Autor Wątek: Trajk z pełną amortyzacją  (Przeczytany 16361 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Trajk z pełną amortyzacją
« dnia: Września 22, 2010, 11:25:03 pm »
I spróbuj sprzedać taki "posmarkany" rower.

Trafiłem na posmarkanego trajka z pełną amortyzacją w atrakcyjnej cenie. Jazda próbna przekonała mnie bardziej niż wygląd "smarków". Trajk jest robiony przez niezależnego konstruktora, nie jest "firmowy". Trajk był już w dziale "Sprzedam, kupię". Ktoś go przede mną zarezerwował - ale komuś nie spodobało się sterowanie (jest drążek sterowniczy, nie przypomina to klasycznej kierownicy) i ktoś zrezygnował. No i kupiłem go ja. Kosztował mnie 500 EUR (+/- 2000 zł). Plus koszt dojazdu około 60 EUR (przebywam w Holandii miałem 230 km w jedną stronę i gdy pojechałem po raz pierwszy nie miałem całej kasy i wpłaciłem jedynie zaliczkę 50 EUR).

Miałem jazdę próbną i na jeździe próbnej okazało się że trajk jest komfortowy (zawieszenie) oraz że nierówności jezdni nie szarpią układem kierowniczym (wielki plus). Kupiłem tego trajka głównie po to by wykorzystać silnik elektryczny który mam już od ponad pół roku (24V, 650W). Silnik leży i się "marnuje, a mój Flevo-Racer evolution do elektryfikacji bez mechanizmu pochylania kół się nie nadaje.

Rower jest samoróbką - brawo dla konstruktora za odwagę. Rama jest ze stali. Tylny wahacz z aluminium. Wszystkie koła 20". Siedzenie na wysokości 36 cm, suport 40 cm, szerokość 84 cm, długość 210 cm. Ma sporo "smarków". Ale jest ciekawy. Ma pełne zawieszenie (przód + tył). Ma wszystkie koła podwieszone jednostronnie (tylne też). Jeździłem nim chwilę. Dobrze się steruje, przyspiesza średnio, prędkość maksymalna raczej niska i trzeba "dokręcać" żeby szybko jechał (mam porównanie do dużych 28" kół). Bardzo wygodny bo ma zawieszenie. Hamulce bębnowe Sturmey Archer - średnie gdy chodzi o moc ale duża zaleta że odporne na warunki pogodowe. Opony 2" i zawieszenie powodują że można atakować krawężniki, rower jest zatem "rasowy". Dziury nie robią na trajku zbyt wielkiego wrażenia - choć nie wjechałem jeszcze w "krater" żeby ocenić w sytuacji ekstremalnej. Wkrótce będzie też jego geometria i więcej zdjęć. Oraz test w dziale Techno "Testy naszych rowerów. Do czego nasze rowery tak naprawdę się nadają?". Napęd jest zakręcony. Biegną aż 3 łańcuchy i jest w sumie 6 zębatek pomimo że jest piasta wielobiegowa. Piasta Shimano Nexus 8 jest w układzie "mid-drive", na tylnym kole jest leciuteńka piasta z jedną zębatką. Sterowanie jedną jest jedną "wajchą". Kierownica jest składana na zawiasie - i łatwiej się wsiada (ważne). Z owiewką jest jednak niewygodnie, bo trzeba przekładać nogi przez przednie wahacze. Fotelik Optima (w rzeczywistości Maciek Kaczmarek), pokrowiec, dorabiany zagłówek, oświetlenie (przód halogen+LED, 2w1 (!!!), tył LED), bagażnik, licznik, pompka, zapięcie (linka stalowa), osłona na łańcuch z przodu (nie brudzi nogawek u spodni).

























Ciekawostka - część elementów została "zapożyczona" z velomobila Mango/Quest!!! Mianowicie - tylny wahacz + tylny amortyzator + tylne koło. Ale część pomalowana na czerwono i na czarno to już samoróbka. A tu jest rama velomobila Mango/Quest - z tego roweru zostały "zapożyczone" gotowe aluminiowe elementy:

« Ostatnia zmiana: Października 17, 2010, 04:58:09 pm wysłana przez Maciej Długosz »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #1 dnia: Września 22, 2010, 11:31:09 pm »
fajny

