Autor Wątek: budowa roweru typu fwd mbb  (Przeczytany 21024 razy)

Bulabla

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 86
budowa roweru typu fwd mbb
« dnia: Czerwiec 26, 2019, 11:22:18 pm »
Witam - jestem zainteresowany budową roweru typu fwd mbb - cos ala cruzbike  .  Ogólnie na początku myślałem o low racerze ala M5 jednak teraz  skupiam uwagę na FWD  . Aby rozwiać moje wątpliwości to  poproszę o podpowiedzi na następujące pytania :
1. Jakie pułapki kryje taki układ - plusy /minusy konstrukcji .
2. Często spotykam się z konstrukcjami o różnych rozmiarach koła napędowego : Cruzbike 26/28" , sokol 26" , zockra 20/24" ? . Jaki wpływ ma rozmiar koła napędowego  na prędkość ?( układzie FWD)  ( Może słabo szukałem ale nie trafiłem na sensowną odpowiedź ) 

Z góry dziękuje za podpowiedzi i pozdrawiam

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 926
  • Prawdziwe rowery mają krągłości. FATBIKE!
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 27, 2019, 09:06:22 am »
FWD - na piasku poślizg masz zapewniony, czasami na betonie jak depniesz też palisz gumę, mam flevo racer. Jak masz opiaszczoną górkę jakąś to można mieć problem z podjazdem poza tym dla mnie FWD bez kilometra łańcucha to jest jedyne wyjście w poziomce (no chyba że ktoś leci jakimś wałem kardana czy czymś :D).

Wcześniej miałem zwykłe flevo na kołach 20 cali - mordęga, teraz na racer mam 28 cali i średnia przelotowa prędkość to jakieś 30 - 35km/h jak droga dobra i bez świateł :P W mojej ocenie duże koło napędowe przednie - jest spoko o ile tylne masz równie duże :D możesz kombinować tył 28 przód 26 ale po co, więcej problemów różnic itd. Daj sobie dwa 28 cali i spokój.
Bottecchia American FatBike
FatFlevo

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 27, 2019, 09:12:06 am »
Zgadzam się, też mam flevo, z prądem. Proponuję nawet rozważyć koła 29 - zrobił się z nich popularny standard, lepiej wybiorą nierówności, łatwiej i opony i dętki.

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 27, 2019, 09:30:49 pm »
Jeśli FWD to podoba mi się zox https://www.zoxbikes.com/zox-28/#iLightbox[gallery-1]/11 proste i piękne ja jednak wolał bym wersje z amortyzacja tyłu.

Bulabla

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 86
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 27, 2019, 11:06:45 pm »
Witam - zastanawiało mnie zawsze jak w rowerze podobnym do zox28  wygląda skręt koła . Czy skręt w takim przypadku jest mocno ograniczony ? 


DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 926
  • Prawdziwe rowery mają krągłości. FATBIKE!
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 28, 2019, 08:41:31 am »
@Mikrobi - masz może jakieś fotki swojego flevacza?
Bottecchia American FatBike
FatFlevo

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 28, 2019, 12:38:22 pm »
Dużo, zwykle bez obsady 8), bez prądu to np.:

Z prądem, bateria chowana jest pod górną torbą sakw:

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 28, 2019, 01:32:27 pm »
Witam - zastanawiało mnie zawsze jak w rowerze podobnym do zox28  wygląda skręt koła . Czy skręt w takim przypadku jest mocno ograniczony ?
W zox jest trochę źle zamocowane kółko powrotne czyli te mniejsze to ogranicza tochę skrent,  kółko powrotne powinno wisieć na obrotowym zaczepie wtedy kółko poddaje się i łańcuch nie spada.

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 28, 2019, 01:48:09 pm »
I stąd właśnie poszło moje zainteresowanie flevo: mechanicznie dopracowany skręt, oporo-powrotnik z gumy przy przegubie (do wymiany co rok lub dwa), a łańcuch idzie w naturalny sposób.
Prawda też że trzeba balansować ciałem w inny sposób.

