Autor Wątek: Extrawheel z prądnicą ???  (Przeczytany 13180 razy)

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Extrawheel z prądnicą ???
« dnia: Września 03, 2009, 11:12:16 am »
Cześć!

Przyczepki z Bukowiny nikomu nie muszę chyba przedstawiać:

http://www.extrawheel.com/

Obydwaj mamy przyczepki tej firmy. Ostatnio kolega Goldi wpadł na myślę całkiem niezły pomysł.

Zamierzałem iść, myślę, że dobrą modą i mieć w przednim kole SWB piastę z dynamem. Nie jest to specjalnie dobra piasta. Przede wszystkim główna wadą jest to, że waży swoje (tyle co całe koło od marnej kolarki :P). Boję się też o podobno dość częste łamanie się wtyków kabli, co powoduje, że piasta jest nie do naprawy. Tak chodziło mi po głowie czy czasem nie darować jej sobie i mieć zwykłą leciutką piastę. Do tego inny kolega zwrócił mi uwagę na istotny fakt. Podobno każdy 1 gram "zdjęty" z koła podczas odchudzania daje tyle samo co 4 gramy zdjęte z ramy (czy innej nieruchomej części). Wobec tego budując pozioma z włókna szklanego marnuje różnice wagi w stosunku do ramy z aluminium czy nawet stali tą jedną częścią :)

No to do sedna. Zamiast ciągać ten klocek na każdej wyprawie "po bułki i mleko" wsadziłbym go do koła przyczepki. Dzięki temu zmniejszam znacząco wagę, która nie jest niezbędna.
Koszyk 4 akumulatorków wystarcza mi na ponad 10h ciągłego świecenia lampki na Cree Q4 3W czyli pewnie ze 20h w trybie strobo. Mam dwa komplety. Ładuję jeden najczęściej raz na 14dni. Jak widać nie jest mi to dynamo niezbędne.

Za to staje się niezbędne w momencie dłuższej wyprawy z drugą ćwiartką czy połówką. Na każdą z nich zabieram przyczepkę, w której pół kilograma ginie przy ciągnięciu ciuszków, smarowideł (czytaj: kosmetyków), lokówek, żelazek itp :)

Chodzi mi poza tym po głowie zrobienie takiej przyczepki z włókna, dzięki czemu będzie jeszcze węższa i lżejsza.

Pomysł wydaje mi się całkiem niezły. Jest tylko jedna kwestia. Przeprowadzenie kabli poprzez przyczepkę (wewnątrz rury???) i dyszel (wtyk w okolicy połączenia). Podłączanie i odłączanie będzie pewnie upierdliwe i na pewno kilka razy o tym zapomnę :)


Nie widzę powodu dla którego nie miałbym takiej "zamiany" zrobić. Może otworzycie mi oczy :). Pozdrawiam

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #1 dnia: Września 03, 2009, 11:19:55 am »
Też o czymś takim myślałem, ale w tym roku nie kupię sobie tej przyczepki. Prowadzenie kabla to nie będzie problem - zrobisz sobie gniazdo jack czy chinch na kablu na zaczepie, wtyczka będzie kończyła instalację elektryczną z tyłu roweru i przy podpinaniu przyczepki po prostu połączysz kable. Co do tej oszczędności na masie to akurat masę piast odczuwa się raczej w normalny sposób - jest skupiona blisko osi obrotu. Za to ,+ opony i dętki są miejscami gdzie warto zrzucać masę.
Sam tak dobrej przyczepki nie zrobisz, ich swobodny zaczep jest tu absolutnie kluczowy. Robiłem taką "podróbkę" Extrawheela ze stalowego widelca, pręt, paru łożysk, pospawałem (nie osobiście ;) ) podobny w kształcie zaczep. Łożyska były w pionowej osi przy przyczepce i poziomej tam gdzie się do roweru przykręca, było to sztywne (na boki) połączenie. Kiedy zaczep był giętki jak w Extrawheelu przyczepka bujała się jak chciała na boki, jak go usztywniłem poprzecznymi prętami to z kolei przenosiła tylko część tego niebezpiecznego bujania na rower.
Myślę o drugiej wersji gdzie wykorzystam główki cięgieł - takie jak w trójkołowcach - które są w sumie przegubami kulowymi i zobaczę czy w tej swobodzie zaczepu tkwi haczyk.
Jakub Sałata

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #2 dnia: Września 03, 2009, 12:03:57 pm »
Też o czymś takim myślałem, ale w tym roku nie kupię sobie tej przyczepki.

