Autor Wątek: Kilka pytań o specyficznego trajka.  (Przeczytany 52751 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 27, 2010, 10:35:29 pm »
Zależy mi bardzo na solidnym montażu bagażnika.

To zintegruj go z ramą. Podobny choć zdejmowany patent wykorzystuje Azub.

No właśnie a jak jest z tą amortyzacją w trajku tylnego koła duzo ona daje ?

Nie wiem jak w trajku ale przypuszczam że jest podobnie jak w innych poziomach: komfort z amortyzacją tylnego koła jest znacznie większy niż bez. Musisz zdecydować co dla Ciebie jest priorytetem- komfort czy waga, bo niestety wahacz z damperem i mocowaniem zawsze będzie cięższy niż sztywny tył.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 27, 2010, 10:37:49 pm »
2. Czy do połączenia krzyża ramy można zastosować coś w ten deseń, może nie dokładnie takie ale coś w tym stylu:

http://www.gbgroup.com.pl/zlacze_krzyzowe-p-40.sip

Maciej dał kiedyś taki patent z łączeniem rur na takie kształtki. Można by wtedy rozkładać ramę, ale czy takie połączenie zapewni odpowiednią sztywność ??

Sztywność będzie OK. Jak dokręcisz to wcześniej zabezpiecz preparatem do klejenia gwintów żeby od wibracji się nie odkręcało. Chyba chodziło Ci o ten rower:



« Ostatnia zmiana: Sierpnia 27, 2010, 10:39:29 pm wysłana przez Maciej Długosz »

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 27, 2010, 11:43:36 pm »
Maciej: Dokładnie o ten rower, gdzie znaleść takie kształtki ?

Yin: Właśnie od czechów zaczerpnąłem ten pomysł z tym trójkątem. Nie moge znaleść zdjec jak tam bagaznik jest zamocowany. Odwieczny dylemat waga a komfort : ). Po płaskim wszystko fajnie ale jak zaczynają sie podjazdy to chciało by sie nawet błotniki odkręcać i zrzucać aby było lżej : ). Dość sporo jeźdze po czechach gdzie takich wrednych górek jest mnóstwo i czasami pod wieczór po wrzuceniu do sakwy kilku piw już czuć różnice, a to przeciesz 3-4kg.

A moze mądrzej było by zbudować lekkiego trajka a na ewentualne "sakwowanie" brać przyczepke, tylko to znów kilka kilo wiecej i przy transporcie pewien kłopot, suma sumarum bilans moze wyjsc na zero.

Pytam o kupno takie ramy bo od tego chciałem zacząć zbieranie napierw kasy w potem części, dobrze wykonany tylny trójkąt z wszystkimi dziurami i hakami byłby sporym ułatwieniem, srednio takie ramy do dh/dirt itp. z alu ważą około 2,2-2,5kg także tylny trójkąt bedzie ważył troche ponad kilogram a to chyba nie dużo.

Gdybym zastosował amortyzacje to mozna by połączyć tylny trójkąt z alu i główna rura z cr-mo. Jesli bez amortyzacji to musiałbym sie dostosować do tylnego trójkąta.

Rozglądałem sie za damperami i to chyba nie jest tania zabawa, na allegro te markowe to od 200zł< a te tanie to nawet nie wiem jaki poziom prezentują i jaką wage mają.


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 27, 2010, 11:48:44 pm »
Maciej: Dokładnie o ten rower, gdzie znaleźć takie kształtki ?

Poszukam - bo w tej chwili ... nie wiem. Wygląda mi to na element do skręcania rusztowań budowlanych. Jak znajdę to podrzucę link.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 28, 2010, 01:07:03 am »
Aaaaaaa - niemiecki trajk "Culty" jest tak zrobiony (są to rowerowe mostki A-head):




Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 28, 2010, 11:19:24 am »
A moze mądrzej było by zbudować lekkiego trajka a na ewentualne "sakwowanie" brać przyczepke, tylko to znów kilka kilo wiecej i przy transporcie pewien kłopot, suma sumarum bilans moze wyjsc na zero.

Pomysł z przyczepką nie jest zły, ewentualnie rozwiązaniem pośrednim między wagą a komfortem jest fotelik z tkaniny +- taki jak na fotkach powyżej. 

Rozglądałem sie za damperami i to chyba nie jest tania zabawa, na allegro te markowe to od 200zł< a te tanie to nawet nie wiem jaki poziom prezentują i jaką wage mają.

