Autor Wątek: Powrót po pandemii - pytania  (Przeczytany 3696 razy)

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Powrót po pandemii - pytania
« dnia: Kwietnia 20, 2023, 06:39:03 pm »
Witam ponownie Wszystkich :)
Daaaaawno tu nie zaglądałem na dłużej niż szybkie zerknięcie na nowe tematy. W miedzy czasie moje zauroczenie do tajek nieco zbladło ponieważ miałem kila razy okazję widzieć je w terenie i wszystko było fajnie do momentu kiedy musiały przejechać między drzewami po piachu :( część przejazdów rowerowych okazała się niedostępna podobnie jak ścieżki rowerowe w mieście gdzie często musiały zjechać na chodnik żeby minąć się z kimś lub ominąć przeszkodę jak chociażby słup.
W między czasie kupiłem stary używany klasyczny rower, żeby móc wybrać się do lasu na kilkugodzinne relaksowanie, jednak to nie to i dobitnie mówią mi o tym mój tyłek i plecy.

Mam kilka pytań i mam nadzieję, że ponownie mi pomożecie i naprostujecie jak zacznę gadać głupoty :)
  • Czy mamy kogoś w pobliżu Kościana (między Poznaniem a Lesznem) kto ma rower poziomy i z kim mógłbym się spotkać i zobaczyć nieco więcej
  • Jakim budżetem musiałbym dysponować żeby realnie myśleć o rowerze (nowy/używany/budowany) do krótkich wypadów i jazdy miejskiej z możliwością dołożenia przyczepki pod dłuższe wyjazdy a także w przyszłości pod elektryfikację. Coś co poradzi sobie na leśnych drogach (utwardzonych piaskowych) i wytrzyma moje 120 kg
Oczywiście szukam rozwiązań raczej budżetowych ale jednak coś zostanie u mnie na dłużej.
MBFeniks

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 01, 2023, 05:37:05 pm »
Czy jest możliwe konwersja mojego roweru do poziomego ???
Znalazłem coś takiego i nie wiem na ile te plany są praktyczne. Dysponuję rowerem o analogicznej budowie więc podstawa byłaby gotowa, koła do zamiany tył/przód, trzeba by dorobić układ kierowniczy i siedzisko.

https://grabcad.com/library/mtb-mod-to-build-cruzbike-24-1
MBFeniks

Chris

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 349
    • Mój kanał na YouTube
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 01, 2023, 09:24:41 pm »
Jeśli chodzi o konstruowanie ramy i elementów nośnych to ja nie mam żadnego doświadczenia więc nie pomogę ale bym raczej bym był ostrożny tym bardziej, że ważysz niemało.
Jak ważyłem 110kg i zacząłem odchudzanie to moim pierwszym spalaczem kalorii był stepper, któremu pod moim ciężarem pourywały się stalowe ramiona po miesiącu użytkowania, po prostu porozdzierały się jak papier.

Jedną z pierwszych rzeczy, która się rzuca w oczy w Twoim MTB, którego chcesz konwertować to duży kąt nachylenia rury, na której miałoby być zamontowane siedzenie.

Lepiej zapłacić za coś sprawdzonego i "oklepanego" przez innych niż pakować się w konstruowanie, które może się różnie skończyć.

Nie wiem jakie masz doświadczenie w temacie ale serio lepiej kupić już gotową ramę z klamotami lub cały rower i sukcesywnie dokładać części.
Oczywiście nie chcę Ci podcinać skrzydeł, po prostu dzielę się swoim doświadczeniem.
Pierwszą ramę kupiłem u Kaczmarka, tam też nauczyłem się jeździć.

