Autor Wątek: jaki profil na rame swb  (Przeczytany 8318 razy)

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
jaki profil na rame swb
« dnia: Marca 08, 2010, 11:08:22 pm »
Witam.
Mój stary rowerek troszkę mnie denerwuje - w starym mam ramę z rury fi50 x 1,5 ścianka i jest ok -tyle, ze niedokładnie zrobione i niezupełnie dopasowane do moich gabarytów...

-więc chce sobie zrobić nową lepszą wersję... nową ramę... rower typowe swb, kierownica nadsiodłowa, koła 20 /26"

chcę zrobić lekko i prosto -sztywne zawieszenia...tyny trójkąt od starego "górala" troszkę zmodyfikowany -a cały przód chcę dospawać z profilu prostokątnego... prosty profil jako pojedyncza rura dospawana do trójkąta -potem stery i sztyca do suportu...
i właśnie jaki rozmiar profilu proponujecie aby wytrzymał i był jak najlżejszy ?
na pewno sztywne i mocne byłoby 60x40x1,5... ale... strasznie to ciężkie...
zastawiam się nad 50x35x1,5 tylko czy będzie dostatecznie sztywne ?
ja sporo ważę -jakieś 116kg i mam prawie 190cm wzrostu...
pozdrawiam.
Witek
PS. może napiszcie z jakich materiałów -i rozmiar -przekrój -macie ramy w swoich poziomkach ?

dodam jeszcze, -niestety jakoś zapomniałem wpisać... że zarówno stary rower to rama stalowa jak i w nowym profil na ramę też ma być stalowy


« Ostatnia zmiana: Marca 09, 2010, 08:02:52 am wysłana przez wit »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 09, 2010, 12:33:00 am »
Zerknij tu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=353.0
Wagowo jestem w okolicach 75-85 kg (zima więcej latem mniej ;) ).

Nie wiem czy przy Twojej wadze sztywna poziomka z alu to dobry pomysł ( w razie gdyby konstrukcja nie wytrzymała w czasie jazdy , stal może się wygiąć alu pęknie), ale spróbować zawsze można.
Pomysł z  60x40x1,5 nie jest zły, skoro stary wytrzymuje.. Rozumiem że tez jest z alu?

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 09, 2010, 08:00:08 am »
Nie wiem czy przy Twojej wadze sztywna poziomka z alu to dobry pomysł ( w razie gdyby konstrukcja nie wytrzymała w czasie jazdy , stal może się wygiąć alu pęknie), ale spróbować zawsze można.

witam.
dzieki. nie alu -myślę o profilu stalowym.

a stary rower -rama to okrągła rura -teraz nie chcę okrągłej rury -bo trudniej z mocowaniem osprzętu czy z równym symetrycznym wierceniem pod osie sterów czy wahacza...  w profilu prostokątnym otwór może wyjść niżej czy wyżej -co łatwo zmierzyć i  korygować -ale zawsze jest we właściwej płaszczyźnie... ustalonej przez boczki profilu.
pozdrawiam.
Witek


Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 09, 2010, 11:06:22 am »
Nie musisz mnie przekonywać, sam profile prostokątne bardzo lubię z tych samych względów :).
W kwestii wiercenia, nawet najprostszy statyw do wiertarki bez luzów dużo daje. Oczywiście dla jednej ramy nie warto kupować (co innego jak ktoś jest majsterkowiczem ), ale zawsze można dopytać np. w warsztatach samochodowych czy nie pożyczą za drobną opłata.

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 09, 2010, 11:31:55 am »
W kwestii wiercenia, nawet najprostszy statyw do wiertarki bez luzów dużo daje. Oczywiście dla jednej ramy nie warto kupować (co innego jak ktoś jest majsterkowiczem ), ale zawsze można dopytać np. w warsztatach samochodowych czy nie pożyczą za drobną opłata.

mam luksus... w pracy jest spora wiertarka stołowa (ustawiana wysokość stolika, w czasie wiercenia wysuw wrzeciona) -a prywatnie mam niezły statyw do starej Celmy...

