Autor Wątek: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?  (Przeczytany 2396 razy)

lechulysy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 340
zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« dnia: Październik 28, 2019, 02:03:46 pm »
Po obecnym sezonie turystycznym przyszedł mi do głowy pomysł, że być może warto pomyśleć o modyfikacji napędu. Pomysł nasunął się po analizie wykorzystania przerzutek: 90% czasu jeździłem na przedniej tarczy 30  z kasetą 9rz 11-34. Na niektórych podjazdach ~16% zdecydowanie brakowało mi dodatkowego przełożenia, z drugiej strony baaardzo rzadko osiągałem prędkość >30km/h (przełożenie 30 / 11 pozwala mi jechać ok 28); najczęściej jeździłem na przełożeniu 9/13, 9/15

Tak wiec zastanawiam się czy warto przejść na napęd 10-11rz, żeby zlikwidować przednie przełożenia. Pytania do osób, które jeżdżą na takich napędach, mają przemyślany temat:
- czy warto uproszczać napęd "dla zasady bo nie używam"
- jak jest z trwałością łańcucha? czy w praktyce jeździcie tak samo długo jak na 9rz?
- czy są jakieś klamkomanetki (odpowiednik DEORE LX ST-M580), które obsługują kasety 10-11rz?
- jaką proponujecie zamontować tarczę z przodu i jaką kasetę z tyłu wiedząc czego obecnie używam?

z góry dziękuję za opinie, podpowiedzi i sugestie :)
Leszek

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1137
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 28, 2019, 02:30:53 pm »
W dużym skrócie - żywotność łańcucha mniejsza, ale nie ma tragedii.
Klamkomanetki rapid-fire można sobie zrobić mocując manetki i-spec z klamkami:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=4117.0

Obecnie, przy kole napędowym 32-584 mam kasetę 11-42 i dwa blaty na korbie (155mm) 36-48. Taki zakres Pozwala na podjechanie każdego asfaltowego podjazdu, jak i dokręcenie do 70km+ na zjazdach.

Przy napędzie 2x10 szedłbym w kasetę 11-42, dla 1x10 kaseta 11-46.
« Ostatnia zmiana: Październik 28, 2019, 02:35:23 pm wysłana przez live_evil »

Damcio

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 52
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 28, 2019, 05:13:23 pm »
Ja akurat jestem po takiej konwersji , wcześniej 9 rzędów (12-25) z tyłu i 65/54 przód. Miałem problem z manetką która była już zużyta i zle sterowała przerzutką. Teraz mam 65T przód i 11-46 tył przy 20'' kołach. Możliwe że będę zmieniał przedni blat na większy bo mam problem z kadencją powyżej 80 (trenażer) . Nie wiem z czego to wynika, na tradycyjnej szosie kadencje utrzymywałem pomiędzy 100 a 115 obrotów. Badam temat:) Używam osprzętu Sram NX. Manetka "grip shift".
« Ostatnia zmiana: Październik 29, 2019, 02:34:43 pm wysłana przez Damcio »

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1137
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 28, 2019, 05:49:38 pm »
Niska kadencja na poziomce jest naturalną, dlatego wiele osób - w tym ja - używa krótszych korb. Kadencja sama idzie dalej góry

lechulysy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 340
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 28, 2019, 06:46:57 pm »
Klamkomanetki rapid-fire można sobie zrobić mocując manetki i-spec z klamkami:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=4117.0
chodzi mi o manetkę w której mógłbym zmieniać biegi klamką od hamulca - przy u-barze takie rozwiązanie jest dla mnie najwygodniejsze

