Autor Wątek: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki  (Przeczytany 8505 razy)

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« dnia: Września 15, 2010, 02:06:17 pm »
 Jeden z kolegów postawił niegłupie moim zdaniem pytanie

Czy opona rowerowa też ma jakąś maksymalną prędkość z jaką może się toczyć?

Mi zdarzyło się zjeżdżać z prędkością 75km/h.  "Wystrzał opony przy takiej prędkości to... hmm :'(
Na domiar złego z reguły jeździmy w dość cienkich ciuchach... ::)
Sławek

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #1 dnia: Września 15, 2010, 05:41:35 pm »
Mnie dość często dręczyło to pytanie, ale na stronach producentów niestety nie spotkałem się z informacją o maksymalnej prędkości z jaką można jechać rowerem przy okereślonych warunkach. Głównie nachodził mnie ten temat jak jeździłem po 80km/h niezawsze idealnie równą drogą  :)

czegevara

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #2 dnia: Września 15, 2010, 06:37:41 pm »
Chyba nikt nie oznacza dla ogumienia rowerowego takiego parametru. Graniczna prędkość wynikać będzie z wytrzymałości opony na temperaturę/wzrost ciśnienia w oponie w związku ze wzrostem temperatury. Podczas wzrostu prękości obrotowej będzie rosło tarcie i tym samym temperatura i cisńie nie wewnątrz... aż opona strzeli. Sądzę jednak że ta prędkość w większości jest poza zasięgiem normalnego rowarzysty nawet śmigającego z dobraj górki.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #3 dnia: Września 15, 2010, 07:03:23 pm »
Ponoć dętki strzelają na długich zjazdach (DH) gdy hamuje się non stop V-brake'iem, rozgrzewa się mocno obręcz i BAAAAM!

Tirowcom strzelają gumy - nawet gdy jeżdżą "przepisowo".

W rowerze - moim zdaniem - obręcz jest stosunkowo słabym elementem, nie guma.

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #4 dnia: Września 15, 2010, 07:20:20 pm »
Dla tego dawno już w dh/fr v-breakom powiedzono dowidzenia. Niema już w ogóle ram dh w którym można by było znaleźć piwoty, tak samo w amortyzatorach do zjazdu czy też dirtu.

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #5 dnia: Września 15, 2010, 09:36:14 pm »
No właśnie, co właściwie "robi" taki V-brake, że się go nie używa w ww. rowerach?
« Ostatnia zmiana: Września 15, 2010, 09:38:30 pm wysłana przez barman5 »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #6 dnia: Września 15, 2010, 09:45:59 pm »
Powoduje tarcie na obręczy ( hamuje) jak jest tarcie jest i ciepło, a od ciepła guma potrafi strzelić. Pomijając sporty zjazdowe v-ki są jednak bardzo dobrym rozwiązaniem, mają świetną modulację ( w razie rozcentrowania obręczy na trasie wystarczy korekta imbusami, w przypadku wygięcia tarczy zakres regulacji jest zwykle zbyt mały i trze nam aż dojedziemy do serwisu), niską wagę, a przy dobrych klockach i na suchych obręczach mają też b. dobrą skuteczność hamowania (bez problemu można zablokować tylne lub przednie koło (stoppie)).
« Ostatnia zmiana: Września 15, 2010, 10:31:16 pm wysłana przez Yin »

barman5

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #7 dnia: Września 15, 2010, 10:10:20 pm »
Więc czemu w r. szosowych stosuje się szczękowe?

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #8 dnia: Września 15, 2010, 10:24:04 pm »
Więc czemu w r. szosowych stosuje się szczękowe?

