownicy podsiodłowej.

storm

  • Gość
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 11, 2010, 08:17:23 pm »
Od razu pytam - nie chcesz mieć hamulca w przednim kole? W tego typu CLWB to będziesz zahaczał korbą o linkę prowadzącą do owego hamulca. Poza tym mam też wrażenie, że nie uwzględniłeś wysokości widelca - potraktowałeś chyba pewne odległości "życzeniowo". tak jak i aj w pierwszej wersji prototypu... Któr apotem była spawana jeszcze 2 razy. Łącznie 3 razy trafiała pod diaksa ;)

Tu masz linka do tematu o moim rowerze - początkowo w wersji CLWB praktycznie, ze zdjęciami, ewoluował do normalnego LWB.
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=936.0

I dalej do punktów:
4. Szerokosć fotelika może być mniejsza, w foteliku od Jarka ma około 3x cm. To samo z siedzeniem.
5. Nie wiem z czego ta rama, ale ze stali to... jak profil kwadratowy, 2mm to wytrzyma (u mnie już wytrzymuje w C/LWB, u kolegi XunVixxa, 50x30 wytrzymało 4 lata ;) ) IMHO lepiej dać nadmiar niż potem zbierać się i części z terenu...
6. Kółko napinające - tylko w kierunku działania łańcucha. Wszelkie skośne ruchu, poprzeczne to dodatkowe, zbędne tarcie i opory. ja zamiast jakichś piwotów opieram się na wspawanej śrubie w ramę z jednej strony i nieco dalej wwierciłem w ramę otwór i przeprowadziłem długą śrubę przez nią, na której wisi sobie druga rolka.
8. Ja mam mostek starego typu, do tego dospawana rura hydrauliczna 15mm średnicy wewn, zewn wychodzi koło 25 chyba i do tego na końcu kierownica (rura) z normalnym zakończeniem i kierą. Zobaczysz na fotkach zamieszczonych w temacie. trochę toporne, ale na początek musi wystarczyć.

Ale przy takim X-Seam (chętnie bym pozyczył kilka cm ;) ) to ja bym szedł raczej w kieurnku SWB/FWD/Flevo/etc... C/LWB to będzie dłuuugie...

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 11, 2010, 09:48:25 pm »

1. Sprawa to kwestia założenia błotnika nad tylnym kołem. Przewiduje oparcie fotela z żyłki i nie chcę mieć graffiti na plecach :) . Na planie umiejscowiłem otwór M4 (przewidziany do montażu błotnika) dokładnie nad osią tylnego koła. Czy dobrze zrobiłem ?

Błotnik nie powinien się kończyć nad osią tylnego koła, powinien być przynajmniej 30-45 stopni bardziej do tyłu. Woda leci stycznie do powierzchni opony, zaczyna wylatywać w miejscu oderwania się opony od ziemi, potem w części najdalej do tyłu 9godz. 9) woda leci pionowo do góry, dopiero w miejscu opony na godz. 10:30 ma szansę do Ciebie dolecieć - przy mniejszej prędkości. Tam musi się zaczynać błotnik. I druty błotnika wychodzące z haka tylnego koła mogą ten błotnik trzymać, drugie mocowanie przy pionowych wspornikach siedziska, trzecie mocowanie do ramy, na godzinie około 3.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 12, 2010, 02:24:07 pm »
Błotnik nie powinien się kończyć nad osią tylnego koła, powinien być przynajmniej 30-45 stopni bardziej do tyłu.
Trochę egoistycznie myślisz.. Czasami z tyłu ktoś jedzie :( Najlepiej błotnik skończyć na wysokości osi (czyli pełne 180*). Ale może z tym być problem, takie błotniki są ciężko osiągalne. Zawsze można złożyć z dwóch.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 12, 2010, 03:44:52 pm »
zamontuj mocowanie pod tarcze to ci dużo ułatwi przy wymianie obręczy na inny rozmiar
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Tomasz11

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 12, 2010, 04:23:35 pm »
Od razu pytam - nie chcesz mieć hamulca w przednim kole? W tego typu CLWB to będziesz zahaczał korbą o linkę prowadzącą do owego hamulca. Poza tym mam też wrażenie, że nie uwzględniłeś wysokości widelca - potraktowałeś chyba pewne odległości "życzeniowo". tak jak i aj w pierwszej wersji prototypu... Któr apotem była spawana jeszcze 2 razy. Łącznie 3 razy trafiała pod diaksa ;)

