Autor Wątek: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski  (Przeczytany 14025 razy)

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« dnia: Września 21, 2024, 06:55:04 pm »
Witam wszystkich forumowiczów.

Dzisiaj zaczynam relację fotograficzną z budowy drezyny rowerowej poziomej.

Od 2012 roku siedzi mi w głowie marzenie o własnym rekordzie prędkości i po wymyślaniu różnych opcji trafiłem na firmę, która zajmuje się certyfikowaniem Rekordu Polski. Firma ta pośredniczy także w przygotowaniu do Rekordu Guinnessa ale koszty jakie tam są powaliły mnie na ziemię (nawet 100tys. PLN).
Wysłałem do nich zapytanie o nasze krajowe rekordy jeśli chodzi o prędkość maksymalną roweru i prędkość drezyny i okazało się, że takich rekordów w bazie nie ma więc nabrałem wiatru w żagle i wziąłem się do roboty.

Będzie dużo zdjęć więc relacja będzie podzielona na części bo jakbym zaczął opisywać wszystko na raz to bym oszalał.

Wśród drezyniarzy panuje powiedzenie, że gdy ma się koła to ma się już prawie całą drezynę i niestety jest to prawda.
Po przetrzepaniu internetu znalazłem ciężkie lub drogie koła wykonywane na zamówienie.
Szukając alternatywy znalazłem na forum "750mm" patent na koła wykonane z półfelg koła do przetrząsarki ale samą budowę zacząłem od przeniesienia napędu.





Uciąłem starą piastę rowerową zostawiając tylko część z gwintem.
Wybiłem bieżnię łożyskową nawierciłem otwory i nagwintowałem pod śruby mocujące element do wału. Na gwint nakręciłem wolnobieg.

Kolejnym elementem były same felgi.



Jeden z kołnierzy został ucięty i dzięki temu miałem już gotowe koła ale pozostał problem piast bo okazało się, że oryginalne do tych kół ważą 1,3kg. Wymyśliłem więc własne, składające się z kilku części ale znacznie lżejsze.



Zamówiłem cięte laserowo pierścienie ze stali o grubości 4mm. Wewnętrzny, który miał trzymać całe koło w osi i zewnętrzny, który miał trzymać koło od strony ramy.
Do tego doszły elementy, które miały stabilizować całe koło i przenosić cały napęd z wału na koło.



Wykonałem je z mocowań balustrad ze stali nierdzewnej a jako, że otwór miał średnicę 33,7mm więc doszły do tego tuleje redukcyjne.



Tak się prezentują kompletne koła z piastami przed skręceniem...





... i po skręceniu  :D

Nadszedł czas aby puścić to po torach i zobaczyć jak się toczy.



Puściłem i musiałem za nimi biec bo nie chciały się zatrzymać.
W międzyczasie przyszły pierwsze wały, które okazały się porażką więc musiałem zamówić następne.
Potem przyszedł czas na łożyska.



Zamiast kupić ciężkie łożyska w obudowach żeliwnych UCP 206 zamówiłem same łożyska UC 206 i do tego lekkie mocowania ze stali PP 206.

Poniżej cały zestaw kołowy po zmontowaniu.



Łączna waga całego, gotowego zestawu tj. koła, wały, zębatka i łożyska z mocowaniami wynosi 16kg.

Opis ramy wkrótce  ;)

Pozdrawiam
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

klubowy

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 704
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #1 dnia: Września 21, 2024, 07:01:09 pm »
Pozytywny wariat jednym słowem  :)
Powodzenia  ;)
Ja, nie wiem, co to jest sen.
Przeglądam forum, przez całą noc i dzień
Bo gdy admin wpadnie szał
Skasuje mi to com przeczytać bym chciał...

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #2 dnia: Września 21, 2024, 07:26:36 pm »
O ja ciesz kręcę. Raz jechałem drezyną typu rowerowego na wąskotorowym odcinku 2km. Była napędzana przez dwie osoby i miała pomocniczy silnik elektryczny 750Wat.
To było ciężkie, jakieś 250kg. Na końcu linii miała zabudowany w torach panel obrotowy w postaci słupka gdzie cały zestaw "zawracał". Staliśmy przy zarośniętych ruinach stacji i patrzyliśmy jak obsługa kolejno odwraca wagoniki. W drodze pojawiła się zaraz rywalizacja i zaczęliśmy się doganiać i zderzać.

