Autor Wątek: Czterokołowy rower poziomy  (Przeczytany 25695 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Czterokołowy rower poziomy
« dnia: Kwietnia 28, 2010, 07:01:03 pm »
Są też rowery wybitnie terenowe - dla nich założony jest osobny wątek:

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=587.0


A teraz pora na "zwykłe rowery".

Cztery kółka i pozycja pozioma. Konstruktor z Holandii Jan van van Zelderen:

http://picasaweb.google.nl/jvanzelderen

http://www.innovatieveiling.nl/Visitor.LotDetails.aspx?id=0f40e2ec-1d4a-4e61-bddb-6cd4eb092207























« Ostatnia zmiana: Lipca 22, 2010, 03:06:47 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 29, 2010, 04:47:06 pm »

MaciejDlugosz

  • Gość
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 30, 2010, 12:46:56 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 05, 2010, 08:27:04 pm »
Miałem okazję przejechać się wspomnianym już na samym początku czterokołowym rowerem poziomym, indywidualna konstrukcja (nie-komercyjny):











Jeśli pociąg ma sztywne osie a skręca to może by taką samą zasadę zastosować w rowerkach? Jest to realne? Moja biedna chora głowa raczej tego nie udźwiga :)

Tak więc w rowerze nie znajdziemy takiego zastosowania niestety.

Rower zrobiony jest w dziwny sposób:
- napęd na przednie koła z dyferencjałem (czyli napędzane są zawsze dwa przednie koła)
- skrętna przednia sztywna oś ("sztywna oś" - "sztywna" w tym sensie że koła połączone są na jednej osi (z mechanizmem różnicowym) i obraca się cała ta "sztywna" oś - a nie kręcą się koła z osobna na zwrotnicach, nie ma tu w ogóle mowy o jakiejś kompensacji Ackermana o której tyle się można naczytać) i w tym samym czasie skrętna tylna sztywna oś (też bez kompensacji Ackermana). Jeszcze raz się powtórzę - bo trochę to zawiłe - na przedniej osi jest mechanizm różnicowy i ten mechanizm działa (jak to mechanizm różnicowy - czyli jest napęd różnicowy na dwa koła) ale skręca się cała ta "sztywna oś". "Sztywna oś" nie znaczy w tym przypadku że jest napęd na sztywną oś!!!
- osie obrotu są prostopadłe do podłoża (nie ma tu żadnych kombinacji z pochylaniem osi obrotu)
- nogi skręcają się wraz z przednią osią
- koła 24" przód, 26" tył
- szerokość roweru poniżej 80 cm

Moje wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne, byłem zaskoczony jak prosty to rower a jak bardzo funkcjonalny:
- rower jest ... bardzo stabilny, ciężko go wywrócić bo ma 4 punkty podparcia - próbowałem go wywrócić przy bardzo ostrym zawracaniu ale się nie udało. Gdybym taki sam manewr zrobił trajką bez mechanizmu pochylania kół to skończyłoby się glebą. Dodam że ten czterokołowiec nie ma absolutnie żadnego systemu pochylania!!!
- niesamowicie zwrotny (średnica zawracania poniżej 2,5m!!!! bo skręcają naraz dwie osie), zawraca praktycznie w miejscu
- rower nie jest nerwowy ani nie jest ślamazarny w sterowaniu - jest "w sam raz'
- stabilny w zakręcie - doprawdy trudno go wywrócić, dużo trudniej niż trajka
- dzięki dwóm napędzanym kołom startuje bez poślizgu pod górkę,
- MBB (Movable Bottom Bracket) - czyli skręcające nogi z kierownicą w tym modelu nie stanowią żadnego problemu i dobrze się steruje.
- stosunkowo wąski - nie miałem przy sobie metra ale maksymalna szerokość nie przekracza 78 cm - czyli przejdzie przez każde drzwi jednoskrzydłowe (ważne!!)

Wynalazca/ konstruktor jeździ nim na co dzień. Firma Flevo-Bike przymierza się do zrobienia czegoś podobnego (też 4 koła).
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 13, 2010, 07:04:03 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 17, 2010, 11:21:35 am »
Kolejny czterokołowy rower poziomy. Firma LightFoot Cycles, model o nazwie "ATC". Jest to rower produkowany komercyjnie w USA i kosztuje 3 880 USD (+/- 12 500 zł). Rower ma napęd na jedno koło. Trochę prostackie rozwiązanie. Umożliwia też sztywne sprzęgnięcie tylnych dwóch kół ze sobą (można szybko "spiąć napęd na dwa koła otrzymując napęd na sztywną oś lub możemy też rozłączyć żeby napędzane było tylko jedno koło). W zakręcie z napędem na jedno koło rower "dobrze jeździ". Np. czterokołowy "QBX" z Francji (http://quadbikexcycles.com/) ma z kolei stały napęd na dwa koła i w ostrym zakręcie robi to sakrucki opór - opony zrywają przyczepność - beznadziejnie się skręca (tylne koła stawiają opór - dosłownie) i ten "motyw" ze sztywną osią (gdy obydwa koła zawsze kręcą się z tą samą prędkością) dobre to tylko ale na sypką nawierzchnię albo żeby zadzierać tyłem w terenie. Szkoda że nie dali dwóch wolnobiegów ani w rowerach firmy QBX z Francji ani w tym modelu "ATC" amerykańskiej firmy LightFoot Cycles. Dwa wolnobiegi to całkiem proste do zrealizowania rozwiązanie (i przyzwoite) które stosuje np. firma Utah Trikes - również z USA. A wracając do 4-kołowca LightFoot Cycles model "ATC": średnica zawracania wynosi 4,60 m, szerokość 94,6 cm, waga 23,90 kg (wersja z pedałami), 28,40 kg (wersja z pedałami i jednocześnie handbike), koła 26".
 
