Autor Wątek: Trike- projekt/plan  (Przeczytany 9842 razy)

Drizzt-ek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Trike- projekt/plan
« dnia: Czerwca 30, 2009, 09:05:09 pm »
Witam,
Od dawna interesuję się poziomkami. A teraz przyszedł czas wziąć się za projekt i konstrukcje. Nasuwa się wiele pytań na które nie znalazłem odpowiedzi, mimo iż były zadawane w różnych postach. Pozwolę sobie niektóre powtórzyć i ogólnie podsumować informacje na temat ?trike?  :).
Czas na pytania do projektu
- Koła przednie jaki mają mieć kąt w stosunku do ziemi? W necie naprawdę różne wariacje tego widziałem a totalnie nie wiem co to zmienia :P.
- Jaki dać kąt wyprzedzenia? W thunderbolcie dane jest 12°. Co wy o tym myślicie?
- Jaki dać kąt ?pochylenia sworznia zwrotnicy? wg nazewnictwa thunderbolt-a. Tez rozkminiam co on tak naprawdę zmienia? może pochylenie przy skręceniu kołami?
- Rozstaw kół przednich oraz odległość między przednimi kołami i tylnim. Jaka jest optymalna i sprawdzona oraz jaki prześwit  :)

Pytania do samego wykonania
- Pytanie podstawowe stal czy alu :P. Jeśli stal to boję się pomyśleć o wadze. Jeśli alu to łączenie materiału tylko i wyłącznie laminatem(o którym mam niewielkie pojęcie).
-Pytanie podobne do poprzedniego jaki przekrój ?rur? stalowych a jaki aluminiowych?.
- Siodełko- widziałem parę pomysłów na zrobienie siodełka. Ale nie wiem jakie powinno mieć wymiary i jaki dokładnie kształt. Tworzywo najlepsze do tego to ten nieszczęsny laminat :P

Więcej w sumie pytań nie pamiętam :P? Ale np.  mam problem z hamulcami z przodu. Nie mam pojęcia jakie zamontować itp. Prawdopodobnie zrobię rower na kołach z ?odzysku? i wtedy zacznę się zastanawiać na temat hamulców. A propos kół to chciałem wszędzie 26?? ale z tego co się oczytałem to polecacie 20?? z przodu a tył dowolny?

Ogólnie proszę o sprawdzone rady techniczne... jakich błędów nie popełniać itp.

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 30, 2009, 11:05:42 pm »
Koła prostopadle do ziemi i równolegle do siebie. Inne ustawienia generują tylko niepotrzebne opory i zużycie opon. Gdzie właściwie widziałeś inne warianty? :)
Kąty pochylenia sprawiają że koła przechylają się w zakrętach Chodzi o to, że pod wpływem obciążenia dążą do wyprostowania się i daje to większą stabilność, mniejszą nerwowość podczas jazdy. Nie jest to na tyle duże pochylenie żeby pomagało z siłami bocznymi w zakręcie (a nawet nie jestem pewien czy nie jest to wychylenie minimalnie na zewnątrz zakrętu).
Jakub Sałata

Drizzt-ek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 01, 2009, 08:18:56 am »
Cytuj
Koła prostopadle do ziemi i równolegle do siebie. Inne ustawienia generują tylko niepotrzebne opory i zużycie opon. Gdzie właściwie widziałeś inne warianty?
Na stronce Rydza rowery maja koła zbieżne a co do kątu do ziemi to raczej ze zdjęć. Niestety planów konstrukcyjnych trike jest mało (w sumie jeden udostępniony)

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy - A jaki daje się standardowo kąt w trike?
Kąt wyprzedzenia z tego co widzę to waha się 12-16°

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 01, 2009, 11:15:13 am »
Na stronce Rydza rowery maja koła zbieżne a co do kątu do ziemi to raczej ze zdjęć. Niestety planów konstrukcyjnych trike jest mało (w sumie jeden udostępniony)

No to na razie jeden, a dziesiątki innych konstrukcji mają koła prostopadle do ziemi i równolegle do siebie, z czego duża część to sprawdzone projekty produkowane w większych ilościach.
Jakub Sałata

Adi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 03, 2009, 10:51:42 am »

- Rozstaw kół przednich oraz odległość między przednimi kołami i tylnim.
Z reguły rozstaw przednich kól jest robiony w granicach 90-95cm a rozstaw osi 110-115cm. Wprawdzie ja mam rozstaw kół 116cm i taki sam rozstaw osi ale to wyjątek od reguły. Pojazd nie może mieć rozstawu kół większego niż rostaw osi.

