Autor Wątek: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?  (Przeczytany 1252 razy)

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 777
  • ROWER POWER! :D
Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« dnia: Wrzesień 06, 2018, 11:47:25 am »
Siemacie.
Nietypowo bo nie o rower chodzi. Kombinuję powoli z tematyką elektrycznej hulajnogi ale takiej powiedzmy odrobinę większej, np: https://allegro.pl/duza-hulajnoga-na-pompowanych-kolach-dla-doroslych-i7169455669.html takiej jak ta. W założeniu myślałem o silniku w przednim kole, dwa akumulatory o konstrukcji takiej jak na tym zdjęciu: https://rower.com.pl/images/cache/0/bateria-akumulator-36v10-4h-ecobike-bidonowa-zestaw-762327-1200x800.jpg. I teraz zastanawiam się czy jest jakiś sposób żeby takie dwa akumulatory połączyć w taki sposób żeby oba oddawały energię do silnika? Bardziej myślę o podwojeniu zasięgu niż mocy bo akumulator zawsze można kupić 48/72V nawet co do hulajnogi wystarczy aż nadto. Jest sens się w to bawi czy koszta pożrą projekt i uczynią go bezsensownym? Jest jakiś BMS który może sterować poziomem rozładowywania obu akumulatorów w taki sposób, żeby równo się rozładowywały? Czy większy sens jest zrobić sobie przełącznik, jak rozładujesz jeden akumulator to lecisz na drugim?
Bottecchia American FatBike.
Flevo Racer
...i to nie koniec... ]:->

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3804
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 06, 2018, 02:43:03 pm »
Jest jakiś BMS który może sterować poziomem rozładowywania obu akumulatorów w taki sposób, żeby równo się rozładowywały?
Dwa akumulatory, dwa bms.


Czy większy sens jest zrobić sobie przełącznik, jak rozładujesz jeden akumulator to lecisz na drugim?
Możesz wypinać jeden wpinać drugi, to ma taką zaletę że zawsze masz jeden na powrót i na krótkie dojazdy masz lżejszą konstrukcję bo bierzesz z sobą jeden aku.

Generalnie wpadnij na http://pojazdyelektryczne.org/ i napisz w ogłoszeniach jakiego aku szukasz, cena i jakość będzie nieporównywalnie lepsza od sklepowej.

Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 777
  • ROWER POWER! :D
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 06, 2018, 03:29:44 pm »
Ok, w zasadzie teraz jak o tym myślę, to może faktycznie było by lepiej korzystać najpierw z jednego akumulatora, dopiero potem z drugiego, a tak de facto na początku w ogóle kupić jeden i przekonać się jaki będzie takiego zestawu faktyczny realny zasięg.

Dalsze problemy, przy kole 20 cali jaki można dać silnik (parametry), żeby dało się tym jechać max 40 - 45km/h po równym ale też żeby dał radę podjechać pod górę w miarę bez problemów. Jak obliczyć zasięg czegoś takiego względem parametrów akumulatora?
Bottecchia American FatBike.
Flevo Racer
...i to nie koniec... ]:->