troszkę napęd zamieszany ale ujdzie będziesz zmieniał tylny wahacz na 26 " czy narazie zostajesz przy 20"
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #2 dnia: Września 22, 2010, 11:38:19 pm »
Musiałbym wymienić tylny wahacz żeby wcisnąć z tylu 26" - i musiałbym taki wahacz ... zaprojektować (jestem za granicą i nie mam dostępu do garażu żeby sobie samemu coś takiego "wydłubać"). Nie będę go wymieniał - zostanę przy 20". Jak zakładać duże koła - to już wolałbym z przodu i z tyłu (moim zdaniem). Docelowo ten trajk ma być elektryfikowany, bo ma dobre zawieszenie. Gdy chodzi o "czyste rowery" (bez silnika) to nie lubię 20" ze względu na ich duże opory toczenia - 28" koła dużo lepiej (lżej) się toczą. No nic. Silnik elektryczny zrobi swoje i nie będę tedy patrzył na rozmiar kół. Amortyzacja dużo daje gdy chodzi o komfort jazdy i nie tłucze więc do wyższych prędkości się nadaje, z tego co zauważyłem to ten trajk też "nie myszkuje".
« Ostatnia zmiana: Września 29, 2010, 02:05:48 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #3 dnia: Września 25, 2010, 05:54:14 pm »
No i teraz pora na filmiki. Trajkiem jeździ moja żona. Z przodu zamontowałem "nosek" z polipropylenu komórkowego (3mm gruby). Docelowo będzie też daszek nad głową - czyli będzie pełna ochrona przed deszczem i zimnem. Nie mam wiertarki żeby nawiercić otwory i przymocować stelaż do ramy - wkrótce sobie zaplanuję co i jak połączyć i będzie wtedy elegancki sztywny stelaż. Wsiadanie na rower dla mojej żony jest OK, jest zwinna. Ja mam dłuższe nogi i trochę się gimnastykuję.

http://www.youtube.com/watch?v=xa8L925RRmk     ----> wsiadanie na trajka i "guzdranie się" po parkingu rowerowym. Dla mnie patrząc na to wideo jest już jasne że zdecydowanie przydałby się "bieg wsteczny" albo bardzo mała średnica zawracania - żeby zminimalizować "Flinstonowanie"

http://www.youtube.com/watch?v=Gywqi9c0EPY     ----> jazda po mieście (Holandia), 84 cm to stety/ niestety (niewłaściwe skreślić) bycie trochę "zawalidrogą". Są też wąskie ścieżki rowerowe i wtedy "blokuje się" szybszych rowerzystów. Już o tym pisałem - ale się powtórzę - w Holandii jest przepis że jeśli rower ma ponad 76cm szerokości to może jechać drogą dla samochodów nawet jeśli obok biegnie ścieżka rowerowa (oczywiście rower nigdy nie może jechać drogą ekspresową ani autostradą)
« Ostatnia zmiana: Września 25, 2010, 05:58:32 pm wysłana przez Maciej Długosz »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #4 dnia: Września 25, 2010, 06:38:33 pm »
No i teraz pora na filmiki.

fajne SPDy ;)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #5 dnia: Września 25, 2010, 07:05:38 pm »
No i teraz pora na filmiki.

fajne SPDy ;)

Były takie "fabrycznie" zamontowane. Na szczęście są to z jednej strony platformy, a z drugiej strony SPD. Więc można jeździć nawet w zwykłych butach. Takie pedały są uniwersalne.

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #6 dnia: Września 25, 2010, 09:12:40 pm »
Rzeczywiście, wsiadanie to jest masakra (miejska).
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #7 dnia: Września 25, 2010, 10:06:18 pm »
Rzeczywiście, wsiadanie to jest masakra (miejska).

Jest nieciekawie z tym wsiadaniem/ zsiadaniem. Mógłbym np. zrobić odchylaną przednią owiewkę "klapę" na siłowniku. Byłoby wtedy łatwiej wsiadać. Ale będzie też daszek nad siedzeniem i wtedy pasowałoby zrobić to w zespolony sposób - żeby odchylała się całość żeby faktycznie było łatwiej wsiadać. I już okazuje się że trzeba mi narzędzi. Nie mam w tej chwili dostępu garażu, nie mam narzędzi prócz śrubokrętów, kluczy płaskich, kluczy imbusowych i brzeszczotu do metalu. Skrajny minimalizm i prostactwo. No ale w deszczu - taka nawet prosta osłona - nabiera sensowności (a dzisiaj właśnie pada, pada, pada). Więc "jest to do przyjęcia".

Jestem bardziej skłonny coś projektować, bo usprawnienia "w ramach" narzuconych przez istniejący już rower są wkurzające. Wolałabym budować osłonę do roweru który ma łatwe wsiadanie i "nie ogranicza" konstrukcyjnie. Czyli: koła byłyby przesunięte do przodu, ramiona przednich kół zaczepione jak litery L - "nie kolidujące " z nogami w trakcie zajmowania pozycji na siodełku. Ten trajk na zdjęciu poniżej byłby dużo ciekawszy i PROSTSZY do "zadaszania":





W rezultacie coś jak to:

« Ostatnia zmiana: Września 25, 2010, 10:10:47 pm wysłana przez Maciej Długosz »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #8 dnia: Września 25, 2010, 10:39:51 pm »
(...)
Skrajny minimalizm i prostactwo.
(...)

he, he, he

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
« Ostatnia zmiana: Września 26, 2010, 06:28:02 am wysłana przez hansglopke »
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #10 dnia: Września 26, 2010, 09:31:52 am »
Rzeczywiście, wsiadanie to jest masakra (miejska).