Pytania do samego wykonania
- Pytanie podstawowe stal czy alu :P. Jeśli stal to boję się pomyśleć o wadze.
Jeśli to Twoja pierwsza konstrukcja to raczej stal. Nie bardzo rozumiem jak chcesz łączyć aluminium za pomocą kompozytu tak aby to miało sensowną wytrzymałość. Do spawania aluminium jest potrzebny specjalny sprzęt i dobry spawacz.

Więcej w sumie pytań nie pamiętam :P? Ale np.  mam problem z hamulcami z przodu. Nie mam pojęcia jakie zamontować itp. Prawdopodobnie zrobię rower na kołach z ?odzysku? i wtedy zacznę się zastanawiać na temat hamulców. A propos kół to chciałem wszędzie 26?? ale z tego co się oczytałem to polecacie 20?? z przodu a tył dowolny?
Przód 20". tył 26" lub 24". Nie widzę sensu w robieniu z przodu 26".Jeśli koła będą z odzysku to będą pod tradycyjne hamulce ale wtedy przednie koła będą musiały mieć tradycyjne dwustronne mocowanie. Wiele osób robi tylko jeden tylny hamulec i wtedu przednie koła montowane są jednostronnie. Alternatywą są hamulce bębnowe lub tarczowe ale to wymaga całkiem innych piast (nowe koła montowane na zamówienie).

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 03, 2009, 11:41:46 am »
Wiele osób robi tylko jeden tylny hamulec i wtedu przednie koła montowane są jednostronnie. Alternatywą są hamulce bębnowe lub tarczowe ale to wymaga całkiem innych piast (nowe koła montowane na zamówienie).

Z drugiej strony tylny hamulec jest prawie bezużyteczny do hamowania (co innego do różnych fajnych zakrętów itp. :) ) bo bardzo łatwo zerwać przyczepność, poza tym z zablokowanym tylnym kołem traci się dużą część kontroli.
Hamulce tarczowe są dość drogie, ale za 70 zł za sztukę można kupić kompletne piasty z hamulcem bębnowym mocowane jednostronnie (szukaj w google "MBL Poland"). Tylko weź wersję z osią na nakrętkę, nie ich szybkozamykaczem. Do tego trzeba sobie znaleźć obręcze i szprychy - obręcze 20" kup tylko i wyłącznie o oznaczeniu ERTRO 406 bo inaczej będziesz miał problem ze znalezieniem dobrych lub jakichkolwiek opon.
Jakub Sałata

Adi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 03, 2009, 11:55:36 am »
Chwilowo mam właśnie tylko tylny hamulec i przy hamowaniu "sprzęt chodzi na boki" ;) O co chodzi z tym "406"? Ja nie miałem żadnych problemów z kupnem opon 20".

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 03, 2009, 12:02:21 pm »
406 to średnica montażowa obręczy, najczęściej spotykany rozmiar obręczy dla opon 20" ale można też trafić na jakieś inne dziwne standardy i potem jest problem. Zobacz swoje opony 20", na pewno pojawia się gdzieś na nich oznaczenie typu xx-406 ;)
Jakub Sałata

Adi

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 03, 2009, 12:37:01 pm »
Masz rację - na obręczy jest 406x25.

Drizzt-ek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 03, 2009, 06:21:51 pm »
Koncepcja konstrukcji ciągle się zmienia.

Rama zostanie prawdopodobnie wykonana z laminatu. Na razie jakiegoś taniego (nie karbonu:)). Da mi to kształt jaki mi się podoba oraz stosunkowo sporą wytrzymałość.  Ewentualnie myślę nad delikatnym aluminiowym szkieletem. Tzn "płozy" od ramy głównej do kół zrobić z prostokąta alu o wymiarach mniej wiecej 1,5x4x0,1. Wiem ze to raczej niewiele zmieni ale zawsze lepiej będzie mi się jeździć, ze świadomością ze nie stracę kół.
Oczywiście ta koncepcja może się jeszcze zmienić:) (np jak nie dostane tylnych widełków aluminiowych :))

Zastanawiam się też skąd wziąć "rurki" na stery. Ze starych ram raczej odpada.Na złomie znajdę ramę która ma idealny do trike przegub kierowniczy, ale co z tego jak potrzebuje dwa takie. Jak kupie stery to rozkminie dokładnie rozmiar, może dostane taki w jakimś "sklepie z metalami" :p

Saurus dzięki za info o tych piastach. Już szukałem hamulców tarczowych i obliczałem wstępnie kosztorys. Te piasty powinny mi wyjść taniej :)



Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 03, 2009, 07:43:20 pm »
Proste mocowanie przednich kół można zrobić tak:




Jako materiał proponował bym stal, stosunkowo łatwo o spawanie, nie trzeba wygrzewać jak aluminium a i wagowo może być rozsądnie jak się nie przesadza z grubością ścianek. Do tego stal częściowo pracuje tłumiąc drgania.

