Autor Wątek: Sterowanie kołami trike'a  (Przeczytany 55877 razy)

Adi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #15 dnia: Lipca 30, 2009, 12:59:34 pm »
Ja wszystko robiłem z profilu 20x30x2 mm. Ty jesteś lżejszy, więc zwykły profil 20x20x2mm powinien wystarczyć.
to możesz założyć z tyłu koło 20" - trike będzie trochę bardziej kompaktowy.
Będzie ładniejszy wizualnie ale 26" to chyba bardziej wydajny napęd ;)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #16 dnia: Lipca 30, 2009, 01:21:07 pm »
Czytałem sporo dyskusji (zagranicznych) na ten temat i wydaje mi się że nie ma tu znaczącej różnicy z wyjątkiem tego że trudno uzyskać tak wysokie biegi (ale przy trajku akurat niskie się przydają a warto się nauczyć nieco szybszego kręcenia - lepsze dla zdrowia, zwłaszcza kolan i wydajniejsze). Mniejsze koła mają większe opory toczenia, ale za to masę rotującą na mniejszej średnicy łatwiej rozpędzić (a więc masa koła ma mniejsze znaczenie), poza tym mniejsze koła są także mocniejsze. Welkość akurat tylnego koła robi bardzo dużą różnicę w komforcie przy sztywnej ramie, ale mając amortyzację można się tym nie martwić.
A wizualnie to dla mnie akurat jest ładniejsze duże koło z tyłu ;)
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #17 dnia: Lipca 30, 2009, 01:22:39 pm »
Mocowanie zawiasu wahacza ma zwykle 5 cm długości więc profil nie może być zbyt cienki. Inna sprawa że większe profile z cieńszymi ściankami są ciekawsze wizualnie i można w nich np wywiercić mocowanie na koszyk bidonu nie bojąc się to to jak zniesie to konstrukcja.    

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #18 dnia: Lipca 30, 2009, 03:19:58 pm »
Czyli na ramę profil kwadratowy.
 
Drążki do układu kierowniczego to też mogą być zwykłe rurki stalowe?
I czy niezbędne będzie wycinanie elementów z grubszej blachy, czy też wystarczy zastosowanie jakichś dobranych wymiarowo płaskowników?

Pozdrawiam

P.S. Dziękuję za cierpliwość w odpowiadaniu na mnożące się pytania  ;)
P.S.II Pytanie do kogoś w temacie spawania - czy spawarka o natężeniu max 180A wystarczy do swobodnego pospawania ramy i reszty elementów? Wolałbym mieć zawsze parę Amperów zapasu na wszelki wpadek  ;). Ponadto - jaka średnica elektrod będzie odpowiednia, a poniżej której średnicy obsługiwanej przez spawarkę, spawarki nie opłaca się kupować?

P.S.III Czy normalną piastę można zamocować jednostronnie? Pytam, ponieważ zauważyłem takie rozwiązanie u kolegi 3x3. Mam nadzieję, że nie obrazi się, jeśli do zobrazowania pożyczę sobie jego zdjęcie. ;)
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=12a4948308f5666b
Jeśli tak, to wpadłem na rozwiązanie problemu hamulców bez potrzeby instalowania bębnowych. Wrzucam na forum, bo może ktoś już kiedyś wymyślił i okazało się, że coś tam przez to nie funkcjonuje. ;)

W razie pytań na temat rysunku - ;) proszę pytać. Aha, hamulce są zamocowane na rurkach/płaskownikach przyspawanych do zwrotnic.
« Ostatnia zmiana: Lipca 30, 2009, 06:20:12 pm wysłana przez Messer »

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #19 dnia: Lipca 31, 2009, 04:12:03 pm »
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2009, 09:36:24 am wysłana przez Messer »

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 03, 2009, 05:58:23 pm »
Piszę w nowym poście, ponieważ chcę poruszyć kilka nowych tematów ;)

Kwestia spawania - czy myślicie, że dobrym rozwiązaniem byłoby przygotowanie w domu profili (tj pocięcie ich tak, aby dały się "na sucho" ułożyć w zaplanowaną konstrukcję), a spawanie komuś zlecić(z powodu względów budżetowych staram się zmniejszyć koszta produkcji trike'a do minimum)?

Jeśli powyższy pomysł byłby dobry, to spawanie mógłbym postarać się zorganizować w warsztacie samochodowym (mieszkam na wsi, ale warsztat znajduje się akurat niecałe 500m ode mnie ;) ). Na plus, poza obniżeniem kosztów, pojawia się również fakt, że bardzo prawdopodobne jest posiadanie przez moich sąsiadów w owym warsztacie profesjonalnej spawarki jak i to, że w związku z powyższym muszą być osobami potrafiącymi dobrze spawać. ;)

Czy to rozwiązanie, zdaniem kolegów, jest sensowne?