Te tanie sprawdzają się w poziomych całkiem ok, z racji tego że na poziomkach się nie skacze oraz że nie występuje uciążliwe na pionowych zjawisko ''pompowania''. (Siła nóg pracuje w innym kierunku niż amortyzacja.) Co do wagi: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=500.0


Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 28, 2010, 12:12:46 pm »


Pompowanie z powodu tylnego amorka najłatwiej zlikwidować poprzez inne jego umiejscowienie. Na rysunku powyżej na zielono jest zaznaczony łańcuch (i kierunek jego pracy), a na czerwono - dwusieczna pomiędzy mocowaniami amorka (z lewej - rama, z prawej - tylny trójkąt). Im kąt pomiędzy łańcuchem a dwusieczną jest bardziej zbliżony do 90 stopni - tym pompowanie będzie wyraźniejsze (opcja pierwsza), i odwrotnie - im kąt ten będzie mniejszy tym pompowanie mniejsze (opcja druga).
Pozdrawiam.

P.S.
Mimo wszystko - jazda z 30 kg na przyczepce jest lżejsza niż jazda z takim samym ciężarem na rowerze.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2010, 12:15:02 pm wysłana przez Rumcajs1 »
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 28, 2010, 01:00:08 pm »
Mam ustawiony damper jak na pierwszym przykładzie z rysunku i naprawdę nie odczuwam pompowania - ani na skutek siły wkładanej w pedałowanie, ani na skutek pracy ciała podczas pedałowania. Nierówności natomiast wybiera całkiem sprawnie ( jak na prosty sprężynowy damper.)

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 28, 2010, 03:08:10 pm »
Nie do końca rozumiem Rumcajs, zerknij na mój rysunek:

http://a.imageshack.us/img153/2641/trojkat.png

Chodzi Ci o kąt Rura podsiodłowa ---> rura głowna i z tego dwusieczna(wychodzaca z suportu) czy dwusieczna wychodząca z osi tylnego koła ?

Jak najmądrzej było by zastosować taką amortyzacje w trike ? Bardziej "leżąco" czy bardziej w "sztorc" ?

Tutaj znalazłem taki dość tani http://e-bmx.pl/opis/660018/amortyzator-tyl-ks-258-140-mm.html   310g +śruby, mocowania i przegub to coś około 0,5 kg wiecej.

Na razie mam mały dylemat, ale chyba jednak bede sie rozlądał za taką mała mocną ramką w rozsądnej cenie, tylny trójkąt to dość precyzyjna konstrukcja, miałbym juz jeden soliny element.

Na pewno przyczepka odciąża rower ale to dodatkowe graty do przewożenia.

Natrafiłem na Plany do kupienia Horwitza: http://www.hellbentcycles.com/index.html  Bardzo fajne lekkie maszynki ale dość skomplikowane w budowie, sporo kątów i wygięć z aluminium. (( Młodsi ulepszeni bracia Thunderbolt'a))

*** Czy jest ktoś w polsce kto zbudowałby taką rame powiedzmy z aluminium w granicach 600-700zł ? Velogic jest chyba sporo droższe ale moze jest ktoś mi nie znany ?
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2010, 03:40:29 pm wysłana przez mareksiudak »

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 28, 2010, 05:33:03 pm »
Dwusieczna pomiędzy mocowaniami amorka, a wierzchołkiem ma być oś obrotu wachacza. Żeby było śmieszniej - gdy oś obrotu będzie powyżej linii łańcucha cała zasada działa odwtotnie (oś obrotu poniżej - pedałowanie "ściska" amorek, gdy powyżej - pedałowania go rozciąga). Yin - to są bardzo ogólnikowe zasady, nie biorące pod uwagę twardości amorka czy jego charakterystyki tłumienia. Ważne też jest n.p. czy punkty mocowania amorka są w takiej samej odległości od osi obrotu wachacza, czy też odległość osi wachacza od linii łańcucha - tu z kolei im odległość jest większa tym efekt jest bardziej odczuwalny :)

Pozdrawiam.
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpnia 28, 2010, 06:03:55 pm »
Też rozglądam się za dumperem. Na allegro tego masa w cenach od bardzo niskich do kosmicznych.

Przede wszystkim bardzo ważnym parametrem dla Ciebie jest siła, która go spłaszcza. Standardowo jest to coś koło 750lbs/cal (jakieś 130kg/cm).