Drizzt-ek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 03, 2009, 10:53:35 pm »
Yin - napisałeś "Jako materiał proponował bym stal ...wagowo może być rozsądnie jak się nie przesadza z grubością ścianek" masz jakiś program lub wzór określający jakiej średnicy i jaką musi mieć gr. ścianki rurka by wytrzymała dane obciążenie?

Jak robiłem swoją pierwszą ( i jak na razie jedyną) poziomkę na projekcie pythona, nie umiałem tego oszacować i kupiłem tak chorej wielkości/grubości profil stalowy (rura kwadratowa to profil?) że ważyło to więcej ode mnie w dodatku spawy ściągają co pomieszało mi geometrię.

A propos fotek... myślałem nad taką konstrukcją ale chciałbym żeby to fajniej wyglądało...:-\
I nie rozumiem jak już wstawiają widełki to czemu nie zostawią v-break-ów i standardowego mocowania koła tylko dospawane "cos"
Ta konstrukcja ma jeden wielki plus... można przetestować na niej wszystkie możliwe wariacje kątów itp:)
« Ostatnia zmiana: Lipca 03, 2009, 10:56:14 pm wysłana przez Drizzt-ek »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 04, 2009, 09:22:20 am »
Niestety, grubość sianek dobieram doświadczalnie, o ile z stalą jestem wstanie ocenić z doświadczenia przy jakiej grubości wytrzyma to w przypadku aluminium sam mam z tym problem. O ostatniej poziomce lvb ( Fallout - opisana z fotkami na forum) użyłem profili kwadratowych 35x35 mm o ściankach 2,5mm w przypadku krótkiego svb lub trika gdzie długości profili są odpowiednio mniejsze ścianki 1,5mm powinny wystarczyć. Choć trzeba zawsze brać poprawkę na wagę tego kto ma na poziomie jeździć. Skrobnę więcej później, teraz lecę pojeździć :)

Update:
Ok - kontynuując myśl, musisz określić do czego będziesz używał poziomki, czy stawiasz na sport - ściganie (tu ważna by była waga, niska waga - wysoka cena osprzętu itp), treking - czyli wytrzymałość i ładowność,  czy jakieś skrajne i nietypowe podejście np DH na poziomce ;)

W temacie fotek - są czysto przykładowe w kwestii prostego mocowania przednich kół, i jak najbardziej mogły by mieć  v-breaki - po prostu akurat takie wygrzebałem w swoim poziomym archiwum fotek ;)
« Ostatnia zmiana: Lipca 04, 2009, 08:19:30 pm wysłana przez Yin »

Messer

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 71
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 07, 2009, 02:24:00 pm »
Primo: Plany dostępne są też na stronie www.jetrike.com/plans
Secundo: Przednie koła można by zamontować na widelcach ułożonych poziomo. Myślę, że ładniej by to wyglądało i przy tym rozkładzie masy gwarantowało wystarczającą wytrzymałość.
Tertio: w związku z powyższym odpadłby problem montowania hamulców (wystarczyłyby V-brake'i) i błotników (przy dodaniu wspornika prostopadłego do widelca).

Mam nadzieję, że się przydałem. ;)
Pozdrawiam, Messer

Tomasz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 35
Odp: Trike- projekt/plan
« Odpowiedź #14 dnia: Września 13, 2009, 10:37:39 am »
Bedac na zlocie poziomek w Rogalinku zwrocil moja uwage trojkolowiec ten bez karoserii.
Bylem bardzo krotko (tylko pare godzin) wiec nie zdazylem zasiegnac roznych przydatnych informacji. Nie wiem wiec jak mozna skontaktowac sie z wykonawca badz wlascicielem tego trojkolowca. Chcialbym zrobic cos podobnego ale rame chetnie kupilbym juz gotowa, wlasnie taka jak w tym opisywanym trojkolowcu. Czy znacie moze wykonawce tej ramy?
Zalaczam link do zdjecia tego trojkolowca.

http://picasaweb.google.com/darkdedudis/ZlotDoWysAnia#5378781135131805170
Tomasz