Nie wiem ile chcesz wydać na rower i ile kilometrów możesz przemierzyć w celu ewentualnego zakupu ale znalazłem dwa rowery, które może Cię zainteresują

W Puszczykowie pod Poznaniem stoi taki za 1900 PLN
https://www.olx.pl/d/oferta/rower-poziomy-dawes-low-rider-recumbent-CID767-IDQQBFj.html

Ten stoi w Ostrowie Wielkopolskim za 1800 PLN
https://www.olx.pl/d/oferta/rower-poziomy-m5-20-20-rama-crmo-holandia-CID767-IDUlDuA.html

Nawet jeśli nie kupisz to zawsze możesz się umówić na jazdę próbną  ;)
Ewentualnie możesz się też próbować umówić z Kaczmarkiem o ile jeszcze żyje  ;D i udać się do Kalisza na "nauki".

Twoja decyzja
Pozdrawiam
"Nie da, to się wejść krokiem defiladowym po schodach"

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 02, 2023, 07:31:26 am »
Dzięki za wykład :)
No właśnie dlatego pytam bo człowiek nie ma o tym pojęcia :) Wolę zapytać nawet jak wyjdę na idiotę niż wpakować kasę w coś co się nie sprawdzi a niestety kasiurki u mnie zawsze brakuje ;)
MBFeniks

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 02, 2023, 07:53:46 am »
Co do samych rowerów to patrzyłem na modele z pozycją pół leżącą o nieco większych kołach typu 26 cali coś w tym guście:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/rower-lezacy-baron
https://allegrolokalnie.pl/oferta/rower-poziomy-flux-st2-deor-sugino-recumbent-bike

Na razie to są pierwsze przymiarki a i tak najwyższa izba kontroli (żoneczka kochana) będzie musiała zatwierdzić zakup ;) Fajnie jakby mi się wszystko udało przed kolejnym sezonem.
MBFeniks

Mirek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 07, 2023, 07:43:36 pm »
Witam.
Dawno tu się nie udzielałem a widzę że to są moje klimaty postanowiłem zabrać głos. Jakiś czas temu zbudowałem cruzbike na prawie takj samej ramie zaadapowanej z MTB tylko na kołach 26.
Twoja wygląda mi na mniejszą koła 24. Nie wiem ile masz wzrostu i jak będzie z pomieszczeniem się na nim. Jeśli nie budowałeś jeszcze roweru poziomego musisz mieć wiele pomysłów, determinacji bo czekają haczyki na Ciebie które musisz pokonać. A najlepiej żeby budowa roweru stała się twoją obsesją. Wiem co mówię, niektórzy myślą że pospawają parę rurek i już rower.
Oturz nie, rower to pojazd który musi się dobrze prowadzić, łatwo skręcać ogólnie być stabilny. Bardzo fajnie że następna osoba chce się zabrać za budowę poziomki, jeszcze fajniej by było gdyby w pobliżu ciebie był z doświadczeniem ktoś. Najważniejsza jest rama, błąd na mocowaniu wachacza 1 milimetr to na kole centymetr i już się zile prowadzi. Złe kąty rury sterów to samo.
Zły  kąt oś suportu oparcie fotela -
Drętwieją łydki daleko nie pojedziesz itd.
Może napiszę jak budowałem swój.
Zanim powstał obecny zrobiłem 2 studyjne na których nie dało się jechać tylko siedzieć i 3 prototypy na których jezidziło się fatalnie.
Psuły się notorycznie, chodzi o ramę, i ptrzyły jak wypierdolić mnie do rowu lub w drzewo. Były to SWB, trujkołowe inaczej tzn. dwa koła z tyłu prawie bliźniacze w odległości ok 30 centymetrów od siebie tak że rower swobodnie mieścił się w kolejnych i lesinych ścieżkach.
Myślę że kiedyś do tego projektu wrócę.
I tak po zdobyciu wielu dosiwiadczeń zbudowałem obecny typu Cruzbaik oczywiście z przednim napędem.
Czy jestem z niego zadowolony - na 99% tak bo zawsze jest jakiś ale że mogłem lepiej inaczej.
Jak wygląda chyba nieźle gdzie się pojawię albo robią mi zdjęcia, albo filmują nieraz. Co ciekawe interesują się nim nastolatki mówią że fajnie wygląda. Jest wyposażony we wszystko co powinien mieć rower turystyczny błotniki, bagażnik, koszyczek, oświetlenie. Ma tylko 7 biegów, dla mnie to wystarczy, i jest ciężki waży 28 kg. Oparcie fotela jest ażurowe i plecy nawet w upalne dni mam suche. Koła 26 opony 1,95 kenda, osprzęt podstawowy shimano.
Jak się jezidzi, bardzo fajnie przyjemnie. Dobrze się prowadzi, dobrze się skręca wchodzi w zakręty. Mogę ruszyć bez trzymanki jadąc z założonymi rękami za głowę widzę zidziwionych przechodniów.
Steruje nogami i żeby dojść do takiej wprawy musiało upłynąć trochę czasu. Trzeba się po prostu uczyć od nowa jezidć.
Żeby zaliczyć wywrotke naprawdę trzeba się postarać. Zdarzło mi się to dwa razy i to na tej samej lesinej drodze która wiedzie pod górkę lekko piaszczysta i kamienista. Fajnie lądowałem zawsze na dupe i pomiędzy kołami trzymając kierownicę w ręce. Oczywiście było to bez bolesne, na piasek a siedzenie mam 65 cn od ziemi.
Trochę się rozpisałem ale wracając do twojego tematu życzę Ci powodzenia w budowaniu roweru pamiętaj o tym co napisałem albo kup gotowy tylko nie jakieś badziewie bo jak będą problemy możesz sobie nie poradzić.
Nie wiem jak z tabletu umieścić tu zdjęcie więc zdjęcia nie pokarze.