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 926
  • Prawdziwe rowery mają krągłości. FATBIKE!
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 28, 2019, 03:32:03 pm »
No i nikt roweru nie ukradnie bo nie da się na niego po prostu pierwszy raz wsiąść i odjechać, można co najwyżej zaliczyć śmieszną glebę :D
Bottecchia American FatBike
FatFlevo

Bulabla

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 86
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 30, 2019, 10:44:35 pm »
Witam , dziękuje za odpowiedzi . Chciałbym wrócić do pytania - jak wygląda skręt w rowerze FWD ze stałym bomen ( jeżeli można tak powiedzieć  - w porównaniu do mBB - "cruzopodobnych" )   . Czy w czasie skręcania nie ma możliwości ze łańcuch może spadać - wydaje się że "przeko" może być ogromny. Jakoś tego nie widzę  .  Dodaje zdjęcie



 Pozdrawiam


live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1240
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 30, 2019, 10:50:16 pm »




osesku

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 142
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 01, 2019, 10:35:34 pm »
No i nikt roweru nie ukradnie bo nie da się na niego po prostu pierwszy raz wsiąść i odjechać, można co najwyżej zaliczyć śmieszną glebę :D
Prawie nikt ;)...

Tak jak koledzy, mogę potwierdzić doświadczenia z Flevo Racer.
Wielkość kół, wpływa bardziej na komfort i zasięg, niż szybkość.
Pewnie nie dla każdego to zaleta, ale Flevo można ruszać bez trzymania kierownicy, co w konstrukcjach ze sztywnym bomem raczej nie udaje się.
Prosty układ napędu, zwykła długość łańcucha, brak obciążenia rąk i przenoszenia sił przez cały korpus ciała - zalety. Do tego, przy przekładni w piaście, można pokusić się o napęd paskowy.

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 926
  • Prawdziwe rowery mają krągłości. FATBIKE!
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 02, 2019, 08:53:49 am »
Osesku - nikt jeszcze na moim flevo zwykłym i później racer od pierwszego wsiadu nie odjechał :D Wszystkie zalety jakie wymieniłeś - święta racja.
Bottecchia American FatBike
FatFlevo

osesku

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 142
Odp: budowa roweru typu fwd mbb
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 02, 2019, 01:23:48 pm »
DeVilio - Tu dochodzimy do wad konstrukcji typu Flevo. Trudno wsiąść i pojechać, nawet jak już się jeździ na innych poziomych.
Koledze bardzo przeszkadzało, że nie ma w tym rowerze kierownicy przed sobą, zdecydował się na Cruzbike. Właściwie, tu kiera nie skręca - przyzwyczajenie się do tego ułatwia jazdę. Oś skrętu jest w połowie ramy - spora bezwładność, więc nie pomachamy w lewo i prawo kierownicą tak szybko jak w każdym innym rowerze. Taki rower dobrze spisuje się w trasach, a trudniej zawrócić gdy ciasno.
Utrata przyczepności kół od nawierzchni przeważnie zrzuca z roweru. Jazda polnymi/leśnymi drogami z luźnym piachem jest kiepska.
Jadąc, stopy muszą być cały czas na pedałach. Zsunięcie jednej (np.: nagły silny wstrząs) przeważnie kończy się niezamierzonym skrętem i awaryjnym zatrzymaniem (ale nie ryzykuję z SPD itp.)
Przy prędkości około 60 km/h (zjazd z góry) wolę nie "dokładać do pieca" - rower dostaje lekkiego węża z każdym za silnym naciśnięciem na korby - wpływ techniki pedałowania. (Bez pedałowania zjeżdża się spoko).
Regularnie poprawiam naciąg łańcucha (nie mam przerzutki i napinacza) - być może boom ulega ugięciu lub aż tak dewastuję łańcuch ;).