Z praktycznych rzeczy to zauważyłem, że końcówki torów, wszelkie rozwiązania w torach mocno nas spowalniały. Najgorsze jednak były zanieczyszczenia w torach na linii nie użytkowanej regularnie przez prawdziwe składy. Żeby na tym nie stanąć trzeba było dać z siebie wszystko. Skrzyżowanie z lokalną szutrówką to był hamulec.

Powodzenia w realizacji projektu.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

Tehen

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 515
  • Kolejarz forumowy
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #3 dnia: Września 21, 2024, 09:37:11 pm »
Wreszcie jakiś normalny temat na tym dziwnym forum  ;D ;D ;D ;D

Idę po popcorn...
Albo poziom i wygoda albo wydasz w cholerę kasy na różne kierownice i siodełka tylko po to żeby w końcu i tak kupić sobie rower poziomy.

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #4 dnia: Września 22, 2024, 05:42:59 pm »
Serdecznie dziękuję za miłe słowa  :)

Jedziemy dalej.
Ramę postanowiłem zrobić skręcaną z profili aluminiowych T-slot. Tego rodzaju połączenia pozwalają na modyfikacje i poprawki podczas całego procesu tworzenia.



Zamówiłem klamoty i zacząłem zabawę ze skręcaniem.



Belki poprzeczne (dł.0,5m) dostały po dwa kątowniki żebym miał pewność, że to wszystko będzie się trzymało  ;)



Przykręciłem do profili o długości 1m



Zestaw kołowy został przykręcony do ramy i część kolejowa została ukończona.





Pozostało tylko dopasować ostatecznie ustawienie kół na torach i przetoczenie próbne.

Kolejna część to już część ramy samej poziomki, która musiała zostać zintegrowana z ramą drezyny ale to już następnym razem  :D

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za dobre słowa.
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

osesku

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 323
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #5 dnia: Września 22, 2024, 08:26:58 pm »
Doskonała podstawka do mobilnego trenażera! ;) ... Nie mogę się doczekać, co będzie dalej  8)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #6 dnia: Września 22, 2024, 08:39:37 pm »
Cytuj
Idę po popcorn
;D

Cytuj
Wykonałem je z mocowań balustrad ze stali nierdzewnej a jako, że otwór miał średnicę 33,7mm więc doszły do tego tuleje redukcyjne.

Rozetki szafowe są na fi25


« Ostatnia zmiana: Września 22, 2024, 08:42:53 pm wysłana przez hansglopke »
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #7 dnia: Września 24, 2024, 04:17:24 pm »
Jednym z problemów jakie napotkałem było połączenie stalowej mufy z aluminiowym profilem więc zrobiłem to w ten sposób, że otwornicą wykonałem cięcie pod mufę.





Wszystko idealnie pasuje  :)



Następnie nagwintowałem otwór po śrubę, która miała suport trzymać w profilu



Profil dostał kleju CX-80



I mufa została dokręcona  :D

Wszystko trzyma się dość sztywno i to na tyle, że podczas pierwszego testu przy naciśnięciu na korby cały profil zaczął się uginać.





Nadszedł czas na montaż przegubów  :)



I profil z mufą został zamontowany do ramy.

Tak więc część pozioma została zintegrowana z częścią kolejową.

Pozdrawiam.

"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #8 dnia: Września 26, 2024, 04:16:02 pm »
Wrzucam dzisiaj ostatnią, przed testową część relacji.
Po testach będą już bieżące modyfikacje i zmiany.

Robiąc eksperymentalnie kilka rodzajów oparcia w pewnym momencie stwierdziłem, że po prostu założę stare siedzisko od M5





Tył podparty jest pojedynczym profilem a napęd założyłem na próbę żeby zobaczyć jak się wszystko zgrywa.

Teraz czas na hamulce



Jako elementy hamulca posłużyły mi mostki kierownic z rowerów pionowych.



Zostały one założone na rurkę aluminiową ale niestety podczas testów stacjonarnych zdeformowała się więc została zamieniona później na rurkę ze stali nierdzewnej.