Tu masz linka do tematu o moim rowerze - początkowo w wersji CLWB praktycznie, ze zdjęciami, ewoluował do normalnego LWB.
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=936.0

I dalej do punktów:
4. Szerokosć fotelika może być mniejsza, w foteliku od Jarka ma około 3x cm. To samo z siedzeniem.
5. Nie wiem z czego ta rama, ale ze stali to... jak profil kwadratowy, 2mm to wytrzyma (u mnie już wytrzymuje w C/LWB, u kolegi XunVixxa, 50x30 wytrzymało 4 lata ;) ) IMHO lepiej dać nadmiar niż potem zbierać się i części z terenu...
6. Kółko napinające - tylko w kierunku działania łańcucha. Wszelkie skośne ruchu, poprzeczne to dodatkowe, zbędne tarcie i opory. ja zamiast jakichś piwotów opieram się na wspawanej śrubie w ramę z jednej strony i nieco dalej wwierciłem w ramę otwór i przeprowadziłem długą śrubę przez nią, na której wisi sobie druga rolka.
8. Ja mam mostek starego typu, do tego dospawana rura hydrauliczna 15mm średnicy wewn, zewn wychodzi koło 25 chyba i do tego na końcu kierownica (rura) z normalnym zakończeniem i kierą. Zobaczysz na fotkach zamieszczonych w temacie. trochę toporne, ale na początek musi wystarczyć.

Ale przy takim X-Seam (chętnie bym pozyczył kilka cm ;) ) to ja bym szedł raczej w kieurnku SWB/FWD/Flevo/etc... C/LWB to będzie dłuuugie...


Witam !

      Uff, może się ustosunkuje do tego wszystkiego.
1. Dziwi mnie fakt, że firmie "Rans" udała się ta sztuczka z CLWB, tzn. chodzi mi o korbę bardzo blisko linki hamulca przedniego. Na fotce oryginału widać wyraźnie, że raczej nie ma z tym problemu. Pomysł mam taki, żeby silną taśmą samoprzylepną owinąć razem pancerz linki razem ze wspornikiem kierownicy albo przyspawać do wspornika kiery rurkę przelotową w pionie albo nawet w poziomie/skosie  a następnie przepuścić przez tą rurkę pancerz z linką. Potem ufiksować ten pancerz z obu stron np. taśmą samoprzylepną albo mocną gumą.
2. Zgadza się, w ogóle zaniedbałem kwestie wysokości przedniego widelca. Ile mam przyjąć przy projektowaniu ?, np. zwykły widelec bez amorka na koło 26".
3. http://forum.poziome.pl/index.php?topic=936.0  - czytałem, czytałem ... ale i tak upieram się przy CLWB. Primo: nigdy nie dam sobie zrobić jednorurowca !. Może być solidnie wykonany ale jak pęknie rama przy dużej prędkości to nie chcę siedzieć na miejscu kierowcy. Poza tym konstrukcja storm'a też została zrobiona na łapu-capu, także wole najpierw stworzyć na desce coś. Chociaż znam ten ból z własnego doświadczenia, przy konstruowaniu modeli samolotów :) .
4. Kółko napinające. Chce mieć jak najbardziej zgodnie z oryginałem. Naprawdę nikt nie robi takich kółek na sprzedaż ?. W ogóle z czego zrobić: alu czy teflon ?
5. Kierownica. Tak myślę nad takim czymś, żeby do wspornika widelca wsadzić drugą rurę, np. stalową. Może to na tyle usztywni konstrukcje, że śmiało będę mógł dać długi dyszel prowadzący do kiery ?.

X-seam mam 110 cm ale wzrostu posiadam 182. Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie zrobię SWB, FWD itp. itd. .

P.S. tak myśle nad firmą, która miała być zrobić ramę. "Bike-Mielec" robi ok ?.
Aha, i kwestia dwóch rzeczy bo wyleciało mi z głowy. Czy montować uchwyt do dynama/prądnicy do widełek tylnych ?. 2. Czy do haka tylnego koła zrobić hak do przeżutki razem ?.

Pozdr
Tomasz

Tomasz11

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 12, 2010, 04:32:58 pm »

1. Sprawa to kwestia założenia błotnika nad tylnym kołem. Przewiduje oparcie fotela z żyłki i nie chcę mieć graffiti na plecach :) . Na planie umiejscowiłem otwór M4 (przewidziany do montażu błotnika) dokładnie nad osią tylnego koła. Czy dobrze zrobiłem ?

