Sprawa jest prosta. Jeśli rowerzysta wkłada taką samą moc a jeden rower jedzie szybciej pod górkę drugi zaś wolniej, to na pierwszym jest łatwiej, a na drugim trudniej. Abstrahuję od sposobu uzyskania mocy[...]
Tak ściśle - pod górkę:
1. Opory powietrza -
ZANIEDBYWALNE. Pod górkę - przy takiej małej prędkości 10 km/h - opory powietrza są raczej zaniedbywalne i mają dosyć marginalne znaczenie - można powiedzieć że wpływ oporu powietrza pod górkę jest znikomy ---> no chyba że jedziemy pod górkę i jedziemy pod wiatr. Przy 16 km/h zaczyna być powoli odczuwalny opór powietrza, przy 25 km/h czuć opór powietrza wyraźniej... a przy 130 km/h jest kolosalny opór powietrza.
Rowery poziome przeważnie mają lepszą aerodynamikę niż rowery "tradycyjne".2. Waga -
BARDZO ISTOTNA. To waga w dużej mierze decyduje ile energii musisz włożyć na pokonanie wzniosu, siła grawitacji działa mocniej na cięższy rower (czyli warto mieć lekki rower)
Rowery poziome przeważnie są cięższe od "tradycyjnych". ... ale waga to jednak nie wszystko:
3. Opory przekazywania napędu -
WAŻNE. Długi łańcuch, ilość "załamań" łańcucha, ilość napinaczy, ilość rolek) ----> bardzo ważne jest jak sprawny jest napęd/ przekazywanie napędu. Miałem do testów dwa trójkołowe rowery na 20" kółkach i FWD delta poszedł mi po płaskim 36 km/h, a RWD tadpole poszedł mi po płaskim 33 km/h, obydwa jednakowo niskie i jednakowo szerokie, jeden krótki łańcuch, drugi długi łańcuch + kiepskie rolki.
Rowery poziome mają przeważnie gorszą sprawność przekazywania napędu od rowerów tradycyjnych - bo łańcuchy są dłuższe i "bardziej zwisają" (to są np. 1-3% straty ale pod górkę te straty przekładają się na osiągi.
4. Opory toczenia -
WAŻNEa) łożyska
b) opony (szerokość, bieżnik, ciśnienie)
c)
wielkość kół ---> bardzo zaniedbywany "motyw", moim zdaniem jest to kluczowy "motyw" w drugim miejscu po wadze (gdy mówimy o jeździe pod górkę). Jeździłem na rowerach - 16", 20", 26", 28". Moim zdaniem rozmiar koła ma znaczenie i przekłada się na osiągi. Pod górkę - moim zdaniem - lepiej "skrobać się" na dużych kołach. Do zabaw w parku gdzie trzeba non stop hamować, skręcać i przyspieszać lepsze są koła 20". Duże koła robią jako większe "koło zamachowe", ich "bezwładność" powoduje że dłużej się toczą. Tu od razu uwaga: kręcenie się w powietrzu - czyli przykład z podstawówki z zajęć fizyki gdzie ciężarek obracał się na zmiennym promieniu "w powietrzu" - to nie to samo co toczenie się "po nawierzchni". Małe koło kręcące się po nawierzchni ma do pokonania większe opory niż duże (a tym samym są większe straty energii).
Rowery poziome mają przeważnie większe opory toczenia od tradycyjnych rowerów np. kolarek na 28" kołach czy rowerów miejskich na 28". Rzadko kiedy rowery poziome mają wszystkie koła 28".
Np. ten trójkołowiec "pobił" Vectora (95 km/h). "Orion Trike" (na zdjęciu poniżej) ma duże koła 700c (czyli kolarskie 28"), dobrą aerodynamikę i "poleciał" 106 km/h:

Jeśli niemal cała energia przy jeździe pod górkę idzie na opory toczenia i pokonywanie wzniosu to nie ma szans żeby "tej samej mocy człowiek" na 20" kółkach dogonił "tej samej mocy człowieka" na 28" kółkach. Bo kółka 28" mają zdecydowanie mniejszy opór toczenia i dają już kolarzowi 28" przewagę, mniej energii marnuje się na dużych kołach na pokonywania oporów toczenia. Wystarczy puścić się luzem z górki na rowerach o różnych kołach i już to widać. Po płaskim tak samo. Siła ciążenia działa z górki czy pod górkę. Uwzględnić tylko czy rowery tyle samo ważą i czy mają porównywalny opór powietrza. Wadą dużych kół jest ich większa masa oraz mniejsza sztywność boczna, wolniej się rozpędzają od startu (np. słabsze silniki elektryczne Crystalyte nie powinny być montowane do 28" obręczy, bo nie dadzą rady sprawnie rozpędzić koła). Kombinacje 26"+20" vs. 28"+28" też powinny być jasne.
A rower Slyway który doskonale radził sobie w górach Dolomitach ---->
http://www.youtube.com/watch?v=NoU_JmCL_k4 to ten na poniższym zdjęciu. Korby - ma 20 cm wyżej niż siodełko!!! I to raczej z uwagi na to żeby nie zahaczać stopami o przednie koło. Kolarz na wideo nie miał kłopotów w tym wysokim ustawieniu korb z krążeniem krwi. Ten Slyway waży około 10 kg, pełna specyfikacja tego roweru jest tu:
http://www.slywayprojects.com/public/prodotti/specifiche/team%20uss%202010e.pdf 
Zwracajcie uwagę na koła, a ściślej - na ich wielkość. To się "też" przekłada na osiągi. Duże koła (28") robią "dobrą robotę", a bardzo często zapomina się o nich i montuje się w rowerach poziomych mniejsze koła.
Mam jeszcze "durny przykład" (trochę "nie na temat"):
http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q ----> z łatwością skrobie się "pod górkę". On ma 36".
5. Biomechanika -
WAŻNE. Ale miało być tylko od strony sprzętu. To tylko w skrócie. Biomechanika, czyli grupy mięśni - jakie mamy rozwinięte oraz jak bardzo przyzwyczajone do wysiłku. Biomechanika to też ... oddychanie - na rowerze tradycyjnym siedzi się jak jakiś "pokurcz", ściskając przeponę. Na rowerze poziomym albo się leży albo zajmuje się pozycję pół-leżącą i oddychanie jest tu dużo "łatwiejsze". Oddychanie jest bardzo ważne.