Autor Wątek: Geometria a predkosc  (Przeczytany 24192 razy)

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Geometria a predkosc
« dnia: Sierpnia 12, 2010, 03:21:15 pm »
Wiedziałem ze tak bedzie, zawsze tak mam, najpierw cos robie zeby miec punkt odniesienia a potem sie odnoszę :), tak tez i jest z poziomymi. Od ubiegłej soboty ujeżdzam LWB, no i wiem że musze potrenować zeby wycisnąc maksimum z tego rowera, ale proszę o potwirdzenie ze dobrze kombinuje,

Wiesc gminna niesie ze poziome sa szybsze o pionowych, no i teraz jestem na etapie scigania samego siebie, ale cos czuje ze władowałem sie w rame która nie bedzie mnie niosła tak jakbym chciał,
Czy mozna przyjąc taką klasyfikację :

LWB - wygodny krązownik, na długie trasy, z bagażem, nie należy sie spodziewać osiągnięć na sportowym poziomie
SWB - szybkie, wygodne podróżowanie, doskonały w trasy i do miasta
Lowracer - wszystko co potrzebne do podróży z duzymi predkościami, niekoniecznie z bagażem

i teraz tak, co zrobic zeby przyspieszyc mojego jednorurowca ? poniżej moje pomysły, czy 2,3,4 mogą znacząco wpłynąc na osiągi ?

na razie srednia po płaskim asfalcie, z niewielkimi wzniesieniami, na odcinkach 30- 40 km mam w granicach 25 km/h, na pionie sa one wyższe o 3-5 kmh

1 cwiczyc cwiczyc cwiczyc
2 skrócic rame o 20 cm ( o tyle jest za dluga )
3 zmienic opone z przodu z 2.0 na 1.5
4 wymienic koła na lepsze ( o mnijeszych oporach toczenia )
5 zabrac sie za budowane high/low racera

cruzbike

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 327
  • Solec Wielkopolski
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 12, 2010, 03:33:06 pm »
Jeśli chciał byś mieć większe osiągi co do prędkości to może właśnie low/high racer jest dla ciebie, tylko musisz go najpierw zbudować  ;) z tą twoją klasyfikacją się zgadzam :)
GG: 13949582

Rumcajs

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 12, 2010, 03:51:56 pm »
gemsi - odnośnie LWB: faktem jest, że na długie trasy - nawet z konkretnym bagażem - jest idealny (mój rekord jednodniowej odległości to nieco ponad 300 km, choć faktem też jest, że bez bagażu). Nie zgadzam się natomiast ze stwierdzeniem, że te modele nie mają sportowego charakteru - nie wiem jak jest teraz, ale swojego czasu rekordy prędkości należały do rowerów opartych na klonach EasyRacera, a to przecież klasyk LWB!!

P.S 1
Na potwierdzenie:

http://www.treehugger.com/files/2006/07/recumbent_bicyc.php

P.S. 2
Żeby się do czegość odnieść, najpierw trzeba MIEĆ to coś, do czego będziemy się odnosić ;), więc poniekąd masz przewagę :)..
Ponadto - na osiąganie większych prędkości składa się wiele czynników, przy czym jednym z nich (przez wielu traktowanym marginalnie, nawet na tym forum..) jest fotelik - to w końcu od niego zależy, jak wiele siły włożysz w pedały, jak i sama wygoda podróżowania. Na którymś z forumów widziałem, jak jakiś gostek zaaplikował całą tubę pianki montażowej na prowizoryczne oparcie, całość szczelnie owinął folią, po czym usiadł i czekał aż pianka stężeje. W efekcie otrzymał nieomal idealnie ergonomiczny kształt :), na podstawie którego wylaminował docelowe oparcie.

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 12, 2010, 04:08:00 pm wysłana przez Rumcajs »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 12, 2010, 04:07:48 pm »
ale swojego czasu rekordy prędkości należały do rowerów opartych na klonach EasyRacera, a to przecież klasyk LWB!!

jesli tak , no to widac sie jeszcze nie wjezdzilem i musze "dostroic" mojego LWB,

a poniewaz zabawa mnie wciągnęła to... a nie bede zapeszal ;)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 12, 2010, 04:26:28 pm »
ale swojego czasu rekordy prędkości należały do rowerów opartych na klonach EasyRacera, a to przecież klasyk LWB!!