Błotnik nie powinien się kończyć nad osią tylnego koła, powinien być przynajmniej 30-45 stopni bardziej do tyłu. Woda leci stycznie do powierzchni opony, zaczyna wylatywać w miejscu oderwania się opony od ziemi, potem w części najdalej do tyłu 9godz. 9) woda leci pionowo do góry, dopiero w miejscu opony na godz. 10:30 ma szansę do Ciebie dolecieć - przy mniejszej prędkości. Tam musi się zaczynać błotnik. I druty błotnika wychodzące z haka tylnego koła mogą ten błotnik trzymać, drugie mocowanie przy pionowych wspornikach siedziska, trzecie mocowanie do ramy, na godzinie około 3.

Sprawa błotnika jest dla mnie bardzo ważna. Jest tylko mały problem, bo mocowanie na godz. 3 może powodować konflikt z V-brake'iem. Będę musiał chyba zamontować błotnik do kół 28" a koło 26". Jeśli chodzi o ten otwór M4 to chodziło mi o nawiercenie otworu w haku tylnego koła, dokładnie na osią koła.. Również poprzeczka łącząca wsporniki fotela będzie miała otwór do mocowania błotnika.


Tomasz11

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 12, 2010, 04:35:22 pm »
zamontuj mocowanie pod tarcze to ci dużo ułatwi przy wymianie obręczy na inny rozmiar

 ;) - jest na planie zaznaczone ...

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 12, 2010, 07:48:26 pm »
zamontuj mocowanie pod tarcze to ci dużo ułatwi przy wymianie obręczy na inny rozmiar
;) - jest na planie zaznaczone ...

To po jaką cholerę zastanawiasz się nad problemami z Vkami? Po prostu zdecyduj się od razu: "drętwe" tarcze można kupić za psie pieniadze (są tyle samo warte, ale zawsze jest coś na początek). Rower z piwotami i tarczami wygląda "mało profesjonalnie" (albo nawet żałośnie.. nie wiem czy to tylko moja opinia).

Jak robisz ramę w jakiejś firmie, to wszystko musisz mieć obcykane i dobrze przemyślane. Nawet taka głupota jak czepiający się hamulec jest nie do poprawienia. Rama u Orłowskiego (MoCr na mufach) czy z Mielca (alu) mogą kosztować cię koło 1k5-2kzł, a i nawet nie wiem, czy będą chcieli zrobić! (są zarobieni "pionkami", a tak muszą budować jiga, itd..), za każdą poprawkę płacisz kolejne pare stówek (a zdaje się, że doświadczenie konstruktorskie masz znikome). A tych materiałów nie obrobisz "u chłopa na wsi", musisz dawać do nich. No i jeszcze gwarancja.

Moja propozycja "na dziś". Obejrzyj sobie jakiegoś porządnego trekkinga (jakąś firmówkę) i postaraj się zrozumieć znaczenie wszystkich rurek. Piszesz o konflikcie v-ki i błotnika? Ta poprzeczka trzymająca błotnik "u góry".. służy głównie likwidacji rozrywania ramy przez v-ki. O sprawach "dynamicznych" chyba nawet nie warto mówić.

Boisz się o "padek" jednorurowca, a w dwururowcu chcesz zastosować alu 35x1.5mm? Zastanawiasz się nad bzdetami, a ogóle ignorujesz kąt pochylenia widelca?

Znaczna większość "firmowych" to są jednorurowce. Niektóre firmy dają dożywotnią gwarancję na ramę, standard to jest 5 lat. Czy zastanawiałeś się czemu?

Na dzień dobry: poczytaj sobie o wytrzymałości materiałów (jakie rury), o konstrukcji ram (trail, całkowita długość, środek ciężkości). Jeżeli koniecznie musisz zrobić rower "tak jak chcesz", to zrób go "u kowala za rogiem" ze stali. Jak wszystko będzie ok i rower będzie Ci pasił, to dobijaj się do Mielca.

I tak w ogóle.. to tekst "zrobione na łapu-capu" nie jest trochę na miejscu :(

Tyle mojej krytyki.

