Autor Wątek: Tandem poziomy.  (Przeczytany 38105 razy)

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Tandem poziomy.
« dnia: Lutego 07, 2010, 04:36:11 pm »
Witam. Chcialbym dowiedziec sie cos na temat  poziomego tandemu . Co mnie interesuje ; Tandem ( wieksza moc, niestety pewnie tez troche wieksze opory toczenia, ale w sumie i tak na +) , duzy v-max ( skoro duzy v-max to i srednie beda pewnie spore - aerodynamika ) .Rower ma sluzyc do pokonywanie dlugich dystansów ,droga asfaltowa .np. wyjazd nad morze. Wykonanie roweru tip-top ,nie bedziemy jezdzic ulepkiem -nie obrazajac innych. Jakie rozwiazanie moglibyscie polecic ??? Myslalem o konstrukcji BTB - czyli plecami do siebie ,jest tego troche na youtube . Rozmawialem kiedys wstepnie z velocraft , na temat Nocoma ,wlasciel zaproponowal polaczenie 2 x VK3, szczerze wolalbym 2 x noCom ,ale dlugosc zestawu jak maly autobus. Moze jakies inne pomysly upchniecia 2 osob na rowerze w celu uzyskiwanie duzych predkosci - obudowane -nieobudowane , pasazer jeden za drugim lub kolo siebie (wiekszy opor ,ale z obudowa ,moze by to smigalo) . Docelowo AVS powyzej 40 km/h.Czekam na propozycje ,ewentualne podpowiedzi co do rozwiazania napedu i Pozdrawiam.

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 07, 2010, 05:37:55 pm »
Witaj! :-)

Kamil Ci dobrze powiedział - "połączyć" dwa VK3.
Ewentualnie ta sama forma, ale duże koła, np 26"(559), bo wtedy nie trzeba ogromnych zębatek aby śmigać, bo z 20" kołem jak chcesz pojechać szybko, to 70ka obowiązkowo.
Większe koła też zapewnią wygodną jazdę po kiepskich drogach.

Wiem że NoCom jest fajny i wygląda wyjątkowo, a do tego może być i bardzo szybki,ale to nie jest bardzo praktyczny rower.
Łańcuch jest w najgorszej możliwej pozycji, i skręcanie przednim kołem jest BARDZO limitowane.
Jakbyś jeszcze to połączył a dluuugim tandemem, to by promień skrętu był taki jak na autobusie ;-)
Drugie, siedzi się blisko ziemi, i koło jest między nogami, co sprawia że się człowiek bardzo szybko ubrudzi jeśli na drodze leży woda, piach, kurz ..
Na wyścigi torowe B2B NoCom jaknajbardziej, ale na turystykę ? No way!

Co do napędu, na B2B dwukołowiec najprostsze i najlżejsze  rozwiązanie to klasyczny napęd na przednie koło ,
tzn "chain twister"
Każde koło ma swój niezależny napęd, i nie ma długiego łańcucha korby na tandem i innych niepotrzebnych rzeczy.
Patrz na BeTogether tandem:




Jeśli Cie stać na taki u Kamila Manieckiego, to połączyć dwa VK3 i już :)
Tylne koło może być amortyzowane jeśli chcesz, tak samo jak VK3,
ale to będzie wymagało dłuższego łańcuchu na tyłu, bo napędzona storna będzie musiała iść przez kółko
umieszczone tak że pedałowanie nie będzie miało wpływu na amortyzowany tylny widelec (po-go efekt)
Ale jeśli i tak planujesz tylko asfaltowe wycieczki, jeśli ten rower będzie z dużymi kołami, to wystarczy grubsze opona bez amortyzacji.

Popatrz też na ten z Niemiec: http://www.manufactory-lieger.de/html/galerie4.html
Nawet można w przestrzeni między fotelikami zrobić taki "bagażnik" na zamek.



