Autor Wątek: owiewki  (Przeczytany 189585 razy)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
owiewki
« dnia: Czerwca 15, 2009, 06:12:11 pm »
czy ktoś z forumowiczów miał już jakieś doświadczenia z owiewkami wykonał taką lub testował w swoim rowerku  proszę o opinie....

tramelka

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: owiewki
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 16, 2009, 02:05:38 pm »
Ja właśnie bawię się z pierwszą owiewką, mam już prawie gotowy model ze styroduru, tyle że kupiłem żywicę poliestrową (najtańsza... i je mi materiał więc się zastanawiam czym to odizolować) i muszę powiedzieć że ładnie to wygląda ale aerodynamicznie można by zrobić bardziej agresywnie. Za wzór przekroju bocznego wziąłem dwa łuki od góry idący o R= 0,5m i przechodzący w r=0,25m. W miejscu łączenia wyszła taka ścianka, która pewnie będzie bardziej hamować niż pomagać i trzeba to jakoś obrócić. Myślę że jak wrzucę jutro fotki to będzie to bardziej klarowne.

Pozdrawiam Krzysiek

nahtah

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Obieżyświat w poziomie
Odp: owiewki
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 16, 2009, 07:08:14 pm »
Mam owiewkę zrobioną ze sklejki 4mm, owiniętą folią antystatyczną, ma kształt klina i jest płaska, mimo tego, spełnia swoją funkcję a zalety, są odczuwalne przy jeździe pod wiatr jak i z wiatrem.:)
ŻYCIE jest jak jazda NA ROWERZE aby utrzymać równowagę MUSISZ się poruszać naprzód.......Albert Einstein
https://www.bikestats.pl/rowerzysta/nahtah

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: owiewki
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 16, 2009, 07:38:14 pm »
dzięki czyli warto w to się pobawić pozdrawiam :)

tramelka

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: owiewki
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 16, 2009, 08:26:13 pm »
Także myślę że warto, zakładam że z owiewką w bezwietrzną pogodę będę jechał z taką prędkością jakbym jechał z lekkim wiatrem. Nie oczekuję co prawda cudów, ale bardzo mi zależy żeby to przetestować.


Co do klina to taki mam plan żeby następną wersję owiewki jeżeli ta się nie sprawdzi zrobić na podstawie ostrosłupa - czyli jakby klin w klinie, żadna rewelacja, ale ważne żeby opory powietrza były jak najmniejsze. Myślę że warte uwagi bo można to zrobić używając 4 kawałków dostępnego nam materiału , bez zbędnego szlifowania i ciągłej zmiany koncepcji  ;)


Przy okazji zadam pytanie co zrobić żeby zrobiony na formie laminat na żywicy poliestrowej bezproblemowo schodził z przygotowanej wcześniej i wypastowanej powierzchni. Robiłem próby przy użyciu szpachli samochodowej Novol Uni, i jak ściągam płaską płytkę zrobioną na próbę (kształt dowodu osobistego), to odchodzi razem ze szpachlą ( szpachla poliestrowa, która położona wcześniej na styrodurze lekko go wyżarła - może nie trzymała się go na tyle mocno żeby odejść od żywicy... ) warto wspomnieć że wyszlifowałem ją potem papierkami kolejno 220 - 600- 1000, na tzw. "lustro", potem pasta oddzielająca. Może ktoś miał podobne doświadczenia albo wie co mogłem na początku tej zabawy pominąć nie mając wcześniejszego doświadczenia z laminowaniem?


Umieszczam rysunek poglądowy obecnej formy, mam nadzieję że nie przekombinowałem w rysowaniu.
Zdjęcia jak się uda to dodam jutro.