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 09, 2010, 05:29:19 pm »
dlaczego profil ? może i jest łatwy w obróbce za to waga ..... ja swoje bajki
buduję z rur ze starych ram rowerowych, może ciężej je obrobić ale za to stal chromowo molibdenowa jest bardzo lekka a rórki cienkie..... tylko pierwszy swój bajk zrobilem z profili..... na tył polecam nie tylny trójkat z roweru ale przedni widelec przynajniej ma to wygląd i wiekszą wytrzymalośc poza tym stal można wzmocnic wewnętrznie co w swoich bajkach też stosuje i to pod względem obciążen poprzecznych jak i góra -dół jak to zrobić ? http://picasaweb.google.pl/70ismail/Pulpit#5446350884367874594
jeszcze jedno. Można tez zastaosować naciąg co jeszcze dodatkowo wzmacnia konstrukcję rowerek jest lekki i piekielnie wytrzymały. Jak wzmacniać stal poniżej
http://picasaweb.google.pl/70ismail/KomPic#    jak wygląda naciąg
http://www.youtube.com/watch?v=TyoHifSABp4
wielokrotnie wyzszą wytrzymałosc stali na rozciagaanie   wykożystuje się miedzy innymi w kole rowerowym, w pierwszych samolotach w mostach windach itp dlaczego nie w rowerach ?
zrób w domu eksperymet wygnij  rękoma  sprychę a potem sprobój ją  rozciagnąc urwać i wszystko stanie się jasne
« Ostatnia zmiana: Marca 09, 2010, 05:39:40 pm wysłana przez tomek70 »

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 09, 2010, 09:00:43 pm »
dlaczego profil ? może i jest łatwy w obróbce za to waga .....
dlatego, ze tani i prosty w obróbce... i da się zrobić względnie lekki -przy dużej sztywności. a najważniejsze -bardzo proste i szybkie przeróbki -przezbrajanie, nawiercanie otworów, suport może być montowany na  śruby zaciskowe... , mocowanie fotelika -proste klamry w kształcie c -i  przesuniecie to 5 minut z wiertarką... słowem w ciągu sezonu można rowerek z profilu kilka razy modyfikować i maksymalnie dopasować do swojego gustu -a nowe rozwiązania sprawdzać  w czasie jazdy...

ja swoje bajki
buduję z rur ze starych ram rowerowych, może ciężej je obrobić ale za to stal chromowo molibdenowa jest bardzo lekka a rórki cienkie.....
i w sumie słabe oraz co najgorsze o małej sztywności.  bardzo dobre do ram przestrzennych -kiepskie w jedno rurowych.
zwykłe spawanie i stal Cr-Mo -ma tendencje do pękania...
i może nie doczytałeś... ja ważę 117kg !!!  :(

tylko pierwszy swój bajk zrobilem z profili..... na tył polecam nie tylny trójkat z roweru ale przedni widelec przynajniej ma to wygląd i wiekszą wytrzymalośc
jednak tylny trójkąt ma większą wytrzymałość i zarazem większą sztywność. kiedyś to liczyłem...
ponadto... tylny trójkąt mam...

poza tym stal można wzmocnic wewnętrznie co w swoich bajkach też stosuje i to pod względem obciążen poprzecznych jak i góra -dół jak to zrobić ? http://picasaweb.google.pl/70ismail/Pulpit#5446350884367874594
może mieć tendencje do pękania w miejscu zakończenia płytki wzmacniającej... a nawet powinno pękać tu zmęczeniowo -potężny efekt karbu... taka płytka powinna być wewnątrz podcięta -mieć wycięte trójkąty z zaokrąglonym wierzchołkiem...



jeszcze jedno. Można tez zastaosować naciąg co jeszcze dodatkowo wzmacnia konstrukcję rowerek jest lekki i piekielnie wytrzymały.
i mało sztywny. a to powoduje np straty energii -oraz pękanie ram -nie z braku wytrzymałości -a z wielokrotnego bardzo małego wyginania mało sztywnej konstrukcji...


