Autor Wątek: Pora na pneumatyzację roweru  (Przeczytany 25748 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #30 dnia: Marca 11, 2010, 09:51:20 pm »
ten trójkołowiec z czarnymi cylindrami jest napędzany hydraulicznie zaś one same to akumulatory hydrauliczne:
http://www.hydraulicspneumatics.com/200/IssueList/Article/False/11793/IssueList

Kuba masz rację. To co zaprezentowałem na zdjęciu z żółtą trajką to faktycznie rower z napędem hydraulicznym. Pomyliłem się - to nie jest napęd pneumatyczny. Nawet rodzaj wężów i ich końcówki wskazywałby na to że to hydraulika. Brawo za spostrzegawczość!! Ciekaw za to jestem na jakiej zasadzie działa akumulator hydrauliczny - tzn jak ma gromadzić energię. Pompa hydrauliczna? Tzn. że i tak trzeba pedałować?? Ciecze nie są dobrze "kompresowalne" żeby "na zaś" zgromadzić energię. Chyba że ciśnienie hydrauliczne można zmagazynować w zbiornikach i podładować elektryczną pompą hydrauliczną??

Ten drugi rower z białymi, niebieskimi, czerwonymi i zielonymi przewodami to już na 100% napęd na sprężone powietrze (tu już obyło mi się bez ZONK'a!!).

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #31 dnia: Grudnia 03, 2011, 12:55:46 am »
postępy w pneumatyce:

KU:RIN - trójkołowiec, który osiągnął 129,2km/h

Gdyby tak, jakimś powietrznym pyrkaczem dojeżdżać do sklepu oddalonego o kilkaset metrów...

W roli zbiorników powietrza dobrze się sprawdzają butle do nurkowania
[ http://www.youtube.com/watch?v=NBeky4EuyBc&feature=related ]

Tylko skąd silnik? Pierwsze co mi wpadło do głowy, to klucze pneumatyczne np. takie: http://www.tanie-lakierowanie.pl/narzedzia/75-klucz-pneumatyczny-zapadkowy-.html Nie mogę znaleźć podobnych silników, jak te w pojazdach z youtubea :/

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #32 dnia: Grudnia 03, 2011, 10:23:58 am »
Tylko skąd silnik? Pierwsze co mi wpadło do głowy, to klucze pneumatyczne np. takie
Pobór powietrza w tym kluczu to 113 L/min, wielkość przykładowej butli do nurkowania - 18l  (są większe?) Tu mamy układ butli x2 czyli 36l co wystarczyło by na 0,31s jazdy jeśli dobrze liczę.


Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #33 dnia: Grudnia 03, 2011, 12:49:20 pm »
Trudno się nie zgodzić z tym co wyliczyłeś...

jednak idąc tym tropem: mam samochód o pojemności ok. 1,5l, który generuje 115KM i pali ok. 11l/100km. Mimo to, w jeździe codziennej, nie wykorzystuję pełnej jego mocy, dzięki czemu średnie spalanie wychodzi mi na poziomie 6l/100km.

Pomijając fakt, że przy oszczędnej jeździe w setupie podanym przez Ciebie, nawet pełna sekunda jazdy to kropla w morzu potrzeb, to jednak ludziom udaje się budować skuteczne pyrkacze. Jest nadzieja! ;)

Kolejny typ, na silnik, to sprężarka klimatyzacji z samochodu. Kształtem przypomina nawet niektóre silniki z filmików z youtubea. Poza tym, podejrzewam, że dmuchanie powietrza do cylindra z tłokiem pozwoli dłużej korzystać z siły rozprężania niż w przypadku nadmuchu na wirnik w kluczu pneumatycznym.

Jeszcze jedna sprawa, którą będę musiał zgłębić w najbliższym czasie: jeżeli mam butlę o pojemności 18l a powietrza jest tam pakowane pod ciśnieniem ok. 200bar, to ile jest tam tego powietrza?

Szukanie silnika na sprężone powietrze okazało się wywarzaniem otwartych drzwi... nie chciało mi się szukać wiele informacji o KU:RINie, a w jego opisie (chociażby tu: http://www.japoneczka.pl/2011/09/kurin-samochod-napedzany-powietrzem/)  jest wzmianka "W konstrukcji napędu wykorzystano podzespoły z kompresora pochodzącego z samochodowej klimatyzacji w zwykłym aucie."
« Ostatnia zmiana: Grudnia 03, 2011, 01:22:44 pm wysłana przez Yeti »

pizmak

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 73
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #34 dnia: Grudnia 03, 2011, 02:32:20 pm »
Jeszcze jedna sprawa, którą będę musiał zgłębić w najbliższym czasie: jeżeli mam butlę o pojemności 18l a powietrza jest tam pakowane pod ciśnieniem ok. 200bar, to ile jest tam tego powietrza?

