Autor Wątek: Projekt i budowa IMK P14  (Przeczytany 1919 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Projekt i budowa IMK P14
« dnia: Wrzesień 22, 2018, 09:50:19 pm »
W związku, z faktem, że aktualnie posiadany P8 umiera coraz bardziej, pora myśleć o następcy - P14*
Więc (tak, nie zaczyna się od więc) projekt P14 to bezpośredni następca: SWB 20-26", RWD, ASS dla mnie oraz USS z drążkiem pośrednim dla Juniora, amortyzowany na oba koła, przód tradycyjnie na headskock'u headshocku (tym razem Mk4) 40mm skoku i monosztućcu, tył na wahaczu ~50mm skoku, regulacja długości tradycyjnie teleskopowa pod siedzeniem. Wysokość fotela nad ziemią ~420mm (440 dla P8), przewyższenie suportu 180mm (takie samo), kąt oparcia ~29o (takie samo jak w P8), kąt główki ramy - 69o (tyle samo co P8), rozstaw osi zmienny - 1225mm dla wzrostu 176cm (P8 ma 1255mm). Materiał: kompozyt epoksydowo-szklany wzmacniany carbonem (?) na rdzeniu z XPS, mufa, główka ramy, pozioma rama w środku, haki, inne tulejki - też, monosztuciec - alu, fotelo-rama - laminat ES z przekładką + wręgi drewniane oblaminowane ES, mocowanie fotelo-ramy do przedniej części - płyty alu 10mm grubości trochę frezowane.








Dlaczego monosztuciec i headshock? - bo tak, bo to mój projekt
Dlaczego regulacja długości teleskopowo pod fotelem? - bo tak, bo to mój projekt
Dlaczego takie dziwne tylne zawieszenie? - mam taki pomysł, wierzę, że dzięki temu będę miał bardzo krótki wahacz a więc sztywny i odporny na luzy w łożyskowaniu, z drugiej strony można mieć dzięki temu mały skok koła (który to nie musi być duży bo rower to szosowo-miejski).

I teraz rodzą się pytania, żeby nie popełnić tych samych błędów co w P8:
- jaka powinna być całkowita grubość laminatu na przedniej części, na fotelo-ramie oraz na wahaczu, zarówno na prostych odcinkach jak i w węzłach?
- jakiej gramatury tkaniny użyć?
- jaka grubość przekładki z jakiegoś herex'u czy innego na fotelu?
- jaka grubość laminatu na żebrach fotela, przy założeniu przekładki ze sklejki 6~8mm?
- Najgorszy jest Gówniak Junior - patrzy przez ramię i judzi, że rolka łańcucha powinna być nad osią obrotu wahacza (i łańcuch wypadał dokładnie w osi obrotu wahacza), tak, żeby jak najmniej pompował łańcuch, ale to oznacza rolkę przesuwną na boki bo inaczej będą duże przekosy łańcucha. Może?

* - Jest przeskok w projektach - nazwa PX (P10) została dawno temu zaklepana do prawie skończonego projektu x-low fwd a projekt P13 kiedyś będzie............ albo i nie, bo to może być pechowy projekt..... hmmm, nie, nie jestem przesądny, dodatkowo - P9 to trajka Juniora, P11 to jego czerwony SWB przerobiony z BMX'a.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2018, 11:45:41 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1024
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 22, 2018, 10:47:24 pm »
Monofork - czy bierzesz pod uwagę coraz popularniejszy standard główki ramy 1,5" (pionierem był Cannondale) zamiast 1,125?
Rolka wcale nie musi być przesuwna - może byś odpowednio szeroka.
I tak - będzie pompowanie, jeśli rolka będzie znacząco wyżej od osi obrotu wahacza.
Przy okazji - po samogłosc'e spółgłosc'e nie stosujem'y apostrof'u :-)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2018, 11:36:40 am wysłana przez live_evil »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 23, 2018, 10:28:57 am »
Dla koła 20" i małego skoku ~40mm wystarczy 1 1/8", plusem jest to, że półzintegrowane stery 1 1/8" ahead mieszczą się w rurze d50 a to jest grubość rdzenia z XPS na którym będzie rama robiona - czyli główka ramy i rdzeń mają taką samą szerokość, więc nie będzie zgrubień laminatu. Może kiedyś jak zrobię wersję headshock'a z większym skokiem dedykowaną do koła 26" to i dam stery 1.5".
Gdzie bym nie zamocował rolki to ona będzie zębata - więc przy osi obrotu wahacza (OOW) przesuw byłby raczej konieczny.
Łańcuch by szedł dokładnie przez OOW, z rolką zamocowaną dokładnie nad nią.......


Przy okazji - po samogłosc'e nie stosujem'y apostrof'u :-)
Gdzie tak napisałem? Nie widzę....
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1024
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 23, 2018, 11:33:19 am »


Przy okazji - po samogłosc'e nie stosujem'y apostrof'u :-)
Gdzie tak napisałem? Nie widzę....

Cytat: Franc
headskock'u

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1024
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 23, 2018, 11:41:36 am »
Z rolką zębatą faktycznie lipa, pozostaje albo zrobić właśnie przesuwną, albo rolkę bezzębną z odpowiednio szerokim przetoczeniem.

