Autor Wątek: Prędkość vs Moc  (Przeczytany 7805 razy)

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Prędkość vs Moc
« dnia: Lutego 23, 2010, 07:39:26 pm »
Na stronce M5 znalazlem jak efektywne sa niektore owiewki (albo bujaja) .Podaja jaka predkosc rozwinie rower przy 250 W mocy, np. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/Carbon_Low_Racer .  To pokazuje co przy vmax liczy sie najbardziej ,a jest nia aerodynamika. Low racer z ,jak oni to nazywaja sandwich fairing czyli , pelna obudowa leci 74 km/h przy 250 W, na szosowce jest to okolice 35 km/h. Ciezko mi wyobrazic sobie rower lecacy 74 km/h z tak malym nakladem sil (stosunkowo) , bo wiem mniej wiecej ile sily potrzeba na szosowce zeby jechac 35 km/h..pozdr.Jesli macie jakies stronki z takimi pomiarami wklejcie. Pozdr.

mechanik

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 23, 2010, 07:52:14 pm »
mozna to obliczyc alle mysle ze nie taki wynik mozna osiagnac z Takim nakladem mocy przy owiewce!!
kazda laska ma swojego popychacza a kazdy popychacz ma swoja laske

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 23, 2010, 07:59:01 pm »
 Z tego co czytałem człowiek może wyciągnąć przez krótki czas 200-300 Wat, ale na dłuższej trasie, przez kilka godzin 100 Wat to jest wszystko na co człowieka stać.
 Na filmie z bicia rekordu prędkości przez kobietę(dystans 1 km) widać, że po zamknięciu jej w kokpicie nawet złącza między kadłubem a pokrywą pozaklejali na gładko taśmą klejącą.
 Gdyby miała jechać dłużej potrzebna byłaby ... mniejsza aerodynamika. Baba musiała by mieć jakieś nawiewy żeby sprawnie oddychać i się chłodzić bo by ją szlag trafił.
  Ta konstrukcja która biła rekord nie mogła ani sama wystartować, ani sama się zatrzymać - dziewucha nie miała którędy wystawić nóg by się podeprzeć.
  No i zdaje się, że w takiej zamkniętej puszcze hałas jest jak diabli.
  Jeżeli zrobimy rower użytkowy, do którego da się normalnie wsiąść, normalnie ruszyć i zatrzymać, to nie będzie już miał takiej doskonałości aerodynamicznej aby przy 250 Watach polecieć 75km/h.
  Z 20-30 lat temu zawodowy kolarz przeleciał mięśniolotem kanał La Manche. Po wylądowaniu dziennikarze zapytali go czy mógłby lecieć dalej?
- Mógłbym! Jeszcze ze 100-200 metrów... ;D
  
Sławek

mechanik

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 75
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 23, 2010, 08:21:19 pm »
masz cos do Kobiet??!!
kazda laska ma swojego popychacza a kazdy popychacz ma swoja laske

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 23, 2010, 09:47:00 pm »
 Jeżeli zrobimy rower użytkowy, do którego da się normalnie wsiąść, normalnie ruszyć i zatrzymać, to nie będzie już miał takiej doskonałości aerodynamicznej aby przy 250 Watach polecieć 75km/h.
 

Dokładnie tak, osłony aerodynamiczne w rowerach można podzielić na sportowe i praktycznie. Zawsze jest coś kosztem czegoś.

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 23, 2010, 11:03:52 pm »
Moznaby zrobic 3 kolko chowane po starcie , tylko co z chlodzeniem??