Gdybyś jednak miał chęć to zajrzyj tu:

http://www.masa.waw.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=53

Kiedyś mieli taniej niż na alle.

Cytuj
Prowadzenie kabla to nie będzie problem - zrobisz sobie gniazdo jack czy chinch na kablu na zaczepie, wtyczka będzie kończyła instalację elektryczną z tyłu roweru i przy podpinaniu przyczepki po prostu połączysz kable. Co do tej oszczędności na masie to akurat masę piast odczuwa się raczej w normalny sposób - jest skupiona blisko osi obrotu. Za to ,+ opony i dętki są miejscami gdzie warto zrzucać masę.

To fakt. Im dalej od osi tym gorzej. No to myślisz, ze bawić się czy nie  :-\ ?

Cytuj
Sam tak dobrej przyczepki nie zrobisz, ich swobodny zaczep jest tu absolutnie kluczowy.

Nawet nie zamierzałem. To są plany na daleką przyszłość. Chcę wykorzystać części z tej którą mam. Dyszel i dwa zaciski (jeden do piasty,a drugi pionowo jako element przyczepki) i masz wszystko co potrzeba. Dalej wedle potrzeb :). Jak pewnie wiesz ich przyczepka jest po prostu przedłużonym poziomym widelcem. Wystarczy nad nim dać obudowę koła z laminatu i niewiele więcej do szczęścia potrzeba :). Nie wiem jeszcze jak załatwić siatkę na worki, ale jak mówie pomysł na długie zimowe wieczory.

 
Cytuj
Robiłem taką "podróbkę" Extrawheela ze stalowego widelca, pręt, paru łożysk, pospawałem (nie osobiście ;) ) podobny w kształcie zaczep. Łożyska były w pionowej osi przy przyczepce i poziomej tam gdzie się do roweru przykręca, było to sztywne (na boki) połączenie. Kiedy zaczep był giętki jak w Extrawheelu przyczepka bujała się jak chciała na boki, jak go usztywniłem poprzecznymi prętami to z kolei przenosiła tylko część tego niebezpiecznego bujania na rower.
Myślę o drugiej wersji gdzie wykorzystam główki cięgieł - takie jak w trójkołowcach - które są w sumie przegubami kulowymi i zobaczę czy w tej swobodzie zaczepu tkwi haczyk.

Wydaje mi się, że bujanie to przede wszystkim efekt nierównomiernego rozkładu ciężaru...

Możesz rzucić jakieś zdjęcia? Nie kosztowało Cię to więcej niż bezpośredni zakup dyszla? Tegoroczna nowość u nich ma już inny dyszel niż ja mam w pierwszej wersji.
« Ostatnia zmiana: Września 03, 2009, 12:05:38 pm wysłana przez velogustlik »

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #3 dnia: Września 03, 2009, 02:01:28 pm »
A może lepszym pomysłem jest zaplecenie drugiego koła, które wkładałbym tylko wtedy kiedy byłoby potrzebne?

Sam nie wiem. Musiałbym kupić kolejną obręcz i szprychy :)...

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #4 dnia: Września 03, 2009, 02:43:30 pm »
A może lepszym pomysłem jest zaplecenie drugiego koła, które wkładałbym tylko wtedy kiedy byłoby potrzebne?

Sam nie wiem. Musiałbym kupić kolejną obręcz i szprychy :)...

Poszukaj strony polskiego przedstawiciela firmy Aufa. Mają dynamo nakładane na oś zwykłej piasty które zapiera się o szprychy. Trochę hałasuje, ale później już szum wiatru zagłusza. Instalacja jednożyłowa. Moje niestety złamałem w pół ;)
Albo kup ciche, markowe, wysokiej klasy butelkowe dynamo Axa HR Traction.
Jakub Sałata

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #5 dnia: Września 03, 2009, 02:45:43 pm »

Wydaje mi się, że bujanie to przede wszystkim efekt nierównomiernego rozkładu ciężaru...

