Autor Wątek: Koncept ramy alu - wytrzyma?  (Przeczytany 13460 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Koncept ramy alu - wytrzyma?
« dnia: Lipca 06, 2009, 06:07:45 pm »
Kusi mnie taki koncept:


Czyli rama taka jaką mam w LVB tylko w układzie SWB i wykonana z aluminium AW-6060/6063 T6.
Planuje do budowy wykorzystać profil 40mm x 50mm ścianki 2 mm (w rzeczywistości przekraczają te 2mm i mają jakieś 2.20 -2.30mm.) Głowna belka będzie miała 130 - 135 cm. Przód i tył amortyzowany. Sama rama będzie odpowiednio wygrzana by zapobiec pękaniu na spawach.

Na szkicu na niebiesko zaznaczyłem spawy:



I tu pytanie do forumowiczów mających więcej doświadczenia z aluminium: wytrzyma? Powinienem gdzieś dać wzmocnienia? (Wydaje mi się ze najbardziej wrażliwe miejsce będzie przy główce ramy). 

Edit - zapomniałem dodać - tylny wahacz będzie stalowy, zaadaptowany z jakiegoś pionowego dawcy..
« Ostatnia zmiana: Lipca 08, 2009, 05:18:01 pm wysłana przez Yin »

marek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
  • z każdym dniem bliżej poziomu
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 06, 2009, 07:36:26 pm »
według mnie nie ma potrzeby ponownego wygrzewania ramy. bo rozumiem ze rurki są już wstępnie utwardzane jako T6. nawet Horowitz opisał w swoich planach ze bez wygrzewania ścianki rurek powinny mieć grubość 2 mm a jesli chcesz je ponownie wygrzewać to niektórzy zastosowaliby mniejszą grubość. najlepsze byłyby cieniowane bo przy spawach ja osobiści zostawiłbym taka grubość ale nie przesadzajmy. jeśli zakładamy koncepcje prostej rury to przy takim pancernym ja to nazwe przekroju nie martwiłbym się o jej wytrzymałość ale tak jak napisałeś spawy przy główce (spawanie tig lub tip-tig). jak zastosujesz fi 50 wyfrezujesz tak by się zmieściła rura imitująca główkę ramy (z tego co pamiętam to jakieś 34 mm wew na stery 1 1/8") na stery dla amortzyzatora i ją wspawasz wewnątrz to sądze ze to zdecydowanie poprawi wytrzymałość. ale czy na pewno? to już pytanie do kogos kto ma solidworksa albo cos innego do sprawdzania wytrzymałości. niestety pracuje na linuksie i nie jestem w stanie pojąc czemu ten program ze mna nie wspólpracuje:)

Powodzenia życze

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 06, 2009, 08:30:37 pm »
Rurę pod stery mógłbyś znaleźć taką żeby wewnątrz miała 44mm (lub 44 po nieznacznym przetoczeniu lub wprasowaniu redukcji), wtedy będziesz mógł zastosować stery tzw. zintegrowane, to w zasadzie typ a-headów ale takie właśnie montuje się chyba we wszystkich współczesnych aluminiowych ramach (do zwykłych rowerów) bo główka ramy ma wtedy większą wytrzymałość. Poza tym łożyska nie opierają się wtedy na zewnętrznych miskach, tylko miskach wprasowanych bezpośrednio wewnątrz główki ramy, więc działa to bardziej jako całość.
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 06, 2009, 10:41:06 pm »
Planuje dać rurę sterowa 1 cal, czyli 35mm średnicy zewnętrznej. Kieruje się głownie tym ze mam już amorek 24' z mocowaniem na hamulec tarczowy, (koło do niego pójdzie 20') a wspomniany amortyzator ma rurę sterową właśnie na 1 cal.  Po za tym z tego co widziałem, przeglądając amorki na 20' zdecydowana większość  ma rurę sterową 1 cal, wiec łatwiej będzie o ewentualny zamiennik. 

Co do wygrzewania - słyszałem ze aluminium  podobno przegrzewa się podczas spawania i przez to powstają naprężenia a wygrzanie usuwa ten problem.  Choć z drugiej strony ile źródeł tyle opinii.   