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 221
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 03, 2018, 08:46:57 am »
Franz napisałeś; "Dlaczego regulacja długości teleskopowo pod fotelem? - bo tak, bo to mój projekt"

Nie odbierz tego jako chwalenie się, ale to nie do końca Twój pomysł, ani też nowość żadna.
W 1998 lub 99 w urzędzie patentowym w Ostrowie Wlkp. taką teleskopową ramę (rosnącą wraz z dzieckiem np) jako wzór użytkowy (jako patentu nie chcieli uznać) - najróżniejsze przekroje rur uwzględniając - złożyłem.
Sporą sumę jak na owe czasy na stół kładąc.
Ochrona obejmowała 5 lat. Zrobiłem w tym czasie kilkanaście pojazdów z tym rozwiązaniem.
Kilka do Niemiec i 1 do Anglii poszło. Dwa trójkołowce w tym stylu Polaków uszczęśliwiły.
Jeden był nogami niepełnosprawnej, dorastającej dziewczynki z Ziel.Góry.
Jeden Z taki u mnie stoi. Jeździłem kiedyś na nim ja, a w te wakacje przez tydzień Mateusz (noisue)
na nim szalał. Mój synek (165 cm) także.
Niestety, żadna firma tego pomysłu przytulić nie chciała.
Na kolejną ochronę przez 5 lat brakło mi kasy i sprawa przycichła.
Po jakimś czasie to rozwiązanie firma Hase zaczęła wykorzystywać i stosuje do dziś.
 
p.s. Jeśli chcesz aaby Twój rower szersze zastosowanie posiadał, pomyśl aby kierownica
też schodziła w dół, aby kurdupel miał też taki sam komfort jak wysoki.
Ja tego w tym Z nie uwzględniłem i mój synek musiał trochę szyję wyciągać,
aby se nad kierownicą popatrzeć.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 03, 2018, 09:55:54 am »
Tak, pamiętam, że teleskopowe ramy to Twój Maćku pomysł, który zaadaptowałem, jednakże nie piszę tu o genezie systemu a o samym mechanizmie, który odróżniał P7 i P8 (i będzie odróżniał P14 oraz projektowany od dawna P-X) od innych rowerów. Zupełnie zresztą jak trójkołowce Hase - mówisz Hase, myślisz teleskopowa regulacja, bez wnikania (niestety) kto był autorem idei.

Co do kierownicy - będzie tradycyjnie podnoszona do wsiadania i z regulowanym ogranicznikiem opuszczenia. Będzie też regulacja długości. Dla Juniora, bo będę na razie robił 2 sztuki - będzie USS z drążkiem kierowniczym

Dalej pozostaje ważne pytanie o grubość (gramaturę całkowitą) laminatu ES oraz o sugerowany splot tkaniny i jej gramaturę. Zastanawia mnie też jaka powinna być grubość przekładki w kanapce fotel-ramy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1397
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 03, 2018, 10:07:35 pm »
Zastanawia mnie też jaka powinna być grubość przekładki w kanapce fotel-ramy.
Nie wiesz?
Powinna być - wystarczająca! :)
Wiosła sprzedaje! Wiosła kajakowe całkiem nowe!  Wiosła sprzedaję! www.kajak.pro

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 221
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 04, 2018, 08:12:32 am »

Dalej pozostaje ważne pytanie o grubość (gramaturę całkowitą) laminatu ES oraz o sugerowany splot tkaniny i jej gramaturę. Zastanawia mnie też jaka powinna być grubość przekładki w kanapce fotel-ramy.
[/quote]
Tu Ci nie pomogę, bo doświadczenia w tej materii nie mam.
Ale pogadaj z Antonem. On laminatowy rower zrobił. Wybiera się też na wystawę kompozytów
do Krakowa 17 - 19 października. Coś koło tego.
Ja zaś z innej mańki.
Zastanawiam się, co niektórych ludzi kręci w budowaniu pojazdów z jednostronnym mocowaniem kół?
W latach 87, 88 i trochę dalej ub. wieku pokazało się trochę takich MTB, ale dość szybko padły.
Jednostronne mocowanie musi być bardziej masywne, a tym samym cięższe.
Po co?
Co znaczy ten skrót IMK?
I czemu P14?
ja swoje nazywam ŹPMD. (Źelazo Polutowane Mosiądzem Dobrym)

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1024
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 04, 2018, 09:17:19 am »
W latach 87, 88 i trochę dalej ub. wieku pokazało się trochę takich MTB, ale dość szybko padły.
Jednostronne mocowanie musi być bardziej masywne, a tym samym cięższe.
Dobrze, ze Cannondale o tym nie wie i produkuje kolejną generację jednostronnego widelca Lefty.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 04, 2018, 10:06:03 am »
Przy jednostronnym mocowaniu można niżej puścić łańcuch i nie będzie obcierał o widelec, fajnie wygląda, waga - ojtam, ojtam - mój cały headshock z widelcem nie przekroczy 1.5kg. Burrows powiedział mi kiedyś, że dlatego ma jednostronne mocowanie koła (tylnego) i do tego z boku prostej ramy (wiec rower był dwuśladowy), bo mu się nie chciało robić widelca, leniwy był.
IMK - Inkredibl Maszin Konstrakszyn (z twardym, rosyjskim akcentem :D ) Lub coś w tym guście, bo jakieś logo trzeba mieć
P14 - 14 prototyp.

