Ktoś mi zarzucił że nie wiadomo z czego to wynika:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.htmlWydaje mi się że to wiarygodne. Fajna tabela. Każdy pojazd ma podaną powierzchnię czołową w m^2 i w stopach^2. A współczynnik oporu powietrza? Cytat z Wikipedii: Cx (współczynnik oporu powietrza) jest wyznaczany empirycznie, bądź metodami CFD. Jest to bezwymiarowy
współczynnik, zależny od kształtu, kątowej orientacji poruszającego się ciała, liczby Reynoldsa (Re) i liczby Macha (Ma). Dla kuli Cx wynosi około 0,45 a dla samochodów osobowych około 0,30. Na samym dole tej strony Amerykańca jest podane:
All Cr (rolling resistance) set to .0060 [--->opór toczenia ustawiony na 0,006]
Temp = 21 degrees C [--->temperatura ustawiona na 21 stopni Celsjusza]
Pressure = 30 " mercury [ciśnienie 30"= 762mm słupka rtęci = 1013 hPa]
weight = 230 lbs including rider [waga 230 funtów = 104 kg wraz z kolarzem]
Zrobiłem kompilację:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/UNGzWHfNgCHRqTAP85Nchg?feat=directlink
W tej tabeli są małe błędy:
- opór toczenia zmienia się w zależności od rozmiaru kół (większe koła mają mniejszy opór toczenia)
- opór toczenia zależy również od ciśnienia w oponach (im wyższe tym mniejszy opór), szerokości opony (im węższa tym mniejszy opór) i bieżnika (najgorszy opór maja klockowe opony MTB, potem opony z bieżnikiem, najniższy opór mają slicki)
- piasty mają niejednakowe opory: łożyska na konusach czy maszynowe, piasty wielobiegowe
- waga jest jednakowa dla wszystkich rowerów (rozpędzić cięższy rower schodzi dłużej niż lekki, na zawodach rozbieg wynosi 1km)
- amortyzacja kół (zawieszenie) powoduje straty napędu
- mało sztywna rama, korby, fotelik (np. fotelik z amortyzowanym oparciem) wprowadzają straty napędu
- długi łańcuch powoduje straty napędu
Ale w celach poglądowych ta tabela jest wystarczająca. Chodzi głównie o opór powietrza, on jest najistotniejszy powyżej 16km/h.
150W mocy oddaje "zwykły", niewytrenowany człowiek.
Źródło:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/01-09-05.html