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 237
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 06, 2018, 03:34:05 pm »
Ok, w zasadzie teraz jak o tym myślę, to może faktycznie było by lepiej korzystać najpierw z jednego akumulatora, dopiero potem z drugiego
Przerabiałem troche temat dwóch akumulatorów ( trajka zasysa moc z dwóch bidonowych akumulatorów)i mniej więcej tak to wygląda:
Jeśli chcesz używać obu akumulatorów jednocześnie to muszą być dwa bmsy i dwie ładowarki ( jedna tez da rady ale upierdliwe zdeka jest ładowanie jednego trwa pare  h a potem trzeba przepinać ładowarkę do drugiego i kolejne godziny czekać , wygodniej jest mieć dwie ). Żeby było zabawniej trzeba akusy rozłączyć przed rozpoczęciem ładowania na wszelki wypadek dla bezpieczeństwa akumulatorów tu nie trzeba żadnych drogich urządzeń odcinających (drogich bo muszą wytrzymać prąd stały o sporym natężeniu i napięciu jaki sterownik pociagnie z akumulatora, (przerabiałem to i nie są to tanie rzeczy ani małe), wystarczy w minus jednego akumulatora wlutować złącze xt60 zapętlone które gdy wyszarpiesz rozłączysz akumulatory , no i masz dodatkowo awaryjne odcięcie zasilania na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Dodatkowym plusem ciągnięcia energii z dwu akumulatorów jednocześnie jest rozłożenie obciążenia na większą liczbę ogniw co za tym idzie można zastosować ogniwa o niskiej wydajności prądowej ale o dużej pojemności dzięki temu uzyskując ten sam poziom poboru mocy z tej samej ilości ogniw dostajesz znacznie większy zasięg z dwóch akumulatorów rozładowywanych jednocześnie niż w przypadku czerpania energii z jednego a po jego opróżnieniu z drugiego .
Dalsze problemy, przy kole 20 cali jaki można dać silnik (parametry), żeby dało się tym jechać max 40 - 45km/h po równym ale też żeby dał radę podjechać pod górę w miarę bez problemów. Jak obliczyć zasięg czegoś takiego względem parametrów akumulatora?
hm.. problemem może być zaplatanie silnika w tak mała obręcz zwłaszcza że stawiasz mu wymaganie 40-45km/h z koła 20" wiec raczej potrzebne beda moce ponad 500W a im moce wyższe tym silniki typu hub maja większą średnice.
. Odpowiednia prędkość można uzyskać wybierając silnik z odpowiednim nawojem i tak silnik zapleciony w kole 26" z nawojem 7x9 osiągnie 40km/h ale wersja z nawojem 10x6 już 50km/h a 12x4 60kmh ofc im szybszy nawój tym mniejszy moment obrotowy silnika
Drugim sposobem jest dobór odpowiedniego napięcia i np silnik z wolnym nawojem 7x9przy 48V osiąga 40km/h ale przy 60V będzie to juz około 50km/h
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 06, 2018, 04:02:18 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 237
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 06, 2018, 03:44:18 pm »
dubel do usuniecia
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 06, 2018, 03:57:59 pm wysłana przez Inc0 »
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 419
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 06, 2018, 05:22:30 pm »
Może AGA podpowie jego trajki jak się nie mylę mają 2 aku
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 237
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 06, 2018, 06:13:38 pm »
Może AGA podpowie jego trajki jak się nie mylę mają 2 aku
zupełnie jak moja;)
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

sebacyki

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 31
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 06, 2018, 07:01:02 pm »
Silnik Magic Pie  w 20 calowej obręczy pod napięciem 60V osiąga 40-45km/h

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3804
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 06, 2018, 09:02:07 pm »
Jak obliczyć zasięg czegoś takiego względem parametrów akumulatora?

Resztę skrobnę w wolnym czasie, tak na szybko:
http://www.apk.electricbikesimulator.com/index,pl.html
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 777
  • ROWER POWER! :D
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 07, 2018, 08:18:43 am »
Koła 26 cali - super, chętnie ale nie w hulajnodze :D myślałem o projekcie wyskrobania kozackiej hulajnogi dla staruszka, ojciec ma elektryka ale jest dla niego za ciężki już do noszenia, do winy nie wchodzi a i tak musi jedne schody wtargać rower (pierwsze piętro, blok z windą, ale małą). Ojciec kupił sobie za 2k teraz MiJia czy jak się to Xiaomi nazywa ale wiecie jak te fabryczne wyglądają, raczej popylina i zło zamiast porządnego sprzętu. Stąd pomysł zrobić hulajnogę z dwoma akku butelkowymi czy jak to się nazywa, jedno koło ma 20 drugie chyba 16 tylne, wiem że do 20 cali są silniki tylko parametrów nie znam. Temat do rozwinięcia tak czy inaczej.
Bottecchia American FatBike.
Flevo Racer
...i to nie koniec... ]:->

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 237
Odp: Elektryfikacja na dwa akumulatory... jak się za to zabrać?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 07, 2018, 05:16:51 pm »
Podałem ci przykładowe korelacje nawoju  napiecia i średnicy koła względem osiąganej vmax na przykłądzie obreczy standardowej czyli 26" w kalkulatorze jaki podrzucił Yin mozna ustawić taka średnice jaka ci jest potrzebna i  mieć na gotowo przeliczone . Hulajnoga taka jest lekka ale elektryfikując ją na dwa bidony dużo z ciężaru w stosunku do roweru nie uciekniesz  jeden to masa około 5-6kg silnik tez swoje zaważy
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.