105 km/h to rekord prędkości EasyRacerem, oczywiście w pełni obudowanym, i ten "klon" nazywa się "GoldRush".

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 12, 2010, 06:05:40 pm »
Hmmm. Też się zgadzam co do swb/low-r, ale lwb tez potrafi być szybki.
Trzeba się tu postarać trochę - użyc dobrych części, dobre koła i opony to podstawa,
a i oczewyście od wagi roweru dużo zależy przyspieszenie,jak i również jazda pod górke (nawet 0.5% czuć!)
Jak dobrze wiemy, aerodynamyka jest bardzo ważna, więc korby do góry (patrz na RANS X-stream)
Jeśli korby zostają tam gdzie są, to użyć owiewki ! Długa przednia owiewka i kufer dużo da,
a nie mówiąc o "skarpetki"
Przedewszystkim oczywiście trzeba potrenować, i dostać "poziome nogi".








Pozdrawiam :)



Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

storm

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 12, 2010, 09:04:19 pm »
To i ja dodam Słowo Na Dziś i to jest jedno słowo... A okazało się tak ważne dla mnie i mojego nowego rowerka SWB USS... To był USS, potem OSS, wreszcie kiedy już zaczęł nie mieć problemów ze skręcaniem, okazało się, że nadal coś jest z napędem... A przynajmniej tak mi się wydawało... Wyciachałem wszystkie rurki, sprawdziłem obie rolki, napinacz - nadal to samo. Był jakiś problem z piastą S7 - dokręcona, działa jak należy, problem dalej ten sam!
Wreszcie dzisiaj zmieniłem ustawienie fotelika... I wyjechałem na ulicę... Takiego KOPA to nawet na swoim drugim rowerku nie miałem poziomym... Po prostu... Powrót do przeszłości i do pierwszego bajka... A słowo na dziś brzmi POZYCJA. Okazuje się, że nawet pozycje poziome na rowerze, różne ustawienia względem osi supportu, różna odległośc i już w pracy biorą udział zuuuupeeeełnie inne grupy mięśni...
[oczywiście to jest odkrycie Ameryki w konserwach, ale jak się spędziło nad rowerkiem parę tygodni i wreszcie człowiek doszedł co jest grane, to..... :D]

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 12, 2010, 09:12:58 pm »
A słowo na dziś brzmi POZYCJA.

słowo brzmi sensownie, jakąś metodologie przyjąłeś przy ustawianiu fotela, czy na chybił trafil ?
a jak ustawiłes teraz, bardzien do pionu , bardziej na plasko ?

Rumcajs

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 12, 2010, 09:42:31 pm »
storm - niech Twoje słowa będą potwierdzeniem, że nie tylko rama czy przełożenie są ważne :)
gemsi - nawet jeśli kol. storm poda Ci dokładne ustawienia pamiętaj, że każdy człowiek ma nieco inne proporcje ciała, a i wytrenowanie danych mięśni ma swoje znaczenie (innymi słowy - dane ustawienia mogą być dobre dla wyjeżdżonego zawodnika, a nie do przyjęcia dla początkującego !!). Nie zabrzmi to odkrywczo, ale najlepsza jest metoda prób (i błędów). Zasadniczo - kąt między oparciem a suportem powinien oscylować w granicach 120 stopni (największa wydajność pedałowania względem oparcia), oraz



Czerwona linia - jazda bardziej na sportowo (mniejszy opór, gdyż nogi mieszczą się w obrysie tułowia),
zielona linia - jazda bardziej rekraacyjna.
Wielu podaje, aby nie przesadzać ze zbyt dużym kątem - max. 15st. w górę lub w dół od poziomu.
Wiem, że podaję ogólniki, ale w tej kwestii naprawdę nie ma sztywnych zasad czy wymiarów..
Pozdrawiam.

