A wiec tak, wybrałem kilka modeli na których mógłbym sie wzorować. Uznałem, ze, w miarę możliwości, dokładna kopia czegoś sprawdzonego bedzie dla mniej najbezpieczniejsza ale tez jest najwieksze prawdopodobieństwo, ze coś mi z tego na końcu wyjdzie : ).
1. Typ pierwszy:
http://www.flickr.com/photos/outdoorexperts/4075486449/ albo jego amortyzowany brat
http://www.flickr.com/photos/outdoorexperts/4140444640/Te konstrukcje wpadły mi w oko od początku. Mimo wszystko ufam Niemcom : ). Wydaje mi sie, ze paradoksalnie ten z amortyzacją jest nawet łatwiejszy w zrobieniu, wymaga tylko jednego wygięcia rury głównej, ale za to potem przy krzyżu nie trzeba nic kombinować.
Nawet nie trzeba wyginać chyba, znalazłem takie coś:
http://recumbentcountry.osgoodeonline.com/tftgallery1/?album=bicycles%2FPictures&pic=1711622Trike7.jpg gdzie zamiast wygięcia jest zespawane i wzmocnione.
Jeśli chodzi o system sterowania, to chciałbym zastosować w miare możliwości ten prostrzy (nie podsiodłowy) jak np. w catrik-u.
2. Maszyna od atomic zombie = warrior tadpole trike
http://www.atomiczombie.com/main.aspx?click=plans. Gotowe plany, standardowe części. Mam jednak wątpliwości gdybym chciał zastosować fotelik taki z laminatu i ciut bardziej wyprostowaną pozycje to zmieniłbym najprawdopodobniej zaplanowany rozkład ciężaru, mozliwe, ze nawet troche środek ciężkości a wtedy jego budowa nie miała by sensu. Te siedzenie ze sklejki jakoś mi nie lezy, a jak za troche ponad 100zł mozna kupić fajny fotelik z laminatu to po co sie meczyć. Na plus: profile stalowe(łatwa dostępność, łatwość w montażu/modelingu).
3. Plany od Horwitza:
http://www.hellbentcycles.com/index.html Ale jak dla mnie dość skomplikowane, choć efekt jest bardzo fajny, leciutkie wytrzymałe maszynki. Znalazłem kilka firm które sprzedają alu 6061/6060 ale nie wiem czy prowadzą sprzedać detaliczną. Mam nie daleko dobrego spawacz od alu także jakbym wszystko ładnie w formy powycinał i poukładał to o jakość spawów raczej sie nie boje. Musiałbym sie tylko jeszcze przejść i zapytać o koszt spawania czy bierze od cm spoiny czy od całości.
** Pojawiła sie tez wersja tych planów dla stali, także robi sie to coraz bardziej ciekawe.
4. Czeski azub
http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-trike/ albo taki model ramy albo ewentualnie kupno samej ramy, piasłem juz do nich mają odpisać ile kosztowała by sama rama w poniedziałek.
5. Fiński przystojniak : )
http://home.mindspring.com/~kb7mxu/images/harma.jpg Fajna prosta konstrukcja z profili ale na stronie producenta wyczytałem, ze waży 25kg i nie wiem czy to przez tak duzy margines w obliczeniach obciążeń czy jakąś taką stal cięzką i mocną zastosowali : ).
** No własnie a jak wyobrazić sobie obciążenia poziome/boczne w takim triku, chodzi o to czy np. bezpiecznie było by zastosować profile prostokątne wysokie a wąskie powiedzmy 5x3cm wtedy rura o śr. 50mm miała by tylko o 3mm krótszy obwód. Ale rura w kazdym kierunku ma taką samą wytrzymałość a taki profil jak wiadomo na obciązenia pionowych byłby mocny na poziome już sporo słabszy ale czy to ma znaczenie ?
Odrzuciłem kmx bo są dość niskie i taka jednobelkowa konstrukcja wymaga precyzyjnej porządnej roboty ( wycinania, spawania itp.). Myśle, ze nawet nie do konca dobrze zrobiony tylny trójkąt bedzie pewniejszy od takiego jednobelkowego rozwiązania gdzie prawdopodobieństwo, ze coś spaprze jest dość duże. Czy dobrze myśle ?
I do tego, ale jest to uzależnione od wyniku wagowego jaki uzyskam, chciałbym zamontować widelce w ten deseń:
http://recumbentcountry.osgoodeonline.com/tftgallery1/?album=bicycles%2FPictures&pic=Rods%20trike.jpgJeszcze teraz bez zadnego projektu takie rozwiązanie miało by sens wagowy chyba tylko w Thunderbolcie od Horwitza.
Ufff, przepraszam za błędy i jakieś babole językowe. Gdyby ktoś choć do kilku tych pomysłów mógłby sie ustosunkować bardzo by mi to pomogło. Im wiecej patentów znajduje tym wiecej mam watpliwości i pytań. Przez chwile nawet myślałem o trike w układzie Delta, ale długie to strasznie i przy jakimkolwiek przewozie pociągiem moze być spory problem, mam doświadczenia z tandemem i jest to dośc upierdliwe i stresogenne : ).