« Ostatnia zmiana: Czerwca 16, 2009, 08:29:01 pm wysłana przez tramelka »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: owiewki
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 18, 2009, 02:47:21 pm »
ja tak sobie myślę  bo  niedawno oglądałem na discovery wyścigi pojazdów na oszczędność czyli przejechać kilometrów na najmniejszej ilości paliwa były tam drogie konstrukcje laminatów węgłowych a była drużyna która jako poszycie pojazdu użyła zwykłej foli ogrodowej .....  osiągi ich nie odbiegały od drogich węglowych konstrukcji ... do czego zmierzam a wiec przyszło mi do głowy żeby zrobić taka owiewkę która była bu składana z kilku drutów obciągniętych folia coś na zasadzie przezroczystych parasolek przeciwdeszczowych .... co wy na to ?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: owiewki
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 18, 2009, 09:24:08 pm »
Robiłem eksperyment z przednią owiewką zakrywającą 80% powierzchni rowerzysty (wystawała głowa oraz jedna z nóg przy maksymalnym dolnym wychyleniu korby). Wnioski - przyrost prędkości jest raczej nieodczuwalny w czasie jazdy po prostej drodze (prostej: bez podjazdów i zjazdów), taka sama wydaje się też być siła potrzebna do napędzania roweru przy tych samych prędkościach. Z zalet: w czasie jazdy z wiatrem owiewka otwarta od strony tylnej działa trochę jak żagiel, to samo dzieje się kiedy jesteśmy wyprzedzani przez samochody. Także podczas zjazdu na odcinku na którym uzyskuje 40-45 km/h rozwijałem do 53 km/h max - choć to akurat mogło być spowodowane tym ze sama owiewka zwiększa masę roweru. Z wad: bardziej są odczuwalne podmuchy wiatru bocznego, przypuszczam że w skrajnych warunkach (wichury, jazda przed burzą) rower może być nawet przewrócony podmuchem. Dodatkową wadą mojej testowej owiewki był fakt że wykonana była z kartonu - przez co ograniczała widoczność, oczywiście model użytkowy był by przezroczysty. Ponadto rower lvb z owiewką wymaga niezłej akrobatyki przy wnoszeniu go przez piętra :) (jak ktoś ma garaż albo mieszka na parterze to problem odpada :)). Wymiary mojej testowej owiewki - 125cm x 50cm. Jak znajdę trochę czasu to pobawię się z tylna owiewka by zmniejszyć cień aerodynamiczny roweru. Jeśli mnie pamięć nie myli to testy na zagranicznych forach dawały przyrost prędkości 2-4 km/h

Ad tomek70 - Pomysł ciekawy i wart wypróbowania, choć nie wiem czy folia wytrzyma codzienne używanie na rowerze - na myśli mam otarcia przy parkowaniu,wysiadaniu itp. Jeśli chciałbyś zabudować rower w pełni to pod folią mogła by się skraplać woda z potu i oddechu - trzeba pomyśleć w nadmuchu lub wywietrznikach.  Chyba że chcesz doskonałość aerodynamiczną roweru bez długoterminowej funkcjonalności np. by pobić życiowy rekord szybkości.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 18, 2009, 09:32:13 pm wysłana przez Yin »

tramelka

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 12
Odp: owiewki
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 20, 2009, 06:03:07 pm »
Moim zdaniem można się z tym pobawić, zwłaszcza że materiał tani i taką folię można grubszą kupić - będzie bardziej wytrzymała. Pamiętam że w dzieciństwie robiliśmy oczko wodne z folii która sąsiadowi została po pokrywaniu szklarni, ona byłaby pancerna jak na pokrycie owiewki.