Jako elementy styku z kołem zostały użyte stare nogi z PRL-owskiego tapczanu, które uformowałem w łuk żeby były w miarę kompatybilne z kołem.





No i wersja testowa gotowa  ;D

Łączna waga roweru to 30kg.
Kolejne zdjęcia w miarę postępu modyfikacji będą wrzucane na bieżąco.

Gdy zakończę testy mam nadzieję do pierwszych mrozów to wtedy będę miał pełen obraz ile wyciągnie to wtedy otworzę zrzutkę na rekord.
Na razie z wzorów z tego przełożenia co mam czyli 64-16 to maksymalnie można pojechać 21km/h.
Większy blat już jedzie  8)

Pytajcie ile wlezie  ;)

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2025, 03:30:27 pm wysłana przez Chris »
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

roroch

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 203
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #9 dnia: Września 27, 2024, 12:12:30 pm »
Najwyraźniej kolega zafiksował się na 4 kołowej drezynie zamiast najpierw zgłębić temat. Są przecież drezyny "rowerowe" na 3 kołach (dwa w linii i jedno z boku) o znacznie mniejszym oporze toczenia i lżejsze. Jak zwykle idzie w ruch "piła, spawarka i klucz francuski" zamiast najpierw uruchomić szare komórki. :-)

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #10 dnia: Września 27, 2024, 02:16:41 pm »
Ustanowi rekord to się będziemy zastanawiać jak go poprawić.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #11 dnia: Września 27, 2024, 03:11:07 pm »
Ale to chyba miała być drezyna. Pełnoprawny dwuosiowy pojazd napędzany człowiekiem poruszający się po torach kolejowych a nie jakaś sprytna metoda na prędkość.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #12 dnia: Września 27, 2024, 03:34:41 pm »
Najwyraźniej kolega zafiksował się na 4 kołowej drezynie zamiast najpierw zgłębić temat. Są przecież drezyny "rowerowe" na 3 kołach (dwa w linii i jedno z boku) o znacznie mniejszym oporze toczenia i lżejsze. Jak zwykle idzie w ruch "piła, spawarka i klucz francuski" zamiast najpierw uruchomić szare komórki. :-)

Gdybym nie zgłębił tematu to ten pojazd w ogóle by nie powstał.
Polecam przejechanie się taką drezyną trójkołową z prędkością większą niż 12-18km/h i zobaczyć co się dzieje na zakręcie.
Wiesz od czego zależy opór toczenia? To wyjaśnij tą różnicę w oporze pomiędzy rowerem trójkołowym a czterokołowym.
Jak zwykle idzie w ruch "kpina, deprecjonowanie i wymądrzanie się" zamiast najpierw uruchomić szare komórki.   ;D
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

roroch

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 203
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #13 dnia: Września 27, 2024, 03:58:47 pm »
Nie, nie wiem, może kolega mnie oświeci? :-) W temacie bicia rekordów prędkości na krętym torze zamiast na prostym też nie jest zorientowany, poproszę zatem o wyjaśnienie. :-)

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Drezyna rowerowa do Rekordu Polski
« Odpowiedź #14 dnia: Września 27, 2024, 04:43:24 pm »
Jest coś takiego jak przejazdy testowe i nie mam możliwości wykonywania ich w 100% na prostych odcinkach.

Tory w niektórych miejscach są powyginane i to też muszę brać pod uwagę.

Koła kolejowe są najefektywniejszymi kołami jakie stworzono ze względu na to, że się nie uginają a opór toczenia zależy od powierzchni styku koła z podłożem.

Pojazd zbudowałem w przestrzeni geometrii trapezowej gdzie środek ciężkości jest umiejscowiony pomiędzy kołami jak najniżej (gokarty, bolidy F1 itp.) dzięki czemu nie występuje efekt bujania jak w przypadku zwykłych pociągów gdzie środek ciężkości jest wyniesiony wysoko i wystaje dodatkowo poza obrys szyn.

Nie wiem jak jest Twój cel. Próbujesz mnie sprowokować? Obrazić? Sprowadzić do poziomu ameby umysłowej?
Mam lepsze rzeczy do roboty.

Pozdrawiam i życzę zdrowia
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"