Pozzzdro
« Ostatnia zmiana: Lutego 07, 2010, 05:51:36 pm wysłana przez trajk-o-ciklista »
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 07, 2010, 06:17:51 pm »
Hmm, coś my właśnie przyszło do głowy, apropos amortyzowanego tyłu.
Jeśli widelec jest montowany odwrotnie, czyli mocowany przy korbie (a 'la Flevobike)
to napęd i łańcuch będzie tak prosty jak na Flevo :)
Są też sposoby na amortyzacje przedniego koła na chain twister-u. Gdzieś na recumbents.com jest taki koncept.
A jeśli bike jest właśnie Flevobike, albo MBB jak Toma Taylora,Cruzbike itp, to też może być amortyzowany.
Flevo w eleganckim flevo stilu, a na cruzbike-a wystarczy zwykły amortyzowany widelec.
Oczywiście jazda na Flevo albo innym MBB jest inna niż na bardziej tradycyjnym rowerami,
i trzeba się nauczyć, a i wtedy ma swoje wady i zalety,
gdy z drugiej strony jazda na chain twisteru się nie różni od jazdy na roweru z napędem na tył.


Pozzz   
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 08, 2010, 11:13:00 pm »
Ok. Kilka pytań?? Jak szybkie moze byc np. B2B 2xVK2 ?? Na forach czytalem , ze kolo jezdzil sobie vk2 zwyklym(pojedynczym) i trzymal puls w okolicach 118-136 u/min. i predkosc wychodzila mu okolo 16-30 mil/h tj. okolo 25-48 km/h. Strasznie szybko bo 136 u/min to raczej lekko przyspieszona jazda na pionowym.Te vk2 sa az tak szybkie ?? Albo kolesiowi pulsometr bzdury pokazywal (w co watpie) , albo licznik ( w co raczej tez watpie) , albo jest jakims twardzielem , ale bez przesady nawet zawodowcy przy prawie 50 km/h na szosowce maja wyzszy puls. ,albo na poziomie inaczej skacze puls i inaczej sie to czuje . Gdzies o tym czytalem ,ze na pionie latwiej wskoczyc na swoj HR max , prawda to ?  Ok. Rower nie musi byc amortyzowany - glowne zalozenie - Performance , kurzu i blota sie nie boimy.Mam jeszcze kilka pytan ,ale bedziemy trawic po kolei . Pozdrawiam.

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 09, 2010, 01:03:22 am »
Te vk2 sa az tak szybkie ?? Albo kolesiowi pulsometr bzdury pokazywal (w co watpie) , albo licznik ( w co raczej tez watpie) , albo jest jakims twardzielem , ale bez przesady nawet zawodowcy przy prawie 50 km/h na szosowce maja wyzszy puls.

Opór powietrza robi swoje.....albo raczej jego brak w poziomce. Taki jest mój typ, założywszy, że kolo nie ubarwił swoich dokonań...
Przerwa

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 09, 2010, 09:39:00 am »
Vk2 jest bardzo szybki, w końcu to jest rower vicemistrza świata z 2006, na MŚ w 2007 też w czołówce.
VK2 nie jest amortyzowany wogóle, chyba, że na przód i to we własnym zakresie.
Lepiej łączyć VK3 w tandem B2B, albo wyspawać samemu.
Ogólnie, jak się robi tandem B2B to trzeba pamietać, że albo muszą być 3 łańcuchy (dwa dla pasażera w tym jeden w ósemkę) albo ten pasażera musi oplatać zębatkę od drugiej strony co wymaga spec. rolek z których łańcuch szybko spada. Tak ma tandem Flevo, i wielu ludzi przerabia układ napędowy z tyłu (jeden łańcuch od tyłu po zębatce) na 2 łańcuchy w tym jeden w ósemkę. Ogólnie napęd jak w Flevo, czyli kierowca napędza przód a pasażer tył ma sporo zalet, ale ma też wady wynikające z ograniczenia manewrowalności przez zgianie łańcucha przy skręcie koła. W mojej wizji takiego tandemu, który czeka na pieniądze, żeby zbudować jest przewidziany układ klasyczny (napęd na tył) z przekładnią pośrednią. Łańcuch kierowcy idzie na pośrednią po prawej stronie a drugi łańcuch z pośredniej układem 3x8 na tył. Pasażer ma łańcuch po lewej stronie puszczony w ósemkę i wietrybem z przerzutką dopędza pośrednią.
Warto się też zastanowić nad układem obok siebie na trójkołowcu tadapol, ale też z 3 łańcuchami (pasażera z własną przerzutką, żeby mógł pedałować w swoim rytmie).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

