Zasadniczo obaj macie rację

.
Masa opon ( a dokładniej masa rotacyjna całego koła ale skupmy się na oponkach) jest odczuwalna ogromnie. Łatwo się o tym przekonać zakładając na tydzień do roweru jakieś pancerne opony (pancerne = 800g i więcej sztuka) a po tygodniu zakładając jakieś lekkie kewlarowe w tym samym rozmiarze ( lekkie - powiedzmy 400-500g sztuka). Ewentualnie dla chcących poeksperymentować i sprawdzić różnice małym kosztem można nalać wodę do dętki w celu zwiększenia masy rotacyjnej.
Dla przykładu trochę cyferek zebranych w praktyce na rowerze mtb:
Średnia z dnia 03,04,09 - 23,32km/h dys:25,07 t:1,04,30 Oponki maxxis larsen wagowo jakieś 400-450g sztuka, w rozmiarze 1.8.
Średnia z dnia 16,04,09 - 22,67km/h dys 23.00 t:1.00.52 Nowe oponki kenda modelu nie pamiętam, wagowo koło 600g-700g , w rozmiarze 2.10
Średnia z dziś: 14,06,09 - 25,36km/h dys 14,64 t 0,34,38 Oponki kenda khan wagowo koło 555g (już trochę km zrobiły więc pewnie starła się te 20-30g), rozmiar 1.50.
Wszystkie średnie są z dróg asfaltowych o zbliżonym stopniu podjazdów itp, z takich samych ciśnień w oponach (wahania ciśnienia były nie większe niż 10% z racji naturalnego uchodzenia powietrza z niektórych dętek)
Wnioski można wyciągnąć samemu