Obecnie, przy kole napędowym 32-584 mam kasetę 11-42 i dwa blaty na korbie (155mm) 36-48. Taki zakres Pozwala na podjechanie każdego asfaltowego podjazdu,
policzyłem na szybko, że dla mnie to byłoby za ciężkie przełożenie: u Ciebie jeden obrót korby (36 / 42, koło 27.5") daje ok. 184cm, u mnie (30 / 34 koło 26") daje ok 177cm, czyli mniej a i tak na stromych podjazdach chciałbym mieć lżej - z tego wniosek, że muszę usiąść i policzyć

czy standard 10rz jest już na wymarciu tak jak 9rz? pytam pod kątem dostępności i cen
Leszek

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1137
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 28, 2019, 09:22:33 pm »
Klamkomanetki rapid-fire można sobie zrobić mocując manetki i-spec z klamkami:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=4117.0
chodzi mi o manetkę w której mógłbym zmieniać biegi klamką od hamulca - przy u-barze takie rozwiązanie jest dla mnie najwygodniejsze
Manetki Dual Control, bo tak się ten typ nazywa, skończyły się na 9 biegach. Można sobie zrobić kasetę 9-biegową 11-36. Co prawda są gotowe, ale niskiej jakości i słabo zestopniowane. Ja brałem kasetę klasy Deore 11-34 i największą zębatkę wymieniałem na 36.
Co do manetek, to użytkownicy u-barów bardzo sobie chwalą manetki typu bar-end.

policzyłem na szybko, że dla mnie to byłoby za ciężkie przełożenie: u Ciebie jeden obrót korby (36 / 42, koło 27.5") daje ok. 184cm, u mnie (30 / 34 koło 26") daje ok 177cm, czyli mniej a i tak na stromych podjazdach chciałbym mieć lżej - z tego wniosek, że muszę usiąść i policzyć
Dla opony 32-584 wychodzi 1744mm na obrót (32+32+584)*3,14*36/42.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2187
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 28, 2019, 09:45:00 pm »
Jest sobie kaseta 9rz. Alivio 11-36 w układzie 11-13-15-17-20-23-26-30-36 mam ją w tandemie P12 i uważam, że to jest to. Jak się skończy kaseta 11-34 którą mam w P14, to też taką Alivio wstawię.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

golden

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 477
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 28, 2019, 10:47:21 pm »
Jest jeszcze SUNRACE CSM989 ze stopniowaniem 11-13-15-18-21-24-28-32-36T też ciekawa opcja też mam napięd 9 rzędowy, przód 56-42 tył 11-34 na wiosnę zmiana na 11-36 tylko jeszcze myślę nad stopniowaniem. Myślę że SUNRACE ma lepsze. Koło napędowe 26

toudi333

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 223
  • PIŁA
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 28, 2019, 11:41:05 pm »
W moim przypadku po wielu latach jeżdżenia i doświadczeń napęd zestawiłem sobie w następujący sposób przy kole 26 cali używam trzyrzędowej korby trekingowej 48/36/26 w połączeniu z kasetą szosową 12-13-14-15-17-19-21-24-27 daję mi sporą rozpiętość a dzięki "ciasno" stopniowanej kasecie łatwo znaleźć idealny bieg. Przy napędach 1x10/11 zawsze będzie czegoś Ci brakować albo biegu w górę albo w dół lub zakres stopniowania będzie za duży, a o cenie to już nie wspomnę ;).
« Ostatnia zmiana: Październik 28, 2019, 11:53:08 pm wysłana przez toudi333 »

lechulysy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 340
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 29, 2019, 07:06:57 am »
Co do manetek, to użytkownicy u-barów bardzo sobie chwalą manetki typu bar-end.
tak zaczynałem, ale było mega niewygodnie: nie dało się zmienić biegu kciukiem tak jak się to robi w tych manetkach przy kierownicy USS. Z dwojga złego już lepiej wstawić normalne manetki.

