Autor Wątek: Sposób na wytrzymałe koła  (Przeczytany 36125 razy)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 26, 2010, 11:56:19 pm »
Takie koło powinno być (moim zdaniem) dużo bardziej wytrzymałe niż szprychowe.

Nie do końca wyobrażam sobie to co masz w tej chwili w głowie. Na razie powstrzymam się od opinii.
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 27, 2010, 12:18:10 am »
Takie koło powinno być (moim zdaniem) dużo bardziej wytrzymałe niż szprychowe.

Nie do końca wyobrażam sobie to co masz w tej chwili w głowie. Na razie powstrzymam się od opinii.


Coś w tym stylu:


Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 27, 2010, 12:35:30 am »
Jak dla mnie, pudło. W rowerach marketowych swego czasu były odlewane z aluminium felgi - nie słyszałem by podbiły rynek. A koła sportowe mają np. 16 + 20 szprych, UCI zabrania np. w wyścigach przełajowych kół o ilości szprych mniejszej niż 12 - to też coś mówi ile szprych jest w stanie utrzymać zawodnika (przełajowego, w terenie!)
Jakub Sałata

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 27, 2010, 12:53:12 am »
Jak dla mnie, pudło. W rowerach marketowych swego czasu były odlewane z aluminium felgi - nie słyszałem by podbiły rynek. A koła sportowe mają np. 16 + 20 szprych, UCI zabrania np. w wyścigach przełajowych kół o ilości szprych mniejszej niż 12 - to też coś mówi ile szprych jest w stanie utrzymać zawodnika (przełajowego, w terenie!)

OK. Ja to trochę rozpatruję też pod kątem 3-ech kół 28" w elektrycznym trajku. "Siły boczne" + dodatkowy ciężar przez silnik+aku dadzą popalić kołom więc zastanawiałem się nad tym czy nie zmontować 70 (72??) szprych:



albo właśnie "alu-felgi". Nie narzucam rozwiązań - bo z tymi "kostkami" to będzie trochę zabawy.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 10, 2010, 07:30:27 am »
Jak dla mnie, pudło. W rowerach marketowych swego czasu były odlewane z aluminium felgi - nie słyszałem by podbiły rynek.

No to popatrz troszkę dalej. Poza market. Znowu Holandia ---> sorry jeśli się powtarzam. Miałem okazję przejechać się Flevo-Bike'em GreenMachine z felgami (produkowany obecnie komercyjnie w Holandii). Przyznam że wolałbym mieć takie koła w swoim rowerze niż szprychowe, bo na pewno są bardziej wytrzymałe niż szprychowe:

« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2010, 07:53:33 am wysłana przez Maciej Długosz »

Rumcajs

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwca 10, 2010, 11:09:00 am »
Koło, oprócz sztywności, musi mieć także elastyczność - wszystko zależy od warunków używania. Różne cechy są pożądane w zależności od przeznaczenia, i wtedy można zrezygnować z czegoś. Uważam, że np. w rowerze torowym lub wyścigowym ważna jest aerodynamika (straty na oporze powietrza) i sztywność (straty energii), i tu sprawdzą się koła osłonięte lub monolity. Natomiast w rowerze turystycznym istotna jest np. modułowość (szprychy, obręcz..), co ułatwia naprawę (taniej jest wymienić zgiętą obręcz niż całe monolityczne koło), czy np. użycie kawałka skóry (chyba o tym pisałem w innym poście) zamiast wymiany całego maszynowego łożyska. Jak dla mnie - jest to bardzo istotne.
Dziś, w dobie ogólnodostępnych maszyn, nie ma problemu z samodzielnym wytoczeniem obręczy na wzór używanych w samochodach, i późniejszym ażurowaniem na frezarce CNC - a jednak niewielu decyduje się na podobne rozwiązanie.. Dlaczego? Przecież w porównaniu do męki stworzenia porządnej ramy takie koło to pikuś, na dodatek - wyglądający bardzo efektownie.. Ano - widocznie takie koło ma więcej wad niż zalet, ale o tym trzeba się przekonać organoleptycznie. Może jestem konserwatystą, ale monolity to nie to :) ..