wielokrotnie wyzszą wytrzymałosc stali na rozciagaanie   wykożystuje się miedzy innymi w kole rowerowym, w pierwszych samolotach w mostach windach itp dlaczego nie w rowerach ?
zrób w domu eksperymet wygnij  rękoma  sprychę a potem sprobój ją  rozciagnąc urwać i wszystko stanie się jasne
wszystko się zgadza.... tylko, ze... koło to ma być z założenia elastyczne -a rama z założenia powinna być sztywna.

a sprawdzać nie muszę -o wytrzymałości metali wiem sporo... jestem inż mechanikiem...

tutaj chodzi mi o czysto praktyczne stwierdzenie typu "mam ramę z profilu stalowego a x b x c  -i jest fajnie -jeździ się fajnie i jest dostatecznie sztywna. "
wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć... gorzej ze sztywnością...  mięki rower może być nieprzyjemny w jeździe -trzeba przyjąć jakiś kompromis - i tu szukam pomocy podpowiedzi z praktyki. obliczenia sztywności trudno odnieść do praktyki...

acha MOJE PYTANIE  JEST O PRZEKRÓJ PROFILU PROSTOKĄTNEGO a nie o rozwiązania alternatywne.

Alternatywnie -docelowo będzie laminat... kolejne warstwy szkło węgiel szkło kewlar szkło węgiel szkło...
ale najpierw muszę mieć rower dokładnie dopasowany do mojej osoby... zrobienie bezkompromisowego laminatu jest drogie -i przed jego wykonaniem/zamówieniem muszę co do milimetra mieć dopracowane i sprawdzone wymiary -a tu najlepiej eksperymentować na profilu...
 jak już będę wiedział jaki rowerek najlepiej mi pasuje -to go zrobię w laminacie.
pozdrawiam i dziękuję. liczę na dalsze rady...
Witek.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 09, 2010, 09:25:57 pm »
tomek70 ma aktualnie rower z napędem na przednie koło, i pewnie do niego się odnosi. W takim rozwiązaniu sztywność ramy ma mniejsze znaczenie a nawet może pomagać w amortyzacji. No ale oczywiście pytałeś o zupełnie inna konstrukcję i w tym przypadku masz całkowitą rację.

wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć

Masz na myśli programy do symulowania obciążeń czy można jakoś prościej? ( Wzór? )

W założeniach ma być mocny i prosty ( z lekkością może być problem ) więc proponował bym zrobić też tył z profili w jednej linii z ramą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/SWB#5435525129895192978
Dlaczego: nie wiem jak pod taką wagą jaką ma wytrzymać sprawuje się zaadoptowany trójkąt a taki projekt ładniej wygląda, będzie wytrzymalszy*( zakładam użycie profilu takiego samego jak na ramę 60x40x1,5 ), i całość będzie parę cm krótsza od podobnej z tylnym trójkątem ( przez przesunięcie fotelika bliżej tylnego koła. )
« Ostatnia zmiana: Marca 10, 2010, 10:24:29 am wysłana przez Yin »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 09, 2010, 09:31:07 pm »
tak trójkat ma większa wytrzymałość ale w rowerze tadycyjnym, jesli przyczepisz go do konstrukcji jednorurowej co masz z jego wytrzymalosci?
chyba ze od strony pleców dasz jeszcze jedną solidną podpórkę oparta o rure główną

nie zauwazyleś że w moim rowerze widelec wspawany w rame wraz z naciagiem twoży trojkąt ?  zapewniam cie że nic ramie i wstawkom się nie dzieje ..... skoro tyle ważysz zrób amortyzację to ona bedzie przenosić obciążenia a nie rama ... a rower przez to będzie wytrzymalszy a przedewszystkim lżejszy zrobisz jak chcesz  :)

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 09, 2010, 10:05:51 pm »
tomek70 ma aktualnie rower z napędem na przednie koło,

ja w przednim kole mam silnik elektryczny. a łańcuch od suportu długi leci na tylne koło. czyli mam napęd na obie osie ;)




wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć

Masz na myśli programy do symulowania obciążeń czy można jakoś prościej? ( Wzór? )

są wzory. można rozrysowań obciążenia...  ale... ja jestem inż mechanikiem i mnie tego uczyli -jeszcze za czasów gdy komputery były rzadkością...
obliczenia programami symulacyjnymi są prostsze...
 