Edit. A wbiję jeszcze trochę..
* Hak do przerzutki przy stali najczęściej jest razem z ramą, przy ramie alu zazwyczaj jest "dokładany". Stal się wygnie i można jeszcze wyprostować, alu od razu pęknie.
* Wstawianie rury w rurę? A po czemu to? I skąd weźmiesz dokładnie taką rurę? I jak ją włożysz do drugiej?
* Co do rury kierownicy to problemem jest rura strerowa widelca: w LWB mam dobrze ponad metrową kierownicę i przyzwyczajenia z pionowego: rozrywa mi rurę na gwintach! (na forum hasło "wieszak"). To jest dopiero "fajne", jak rower przestaje się słuchać..
* Ta konstrukcja, którą bierzesz sobie za wzór jest mało wytrzymała. Brakuje "poprzeczek" coby była kratownicą.

Rowery nie jeżdżą na komunałach, tylko na masie obliczeń i doświadczeniu projektantów
« Ostatnia zmiana: Listopada 12, 2010, 08:23:42 pm wysłana przez pajak_gdynia »

storm

  • Gość
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 12, 2010, 09:28:29 pm »
3. http://forum.poziome.pl/index.php?topic=936.0  - czytałem, czytałem ... ale i tak upieram się przy CLWB. Primo: nigdy nie dam sobie zrobić jednorurowca !. Może być solidnie wykonany ale jak pęknie rama przy dużej prędkości to nie chcę siedzieć na miejscu kierowcy.

A dlaczego ma pęknąć? A czy widziałes obliczenia wykonane chociażby we Frame2D?

Poza tym konstrukcja storm'a też została zrobiona na łapu-capu, także wole najpierw stworzyć na desce coś.

No na łapu capu to niestety, ale nie. Konstrukcję widziałem podobną setki razy i wytrzymała, chociaż faktycznie nie jest ona spawana pośrodku. Ale:
- spędzone nad QCADem dziesiątki godzin już
- nad FRAME2D tez poszło kilka godzin
- wspomnienia
- DOBRY SPAWACZ z MIGomatem
I na koniec kilka dni temu pierwsze zdarzenie z przetarciem lewego boku, po tym jak zablokowałem tylne koło piastą S7. O dziwo wszystko wytrzymało.

X-seam mam 110 cm ale wzrostu posiadam 182. Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie zrobię SWB, FWD itp. itd.

A o co chodzi z tymi względami bezpieczeństwa? Bo czegoś nie rozumiem... Ja właśnie szczególnie w przypadku długich nóg robiłbym SWB/FWD a nie C/LWB...

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 12, 2010, 10:53:35 pm »
A dlaczego ma pęknąć? A czy widziałes obliczenia wykonane chociażby we Frame2D?
:), tez sie przyłączam do pytan

Poza tym konstrukcja storm'a też została zrobiona na łapu-capu, także wole najpierw stworzyć na desce coś.
no to pojechałeś, fakt może nie jest wykończona na tip top, ale Storm troche nad tym siedział


A o co chodzi z tymi względami bezpieczeństwa? Bo czegoś nie rozumiem... Ja właśnie szczególnie w przypadku długich nóg robiłbym SWB/FWD a nie C/LWB...

nie zna się,

Tomaszu11, otóż CLWB jest znacznie mniej zwrotne i przez to może nie być bezpieczne, przeżyłem porządne pierdolnięcie na SWB, rower zginął tragicznie
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=926.msg11454#msg11454, ja wyszedłem z tego z dwoma zadrapaniami, nie wiem co by było na LWB, ale prawdopodobnie skończyłbym w rowie, bo nie wykonałbym takiego manewru który prawdopodobnie mnie ocalił

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 12, 2010, 11:03:20 pm »
Witaj :) Fajny rowerek sobie wybrałeś. Długi, ale fajny :)


Kółka do łańcucha pewnie możesz kupić od Velogic albo Velokraft.
Na XStream masz "over-under" wiec w sam raz ci będzie pasowała kółka do Velokrafta Hi.
Nie wiem ile to może u nich kosztować, ale pewnie 40-80Zł za sztukę.
Co do montażu kółek do ramy, najlepiej wywiercić tą rurkę na ramie, i w niej przyspawać rurkę przez którą dasz śrubę która jest osią (M8 lub M10) i nakrętkę.
Jeśli ściana tej rurki na ramie jest gruba, można i ominąć tą rurkę na oś w środku,
i dać oś prosto przez ramę (podkładka/i pomiędzy ramą a łożyskiem kółka)
Na Ransie jest zastosowana pusta oś o średnice 15mm, a kółko trzyma śrub.
Nie oszczędzać na sztywności osi kółka, i mocno to wszystko przymocować na ramie.
Ruszane bocznie czy nie ? Radze sztywne, bo łańcuch masz tak długi że nie będzie problemów z ukoszeniem łańcucha, więc czemu komplikować.