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwca 10, 2010, 12:37:18 pm »
Witam koleżeństwo
Koła szprychowe sa najmocniejsze przy niskiej wadze i niskiej cenie,
przypomnijcie sobie koła od Jaguara.
Jeśli chcesz wzmocnić koła to daj grubsze szprychy lub zwiększ ich ilość.
Koła molityczne maja tylko jedną zaletę: są bardziej szpanerskie.
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwca 10, 2010, 05:32:12 pm »
Witam koleżeństwo
Koła szprychowe sa najmocniejsze przy niskiej wadze i niskiej cenie,
przypomnijcie sobie koła od Jaguara.
Jeśli chcesz wzmocnić koła to daj grubsze szprychy lub zwiększ ich ilość.
Koła molityczne maja tylko jedną zaletę: są bardziej szpanerskie.
Pozdrawiam T1

Może masz rację. A mi pękła już 3-cia szprycha DT w tylnym kole w ciężkim rowerze miejskim (26", 36 szprych - chyba 2.34mm grube). Rower waży co najmniej 27 kg (silnik elektryczny, aku). Wymieniałem szprychy za każdym razem jak tylko jedna mi pękła. I wcale nie pękały potem szprychy obok (bo tak zazwyczaj się dzieje). Rower ma już przejechane ponad 6500 km. Nie taranuję krawężników bez podnoszenia się z siodełka. Chyba pasowałoby wymienić wszystkie szprychy i zapleść koło na nowych szprychach.

Do ciężkich zadań potrzebna jest jednak przede wszystkim dobra felga. Szprychy to nie wszystko. Ani naciąg. Szprychy nie są takie strasznie wytrzymałe. Drucik 2mm. Pióra czy płaty są na pewno bardziej wytrzymałe ale ... dobra felga to podstawa, inaczej miękka felga "rwie" szprychy, bo jest podatna. Ta "elastyczność" obręczy to raczej wada. No i miękka felga nie daje się dobrze napiąć szprychami bo ją szybko powykrzywia. W rowerze w którym nie narzekałem na wytrzymałość/ sztywność kół miałem obręcz Mavic D321 - można sprawdzić jakość obręczy gdy nie jest zapleciona i nacisnąć ją ciężarem ciała i zobaczyć jak się ugina. Kiepskim obręczom to nawet szprychy nie pomogą. Albo trzeba 72 szprychy.

Mogę też ponawiercać piasty i obręcze - tylko niech mi ktoś znajdzie 3mm szprychy do roweru. Albo niech mi kto powie czy warto nawiercać "kapslowane" obręcze czy też lepiej dołożyć szprych. Koła o większej ilości szprych gorzej się centruje - wsadźcie sobie klucz do naciągu szprych w 48-szprychowe koło BMX to zrozumiecie że to trochę niepraktyczne.

Np. Rowery miejskie z silnikiem spalinowym mają felgi aluminiowe - nikt nie będzie ryzykował montowania szprych gdy koło ma znosić dodatkowy ciężar:



« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2010, 07:41:44 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Rumcajs

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwca 10, 2010, 09:36:56 pm »
Obręcze do kół rowerowych są takie a nie inne - standartowe rowery nie mają silników, i najczęściej standartowa obręcz im wystarcza. Skoro w takich konstrukcjach jednak nie wystarcza - może warto pomyśleć o zaadoptowaniu koła od motoroweru?

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 10, 2010, 10:32:48 pm »
Witam
W sprawie  szprych:
1. Osobiście uważam że  szprychy ze stali kwasoodpornej
są bardziej twarde i kruche niż ze stali węglowej i ocynkowane.
2. Jeżeli któraś szprycha sie poluzuje to nie przenosi obciążenia, pozostałe szprychy
muszą wtedy znosić większe obciążenie.
3. Jakość (sztywność) obręczy: Opowiem historię z dawnych lat. Mam bardzo stary rower - Wigry3. Od dzieciństwa.
Pamietam jak jako podrośnięte nastolatki (ważyliśmy już co nieco) jeździliśmy we dwóch na tym zabytku po krawężnikach i innych wertepach. Ja na siodełku on na bagażniku lub odwrotnie. 20-calowe koła po 24 szprychy w każdym. I nie wymieniłem żadnej szprychy nigdy. Stare obręcze były głębsze niż współczesne, 2 razy głębsze a przez to sztywniejsze.  Sztywność istniejącej felgi można zwiększyć nawijając wewnątrz obręczy kilka pasm tkaniny szklanej (aramidowej, węglowej) i zalaminowując je. Lub kupić nową obręcz.
4. O ile mnie pamięć nie myli BMX-y mają grubsze szprychy (przynajmiej te profesjonalne).
5. Sprawdź też czy nie masz szprych cieniowanych.
Tak więc masz kilka wariantów do wyboru.
Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwca 11, 2010, 05:52:36 pm »
Sztywność istniejącej felgi można zwiększyć nawijając wewnątrz obręczy kilka pasm tkaniny szklanej (aramidowej, węglowej) i zalaminowując je.