Możesz rzucić jakieś zdjęcia? Nie kosztowało Cię to więcej niż bezpośredni zakup dyszla? Tegoroczna nowość u nich ma już inny dyszel niż ja mam w pierwszej wersji.

Przyczepka nie miała ani trochę stabliności oryginału. Rozkład mas był w zasadzie równy, 2x 1,5l wody po każdej stronie :)
Samego zaczepu nie sprzedają. Jeśli bym kupował to już raczej nową wersję pod sakwy.
Jakub Sałata

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #6 dnia: Września 03, 2009, 07:15:50 pm »
te dynama to przeżytek zastanawiam się dlaczego nikt jeszcze nie zrobił porządnej prądnicy do roweru dynamo daje prąd zmienny aby zasilić nim Ledy trzeba go wyprostować z tu starty ,,,pyzatym,,, dynama  maja nędzne łożyskowanie za to byle jaki silnik prądu stałego ma świetne łożyska lub panewki poza tym daje prąd stały ... moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłby taki silniczek 

velogustlik

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #7 dnia: Września 03, 2009, 07:21:09 pm »
.

Poszukaj strony polskiego przedstawiciela firmy Aufa. Mają dynamo nakładane na oś zwykłej piasty które zapiera się o szprychy. Trochę hałasuje, ale później już szum wiatru zagłusza. Instalacja jednożyłowa. Moje niestety złamałem w pół ;)
Albo kup ciche, markowe, wysokiej klasy butelkowe dynamo Axa HR Traction.
[/quote]

Mówisz o tym?
http://www.rowerystylowe.pl/dynamo-traction-power-control-lewe-prawe-p-1370.html

Przecież każde w piaście jest o niebo lepsze niż takie do opony...

Nie zrozumiałeś mnie. Pytanie jest czy wkładać piastę którą mam do pozioma czy do przyczepki :)

wildix

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #8 dnia: Września 03, 2009, 08:20:09 pm »
te dynama to przeżytek zastanawiam się dlaczego nikt jeszcze nie zrobił porządnej prądnicy do roweru dynamo daje prąd zmienny aby zasilić nim Ledy trzeba go wyprostować z tu starty

to zastanow sie dlaczego w samochodach masz alternator dajacy prad zmienny, ktory trzeba prostowac, skoro proadnice DC sa takie ,,wspaniałe ''  :P

a wracajac do tematu, velogustlik sam sobie odpowiedziales w pierwszym poscie ;)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #9 dnia: Września 03, 2009, 08:46:46 pm »
http://spiritusmovens.blogspot.com/2009/02/amerykanka-rowerowa.html

alternatory w samochodach wcale nie są najwydajniejsze.. są lepsze prądnice :)
myślę ze kiedyś oświetlenie rowerowe było na zwykłych żarówkach prądożernych a tym jest bez różnicy czy zasila się je prądem zmiennym czy stałym najbardziej wydajna prądnica na prąd zmienny to amerykanka na dodatek potrzebuje niewielkich obrotów  ,,,,,ktoś juz skonstruował takie cudo narazie z wykozystaniem piasty rowerowej ale jak by to zmniejszyć ?     amerkanka  ma bez obciązenia o wiele mniejsze opory i jest wydajniejsza,,,,, że coś jest w samochodzie,,,,,, nie znaczy że jest najlepsze prądnice takie stosuje się w wiatrakach link ponizej amerykanka "do roweru"

http://spiritusmovens.blogspot.com/2009/02/amerykanka-rowerowa.html
« Ostatnia zmiana: Września 03, 2009, 09:00:03 pm wysłana przez tomek70 »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #10 dnia: Września 03, 2009, 09:23:30 pm »
a to ,,,to samo w skali mikro jak w sam raz do roweru :)

http://spiritusmovens.blogspot.com/2008/12/mikroamerykanin.html

pz gostek ma zapał i pomysły :)