Bo (niewłaściwe skreślić):
a) ogarnęła ich stagnacja
b) szczękowe są lżejsze
c) UCI zabrania


Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #9 dnia: Września 15, 2010, 10:32:51 pm »
d) Są lepsze aerodynamicznie - nie wystają poza obszar ramy.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #10 dnia: Września 16, 2010, 06:19:14 am »
e. nie rozginają widelców, rama może być "delikatniejsza"
(i dlatego nie ma klamkomanetek pod baranka: wszędzie rządzi krótki skok)

f. ciężko zablokować koło
(niska waga "zestawu" oraz większe przeniesienie na przednią oś powodowałaby częste wypadki)
« Ostatnia zmiana: Września 16, 2010, 06:22:27 am wysłana przez pajak_gdynia »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #11 dnia: Września 16, 2010, 08:57:29 am »
Na domiar złego z reguły jeździmy w dość cienkich ciuchach... ::)

no to jest cos co mnie troche "boli", poki co tylko mentalnie. Wsiadajac na motocykl ubieram sie w ciuchy ze wzmocnieniami, wiem ze przy predkosci 40+ ( oczywiscie z rozsadnym gornym ograniczeniem ), poszarpia mi sie troche ciuchy, a na poziomie, jedyna sztywna oslona jaka mam to kask ( ktory w zasadzie ochrania tylko gorna czesc glowy ), obcisle chronią przed chlodem, smarem i muchami, a przy predkosciach 40+ przy slizgu po asfalcie ( auuuu ) szmatki są wcierane w skóre jak krem przeciw zmarszczkom, tylko ze w tym przypadku wygladzanie moze byc dosyc glebokie ( asfalt nie wybacza, jak to powiedzial Raffi ), a prędkości o których pisze osiągam często, 40+, 50+, zdażyło sie już i 60 :), w przyszłości pewnie będzie więcej. Przypuszczam że trzeba wliczać to ryzyko, albo celować w jakieś ciuchy ze wzmocnieniami kevlarowymi, inne zbroje raczej nie wchodzą w rachube, bo mogą nieco przeszkadzać przy pedałowaniu, no chyba że ktoś cos wie na temat ochraniaczy wygodnych dla poziomych ( w najgorszym wypadku pionowych ) rowerzystów.

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #12 dnia: Września 16, 2010, 07:00:33 pm »
przy tak cienkich oponach w kolarkach tarczówki by non stop paliły opone. Są od pewnego czasu v-braki hydrauliczne-ciekawe jak one sobie dają rade. W swojej zjazdówce miałem 203mm tarcze z przodu i temperatura tarczy wychodziła ponad 100C bez problemu przy ostrej jeździe. Zima czy lato, błoto czy deszcz zawsze dobrze hamują tarczówki. a V-breaki -błoto na 3 cm i obręcze już ubrudzone czy też śnieg i już nie hamują hamulce. Waga oczywiście dużo mniejsza v-brejek bo piasta lżejsza, bez ciężkiej tarczy oraz zaciski często kilku tłoczkowe które swoje ważą. Lekka centra i mamy po modulacji w v-breakach a w tarczach ze względu na duży zakres mocy hamowania modulacja jest idealna(zależnie od modelu hamulca).

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #13 dnia: Września 16, 2010, 07:08:12 pm »
Są od pewnego czasu v-braki hydrauliczne-ciekawe jak one sobie dają rade.

Jeśli masz na myśli Magurę HS-11 to może jest to silny hamulec ale jak obręcz jest mokra to ten hamulec niewiele daje. Miałem hydrauliczną szczękową Magurę w moim rowerze poziomym. Wolałem hamulec rolkowy - niewrażliwy na warunki pogodowe.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Wpływ jakość ogumienia na osiągane wyniki
« Odpowiedź #14 dnia: Września 16, 2010, 11:01:16 pm »
V-breaki -błoto na 3 cm i obręcze już ubrudzone czy też śnieg i już nie hamują hamulce.

Przetestuj kiedyś klocki z 3 rodzajów gumy różniej twardości, z nacięciami odprowadzającymi błoto i wilgoć. Nie twierdzę oczywiście ze hamują tak dobrze jak hydrauliczne tarcze, ale naprawdę dają radę.

Lekka centra i mamy po modulacji w v-breakach a w tarczach ze względu na duży zakres mocy hamowania modulacja jest idealna(zależnie od modelu hamulca).

Mam dokładnie odwrotne doświadczenia a tarcze mam podobno przyzwoite (bb5):)