Szydziu - Ta, wiem, że powinna być wystarczająca, ale nic poza tym, bo 3520g/m2 do 5280g/m2 w węzłach, które jest w P8 to trochę za dużo.

Live' - choć z 26" monoforka z headshock'iem się Cannondale wycofał - już go nie widać w ofercie.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 237
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 04, 2018, 08:33:06 pm »

...
Tu Ci nie pomogę, bo doświadczenia w tej materii nie mam.
no wiesz co! ty laminowany król poziomych rowerów nie masz doswiadczenia ???predzej bym sie spodzoiewał że PO i PIS sie pogodza  niz że Maciuś skromnoscia zgrzeszy:P

 
Zastanawiam się, co niektórych ludzi kręci w budowaniu pojazdów z jednostronnym mocowaniem kół?
W latach 87, 88 i trochę dalej ub. wieku pokazało się trochę takich MTB, ale dość szybko padły.
Jednostronne mocowanie musi być bardziej masywne, a tym samym cięższe.
Po co?
...
...właśnie dla mniejszej masy ludzi ciągnie w te stronę no i kozacko wygląda takie rozwiązanie i wcale nie musi być masywne. https://www.cannondale.com/en/International/Innovation/lefty.aspx
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 227
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 05, 2018, 07:40:41 am »
i wcale nie musi być masywne. https://www.cannondale.com/en/International/Innovation/lefty.aspx

Nie, skądże. Podwójna korona, średnica jak w amorze do downhillu, grubość ścianek pewnie nawet większa.
Wcale nie jest masywne. Ani odrobinkę. Filigranowe bym powiedział, że jest :D :D :D

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 221
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 05, 2018, 08:32:57 am »
Bartoszu...Gadałem wczoraj z Antonem.
Pochwalił się, że Twój kufer (z mojej firmy) naprawiał.
Wygląda (ten kufer) jakby wojnę zaliczył.
Był żółty,  a to dowodzi, że swój spory ciężar posiada. (żółty żelkot słabo kryje i trzeba go 2 albo 3 razy nakładać).
Niedawno zrobiłem taki sam kufer (jest na stronie Toxy liegerad w rowerze Toxy) w srebrnym metalicu dla firmy Toxy.
Boczne ściany w tej części, w której na kontakt z ziemią są narażone wzmocnione są
- jak wszystkie moje kufry od 5 lat - kevlarem.
Niestety są niewielkie cienie, które pierwszą klasę mu odbierają. Będę robił nowy.
Waga 2534g. bez malowania środka (ok 100 g) i zawiasów (wagi nie pamiętam).
Mogę puścić go za 250 + 25 przesyłka. (specjalny karton za 15 w kosztach).
Do samodzielnego wykończenia i dopieszczenia.

Dodam, że ten Twój IMK bardzo zacną sylwetkę posiada.
Niemal identyczny ok 20 lat temu zrobiłem. (jego większy brat z kołem 26" z tyłu stoi w firmie)
Rozciągany także, ale z tyłem sztywnym, amortyzowanym widelcem i z źelaza (ŹPMD).
Chodził jak żyleta.
Kumpel, który go potem ode mnie kupił, a po jakimś czasie sprzedał płacze do dziś,
że to uczynił.

i wcale nie musi być masywne. https://www.cannondale.com/en/International/Innovation/lefty.aspx

Nie, skądże. Podwójna korona, średnica jak w amorze do downhillu, grubość ścianek pewnie nawet większa.
Wcale nie jest masywne. Ani odrobinkę. Filigranowe bym powiedział, że jest :D :D :D
raffi... To zabawne, że znajdują się jednak "spece", którzy coś co jest grubsze, masywniejsze
i cięższe, za lekkie uważają.
No, ale przecież sam Wódz w końcu powiedział że; "nikt go nie przekona , iż białe jest białe,
a czarne jest czarne.
Więc co tu się poddanym dziwić.
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 09:31:24 am wysłana przez Maciej K »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • 25 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Projekt i budowa IMK P14
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 05, 2018, 09:01:55 am »
Maciej: kufer - biorę :), będzie do roweru Juniora, bo do mojego roweru będę reanimował ten co mam.
Mój kufer kupiłem jako używany od Kamila Maneckiego na przełomie 2005/06 roku, a widziałem go u Niego na Zlocie w Krakowie w 2002(?) i już nie był nowy a pierwszy montaż (jeszcze do P7) był na Mistrzostwa Świata w 2006. Ma kufer swoje lata i parę gleb i kolizji zaliczył.

Dalej nie wiem jaka powinna być całkowita gramatura laminatu, grubość przekładki i sugerowana gramatura tkaniny.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P8 (SWB ASS) umarł i nie żyje :(
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F