Co do widelca, tak, Rans widelec ma dużo "rake-u" więc do tego kąta główki nie bardzo możesz dać zwykły widelec do mtb,
bo trail będzie za duży.
Znaczy wszystko się da, ale trail będzie za duży, i koło ci będzie uciekać(ciągnąć) na boki przy skręcaniu/zawracaniu.
Więc, zrobić/wygiąć taki sami widelec, albo przystosować kąt główki (a wtedy to juz nie copia XStream)
Rans widelec pewnie można i kupić prosto od producenta ;)


Co do hamulców, nie, V-brake na 28 i 26" - nie ma szans.
Ale mozna zrobić na 26" i potem dać adapter (kupić/zrobić) http://www.bike24.com/p23604.html


Ale czemu chcesz i 26" i 28" ?
Jeśli 26" na grube lub terenowe opony, a 28" na szybkie jazdy na szosie,
to najlepiej zrobić na hamulce tarczowe - 30 sekund i już jeździsz na drugim zestawie kół.
A dopasowanie v-brakeów (nawet z adapterem) za każdym razem to marnowanie czasu ;)
Jak wydać na zdjęciu, problemów z v-brake pancerzem nie ma, bo jest "fajka" i można nią kręcić.



Cytat: RANS
..but one important and critical element of the stock brakes (V-brakes) is crank clearance.
We pushed the geometry to the limit, so it requires the brake spread to be closed to less than 100mm. This is done by swapping the washer stack on the brake shoes.

W każdym razie widelec do 26" cale który przyjmuje oponę szerokości 2" przyjmie i 700c koło.
Zwyczajnie nawet dziurka na mocowanie błotnika może pasować do przymocowanie hamulca szczękowego szosowego.
A propos - dziurka do mocowania hamulca szczękowego na szosie(koło 622) znajduje się 355mm od osi koła.
Od środka tej dziury do opony jest około 15mm, a pomiędzy oponą a korona widelca może z 3mm (opona 23mm) więc ciasno tam jest,
i jeśli robisz tak, to uważaj na grubość poprzeczki, żeby nie stało się tak że koło nie wejdzie ;)
Pivot na v-brake na koło 559 ma być na 250mm od osi koła.
Btw otwór na błotnik, jak i na bagażnik ma być M5 a nie M4 ;) czyli przynajmniej to jest taki standard.

Fotel - za szeroki czy nie, zależy od napięcia żyłki.
Jeśli "utoniesz" w fotelik, to rama fotelika ci będzie przeszkadzała, a na postoju jeszcze bardziej.
Foteliki typu "hardshell" jak i "euromesh" są szerokie od 20 do 25cm.
Też bym nie kombinował z fotelikiem, i kupił w sklepiku.
Jeśli już kombinujesz, i masz dostęp do fajnego alu, to kombinuj w kierunku fotelika z blachy (patrz na Azub,Challenge,Slyway)
Sztywny fotel, a wentylacja bardzo dobra. Dać do tego "ventisit" pokrowiec i plecy zostaną suche.

Kierownica - myślę że ta pierwsza w katalogu jest najlepsza.
Koniecznie teleskopowa ! Bo jeśli zrobisz sztywną, co jeśli się okaże że jest za daleko, albo za blisko ?
Jak na pierwszy rower to wszystko z możliwością regulacji. Później jeśli zechcesz sztywną (bo lżejsza) to będziesz już wiedział jaka ma być.

Co do ramy, Rans ma 2" główną (50mm) a dolna na XL wersji jest 38mm,, więc na zwykłej pewnie 30-32mm.
Oczywiście nigdy wprost nie mówią jaka jest grubość ściany ;-p
Ze względu na typ ramy, strzele że główna jest 1,5mm, a na XL wersji 2mm
W każdym razie lepiej dodać 0.5kg do ramy niż skończyć dolna częścią tułowia na szosie :D

Pozdrawiam :)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Tomasz11

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 14, 2010, 11:48:57 am »
Witaj :) Fajny rowerek sobie wybrałeś. Długi, ale fajny :)
Witam !