toft

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 390
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 09, 2010, 07:39:32 pm »
Cytuj
Ok. Kilka pytań?? Jak szybkie moze byc np. B2B 2xVK2 ?? Na forach czytalem , ze kolo jezdzil sobie vk2 zwyklym(pojedynczym) i trzymal puls w okolicach 118-136 u/min. i predkosc wychodzila mu okolo 16-30 mil/h tj. okolo 25-48 km/h
To sie pewnie rozchodzi o średnie wartości z całej wycieczki. Czyli w zalezności od terenu itp tętno mamy 118 - 136 ( chyba raczej jest plasko) a co do predkości są to podane pewnie wartości minimum maximum. Przy czym maks pewnie z górki. 25+48=73/2=36kmh. To dobry wynik ale juz nie taki kosmos jak 48. Na bardziej oplywowym nokomie ludzie na forach pisza o relaksujacej jezdzie z vsr okolo 38 40 kmh i to jest realne dosc

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 09, 2010, 07:44:23 pm »
Ogólnie napęd jak w Flevo, czyli kierowca napędza przód a pasażer tył ma sporo zalet, ale ma też wady wynikające z ograniczenia manewrowalności przez zgianie łańcucha przy skręcie koła.


Niekoniecznie. Bo zależy to od dwóch rzeczy: dystansu od kasety/kółka przerzutki do kółek prowadzących łańcuch,
i od pozycji samych kółek.

Z dużym kołem nie ma żadnych problemów z zakręcaniem łańcucha po swojej osie,
bo jest na tyle długi że można spokojnie kręcić pedały i skręcać ostro w sam raz bez problemu.
Na co trzeba zwrócić uwagi jest pozycja kółek, bo np jak te na powrotnej stronie łańcucha jest bardzie do przodu (dalej od osi około której obraca się widelec)
to przy większym kącie skręcania opona zderza się z powrotną stroną łańcucha jeśli się skręca w prawo.
Kiedy się skręca w lewo, to zderza się z łańcuchem między kółkiem a kasetą.
Więc kółka powinna być jak najbliżej osi widelca, ale oczywiście nie psuć paralelną linie łańcucha z osią widelca (żeby naciskiem na pedały nie było efektu skręcania)

W każdym razie w praktyce to prawie nigdy nie przeszkadza.
Wyjątkiem są sytuacje kiedy się rower prowadzi obok siebie, i się próbuje skręcić bardzo ostro, np robiąc zakręt w 180 stopni, parkować itp.
Innym słowem nie można nim zakręcić jak z pionowym, albo poziomym z napędem na tył,
ale w samej jazdy nie ma problemów, nawet z tandemem, bo i tak nie można bardzo ostro zakręcić ;)


Co do "spraw sercowych" ;) tak, prawdą jest że na poziomie nie można mieć aż taki wysoki puls jak na pionowym,
z prostego faktu że ciało jest w innej pozycji, i serce nie musi aż tak się napracować ciągnąć krew aż z pięt (tam daleko dole)