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 08, 2009, 08:31:37 am »
no i stała się jasność na temat odprężania Alu http://www.lincolnelectric.pl/pl/17956.xml

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 08, 2009, 11:35:44 am »
Niezupełnie, z notatki wynika:

"Podczas spawania, powstają naprężenia szczątkowe w najbliższym sąsiedztwie spawu, wynikają one ze skurczu podczas zastygania. Dalej, kiedy operator uzyska taką strukturę i zacznie usuwać materiał mechanicznie, może doprowadzić do zniekształcenia lub niestabilności wymiarowej. Aby tego uniknąć, przy spawaniu aluminium operatorzy przeprowadzają proces odprężania poprzez podgrzanie materiału do takiej temperatury, aby cząsteczki aluminium mogły swobodnie poruszać się dookoła.''

- Czyli jak nie wygrzeje ramy to będzie pękać na spawach. Ale:

"Dla stali średnia temperatura odprężania zawiera się w przedziale od 565°C do 593°C, natomiast dla aluminium właściwa temperatura odprężania to 343°C. Oznacza to, że dla efektywnego procesu odprężania, po spawaniu aluminium, materiał musi być podgrzany do temperatury, w której straci swoje właściwości fizyczne. Z tego powodu nie jest zalecane odprężanie po spawaniu aluminium."

-Czyli jak wygrzeje będzie hmm no właśnie co dokładnie rozumieć przez - 'straci swoje właściwości'? Będzie pękać? Coś tu nie gra ;)

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 08, 2009, 09:10:30 pm »
Z tego wynika że po podgrzaniu rama ci się wygnie bo Alu straci swoją wytrzymałość . Lincolnelectric robi jedne z najlepszych spawarek na świecie i na pewno są wiarygodni

 Dodam jeszcze że gdzieś czytałem że rama sama się odpręża po kilku tygodniach


« Ostatnia zmiana: Lipca 08, 2009, 09:40:45 pm wysłana przez kaktus »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 08, 2009, 10:55:36 pm »
Z tego wynika że po podgrzaniu rama ci się wygnie bo Alu straci swoją wytrzymałość .

Ano tu się nie zgadzam z teorią bo praktyka mówi inaczej - zerknij na temat: INDIV Alumiowe LVB USS, poziomka jest na chodzie od jakiś 6 miesięcy, wykonana z tego samego stopu alu co moja i wygrzana. Jak na razie nie ma żadnych problemów z ramą ani spawami, choć fakt ze jest bardziej pancerna niż moja (kratownica przestrzenna vs jedna belka).

marek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 29
  • z każdym dniem bliżej poziomu
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 09, 2009, 07:43:07 am »
proponuje skonfrontować podany link do spawaczy dla konkretnego pytania z innym

np  http://www.lincolnelectric.pl/pl/17942.xml#faq17942

I dopiero teraz stała się jasność

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 09, 2009, 09:06:36 am »
Czyli jednak wygrzanie będzie konieczne. Zresztą nie jest to jakiś straszny problem bo rama idzie do malowania proszkowego - kwestia wynajęcia pieca na trochę dłuższy czas i odpowiednio wyższej temperatury.
Bardziej mnie martwi wytrzymałość całości pod względem grubości ścianek. O ile profil 40mm x 50mm  został już wstempnie sprawdzony i nawet 3 metrowy nie wykazuje trwałych odkształceń pod moimi 80 kg, to zastanawia mnie rura sterowa 31,97mm x 10,5 cm x 1,5mm. Niestety w hurtowni aluminium nie było nic o grubszych ściankach w tym wymiarze (pod stery 1 cal), ale biorąc pod uwagę ze większość sił będzie się rozkładała po miskach sterowych raczej nic niepojącego nie powinno się dziać. A gdyby jednak (odpukać) coś się działo to zawsze mogę wzmocnić zewnętrzne końce przez osadzenie płaszcza z większej rurki.

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 10, 2009, 08:54:04 am »
     Oj namieszłem z tymi stopami poprawiam się cytuję:
"Aluminium 7005 jest nieco droższe, jako surowiec, niż 6061, ale produkcja ram jest tańsza. Stop ten stosują producenci nie posiadający zaplecza technicznego w postaci pieców do wyżarzania. Ramy z aluminium 7005 są bowiem sezonowane przez okres kilku tygodni w temperaturze otoczenia. Będą one jednak nieco cięższe i nie tak sztywne jak te, które wykonane ze stopu 6061 T6."
 