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 24, 2010, 12:06:16 am »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
« Ostatnia zmiana: Lutego 24, 2010, 12:21:31 am wysłana przez hansglopke »
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 24, 2010, 12:54:45 am »
Poziomy tandem do latania - to jest to :D Najlepiej szybowiec w którym napęd służyłby pomocniczo do wzniesienia się czy pokonania trudniejszych momentów, poza tym takie maszyny "same lecą" :)
Jakub Sałata

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 24, 2010, 12:58:56 am »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
W pionie generujemy wyzsze moce srednie i maksymalne , moze o to chodzilo.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 24, 2010, 10:24:19 am »
Ktoś mi zarzucił że nie wiadomo z czego to wynika:

http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html

Wydaje mi się że to wiarygodne. Fajna tabela. Każdy pojazd ma podaną powierzchnię czołową w m^2 i w stopach^2. A współczynnik oporu powietrza? Cytat z Wikipedii: Cx (współczynnik oporu powietrza) jest wyznaczany empirycznie, bądź metodami CFD. Jest to bezwymiarowy współczynnik, zależny od kształtu, kątowej orientacji poruszającego się ciała, liczby Reynoldsa (Re) i liczby Macha (Ma). Dla kuli Cx wynosi około 0,45 a dla samochodów osobowych około 0,30. Na samym dole tej strony Amerykańca jest podane:

All Cr (rolling resistance) set to .0060 [--->opór toczenia ustawiony na 0,006]
Temp = 21 degrees C [--->temperatura ustawiona na 21 stopni Celsjusza]
Pressure = 30 " mercury [ciśnienie 30"= 762mm słupka rtęci = 1013 hPa]
weight = 230 lbs including rider [waga 230 funtów = 104 kg wraz z kolarzem]

Zrobiłem kompilację:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/UNGzWHfNgCHRqTAP85Nchg?feat=directlink



W tej tabeli są małe błędy:
- opór toczenia zmienia się w zależności od rozmiaru kół (większe koła mają mniejszy opór toczenia)
- opór toczenia zależy również od ciśnienia w oponach (im wyższe tym mniejszy opór), szerokości opony (im węższa tym mniejszy opór) i bieżnika (najgorszy opór maja klockowe opony MTB, potem opony z bieżnikiem, najniższy opór mają slicki)
- piasty mają niejednakowe opory: łożyska na konusach czy maszynowe, piasty wielobiegowe
- waga jest jednakowa dla wszystkich rowerów (rozpędzić cięższy rower schodzi dłużej niż lekki, na zawodach rozbieg wynosi 1km)
- amortyzacja kół (zawieszenie) powoduje straty napędu
- mało sztywna rama, korby, fotelik (np. fotelik z amortyzowanym oparciem) wprowadzają straty napędu
- długi łańcuch powoduje straty napędu

Ale w celach poglądowych ta tabela jest wystarczająca. Chodzi głównie o opór powietrza, on jest najistotniejszy powyżej 16km/h.

150W mocy oddaje "zwykły", niewytrenowany człowiek.

Źródło:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html
« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2010, 10:56:20 am wysłana przez Maciej Długosz »

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 24, 2010, 11:50:05 am »
Cytat: hansglopke
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.
Wyczytałem że na poziomym jest gorzej jechać pod górkę - wiadomo że mięśniolot musi się WZNIEŚĆ więc po co sobie utrudniać ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Prędkość vs Moc
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 24, 2010, 06:10:05 pm »
hansglopke napisał
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego do wspomnianego mięśniolotu nie zastosowano napędu poziomego? Mniejsza kabina i pilot miałby wygodniej. A tu wstawili "kolarkę" do środka.

 Przychodzą mi do głowy 2 powody
 1)Zawodowy kolarz ma wytrenowane odpowiednie grupy mięśniowe.A skąd by mieli wziąć zawodowego poziomego kolarza jeżeli poziomki nie są dopuszczane do zawodów?  Poza tym zwykłych "pionowych" kolarzy jest większa podaż, i można takiego łatwo zastąpić  ;D  (jakby się chłopu wymarzyła większa pensja)
 2)Po co ludziom w głowach mącić, że są inne konstrukcje. Zobaczy w TV, że można inaczej, przyjdzie do sklepu i będzie głowę zawracał, zamiast położyć kasę na blat i wziąć "z półki" kolarkę lub górala. Czyli lobby producentów rowerów tu palce maczało!
Sławek