Każdy rower może być szybki, jak motor jest silny ;)
VK2 jest typowym praktycznym lowracerem (fotelik na 35cm, i łańcuch powyżej przedniego koła)
a do tego rama jest dosyć sztywna, i fotelik dosyć poziomo, więc tak, może być szybki.
Ja z moim lowracerem mogłem bez problemu trzymać 35, a jak mocniej naciskałem to i 40km/h
Jeszcze nie spotkałem* kogoś na szosówce kto mógł wytrzymać takie tempo, sam przeciw wiatru.
A to był malutki rowerek z zwykłej grubej stali i ważył prawie 15kg, i miał fotelik pod 30-35 stopni.
Tylko mogę sobie wyobrażać jak się śmiga na "prawdziwym" lowraceru ;) ale pewnie szybciej niż na tym moim maluchu.


* spotkałem raz młodego kolesia, cały w lycry lokalnego klubu (i się okazało że jest "zawodowcem")
najpierw go zauważyłem w lusterku, tak 5-6 metrów ze mną, trzymałem tak 27-30 jeżdżąc do pracy.
Oczywiście jak go już widziałem że mnie dogania, to nacisnąłem mocno, i on zaczął stawać sie mniejszym i mniejszym w moim lusterku. Jakoś kilometr dalej  czerwone światło mnie zatrzymało, i mnie dogonił. I mówi "wow, ale ten rowerek idzie,co ? pewnie mniejsze opory powietrza?"
odpowiadam no taak. a ty? trenujesz na wyścigi ? - "tak, jestem w klubie Partyzan, 3-4 razy w tygodniu mamy wspólny trening,i robimy do 200km. A ty ?" - Ja? ja nie, ja tylko często do pracy i z powrotem :D
Cały czas trzymaliśmy ponad 40, ramie w ramie, i jakiś 500m dalej ja już skręcałem na światłu i do pracy ..

Więc, myślę że na dobrym B2B tandemu dwójka w dobrej rekreacyjnej formie to 40 bez wysiłku(100W),a z około 200-250W z każdego pewnie do 60ki można.
Przypominam że 150W na szosówki starczy na około 30km/h

Sam myślę o B2B tandemu, żeby razem z dziewczyną pójść na wyprawę
bo jak będzie sama na swoim jechała, do daleko nie dojedziemy ;)
A właśnie taki B2B o jakim mówię jest prosty do zbudowania, i nie wymaga jakieś specjalne(drogie) części na tandemy,
a jeszcze to do tego części jest mało, co oszczędza wagę.
Tylko jak pomyśle o tyle łańcucha na bardziej tradycyjnym tandemu, a sztuka dobrego to 100Zł już mnie głowa zaczyna boleć :D


Pozzzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 10, 2010, 12:10:09 am »
Nie jestem mistrzem Photoshopa żeby zrobić dokładnie B2B, ale Corel tez dal coś w parę minut ;)









Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

nandoz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 26
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 10, 2010, 01:11:07 am »
No , to ja poproszę 2 x nocom (czy to by się nie złamało w pól ?), trzeba też zauważyć ,ze środkowego koła nie ma i napęd musiałby iść na koła osobno , o czym już ktoś wspomniał. Czy napedzajac takie małe kółka jesteśmy w stanie osiągnąć jakaś prędkość sensowna , mając do dyspozycji koronke 11 (najmniejsza z możliwych) i jakaś dużą patele ?Mysle ,ze prędkość 80 km/h przy wietrze w plecy na takim b2b vk2 lub nocom jest do zaatakowania .