M63

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
    • Moje Poziomki :)
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #11 dnia: Września 03, 2009, 09:58:54 pm »
Prądnica prądu stałego - prądnica, przetwarzająca energię mechaniczną ruchu obrotowego na energię elektryczną prądu stałego. Składa się z części nieruchomej zwanej stojanem i z części ruchomej, zwanej wirnikiem. Wirnik służy do wytwarzania prądu elektrycznego. Wiruje on w polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes stały lub uzwojenie stojana zasilane zewnętrznym źródłem prądu stałego. Prąd elektryczny jest odbierany z komutatora znajdującego się na osi wirnika przy pomocy szczotek grafitowych, umieszczonych na stojanie.
Prądnice prądu stałego były niegdyś stosowane w pojazdach do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu oraz ładowania akumulatora rozruchowego, zostały jednak stopniowo wyparte przez alternatory, charakteryzujące się większą wydajnością i niezawodnością oraz mniejszymi gabarytami.(źródło: Wikipedia )
Komutator - element przełączający umieszczany na wirniku komutatorowych maszyn elektrycznych (silników prądu stałego i generatorów prądu stałego zwanych także prądnicami). Komutator zbudowany jest z dielektrycznego walca o wysokiej odporności temperaturowej, nałożonego na oś wirnika. Na powierzchni walca umieszczone są wzdłużnie sekcje, najczęściej miedziane. Do nich podłączone są kolejne uzwojenia wirnika. Sekcje izolowane są między sobą przy pomocy polimerowych przekładek. Po powierzchni walca ślizgają się grafitowe szczotki dociśnięte przy pomocy sprężyn.
W przypadku prądnicy stałe pole magnetyczne wytworzone w uzwojeniu wzbudzenia - magneśnicy indukują w obracającym się uzwojeniu wirnika przemienną siłę elektromotoryczną indukcji. Na każdy pełny obrót wirnika w uzwojeniu kierunek siły elektromotorycznej zmienia się dwukrotnie. Komutator, jak widać na ilustracji, przełącza uzwojenie tak, że na zaciskach jest napięcie pulsujące o stałym kierunku. Dla uproszczenia pokazano jedno uzwojenie. W rzeczywistych maszynach takich uzwojeń jest większa liczba.(źródło: Wikipedia )

Komutator jest Mechanicznym odpowiednikiem diod
do wad komutatora należą wycierające się szczotki i możliwość zwarć między lamelkami
Dioda jest w zasadzie bezobsługowa
Nie wstanę ,
TAK będę leżał !!!

wildix

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #12 dnia: Września 04, 2009, 12:05:34 am »
ponizej amerykanka "do roweru"
http://spiritusmovens.blogspot.com/2009/02/amerykanka-rowerowa.html

i tak z grubsza wyglada piasta z pradnica w srodku, na bebnie masz magnesy neodymowe, a na osi cewki, parametry takiego dynama sa tak dobrane aby dac 3W w najszerszym zakresie obrotów (mozna zresztą podrasować takie dynamo do 5W)


tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #13 dnia: Września 04, 2009, 05:07:22 pm »
w alternatorze tez masz  szczotki które w tym wypadku służą do podania napięcia wzbudzenia... kiedyś prądnice prądu stałego były nędzne bo miały nędzne magnesy nie stosowano neodymów wydaje mi się ze w piaście też ich nie ma tylko zwykły magnes/////  w dynamie w piaście nie ma cewek tylko jest jeden cewka jak w zwykłym dynamie cewka magnes i kawałek zwykłej blachy...... a link do prądnicy który ci podałem..... ta prądnica mimo że jest małych rozmiarów i na magnesach stałych jest o wiele wydajniejsza i lżejsza od alternatora   poza tym nie ma jak dynamo czy inne prędnice oporów ponieważ ma cewki bezrdzeniowe opory w tej prądnicy zależne są od  obciążenia  .......poczytaj o prądnicach na www.elektroda.pl   lub na jakimś forum budowniczych wiatraków zobaczysz że alternator nie jest dobrym i wydajnym źródłem prądu

wildix

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Extrawheel z prądnicą ???
« Odpowiedź #14 dnia: Września 04, 2009, 10:31:57 pm »
poza tym nie ma jak dynamo czy inne prędnice oporów ponieważ ma cewki bezrdzeniowe opory w tej prądnicy zależne są od  obciążenia 
mozesz rozwinac te mysl?