   

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 07, 2023, 07:48:54 pm »
Na samodzielną budową raczej się nie odważę, o ile rozrysowanie belek i obliczenia wytrzymałości jak przypomnę sobie technikum to dam rade policzyć to nie dysponuje narzędziami i miejscem gdzie mógłbym to zrobić no i wiedzą o oprzyrządowaniu roweru. Jestem raczej użytkownikiem :)
MBFeniks

Mirek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 14, 2023, 12:23:59 pm »
Powiem tak żeby zbudować rower nie trzeba być inżynierem ale wiedze techniczną jakąś trzeba mieć na temat budowy poziomek. Na YouTube są filmy jak gościu (Polak) zbudował rower poziomy z ramą drewnianą a składał go w pokoju. Jeśli bardzo chcesz to potrafisz. A co do wyliczeń, jak już wsiądziesz  powiedzmy na gotowy rower to się może okazać że wszystkie dały w łeb. Dlaczego, spaw ściąga i prawie zawsze trzeba prostować ramę. To taki kolejny chaczyk.
No dobra nie przerażaj się tak bardzo jesteś poprostu konsumentem.
Kup sobie w miarę fajną pziomke naucz się jeździć, zobacz jak jest zbudowana ze zrozumieniem a może kiedyś wrócisz do tematu.

adam91

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 14, 2023, 02:36:48 pm »
Ja pierwszy rower zrobiłem z gotowego. Miałem dwie ramy, jedną zostawiłem całą a drugą pociąłem tak żeby mieć rurę z suportem i rurą na przerzutkę. Poszedłem do mechanika samochodowego który miał migomat i mi to przyspawał. Potem trochę wiercenia, płaskiwniki, gotowy fotelik i rower był. I byłem z niego bardzo niezadowolony ale nie wiedziałem co jest z nim nie tak. Dopiero robiąc po taniości kolejne, tylko inaczej żeby sprawdzać i weryfikować pomysły, odkrywałem czego tak właściwie chcę od takiego roweru a czego zdecydowanie nie chcę. Przynajmniej w moim przypadku musiałem odkryć jaka pozycja mi pasuje, jakie kąty są dobre a jakie nie, co właściwie decyduje o komforcie jazdy. I zawsze jak sobie myślisz że teraz to już wiesz i zrobisz ten właściwy rower to i tak znowu coś wyjdzie i będzie nie tak co go przekreśla. Przez to trudno mi zaufać gotowym konstrukcjom, a prosty rower nie jest aż tak trudno zrobić. Tylko ważne żeby wszystkiego nie przekreślać bo zrobiłeś pierwszy rower i to nie jest to wrażenie z jazdy jakiego się spodziewałeś. A jak kupisz gotowy to możesz utknąć z rowerem na którym ci się średnio jeździ. No i zrobić kółko po placu nie daje pojęcia o tym jak rower się sprawdza w normalnym użytkowaniu. Nie ma lekko. Albo mój organizm jest bardzo kapryśny.