       Wielkie Dzięki za pomoc !. Taka odpowiedź bardzo mnie rajcuje ... . Wewnętrznie czuje, że jeśli ten projekt wypali to będzie coś Fajnego. Na pewno, nawet jeśli rower nie powstanie to postaram się, żeby plany zostały ukończone. Rzeczywiście, problemów pojawiło się co nie miara. Tak się zastanawiam nad tym wszystkim. Może ramę lepiej zrobić ze stali ?. Spawarke chyba mam w domu :) . Mam jeszcze trzy pytania:
1. jaki ustalić kąt wspornika kiery, żebym mógł założyć koło 26" jak i 28" ?.
2. jaką przyjąć wysokość widelca przedniego przy projektowaniu ?.
3. czy mogę założyć do CLWB zwykły widelec, nie wyginając go do przodu ?.

A może dać sobie spokój, zabrać pod pachę swojego ATB "Euro-Bike" i pojechać do Poznania, do "Cyklotur'a" (mam tylko 100 km). Tam co będzie można to przenieść i złożyć rowerek firmy HP Velotechnik "Base". Jest tylko mały problem ... to JEDNORUROWIEC !!! :) .

Aha, do wypowiedzi "pajak_gdynia" nie będę się ustosunkowywał  ... !. Widziałem te fotki roweru storm'a ... po prostu mnie powaliło na glebe ... to jest rower, który uprzednio był zaprojektowany w Q'Cadzie ?. wolne żarty !. odległość między korbą a przednim kołem jak między Poznaniem a Warszawą :) . Pewnie, potem się nie dziwić, że wolant kierownicy wychodzi 1,5 metrowy !.

To tyle ...
Pozdrawiam
Tomasz
« Ostatnia zmiana: Listopada 14, 2010, 11:55:53 am wysłana przez Tomasz11 »

storm

  • Gość
Odp: projekt Rans Xstream
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 14, 2010, 12:45:48 pm »
Drogi Tomaszu11.
Tak, to jest rower zaprojektowany w QCADzie. I celowo został tak właśnie zaprojektowany :D Żeby był dłuuuuuugi niczym sznur jamniczków obok niego. Żeby był niski, żeby był przede wszystkim PROSTY do zespawania w warunkach ultra-warsztatowych - przez ludzi, którzy rower widzieli i widzą, ale nigdy go nie tworzyli od zera (!!!!!!!!!). Ty pewnie jeszcze tego nie przerabiałeś, w końcu budujesz swój pierwszy rower, ale za jakiś czas, jak nabędziesz doświadczenia, sam zobaczysz, że nie wszystko w warsztacie da się zrobić. Że to co wychodzi ładnie na rysunku, w warsztacie wychodzi... kiepsko. A może po prostu nie wiesz, że każdy 1cm spoiny - kosztuje. (o czym się dowiesz spawając swoje rureczki).
Wolant kierownicy ma 1 metr.
Długość między korbą a przednim kołem została obecnie dobrana tak, żebym mógł jechac i zakręcać bez zawadzania czymkolwiek o cokolwiek (tak jak w poprzednich moich rowerach). Nie wiem czy czytałeś mój wątek dokładnie (chyba niestety nie i wiele rzeczy ci umknęło!), ale w poprzedniej wersji roweru wyjechałem na drogę krajową do środka i... nie mogąc dalej skręcić (blokując hamulc&support) wstrzymałem ruch w obie strony.

Póki co, radzę spojrzeć na swój pomysł:
- chcesz stosować własnoręcznie budowany fotelik (a wymiary brałeś z Księżyca)
- ustawiasz support przy przednim hamulcu (ten sam błąd co i ja zrobiłem!)
- próbujesz się zmieścić w rowerze o długości ~220cm mając o 30cm dłuższy x-seam niż ja (a ja wybrałem rower majacy 250cm długości!)
- na swoich rysunkach nie wziąłes pod uwagę ani zasięgu rąk, ani tego, że obrót korb to nie tylko pedały na ich końcach, ale i buty (sic!)
itd.

Ale mniejsza. Nie będę plótł 3 po 3 - poczekam aż zabłyśniesz nam tutaj ze swoją konstrukcją :D
I mimo wszystko, mam nadzieję, że pojedziesz na niej od razu.
P.S. Na Twoim rysunku nie widzę nawet wysokości siedzenia - wiesz na jakiej wysokości usiądziesz? Czy będzie Ci wygodnie? Czy na pewno sięgniesz do kierownicy? Nie będziesz w nią uderzał kolanami?