Dla opony 32-584 wychodzi 1744mm na obrót (32+32+584)*3,14*36/42.
obwód wziąłem z netu dla rozmiaru zbliżonego, chodziło o szacunek :) tak czy inaczej nie mam takiej nogi i musi być lżej, szczególnie, że przyszły rok chcę więcej pojeździć po górkach

BTW: ten wzór zawsze działa? pytam to nigdy go nie stosowałem posiłkując się tabelkami z netu i wychodzą mi różnice np. dla mojego koła 40-559 (Schwalbe marathon racer): wzór 2006, tabelka 2010, na odcinku 200km po przeliczeniu z gps'a 1970 (koło nabite do 80psi, czyli tyle ile można max) - taka ciekawostka

... przy kole 26 cali używam trzyrzędowej korby trekingowej 48/36/26 ...
o tym nie pomyślałem: 26/36 ~= 30/42 - do przemyślenia

...a o cenie to już nie wspomnę ;).
ceny z tego co widzę na allegro podobne do 9rz
Leszek

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1137
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 29, 2019, 10:09:05 am »
Wyższe model manetek Rapid Fire umożliwiają zrzucanie łańcucha na mniejszą zębatkę również kcukiem - dzwignia "zrzucająca" działa w dwie strony, dzięki czemu możesz operować biegami w górę i w dół trzymając palce cały czas na dźwigni hamulca.

Cytat: lechulysy
BTW: ten wzór zawsze działa? pytam to nigdy go nie stosowałem posiłkując się tabelkami z netu i wychodzą mi różnice np. dla mojego koła 40-559 (Schwalbe marathon racer): wzór 2006, tabelka 2010, na odcinku 200km po przeliczeniu z gps'a 1970 (koło nabite do 80psi, czyli tyle ile można max) - taka ciekawostka
Wzór sluży mi do oszacowania, czy porównania. Wziąć nalezy pod uwagę, że opony o tych samym wymiarach ETRTO mają często inne rzeczywiste grubości, ponad to, szersza obręcz powoduje, że opona bardziej się "spłaszcza", tym samym zmniejszając średnicę całego koła. Do tego obliczając obwód wzorem liczymy się z tym, że opona nie ma żadnego bieżnika i jednocześnie w ogóle się nie ugina pod obciążeniem.
« Ostatnia zmiana: Październik 29, 2019, 10:10:43 am wysłana przez live_evil »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2187
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 29, 2019, 10:30:43 am »
IMHO przeskok z 18 na 15T w Sunrace jest straszny, u mnie już przeskok z 17=>15t jak mam obecnie uważam za leciutko za duży. Ostatnie 4 biegi muszą być gęsto zestopniowane.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1137
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 29, 2019, 10:46:42 am »
IMHO przeskok z 18 na 15T w Sunrace jest straszny, u mnie już przeskok z 17=>15t jak mam obecnie uważam za leciutko za duży. Ostatnie 4 biegi muszą być gęsto zestopniowane.
Jakieś półtora równika przejechałem z kasetami, które miały przeskok 15-18t.
Mogło by być lepsze zestopniowanie, ale idzie się przyzwyczaić.

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 946
Odp: zmiana kasety 9rz na 10-11rz - czy warto?
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 29, 2019, 12:24:01 pm »
Ja w swoim cruzie po angli mam 38 i 13-28 6 biegówkę i w sumie starcza, fakt nogi trochę bolą na podjazdach ale daje radę. Z moich obserwacji ilość zębów na korbie odpowiada bardziej za moment   obrotowy niż to ile pojadę, dopiero kaseta daje to jak szybko się rozpędzę. Zatem uważam że jednak 2 biegi z przodu by się przydały, np słynne mt210 22-36 + wtedy kaseta 11-34. 36 byłaby bardziej drogowa, mniejsza potrzeba zmiany przełożeń, a w razie potrzeby masz " reduktor " w postaci tej 22 - bo przyznaj sobie szczerze. Jak często zmieniasz biegi z przodu? Zawsze w razie "w" lepiej jest jednak mieć te 22-24 zęby jakbyś opadł z sił po ciężkiej trasie. Według mnie rozpiętość kasety powinna być lepiej ze stopniowana niż mieć różnicę 3 zębów tym bardziej tych pierwszych.