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 12, 2010, 09:49:36 pm »
Rumcajs ja nie chcialem zeby mi storm podawal ustawienia swojego fotela tylko metodologie, ale metodologie podales mi Ty, za co serdecznie dziekuje :), lece do garazu zobaczyc jak to u mnie wyglada :)

storm

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 12, 2010, 09:57:06 pm »
Bardziej do pionu, obecnie rowerek wygląda tak:
http://storm00.cba.pl/Jamnik1/007-img_8354.jpg.html
Poprzednia wersja:
http://storm00.cba.pl/jamnik/Zdjecie0054.jpg

Przedtem był o wiele bardziej leżący, przez co moje nieprzyzwyczajone do takiej pracy nogi odmawiały mi posłuszeńsytwa po kilkuset metrach... A już tragedią (w dosłownym tego słowa znaczeniu) byl jakikolwiek podjazd... No przepraszam, ale 15 km/h... pod podjazd gdzie z byle rowerkiem robię spokojnie nawet na pionowcu te >22 km/h?
Metodologii nie przyjmowałem niestety żadnej, przez co obecnie mam wrażenie jakbym... kopał kierownicę... Więc pewnie czekają mnie malutkie poprawki jeszcze, może ciutkę odsunę fotelik od supportu bo chyba jest o te 2cm za blisko... Ale to jest olbrzymi postęp w porównaniu do tego co było... przecież w poprzedniej wersji osiągnięcie 25 km/h było.... rzadkością. W tej chwili ta prędkość to standard :D
I tak jak napisał w międzyczasie @Rumcajs - każdy człek ma własne ustawienia... I myślę, że gdybym chciał dalej jkechać na bardziej płaskim fotelu, to od nowa bym musiał tworzyć mięśnie w innej partii nóg, które kiedyś "wyrosły" dla jednej, określonej pozycji :] Tylko pytanie brzmi po co, skoro zysk chyba byłby z tego niewielki przy... nazwijmy to "prędkościach turystycznych" 0-35 km/h.
Aczkolwiek swojego kąta rozwarcia nie liczyłem... Chyba się przejdę z kątomierzem z rana ;-)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpnia 12, 2010, 10:30:15 pm »
też zgodzę się z kolega strom  :)i dodam jeszcze odległość do pedałów 2 cm w jedna lub drugą a stronę czyni rower zupełnie innym

storm

  • Gość
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 12, 2010, 11:11:36 pm »
@Gemsi  co do Twojego pytania jakie zadałeś na samym początku, a które przeoczyłem - nie wiem jakie masz doświadczenia  z poziomami,. na czym jeździłeś do tej pory, jak masz rozwinięte mięśnie. Ale:
2- na pewno zmiana opony z przodu na 1.5 powinna pomóc
3- zmiana długości ramy prędkości nie przyda, może zwiększyć troszkę zwrotność, ale czy to jest potrzebne? Może będzie trochę lepszy rozkład wagowy na oba koła (ale nadal nie widzimy tego LWB na którym jeździsz)
4- a te koła co masz nie kręcą się tak jak powinny?
A przede wszystkim 1. Nie wiem na czym jeździłeś przedtem, ale jeśli fotka w avatarze jest aktualna, to być może winna jest właśnie... pozycja... ;-) i do tego jak napisał trajk-o-ciklista - "poziome nogi". [i niestety same poziome nogi nie wystarczają, czego ja osobiście doświadczyłem a jest to niesamowicie deprymujące :( ]

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 13, 2010, 05:23:09 am »
...

do tej pory jezdzilem MTB, poziomem jezdzę 6ty dzien :)
koła są ok, prawie ok, kręcą się jak trzeba, tył jest tylko lekko puknięty i muszę go wymienic, w zasadzie oba koła chce wymienić + przednia opona

jesli chodzi o dlugosc wiem ze poprawi sie zwrotnosc ( przydaloby sie :) ), no i mysle ze rama sie troche usztymni i ciezar przesunie sie nieco na tylne kolo

na pewno pozime nogi muszą mi się dopiero zrobic :)

fota z avatara jest na poziomie w wersji mocno prowizorycznej, wiec i pozycja jest prowizoryczna, teraz rower juz jest poskladany na gotowo i wyglada tak



gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Geometria a predkosc
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 13, 2010, 08:00:31 am »
Droga grupo wsparcia, po wczorajszych informacjach o ustawieniu fotela pobieglem czem predzej do garazu i poprawilem delikatnie pozycje, fotel odsunalem o 2 cm, nieco go wypionowalem i ruszylem w trase (40 km ) , generalnie komfort poprawił się znacząco, średnia wzrosła o 1.5 km/h. Mozliwe tez ze moje nastawienie sie nieco zmienilo i przestalem nastawiac sie na wynik ( to glupie po tygodniu jezdzenia, wiem ), po dzisiejszej jezdzie fizycznie i psychicznie ( głównie ) czuję się znacznie lepiej niz wczoraj :)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 13, 2010, 09:39:49 am wysłana przez gemsi »