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 10, 2010, 09:15:50 am »
Ogólnie tandem w układzie normalnym (poziomym, takie jak robi M5, Optima, ZOX czy Greenspeed ale nie B2B jak Flevo) są fajniejsze z punktu widzenia pasażera - więcej widzi, mniejszy stres. Wadą układu "normalnego" jest bardzo długa rama - przy tylnym kole 26" i układzie SWB/LWB bez trudu przekracza się 3m a układ SWB/SWB nawet 3.5m długości roweru, długa rama oznacza problemy ze sztywnością co przekłada się na prędkość. Tu właśnie jest główna zaleta układu B2B: rama jest dużo krótsza (chodzi o najbardziej newralgiczny odcinek pomiędzy osiami), przez co sztywniejsza. Łatwiej też jechać samemu. Tandem B2B można zrobić o długości <3m
Miałem kiedyś okazję przejechać się jako pasażer i kierowca na tandemie Flevo - śmieszna sprawa a miny kierowców - bezcenne. Jednak jadąc tyłem do kierunku jazdy trzeba mieć zaufanie do kierowcy, bardzo duże zaufanie.
Najlepsze pod względem turystyczno widokowym są tandemy obok siebie - ale wadą duża powierzchnia czołowa.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

sławek

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 10, 2010, 06:23:40 pm »
Gratuluję zapału do wykonania poziomego tandemu- zawsze to będzie o jedną ciekawą konstrukcję więcej  :)
Mam pewne doświadczenia z tandemami "pionowymi" (miałem ich w życiu 3 sztuki)
 Tandem "pionowy" posiada wiele zalet, i wszystkie wady o jakie oskarżane są poziomki - duża waga, duże gabaryty(a co za tym idzie trudności w przewożeniu autem-może go na bagażnik dachowy wrzucimy? ;D, pociągiem oraz kłopoty z przechowywaniem)
 Miałem 3 tandemy a korzystałem z nich...mało. Wycieczki z dziewczyną,żoną? Pomysł niezły choć jak mówi przysłowie "z babami to tylko kłopot" ;D. A jak zacznie marudzić to lepiej by miała swój pojazd...
 Mówiły jaskółki, że niedobre spółki - trudno przypuszczać, że nasz partner do jazdy nie będzie się opieprzał- już taka ludzka natura, że jak człowiek może się obijać, to będzie się obijał. I tu jest gotowe pole do potencjalnych konfliktów. No kręć do cholery! >:( Kręcę, to ty się obijasz! :P
 Trochę jeździłem z synem. Zakładałem, że wcale młody nie musi kręcić jak nie będzie miał ochoty, a z trasy zawsze go do domu przywiozę. Podobało mu się, choć na wprost to widział tylko moje plecy.
 Można kogoś zabrać na przejażdżkę autem, ale raczej nie tandemem. Do auta wsiądzie i będzie siedział, na tandemie 2 osoby muszą się zgrać(choćby po to żeby wycieczkę przeżyć), szczególnie ruszanie i hamowanie/zatrzymanie.
  Tandem jest idealny dla człowieka niewidzącego, pod warunkiem że ma zgranego towarzysza-przewodnika.
  2 tandemy poziome ma Maciej Kaczmarek w Kaliszu, a on chętnie się swoją wiedzą dzieli.
Sławek

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 12, 2010, 06:07:21 pm »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 15, 2010, 08:30:05 am »
Ja zadam pytanie do osób co już jeździły tandemem i siedziały tyłem do kierunku - jak wrażenia? Nie robiło się niedobrze? Chyba miałbym jakiś lęk jadąc i nie widząc gdzie jade :)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Tandem poziomy.
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 17, 2010, 09:11:19 am »
Ja jechałem na Flevo. Wrażenia są niesamowite, nie odczuwałem potrzeby wymiotowania, bo nie przeszkadza mi siedzenie tyłem do kierunku jazdy, ale na zakrętach trochę się bałem. Jedziesz, pedałujesz i nagle ten z przodu mówi, przestań pedałować. Zanim zareagujesz to czujesz, że rower zaczyna się przewracać, instynktownie zaczynasz kontrować a potem dopiero dociera do ciebie, że rower skręca i po prostu pochyla się w zakręcie. Trzeba mieć cholerne zaufanie do kierowcy, a kierowca nie może go nadużywać. Poza tym miny kierowców są bezcenne. ;D
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800