Autor Wątek: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej  (Przeczytany 5938 razy)

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« dnia: Sierpnia 01, 2016, 06:41:47 am »
poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej urządzenia do pomiaru oporów przesyłu łańcucha
prościej mówiąc jakieś takie cudo żeby sprawdzić jaki opór stawia łańcuch w czasie jazdy
ewentualnie jakieś domowe sposoby  na tą okoliczność ;)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 01, 2016, 08:45:15 am »
Domowym sposobem- stawiasz  rower w uchwycie i pedałujesz po czym asystent  liczy poty aż do siódmych i mierzy czas w jakim wystąpią. im szybciej dojdziesz do siódmych potów tym większy opór...
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2016, 05:20:47 pm wysłana przez fdx »
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 01, 2016, 02:59:51 pm »
jesli to ma byc pomiar zgrubny +/-naśćdziesiąt Watów to można tak  - http://joemonster.org/filmy/69487

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 01, 2016, 04:23:27 pm »
z potami już przerobiłem  ;) a toster to muszę kupić specjalnie żeby zrobić badanie  :)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 01, 2016, 08:22:00 pm »
Wstaw rower w uchwyt i działaj na korbę poprzez klucz dynamometryczny.
Druga wersja: ciągnij za pedały jakąś wagą taką jak do ważenia ryb.
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 02, 2016, 06:46:58 am »
dzieki  szydziu  ;) sprawdzam podobnie stawiam matixa na równym gładkim podłożu (zawsze w tym samym miejscu )ustawiam korbę pionowo, przerzutki na  najlżejszym przełożeniu zapinam wagę elektroniczną (wieszakową)
dodatkowo drugi koniec wagi mam zamontowany na ramieniu ruchomym
chodzi o to żeby wektor siły był zawsze pod kątem 90st w stosunku do korby

chodzi mi o sprawdzenie jaki opór stawia silnik ,lub przerzutki zespolone takie jak alfina czy rohloff

problem polega na tym ze nie do końca jestem pewny czy te wyniki są prawidłowe są rozrzuty nawet 15 dkg miedzy takimi samymi elementami
robił ktoś może podobne pomiary ??
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 02, 2016, 06:53:16 am »
Wszystkie pomysły są khmm... ciekawe ;) ale raczej mało miarodajne. Skoro już Aga chce mieć możliwość porównania różnych rozwiązań, to musi mieć dość dokładne wyniki. A to może osiągnąć tylko wtedy, gdy wyizoluje badany układ.
Czyli trzeba wywalić koło a zamiast niego wstawić mini (a raczej mikro) hamulec dynamometryczny.
Albo.
Teraz sobie wymyśliłem. Założyć luźną zębatkę, przewinąć przez nią łańcuch napędowy, zdemontować korby (wprowadzają pulsację) i przewinięty koniec łańcucha obciążać ciężarkami.
Ten sposób, przy którym trzeba najbardziej obciążyć, żeby się zaczął "wysnuwać", będzie miał największe opory ruchu. :)
Mam rozrysować? ;)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 02, 2016, 12:57:35 pm »
  Najbardziej miarodajna metoda to silnik jako middrve watomierz i taka sama trasa pruby statyczne do niczego.  Ostatnio robiłem prubę ale nie oporów tylko zużycia prądu na km.  Żeby było porównane jak przy pedałowaniu silnik musi napędzać przednią zębatkę. Ładujemy akumulator np na full robimy trasę ładujemy przez watomierz dzielimy waty przez km i mamy jasność

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 02, 2016, 08:16:26 pm »
zbiegusek  walnij referacik na ten temat zainteresowało mnie twoje myślenie  ;)

tomek 70 można tak jak ty myślisz ,ale to strasznie czasochłonne i tez łatwo o błąd baterie czasem robią figle :-)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 02, 2016, 08:19:52 pm wysłana przez AGA »
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 02, 2016, 09:40:22 pm »
Referacik powiadasz?
Khmm... Dobrze byłoby podeprzeć rysunkiem jakimś. A tu nie widzę możliwości dołączania. Tylko odnośniki do stron zewnętrznych działają?
Póki co:
Wszelkie pośrednie metody pomiaru z wykorzystaniem rozładowania baterii i podłączania watomierza IMO są w tym przypadku niemiarodajne gdyż, ponieważ, albowiem siły, które chcemy zmierzyć są tak małe, że mieszczą się w dolnym zakresie wskazań i bliskie są błędowi pomiaru.
Dlatego trzeba zastosować prostszą metodę. Jak rozumiem, nie potrzebujesz znać dokładnych wielkości oporu ruchu łańcucha a jedynie chcesz porównać różne rozwiązania konstrukcyjne? Czyli wystarczy metoda porównawcza.
Więc:
Stawiam sobie trajkę na stół. Wysoki stół. :)
Mocuję ją na sztywno i usztywniam zawieszenie.
Zdejmuję tylne koło i zamiast niego daję luźno kręcącą się na osi zębatkę o rozmiarze zbliżonym do normalnie stosowanej.
Organizuję sobie dłuuugaśny łańcuch. Ino że rozpięty :)
Rozpięty na powrocie pomiędzy blatem a osią tylnego koła. Z blatu zwisa sobie (powiedzmy) luźno jeden koniec łańcucha, a drugi zwisa z tej zębatki zastępczej.
Ustawiam układ tak, żeby zdecydowana większość łańcucha zwisała z tyłu. Do przedniego końca dokładam jakiś ciężar - na tyle duży, by powodował wyciąganie łańcucha przez blat.
I teraz najwrażliwszy moment: Puszczam ciężar i jednocześnie włączam stoper. Z chwilą osiągnięcia podłogi stoper wyłączam.
Pomiar powtarzam jakieś 10x.
Następnie modyfikuję układ prowadzenia łańcucha (wsadzam go w poteflon, zmieniam położenie rolek prowadzących, itepe) i wykonuję podobne badanie.
Ważne jest, by łańcuch miał tę samą masę czyli był tej samej długości i jego zwisająca z tyłu część tak samo.
Porównujemy uśrednione czasy i już wiemy, które rozwiązanie ma większe opory ruchu.
Pomijamy momenty bezwładności blatu i korb (których nie trzeba demontować), bo te się nie zmieniają, więc nie wpływają na wyniki porównania.
Teraz sobie myślę, że można zrobić podobny układ badawczy dla całego, kompletnego (nierozpiętego) układu napędowego.
Trzeba by obok blatu zamontować podobnej wielkości szpulę, z której rozwijałoby się jakieś cięgno napędowe. Czy to łańcuch, czy giętka linka (chyba plecionka fi3 byłaby wystarczająca).
Oczywiście możnaby wyliczyć dokładne wartości oporów ruchu ale trzebaby najpierw dokładnie określić momenty bezwładności wszystkich elementów biorących udział w badaniu. A tego, na chwilę obecną, się nie podejmuję. :)



--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: poszukuje producenta lub dokumentacji technicznej
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 03, 2016, 10:58:34 am »
Kurcze i to ma być proste.  Bateria może płatać figle? Ja po samym naoięciu po jeździe widzę np że koła mają mało powietrza. A watomierz można podłączyć aby bezpośrednio podczas jazdy mierzył pobrane waty.  Ale teaz wymyśliłem prostszy sposób.  Podstawiasz coś aby tylne koło trajki było w powietrzu bierzesz silnik z magmy na którym montujesz zębatkę rowerową manetkę blokujesz na bardzo wolnych obrotach silnik przykładasz do łańcucha w dowolnym miejscu i mierzysz watomierzem.