Kolejna kwestia - sterowanie planuję zbudować na zasadzie podobnej jak tutaj:
http://www.fleettrikes.com/ (model MK III B).
W zasadzie zamierzam zaadoptować całość projektu z jedną zmianą: z tyłu chcę zamontować mój gotowy amortyzowany wahacz. Czy któryś z kolegów może polecić mi jakiś sposób wykonania tego połączenia?
Dalej - czy amortyzator zamocowany już w "szynie" stalowej może być przytwierdzony poprzez nią bezpośrednio do fotela? Czy nie powoduje to spadku komfortu jazdy?

Ostatnia - na razie - rzecz, a mianowicie - jak wykonać tuleje zamocowania korb pedałów i zwrotnic kół przednich? Czy potrzeba tam montować jakieś łożyska? I jak połączyć w modelu http://www.jetrike.com/download.html?2426-Tadpole-Plans "King Pin Bush'e" z "King Pin Arm'ami"?

I moje stare pytanie, ale diabelnie ważne - czy koła przednie na zwykłych piastach można zamocować jednostronnie?

Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi na pytania zawarte w tym i powyższych postach.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 03, 2009, 06:25:17 pm wysłana przez Messer »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 03, 2009, 09:54:58 pm »
Kwestia spawania - jak najbardziej jest sensowne :)

Czy zwykłe piasty można mocować jednostronnie: z tego co wiem to nie, być może dało by radę po wymianie ośki - prościej i taniej kupić jednostronne albo zastosować takie mocowanie kół:





Co do popychaczy ktoś na forum podawał linka na allegro gdzie można było kupić łożyskowane popychacze - poszukaj. (Temat o trikach albo o sterowaniu pod siodłowym - nie pamiętam dokładne)


Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 04, 2009, 07:57:20 am »
W tym http://forum.poziome.pl/index.php?topic=233.0 temacie jest o rodzajach piast mocowanych jednostronnie. Skoro jednak twierdzisz, że taniej tę stricte jednostronną, to raczej posłucham. ;)

Odnośnie samej piasty - jak się ją montuje (ma ktoś jakieś zdjęcia/poradnik?), czy trudne jest zamocowanie linki do hamulca bębnowego? Czy można kupi piastę z kołem?
[Ostatnie pytanie wynika z braku umiejętności zaplatania szprych].

Czy ktoś konkretnie może powiedzieć mi gdzie można kupić dobre piasty jednostronne?
http://www.rowerland.pl/index.php?artykul=67?

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 04, 2009, 08:42:02 am wysłana przez Messer »

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 07, 2009, 07:47:29 am »
Napisałem do MBL'a w sprawie piast jednostronnych i poproszono mnie o podanie ich pozycji/numerów z katalogu z duńskiej strony. Wszystko byłoby bardzo fajnie, ale nie orientuję się, które pozycje są tymi właśnie piastami/kołami z piastami, których potrzebuję.  ;) Czy któryś z kolegów mógłby rozwiązać ten kłopot?
Link do katalogu:
http://www.mbl.dk/Default.aspx?ID=124 - koła w Rozdziale drugim

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 07, 2009, 08:56:49 am »
Trochę nie na temat - w podanym katalogu są fajne wagowo obręcze ultra- ligth 24" 317g 36 szprych.

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:11:17 am »
Hmm, może i fajne, ale mi chodzi o możliwie tani wariant kół z piastami jednostronnymi.  :D

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:25:04 am »
Nie jestem zorientowany w temacie, może użytkownicy trików coś doradzą. Ogólnie mogę doradzić żebyś brał z łożyskami maszynowymi - mniejsze opory toczenia, praktycznie 0 smarowania i regulacji, i do tego wymiana łożyska na nowe to 5 minut roboty na piastę.  Ale z tego co widziałem w katalogu 'na oko' 95% ma maszynowe, choć dla pewności zawsze można się dopytać. Nie wiem jak chcesz rozwiązać kwestę hamowania, może warto rozważyć piasty z hamulcem bębnowym?

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:32:43 am »
Z bębnowym mogłyby być, myślę, że zaoszczędziłbym trochę kłopotu z montowaniem v-brake'ów. Czy mógłbyś mi jednak konkretnie pokazać pozycje, o których mówisz? Może to być nazwa lub numer katalogowy. Byłbym bardzo wdzięczny.  :)

Adi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:53:01 am »
Jeśli chcesz piasty jednostronne to możesz użyć tylko hamulców bębnowych lub tarczowych, V-brake'ów nie będziesz miał do czego zamontować - z błotnikami przy piastach jednostronnych też jest kombinowanie. Przy V'kach musisz mieć dwustronne mocowanie piast. Ja tak zrobiłem - V'ki + piasty Dartmoor B-Two (łożyska maszynowe).

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Sterowanie kołami trike'a
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpnia 07, 2009, 10:43:04 am »
Czy "Complete drum brake hub set and back plate set - incl. M12 bolt" z katalogu (Rozdział 2) jest może tym, czego szukam? ;) Dla przypomnienia - jednostronna piasta z hamulcem bębnowym do trike'a, "normalnie" przykręcana (bez żadnych "szybkozamykaczy"  :D).