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: owiewki
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 04, 2009, 03:54:20 pm »
ja mialem kiedys w LWB owiewke rodem z kalisza (troche zmodyfikowana). Odczucia byly takie - normalnie na nim przelotowa mialem ~31km/h, z owiewka ok 35 (po plaskim, bez wiatru, na tym samym odcinku i w podobnych warunkach, wielokrotne proby) - wiec cos jednak jest. Owiewka byla laminatowa, ok 2kg masy calosci, tak jak u kolegi Yin wystawala jedna noga i glowa rowerzysty. Co do bocznych podmuchow - bardzo zle nie bylo, ale przy sporym wietrze danego dnia (ze 20-30km/h) pod duzym wiezowcem (tu trzeba sie bylo starac na pieszo zeby nie przewrocilo) przesunelo mnie na tyle, ze zjechalem na sasiedni pas przy przejezdzaniu przez skrzyzowanie - i nie dalo rady zakontrowac mocniej, grozilo to wywaleniem albo utrata przyczepnosci przeniego nieobciazonego kola w lwb.
Teraz jezdze z kuferkiem, powierzchnia boczna podobna, ale jakos znacznie mniej odczuwam boczny wiatr, wiec chyba to, czy "drugi" koniec jest otwarty czy zamkniety ma duze znaczenie.
bartek maupa bzaborow.org

kichnu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 58
Odp: owiewki
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 05, 2009, 04:43:02 pm »
Czy ktoś próbował wykonać owiewką z poliwęglanu (lity gr. 2 - 2,5mm)?
Dziś robiłem próbę z wiginaniem na ciepło (płyta z poliwęglanu komorowego - taką tylko miałem :() i okazuje się, że w temperaturze ok. 180 stopni można go dowolnie kształtować.
Może za pomocą jakiejś formy i opalarki elektrycznej ;) można by coś sensownego wykombinować.
Produkty Azuba i HP Velotechnik są jednak ciutkę drogawe :(

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: owiewki
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 05, 2009, 05:41:05 pm »
Gdzieś widziałem na zagranicznym forum robisz pudło w nim kuchenka elektryczna i szyba z pleksy przykręcona wielką podkładką o wymaganym kształcie do ścianki w środku pudła od spodu pod szybę otworem pompujesz powietrze i wychodzą piękne szybki jak w szybowcach   

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: owiewki
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 05, 2009, 08:18:55 pm »
http://www.recumbents.com/home.asp?URL=wisil/whatsup.htm#Fairing%20Building%20Projects

Zapewne chodziło o to :). Sezon grzewczy się zaczyna, można zrobić dwie pieczenie przy jednym ogniu ;)

kaktus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: owiewki
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 06, 2009, 05:11:23 pm »
Tak właśnie  :) Nie polecam wyginać tradycyjnie opalarką bo pleksa robi się mało przeźroczysta i trudno uzyskać idealny kształt już próbowałem  :) Bardzo ładna strona zapisałem sobie

 
« Ostatnia zmiana: Listopada 06, 2009, 05:15:09 pm wysłana przez kaktus »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: owiewki
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 25, 2009, 02:36:57 pm »
Ja zaczynam budować owiewkę (przednią szybę) do P7 - będzie zasłaniała nogi i sięgała aż za głowę tworząc dach.
Na razie będzie to 1mm plexa na stelażu z profili budowlanych (takie podtynkowe, wzmacniające, gięte z blachy w literkę grecką omega). Może później troche rozwinę prototyp - zabudowa dolnej części i nowa klapa do kufra (który na razie będzie częścią owiewki)
Jak będzie działać to będę budował na poważnie - testowa kratownica z prętów => pomierzyć =>  wrzucić do kompa =>  wygenerować przekroje =>  kopyto (pianka, szpachla, papier scierny) =>  forma + pompa próżniowa + promienniki podczerowne = gięta przednia szyba z dachem jako jeden element + druga forma na laminatową, dolną część przodu. Docelowo zamierzam zrobić coś na wzór zabudowy typu Aerolopet: http://versatile.web-log.nl/versatile/2005/10/aerolopet.html.
Jak dobrze pójdzie, to do zobaczenia na listopadowej WMK  ;D
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: owiewki
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 25, 2009, 03:06:34 pm »
Projekt ambitny :) Ale nie będzie to płaska szyba wygięta w łuk? "Ostre" krawędzie tworzą takie zawirowania powietrza że całe przedsięwzięcie straciłoby sens.
Jakub Sałata