To jest fajne rozwiązanie. Da się usztywnić w prosty sposób dowolną obręcz.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwca 11, 2010, 09:23:34 pm »
I pogorszyć osiągi. Jak myślicie, czemu robi się coraz lżejsze koła? Czemu walczy się o to by zdjąć każdy zbędny gram z masy rotującej? Kondycja + lekki rower + lekkie koła + wysokociśnieniowe opony i nagle nie trzeba się wspomagać silnikami itp.

Uprzedzając komentarze: lekkie nie znaczy wcale słabe, po za tym koło powinno być odpowiednie do przeznaczenia i obciążenia (np. sakwy).

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwca 14, 2010, 08:21:48 am »
Witam
Zwiększona masa wirująca koła zwiększa jego efekt żyroskopowy - stabilizuje ruch koła.
Daje to efekt pozytywny w spokojnej jeździe na wprost i negatywny  przy ruszaniu,ręcz hamowaniu i gwałtownych skrętach.
To teoria, w praktyce tylko zawodowiec mogłby zaobserwować różnicę na swym ultralekkim rowerze. Przeciętny użytkownik roweru nie ma szans na to. Różnica jest zbyt subtelna. Laminat z włókna szklanego waży  połowe tego co aluminium, laminat
z włókna węglowego jedną trzecią, a wytrzymałość mają podobną. Airbusy mają kadłuby zbudowane z przekładańca: aluminium-laminat.
Wracając do koła rowerowego kolegi Długosza - jeżeli problemem jest zbyt "miękka " obręcz to lekarstwo w postaci laminatu pomoże. Jezeli zas problemem są szprychy to trzeba będzie je wymienić. Sprawdź też czy  problem nie zaczyna się w otworkach piasty.
Pozdrawiam T1

DZIKUNEK :)

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 14, 2010, 09:14:00 am »
Z tego co wiem-i z własnego doświadczenia:-)
To koło cięższe trudniej rozpędzić i wychamowac,gdyz dziala tu zwiększona siła odśrodkowa. Tak jak w silnikach-koło zamachowe. Ciężarówki maja duże i ciężkie a sportowe auta wręcz bardzo lekkie.
Przy mniejszych prędkościach jest to wręcz nie odczuwalne w rowerku :-). Robiłem kiedyś eksperyment-do poziomki wsadziłem koło od motoru(jawa 350) i zbytniej różnicy nie bylo poza waga całego roweru-a i hamulce byly lepsze :-D bo większe sa od motoru.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sposób na wytrzymałe koła
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 14, 2010, 09:59:42 am »
To teoria, w praktyce tylko zawodowiec mogłby zaobserwować różnicę na swym ultralekkim rowerze. Przeciętny użytkownik roweru nie ma szans na to. Różnica jest zbyt subtelna.

Jestem sporo jeżdżącym amatorem i zupełnie się z tym nie zgadzam. Przerobiłem w życiu kilkanaście rożnych zestawów opon i kół, i zawsze odczuwałem różnice przy lekkich - tak samo bardzo było widoczne to na średniej ( do 4 km/h różnicy! ).  Sama zmiana opon z 700g na 470g (ta sama szerokość, podobny bieżnik, te same ciśnienie) daje kolosalnie odczuwalną różnicę. Po prostu nie ten sam rower.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 14, 2010, 10:02:48 am wysłana przez Yin »