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 14, 2023, 04:29:03 pm »
a jaki/jakie musiałbym mieć ramy żeby było jak najmniej roboty do przerobienia go na poziomkę ???
MBFeniks

adam91

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 14, 2023, 07:48:37 pm »
Ja zrobiłem pierwszy rower z dwóch tanich damek. Ten co masz się jak najbardziej nada, tylko potrzebujesz jeszcze jakiegoś dawcy, można poszukać na złomie, nie musi być w nie wiadomo jakim stanie, to i tak do pocięcia.

MBFeniks

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 64
    • Warsztaty z podstaw rzucania nożem
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 19, 2023, 07:32:50 pm »
A znajdę jakieś darmowe plany do wykorzystania dla roweru z amortyzacją? Moja waga, która okresowo dobija do 120 kg i jazda po polnych drogach na sztywnej ramie to dość karkołomne połączenie :)
MBFeniks

adam91

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 19, 2023, 08:28:06 pm »
Ja akurat nigdy z gotowych planów nie korzystałem, więc trudno mi coś polecić, niech ktoś inny się wypowie. Ale robiąc swój rower warto przestrzegać głównie dwóch zasad - korby nie mogą nigdy dotykać koła (jeśli napęd jest na tylne koło), oraz to że fotelik i suport jest stałą wartością, mają stały kąt względem siebie i odległość (ale warto zrobić regulację odległości). Więc zasadniczo masz fotelik i suport jako jeden element i budujesz rower wokół tego. Np low racer musi być bardzo leżący żeby był niski bo korby muszą być wyżej i jednocześnie nie możesz mieć zbyt ostrego kąta między suportem a fotelikiem bo się będzie ciężko pedałować. Takie lwb może być już bardziej siedzące bo korby mogą być odpowiednio nisko. Jak jednak się zdecydujesz na przerabianie tego roweru z pierwszego postu, prostym sposobem na ustalenie odległości będzie narysowanie sobie prowizorycznie fotelika na jakimś kartonie, do tego dołączenie do tego długiego kawałka żeby suport był w stałym miejscu względem fotelika, razem z zaznaczeniem zakresu korb. I takim elementem możesz sobie manipulować przy rowerze żeby ustalić pod jakim kątem będzie trzeba przyspawać rurę wyciętą z innego roweru (dawcy) i ile tej rury musi być. Łatwiej jest ustalić odległość suportu od fotelika jak się ma fotelik i można na nim usiąść i sobie po prostu zaznaczyć gdzie noga sięga. Bez tego będzie trudniej. Ale pamiętaj, pierwszy rower nie musi wyjść idealnie, byle coś zrobić, byle zacząć.

MyIden

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 38
  • Płock
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 23, 2023, 05:44:23 pm »
Jak poszukasz znajdziesz pany flevo i flevo racer - są dostępne w internecie ... amortyzacja pełna na wibroizolatorach - więc na pewno coś dobierzesz do swojej masy.

Odbudowywałem flevo od podstaw wraz ze skróceniem ramy - to nie jest rocket sciencnce - tylko warsztat potrzebny.
Phoenix - MBB flevobike ;)

adam91

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Powrót po pandemii - pytania
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 24, 2023, 08:08:41 pm »
Ale MBFeniks mówi że nie ma warunków do robienia roweru od zera. Z minimalnym zapleczem można bez problemu zrobić cruzbike. Ale czy to dobry typ roweru na jazdę po lesie? Bo mi się nie wydaje, ale cruzbike chyba jeszcze łatwiej zrobić niż SWB z normalnego roweru.