Aha a Maciejowi Długoszowi gratuluje jego sukcesu - sporo fajnych wątków umieścił na forum - albo się człowiek z nich sporo dowie, albo się pośmieje- w każdym razie efekt jest.
Żebyś Sławek nie myślał że się tyko wymądrzam, to tylko pokażę Ci co zrobiłem sam jako prototyp roweru poziomego w 3 dni. Miała też być owiewka z włókna szklanego (ale znajomy się wypiął, więc skończyło się na samej prototypowej ramie). Rower bez owiewki to jak samochód "cabrio" w trakcie deszczu - moim zdaniem sam rower poziomy bez owiewki to nie wszystko:



Okazało się że była zła ergonomia i zrobiłem poprawki (nie mam zdjęć po poprawkach - podniosłem siodło i obniżyłem korby, wydłużyłem rozstaw osi o 5cm).
Niech nikt nie mówi mi że tylko wypisuję. Zdziałałem tyle ile potrafiłem i zawiodłem się na ludziach co się chcieli na mnie szybko dorobić. Teraz wiem jak układać plany. Trochę kasy się zmarnowało (600-900 zł) ale najgorsze to zmarnowany czas gdy się z kimś umawiam, ktoś się wstępnie zgadza a potem chce podwyżki. Albo przesuwa termin a ja nie chodzę w ogóle do pracy, bo poświęcam się całkowicie organizacji produkcji. Dlatego teraz wolę działać od podstaw. Cieszę się tez że przekonałem się że Polacy też lecą na kasę, choć udają kolegów. Teraz już wiem jak traktować obcych jak i znajomych.
Potem 2 tygodnie robiłem pierwszy raz rysunek pseudo-techniczny tej ramy:





Ramę miał pospawać ktoś kto się na tym zna, ja zrobiłem prototyp żeby nie robić ramy która ma złą ergonomię. No i wymiary wyszły mi "wstępnie" takie:
- koła 28" z balonami wysokimi na 47mm (szerokie również 47mm),
- rozstaw osi 145cm,
- punkt obrotu 80 cm od osi przedniego koła (tuż za siedzeniem),
- kąt punktu obrotu 68 stopni,
- rozstaw tylnych kół 70cm,
- suport na wysokości 37cm,
- siedzenie na wysokości 44cm,
- średnica zawracania około 4m
- ramki pedał podwyższane i regulowany suport (nie ma tego na zdjęciu)
W okolicy przedniego koła zamiast użyć rurę 16mm to wybrałbym profil prostokątny 30x10mm, bo przy szerokim "kapciu" musi być jakiś luz między korbą a oponą. Ponieważ chcę zastosować hamulec tarczowy z przodu z tarczą 203mm to w okolicy przedniego koła trzeba wybrać jedną z dwóch opcji:
- gięcie profilu 30x10
- spawanie z kawałków profilu 30x10
Chodzi o to żeby zmieściła się tarcza hamulcowa.
A wzorzec do naśladowania miałem stąd:


Mieczysław Kaczmarek odradzał mi ten typ roweru, bo ponoć nie odniósł sukcesu na rynku. Miał rację Kaczmarek i nie. Rower wymaga lekkich ulepszeń (koła na wahaczach, a nie sztywno zamocowane - już to uwzględniłem i układ kierowniczy z silną sprężyną która ograniczy nadsterowność). Rower miał mi pospawać J. Gacki (nie wyszło) i awaryjnie kolega A.Kałucki (nie wyszło). Owiewkę miał zrobić P. Niedziałek (nie wyszło). Chodziło mi na początku o taki efekt:

Projekt zawisł w próżni ze względu na to że wszyscy zawiedli. Za ramę chciałem zapłacić 1000 zł a w perspektywie zamówienie 20-30 sztuk (wszystkie ramy miały być w tej samej cenie). Za owiewkę planowałem płacić 1000 zł (tak samo w perspektywie 20-30 sztuk i płacone za każdą tyle samo). Rower miał być towarem eksportowym do Holandii, gdzie tego typu konstrukcja cieszyła się dużym uznaniem ze względu na wysoką efektywność napędu (to prawda - dobrze to drze asfalt i nie ma strat na długim łańcuchu), prostotę konstrukcji (nie wzbudza wątpliwości), dużą przestrzeń bagażową. Ale... okazało się że twórcy tego roweru po chyba 10 latach przerwy "wskrzesili" go z powrotem i byłaby niezręczna sytuacja gdybym oferował taki sam model:
http://www.joutaligfietsen.nl/