Ze względu na położenie środka ciężkośći oraz "dołożenie" lowridera po "złej stronie", amortyzator ten na pewno nie będzie już pracował w pozycji jak go narysowałeś (mają ok 15-20 cm długości).. Będziesz musiał mocno odsunąć go od osi wahacza i "dorobić" jakąś rurę podtrzymującą. Rozrysuj sobie to na wektorach sił (spokojnie "swój" środek ciężkości możesz  przyjąć w środku tyłka jak trike ma być półleżący) i licz..

Projektowanie rowerów jest strasznie uperdliwe..Warto zrobić "drewniaka" (albo "druciaka") do sprawdzenia poprawności projektu. Co więcej drewniak jest samogwintujący (suport można wkręcić "po prostu" w dopasowany otwór)

EDIT. Jakby co, tylny trójkąt możesz w całości zrobić amortyzowany (dumper idzie wtedy na górę pochyłej rury, trzeba jeszcze zamknąć wahliwy trójkąt tylnego widelca).

A "wzorzec" nie jest aktualny.. Mówię tak ogólnie, nawet nie wiedząc gdzie są dwa koła, które są napędzane, itd..)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2010, 06:23:17 pm wysłana przez pajak_gdynia »

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpnia 29, 2010, 03:28:59 am »
Zaczynam juz mniej wiecej kumać o co chodzi, cos jak tutaj np:

http://www.anthrotech.de/TechnikBilder/Trike2010.html

albo

http://www.outdoorexperts.de/Liegeraeder-Tricycles/Rondane-20-RS-gefedert::89.html

Jest sporo ciekawych modeli, trzeba to na spokojnie porozkminiać.

Jak coś mi sie wyklaruje bede pisał. Jak na razie Szczerze Dziękuje za Pomoc.

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpnia 31, 2010, 09:59:25 am »
A jak wygląda sprawa z bębnami ?

Z forum wiem, ze chyba Saurus ( jesli przekreciłem to przepraszam) ma bebny ale nie znalazłem jego jakiejś konkretnej opini na temat tych hamulców. 

A dawał znać i owszem i to dość jednoznacznie pozytywnie:

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=367.msg2601#msg2601

tak mi się przypomniało bo akurat myślę o zakupie bębnów... :)

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpnia 31, 2010, 12:54:43 pm »
OOOooo, zwracam honor, przyznaje się od razu, przeoczyłem tą opinie : )

Ja mimo wszystko chyba zdecydowałbym sie na dwa widelce z przodu, ale to jeszcze z bilansu wagi pewnie wyjdzie, ze bede pytał o najlżejsze hamulce bębnowe : ). Są jeszcze rolkowe od shimano, jednak nie ma o nich zbyt wielu opinii.

Tak na serio to v-break jest dla mnie najpewniejszym rozwiązaniem, dobre v-breaki+dobra klamka ewentualnie troche lepsze klocki i to moim zdaniem jest na prawde solidny zestaw. Oczywiście ten zysk wagowy na V ucieknie na zastosowaniu całych widelców ale z drugiej strony wtedy bez problemu bedzie mozna zastosować zwyłke piasty, do transportu bardzo łatwo bedzie można przednie koła ściągnąć(zacisk), z błotnikami też nie powinno być problemu a wydaje mi sie, ze w trajku błotniki są rzeczą dość ważną.

mareksiudak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Kilka pytań o specyficznego trajka.
« Odpowiedź #29 dnia: Września 05, 2010, 11:29:10 am »
A wiec tak, wybrałem kilka modeli na których mógłbym sie wzorować. Uznałem, ze, w miarę możliwości, dokładna kopia czegoś sprawdzonego bedzie dla mniej najbezpieczniejsza ale tez jest najwieksze prawdopodobieństwo, ze coś mi z tego na końcu wyjdzie : ).

1. Typ pierwszy: http://www.flickr.com/photos/outdoorexperts/4075486449/  albo jego amortyzowany brat http://www.flickr.com/photos/outdoorexperts/4140444640/

Te konstrukcje wpadły mi w oko od początku. Mimo wszystko ufam Niemcom : ). Wydaje mi sie, ze paradoksalnie ten z amortyzacją jest nawet łatwiejszy w zrobieniu, wymaga tylko jednego wygięcia rury głównej, ale za to potem przy krzyżu nie trzeba nic kombinować.
Nawet nie trzeba wyginać chyba, znalazłem takie coś: http://recumbentcountry.osgoodeonline.com/tftgallery1/?album=bicycles%2FPictures&pic=1711622Trike7.jpg gdzie zamiast wygięcia jest zespawane i wzmocnione.