W założeniach mocny i prosty ( z lekkością może być problem ) proponował bym zrobić też tył z profili w jednej linii z ramą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/SWB#5435525129895192978
Dlaczego: nie wiem jak pod taką wagą jaką ma wytrzymać sprawuje się zaadoptowany trójkąt a taki projekt ładniej wygląda, będzie wytrzymalszy*( zakładam użycie profilu takiego samego jak na ramę 60x40x1,5 ), i całość będzie parę cm krótsza od podobnej z tylnym trójkątem ( przez przesunięcie fotelika bliżej tylnego koła. )

tylny trójkąt lżejszy a sztywność podobna. trójkąt o zmniejszonej wysokości. przecięty -skrócona rura podsiodłowa i dogięty i zespawany.
i wtedy fotelik też da się przesunąć do tyłu :) 

profil taki sam  jak na ramę  -do montażu tylnego koła byłby bardzo ciężki...
ja dałbym w przedłużeniu ramy profile 30x18x1,5 lub nawet 30x15x1,2 -jeśli udałoby się je kupić... 
 a profil tyłu w jednej linii z ramą fajnie wygląda... kiedyś pewnie i tak spróbuje...

za trójkątem przemawia pewne podobieństwo do konstrukcji laminatowych -przewidywanych w przyszłości...

wit

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 09, 2010, 10:17:24 pm »
tak trójkat ma większa wytrzymałość ale w rowerze tadycyjnym, jesli przyczepisz go do konstrukcji jednorurowej co masz z jego wytrzymalosci?
chyba ze od strony pleców dasz jeszcze jedną solidną podpórkę oparta o rure główną

niezupełnie tak... właściwie powstają dwa trójkąty   

rura podsiodłowa przycięta w połowie. wywalona górna pozioma rura ramy od górala. zostawiony kawałek dolnej -skośnej rury ramy.
pozioma rura -lub profil prostokątny jedno rurowej ramy poziomki dospawany będzie tylnym końcem do rury podsiodłowej i w tym miejscu dochodzą górne poprzeczki tylnego trójkąta.
natomiast pozostawiony kawałek dolnej rury ramy górala biegnący od pustego teraz suportu dospawany będzie do jednobelkowej konstrukcji od dołu -jakieś  20cm przed tylnym końcem głównej belki.  -tworząc  mały trójkąt -bardzo wzmacniający -i usztywniający węzeł połączeń.

a podpórka od strony pleców -jako jednocześnie tył fotelika jest dobrym pomysłem i ma głęboki sens...
kiedyś za 2-3 lata sam fotelik będzie integralną częścią konstrukcji laminatowej -tak zespawana rama byłaby swego rodzaju modelem  -prototypem dla kolejnej ramy... dzięki za radę spróbuję to wpasować.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: jaki profil na rame swb
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 10, 2010, 10:34:13 am »
tylny trójkąt lżejszy a sztywność podobna. trójkąt o zmniejszonej wysokości. przecięty -skrócona rura podsiodłowa i dogięty i zespawany.
i wtedy fotelik też da się przesunąć do tyłu :) 

Czyli podobne rozwiązanie jak w ramach gold rush i tour easy. Prościej będzie zaadaptować wahacz z jakiegoś hipermarketowego roweru mtb - geometria trójkąta taka sama a jest niezwykle sztywny. Da się je czasem znaleźć na allegro lub złomnicach.