Z tym olejem to nie taka prosta sprawa. Tam jest specjalny który powoduje że gładkie powierzchnie "sklejają" się ze sobą i mogą przenieść moc napędu bez poślizgu. Na youtube są filmiki gdzie widać wnętrze piasty i jej działanie.
Olej może pełnić różne funkcje. Może powodować że elementy będą się bardziej ślizgać lub odwrotnie, że będą jeszcze mocniej o siebie trzeć. Olej cierny jest dostępny, nie jest produktem "specjalnym".
1. Olej cierny. Żaden cud - zwiększa tarcie. Powierzchnie nim potraktowane mają zwiększone tarcie. Zastosowano go w NuVinci.
2. Olej smarny zmniejsza tarcie. Powszechnie stosowany więc najbardziej znany.
Inne przykłady:
3. Olej smarny (a ściślej: olej przekładniowy) - ponoć nie wolno stosować go do piast Rohloffa, bo wewnątrz Rohloffa są koszyki plastikowe i plastikowe wałeczki. Olej przekładniowy z czasem może je rozpuścić - tak twierdzi Rohloff. Jest to całkiem realne i możliwe. Czyli powinien to być olej smarny nie agresywny w stosunku do plastiku. Taki olej sprzedaje Rohloff - bo się zna na olejach ale na pewno dałoby się dobrać taki sam olej z półki sklepowej żeby nie uszkodził z czasem plastiku i jednocześnie żeby nie płacić 30 zł za 25ml "oryginalną" buteleczkę.
4. Olej (płyn) hamulcowy mineralny do hamulców Magura/ Shimano. 50ml Shimano kosztuje chyba 25 zł. Magura pewnie tyle samo. Płyn hamulcowy DOT spowodowałby że spęcznieją uszczelki w zacisku/ klamce. Ale ponoć olej do zawieszeń hydro-pneumatycznych Citroena sprawdza się już całkiem dobrze w Magurze (nie wiem - nie próbowałem). A i jest tani - za 25 zł pewnie można by 1 litr kupić!
Ot tyle.
Przykładowo:
http://www.moly.com.pl/crcindustry.html"BELT GRIP, Specjalny środek zwiększający tarcie w paskach klinowych. Eliminuje piski i poślizg, ułatwia przeniesienie momentu obrotowego."