   
« Ostatnia zmiana: Lipca 21, 2009, 07:35:50 pm wysłana przez kaktus »

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 10, 2009, 09:07:30 am »
Czyli jednak wygrzanie będzie konieczne. Zresztą nie jest to jakiś straszny problem bo rama idzie do malowania proszkowego - kwestia wynajęcia pieca na trochę dłuższy czas i odpowiednio wyższej temperatury.
Bardziej mnie martwi wytrzymałość całości pod względem grubości ścianek. O ile profil 40mm x 50mm  został już wstempnie sprawdzony i nawet 3 metrowy nie wykazuje trwałych odkształceń pod moimi 80 kg, to zastanawia mnie rura sterowa 31,97mm x 10,5 cm x 1,5mm. Niestety w hurtowni aluminium nie było nic o grubszych ściankach w tym wymiarze (pod stery 1 cal), ale biorąc pod uwagę ze większość sił będzie się rozkładała po miskach sterowych raczej nic niepojącego nie powinno się dziać. A gdyby jednak (odpukać) coś się działo to zawsze mogę wzmocnić zewnętrzne końce przez osadzenie płaszcza z większej rurki.

Lepiej poszukaj materiał na rurę sterową bo będziesz poprawiał powinna być grubości 3..4mm przy Pa 47 czyli dobrym alu  może ze starej ramy
albo toczona z wałka

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 10, 2009, 07:25:55 pm »
Dziś byłem w hurtowni alu ( swoją drogą rewelacyjna obsługa i podejście do klienta gdyby ktoś z śląska czegoś potrzebował daje namiary: http://www.profmetkol.pl )udało mi się dostać główkę o ściankach 3mm. Wewnątrz będzie wymagać podtoczenia o jakieś 0.3 - 0.5 mm pod miski sterów, do tego reszta rurki będzie pasować też na mocowanie wahacza.

Parę fotek z wczorajszego placu boju - przepraszam za jakość - robiłem z wolnej reki z pod sufitu a moim łapom do statywu daleko ;)







Amorek to jakaś marketingowa atrapa na 24' docelowo będzie coś innego (choć fajne w nim jest to że ma mocowanie na tarcze). Zastanawiam się czy integrować belkę bagażnika na stałe z ramą, czy kombinować z jakimś odczepianym systemem. Na pewno nie chcę nic mocowanego bezpośrednio na wahacz - śruby mają paskudną tendencję do odkręcania się od pracy wahacza, raz nawet nie wytrzymało aluminiowe mocowanie bagażnika.
« Ostatnia zmiana: Lipca 10, 2009, 07:27:43 pm wysłana przez Yin »

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 10, 2009, 07:40:45 pm »
Ja bym zrobił zdejmowany bagażnik - do tego profilu od bagażnika przykręcić lub przyspawać blachy które obejmą wspornik siedzenia po bokach. W blachach otwory, a we wsporniku siedzenia otwory lub mocniejsze - tuleje z gwintem. Zrobić tak żeby przylegało ciasno, w ten sposób jednocześnie zaprze się profil o profil oraz będzie się trzymał w dalej wysuniętych punktach na śrubach przechodzących przez blachy.
Swoją drogą to to bardzo przypomina projekt SWB który mi kiedyś chodził po głowie :)
Jakub Sałata

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Koncept ramy alu - wytrzyma?
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 11, 2009, 09:34:51 am »
Yin jakie parametry chcesz zastosować do odprężania alu ? bo w końcu znalazłem coś konkretnego na temat dotyczy co prawda odprężania odlewów ale ze spawami powinno być podobnie

  "Wyżarzanie i odprężanie odlewów ze stopów aluminium 
Odlewy o zmieniającej się grubości ścianki oraz o skomplikowanych kształtach są podatne na powstawanie naprężeń wewnętrznych. Naprężenia mogą powodować zmiany wymiarów odlewów podczas obróbki mechanicznej. W celu stabilizacji odlewów i wyeliminowania naprężeń wewnętrznych, odlewy są nagrzewane do temperatury 200 stopni C, przetrzymywane w tej temperaturze przez czas 5 godzin, po czym są powoli chłodzone z piecem. "