Jeśli chodzi o system sterowania, to chciałbym zastosować w miare możliwości ten prostrzy (nie podsiodłowy) jak np. w catrik-u.

2. Maszyna od atomic zombie = warrior tadpole trike http://www.atomiczombie.com/main.aspx?click=plans. Gotowe plany, standardowe części. Mam jednak wątpliwości gdybym chciał zastosować fotelik taki z laminatu i ciut bardziej wyprostowaną pozycje to zmieniłbym najprawdopodobniej zaplanowany rozkład ciężaru, mozliwe, ze nawet troche środek ciężkości a wtedy jego budowa nie miała by sensu. Te siedzenie ze sklejki jakoś mi nie lezy, a jak za troche ponad 100zł mozna kupić fajny fotelik z laminatu to po co sie meczyć. Na plus: profile stalowe(łatwa dostępność, łatwość w montażu/modelingu).

3. Plany od Horwitza: http://www.hellbentcycles.com/index.html  Ale jak dla mnie dość skomplikowane, choć efekt jest bardzo fajny, leciutkie wytrzymałe maszynki. Znalazłem kilka firm które sprzedają alu 6061/6060 ale nie wiem czy prowadzą sprzedać detaliczną. Mam nie daleko dobrego spawacz od alu także jakbym wszystko ładnie w formy powycinał i poukładał to o jakość spawów raczej sie nie boje. Musiałbym sie tylko jeszcze przejść i zapytać o koszt spawania czy bierze od cm spoiny czy od całości.

** Pojawiła sie tez wersja tych planów dla stali, także robi sie to coraz bardziej ciekawe.

4. Czeski azub http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-trike/  albo taki model ramy albo ewentualnie kupno samej ramy, piasłem juz do nich mają odpisać ile kosztowała by sama rama w poniedziałek.

5. Fiński przystojniak : ) http://home.mindspring.com/~kb7mxu/images/harma.jpg   Fajna prosta konstrukcja z profili ale na stronie producenta wyczytałem, ze waży 25kg i nie wiem czy to przez tak duzy margines w obliczeniach obciążeń czy jakąś taką stal cięzką i mocną zastosowali : ).

** No własnie a jak wyobrazić sobie obciążenia poziome/boczne w takim triku, chodzi o to czy np. bezpiecznie było by zastosować profile prostokątne wysokie a wąskie powiedzmy 5x3cm wtedy rura o śr. 50mm miała by tylko o 3mm krótszy obwód. Ale rura w kazdym kierunku ma taką samą wytrzymałość a taki profil jak wiadomo na obciązenia pionowych byłby mocny na poziome już sporo słabszy ale czy to ma znaczenie ?


Odrzuciłem kmx bo są dość niskie i taka jednobelkowa konstrukcja wymaga precyzyjnej porządnej roboty ( wycinania, spawania itp.). Myśle, ze nawet nie do konca dobrze zrobiony tylny trójkąt bedzie pewniejszy od takiego jednobelkowego rozwiązania gdzie prawdopodobieństwo, ze coś spaprze jest dość duże. Czy dobrze myśle ?

I do tego, ale jest to uzależnione od wyniku wagowego jaki uzyskam, chciałbym zamontować widelce w ten deseń:

http://recumbentcountry.osgoodeonline.com/tftgallery1/?album=bicycles%2FPictures&pic=Rods%20trike.jpg

Jeszcze teraz bez zadnego projektu takie rozwiązanie miało by sens wagowy chyba tylko w Thunderbolcie od Horwitza.


Ufff, przepraszam za błędy i jakieś babole językowe. Gdyby ktoś choć do kilku tych pomysłów mógłby sie ustosunkować bardzo by mi to pomogło. Im wiecej patentów znajduje tym wiecej mam watpliwości i pytań. Przez chwile nawet myślałem o trike w układzie Delta, ale długie to strasznie i przy jakimkolwiek przewozie pociągiem moze być spory problem, mam doświadczenia z tandemem i jest to dośc upierdliwe i stresogenne : ).

 
                       
« Ostatnia zmiana: Września 05, 2010, 01:59:38 pm wysłana przez mareksiudak »