Wyszukane tak na szybko "W butli nurkowej o pojemności 15 litrów, nabitej do ciśnienia 200 atmosfer, mieści się 3000 litrów powietrza." no ale ja juz nie wiem ile tych litrow bedzie w 18l butli ;)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #35 dnia: Grudnia 03, 2011, 04:00:26 pm »
Hmm ktoś z forum nurkuje, lub ma jakąś konkretniejsza wiedzę jak to jest z tymi pojemnościami butli i jak to się przekłada na faktyczną zawartość powietrza? Trzymając się założenia:
mieści się 3000 litrów powietrza
Przy tym samym napędzie ( klucz) wychodził by zasięg 53,09km na maksymalnej prędkości jak słusznie zauważył Yeti. Trochę zbyt optymistyczne imho, żeby było bardziej realistyczne trzeba by do równania dorzucić  straty w przełożeniu, opory powietrza, opory toczenia, stosunek mocy do wagi itp. Zresztą napędzić rower pneumatycznie się da, jak i wieloma innymi sposobami, w tym przypadku wszystko rozbija się o to jak uzupełnić zapas powietrza w butlach na trasie - kompresory na stacjach maja do tego za małe ciśnienie.

DROMADER

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #36 dnia: Grudnia 03, 2011, 04:31:22 pm »
Z obliczaniem objętości powietrza sprężonego w butli jest prosta sprawa. Mnożymy objętość butli w litrach razy ciśnienie w atm. wynik w litrach.   np. 18l X  200atm = 3600 litr   15l X 200atm = 3000 litr
Napompować zaś można spróbować w jednostkach PSP - sprężarki pompują do 300 atm. A tu ciekawostka.
http://www.kciuk.pl/Silnik-na-powietrze-a13966

barba

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 67
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #37 dnia: Grudnia 03, 2011, 06:36:41 pm »
Gość ma swoją stronę: http://www.engineair.com.au/

Generalnie każdy silnik parowy to silnik na powietrze :) Koncepcji rozrządów jest tak wiele, że głowa boli. Kształty tłoków, wałów różne płaszczyzny pracy, tłoki wirujące i wahliwe i wiele więcej.

Ja Panowie jestem tak czy siak za elektryfikacją. 

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #38 dnia: Grudnia 03, 2011, 09:55:56 pm »
A tu ciekawostka.
http://www.kciuk.pl/Silnik-na-powietrze-a13966
Znam, na youtubie (http://youtu.be/FA3nSL_b5cI) jest data dodania: 23 paź 2007 program pewnie powstał trochę wcześniej ( 2006?) czyli ładnych parę lat minęło a aut na sprężone powietrze jak nie było na drogach tak nie ma.

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #39 dnia: Grudnia 04, 2011, 12:24:54 am »
Zresztą napędzić rower pneumatycznie się da, jak i wieloma innymi sposobami, w tym przypadku wszystko rozbija się o to jak uzupełnić zapas powietrza w butlach na trasie - kompresory na stacjach maja do tego za małe ciśnienie.

Ja patrzę na ten problem zupełnie inaczej. Szukam pojazdu, który dowiezie mnie do pobliskiego sklepu, a ładowany będzie tylko w garażu. Marzy mi się, aby w przyszłości postawić koło garażu minielektrownie wiatrową, która zasilałaby kompresor nabijający ciśnienie w butli mojego wózka sklepowego... eh, na razie tylko marzenia ;)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #40 dnia: Grudnia 04, 2011, 12:57:46 am »
Ja patrzę na ten problem zupełnie inaczej. Szukam pojazdu, który dowiezie mnie do pobliskiego sklepu, a ładowany będzie tylko w garażu. Marzy mi się, aby w przyszłości postawić koło garażu minielektrownie wiatrową, która zasilałaby kompresor nabijający ciśnienie w butli mojego wózka sklepowego... eh, na razie tylko marzenia ;)

Lem też miał widoki na przyszłość.... telefony komórkowe wymyślił ktoś inny. 
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Pora na pneumatyzację roweru
« Odpowiedź #41 dnia: Grudnia 04, 2011, 03:04:20 pm »
Rower napędzany wiertarką pneumatyczną:
http://www.instructables.com/id/Air-powered-bicycle./step3/one-person-operation/

Porównując sprężarki tłokowe, śrubowe i łopatkowe [tu animowane schematy: http://www.compair.com.pl/About_Us/Compressed_Air_Explained--03The_three_types_of_compressors.aspx] wstępnie wyczytałem, że tłokowe pracują najlepiej przy zróżnicowanym ciśnieniu. Żeby tłokowy silnik pracował w miarę płynnie, bez kół zamachowych przydałoby się co najmniej 3 cylindry np. w układzie gwiazdowym. Konstrukcja z takim silnikiem: http://www.youtube.com/watch?v=9qxPQDvhV5Q Konstruktor zastosował silnik Tonsona. Silniki można obejrzeć np. tu: http://www.samt.com.au/piston-air-motors/m1-025kw.html

Przed chwilą znalezione, kilka słów o zaletach i wadach pneumatyki: http://www.scigacz.pl/Silniki,pneumatyczne,czyli,dwa,kola,wiatrem,pedzone,13188.html

Motocykl pneumatyczny z silnikiem z wcześniej pokazywanego samochodu pneumatycznego:
http://www.edwinconan.com/projects/transport/green-speed-motorcycle/
« Ostatnia zmiana: Grudnia 04, 2011, 05:02:43 pm wysłana przez Yeti »