http://www.lightfootcycles.com/handcrankatc.php







W wersji "handbike" (nie usunięto napędu nożnego i zrobiono to specjalnie):



« Ostatnia zmiana: Lipca 17, 2010, 06:24:29 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 17, 2010, 11:29:28 am »
Czterokołowiec. Znowu USA. Tym razem firma Utah Trikes model "Quad". Ten czterokołowiec kosztuje 2399 USD (+/- 7650 zł). Ma koła 20". Rama ze stali chromowo-molibdenowej (Cro-Mo 4130). Tylna oś z dwoma wolnobiegiami - na prostej napędzane są dwa koła, w zakręcie napędzane jest koło od wewnętrznej zakrętu. Przy zerwaniu przyczepności jednego z kół kręci się wtedy drugie. Jak macie wyobraźnię to będziecie rozumieli "po co są dwa wolnobiegi" - jest to przy okazji prostsze rozwiązanie niż klasyczny mechanizm różnicowy. Mechanizm dwóch wolnobiegów daje całkiem przyzwoitą trakcję (również w zakręcie). Waga 18,9 kg, szerokość 86 cm, prześwit 7 cm, dozwolona obciążalność 200 kg, dożywotnia gwarancję na ramę, średnica zawracania 5,50 m. Na stronie www producenta jest też sporo pytań (FAQ) i od razu podane są odpowiedzi (zobaczcie ich stronę www). Moim zdaniem to bardzo profesjonalne podejście gdy wyjaśnia się "co i jak". Do elektryfikacji ten quad nadaje się wręcz idealnie ze względu na dozwoloną dużą obciążalność.

http://www.utahtrikes.com/TRIKE-UTCQUAD.html





« Ostatnia zmiana: Lipca 20, 2010, 09:09:36 am wysłana przez Maciej Długosz »

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 10, 2012, 06:56:53 pm »
Dorzucam jeszcze jednego czterokółka:













Najzabawniejsze, że nie znalazłem żadnego "całościowego" zdjęcia

i jeszcze jeden z napędem na przód:


robson97991

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 136
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 11, 2012, 09:33:26 pm »
O i coś takiego by mi pasowało na przyszłą zimę.Wprost idealne na zasypane ścieżki rowerowe i sie nie wywróci tak jak ja ostatnio na rynku.
Robert

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 11, 2012, 09:58:18 pm »
tylko ja widzę małą wadę w nie których modelach - brak amortyzacji kół tam gdzie jest napęd. Coś bardzo ważnego, ponieważ w dziurawej Polsce czasami jedno z kół będzie się unosiło nad ziemią - problem w tym iż chodniki i ścieżki mają wybrzuszenia. Druga sprawa, jeśli przód wjedzie na pochyłośc terenu to tył się uniesie na jedną stronę, i nie dość że będzie napędzane tylko jeno koło wtedy ( drugie może być w powietrzu ) to będziemy jechać na rancie opony a nie jak w przypadku Traika który ma wahacz na przodzie na całej oponie. O  co chodzi? Gdy jedno z kół przednich wjedzie na wyższy stopień, np jednym kołem na krawężniku, to masa poziomki ma wystarczającą siłę by ugiąć wahacz i wyrównać jazdę do poziomu, a nie pod skosem. MOże ktoś zrozumie to co chce przekazać to niech przetłumaczy na ojczyste ;D

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 11, 2012, 10:51:21 pm »
quady, które wkleiłem startowały w brytyjskich wyścigach płaskich. Nie musiały mieć amortyzacji.

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 12, 2012, 08:55:56 am »
O i coś takiego by mi pasowało na przyszłą zimę.Wprost idealne na zasypane ścieżki rowerowe i sie nie wywróci tak jak ja ostatnio na rynku.
Jeśli zima będzie z tak nikła ilością sniegu jak teraz to tak. Cały problem z koncepcją trajka / quada na zimę rozbija się o zamarzniętą śniegowo/lodową breję  gdzie każde dodatkowe koło to dodatkowy opór, do tego małe koła nie są najsprawniejsze w pokonywaniu śnieżnych kolein. 

robson97991

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 136
Odp: Czterokołowy rower poziomy
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 12, 2012, 01:30:02 pm »
I tu się zgodzę.Ja czasami moich dwóch kółek nie mogę uciągnąć.
Robert