Taka odchylana owiewka, jak drzwi w BMW Iseta.
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.diseno-art.com/images/bmw_isetta_open.jpg&imgrefurl=http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/isetta_microcar.html&h=356&w=400&sz=47&tbnid=MmeATtl0WaAz_M:&tbnh=110&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dbmw%2Bisetta&zoom=1&q=bmw+isetta&usg=__JpjGhb8lHKLvc3jludTFUEk1VYw=&sa=X&ei=29WeTKbaMMPLswbUw9TmDg&ved=0CB8Q9QEwAg

I jeszcze jakiś profil-rynienka zapobiegający spływaniu całej deszczówki na kierującego. 8)

Ja widziałbym coś takiego. Jak dojdzie górny daszek (na zdjęciu jest nie-mój rower) to pasowałby żeby to było "zespolone" - czyli jak otwieram jedną klapę to podnosi się też druga. Daszek może być jedynie pochylony na boki bez rynienek, bo zakładając jego szerokość 68 cm (bo taki używam) rynienki nie są konieczne. Jedynie gdy deszcz zacina bokiem to się troszkę moknie. No nic - od czegoś warto zacząć, najlepiej od czegoś prostego. Nawet prosta osłona dużo daje.

« Ostatnia zmiana: Września 26, 2010, 09:35:42 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #11 dnia: Września 28, 2010, 09:02:15 am »
A ja tam dalej "jak świstak siedzę i zawijam rowery w coroplast".... Trajk (moim zdaniem) żeby był użytkowy musi dawać coś więcej niż 3 koła. Ochrona przed deszczem "musi być". Więc starym zwyczajem wykorzystuję polipropylen komórkowy (3mm). Ponieważ użyłem czarnego polipropylenu to kiepsko jest z widocznością - gdy np. z naprzeciwka jadą samochody po drodze głównej i skręcają w boczną uliczkę to czarny coroplast nie jest zbyt dobrze dla kierowców widoczny i jest ryzyko wypadku (ktoś np. za późno zauważy i będzie zderzenie). Jazda na światłach w dzień jest rozwiązaniem - owszem - ale gdy "wyskakuję tylko na chwilę" (w dzień) np. do sklepu to szkoda mi się bawić i włączać/ wyłączać światła (lenistwo - wiem, planuję zamontować przełącznik na kierownicy). Więc żeby rower z coroplastem był w miarę dobrze widoczny również w dzień (bez włączonych świateł) to zastąpię kolor czarny innym kolorem. Mam w planie użyć kolor czerwony. Velomobile w Holandii żeby były dobrze widoczne są przeważnie żółte/ pomarańczowe albo jaskrawego koloru (np. Quest/ Mango). W obecnej "fazie" trajk wygląda tak:

« Ostatnia zmiana: Września 28, 2010, 10:39:37 am wysłana przez Maciej Długosz »

cruzbike

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 327
  • Solec Wielkopolski
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #12 dnia: Października 24, 2010, 12:53:49 pm »
Pytanko mam, bo nie mogę znaleźć nic na ten temat w necie. Czy istnieje jakaś granica co do szerokości rowera ?
GG: 13949582

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #13 dnia: Października 24, 2010, 02:14:19 pm »
Pytanko mam, bo nie mogę znaleźć nic na ten temat w necie. Czy istnieje jakaś granica co do szerokości rowera ?

W przepisach które już weszły chyba w życie (we wrześniu) rower definiowany jest jako pojazd jedno lub wielośladowy o m. in. szerokości < 90 cm. I taki może korzystać z infrastruktury rowerowej typu drogi, kontrapasy, śluzy (pomijając prawie że fikcyjność tych 2 ostatnich w Polsce). Powyżej tego to riksza rowerowa - nie może korzystać z tych rzeczy i chyba coś jeszcze, wyciągi z PORD dostępne na www.rowery.org.pl .
Jakub Sałata

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Trajk z pełną amortyzacją
« Odpowiedź #14 dnia: Października 24, 2010, 02:33:30 pm »
Do wejście w życie to jeszcze lata miną. Obecnie to nawet na obrady sejmu niedasie.
Coroplast - polipropylen komórkowy. Osłona przed deszczem z coroplastu
Macieju, owiń czymkolwiek ten pręt gwintowany (nosku tego potworka), bo gwint jest ostry i można się zadrapać.
Trajk - układ kierowniczy
« Ostatnia zmiana: Października 28, 2010, 07:13:11 pm wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!