Autor Wątek: damper  (Przeczytany 21598 razy)

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
damper
« dnia: Maja 12, 2016, 07:49:50 pm »
Pytanko do speców jaki byście dali damper do zawieszenia roweru by fajnie chodził taki do 400 zł roztaw to 165-200 ( mam regulacje zrobiona). Teraz jest tam zwykły sprężynowy i czasem chce mnie z katapulty wystrzelić jak po dziurach jade . Pozdrower
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 12, 2016, 08:36:29 pm »
Jak po taniości to cokolwiek olejowego np. http://allegro.pl/amortyzator-tylny-damper-kind-shock-a-two-air-i6182690630.html
lub jeśli szukasz czegos co nie wypluje Ci tego co żes włozył uginając to musi być z regulacja odbicia np. używane http://allegro.pl/damper-suntour-epicon-lod-190-50-i6189552654.html
Ogólnie bez względu na zalety sprężyn polecam powietrze:
- sprężyna z olejem i regulacjami dobrze dobrana do wagi i przełożenia tylnego wahacza to najlepsze co mógłbyś w życiu wybrać - zazwyczaj niestety najlepiej dobrany damper tego typu to konkret pod konkretny rower, można zapewne bardzo dobrze podregulowac pod siebie każdy rodzaj ale wymaga to wiedzy i cierpliwości.
- damper powietrzny - raz że lekki, dwa regulacja odbywa się pompką, trzy wystarczy zazwyczaj regulacja odbicia abyś po walnięciu delikatnie powrócił do pierwotnej pozycji - chyba że jeździsz szybko (30+) po po kostce wtedy przyda się i odbicie i kompresja ...
Jeżdże po zróżnicowanym terenie na jeden raz i regulacja dampera, amora i ciśnienia w kołach na przodzie i tyle zajęła mi kilka tygodni - oczywiście ostatecznie jest to kompromis ale wg mnie działa ;)
« Ostatnia zmiana: Maja 12, 2016, 08:45:17 pm wysłana przez Mociumpel »

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 13, 2016, 08:04:27 am »
A ten lepszy co napisałeś to dobry bo nie znam się na damperach a cena zachecajaca
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 13, 2016, 09:05:49 am »
Wiedzę czerpie również głównie z netu i podsłuchiwania osób w zaprzyjaźnionym sklepie rowerowym ;)
1. Stare serie Epiconów (sprzed 2014) miały tendencje do "zamulania się" na wysokich niskich ciśnieniach (czyli rowery z wahaczem o dużym przełożeniu) - ponoć uszczelnienia były nie najlepszej jakości i puszczały na cisnienaich powyżej 200 PSI.
Krótko - damper moim zdaniem warty uwagi ale trza dbać po każdej jeździe aby wytrzeć i psiknąć czymś

2. Nowe na którym ja jeżdżę - tego ponoć nie mają (mają lepsze uszczelnienia obu komór - tej z azotem i głównej - dmuchanej pompką) - pracują poprawnie w szerszym zakresie ciśnień.
W moim wahacz ma przełożenie 1 do 1,5 więc ciśnienie robocze i SAGU 40-50% (bo tak jest mi wygodnie i damper pracuje na całej dostępnej długości przy moim sposobie jazdy i terenie) nie jest wysokie (rzędu 135-150 PSi) - ale nie sa dostepne w cenie niższej niz  ok 400 zł

3. Zwróć jeszcze na to http://allegro.pl/damper-cane-creek-ad-8-air-170-50-retro-i6189603845.html?reco_id=2154f1a1-18de-11e6-aae5-56847afe9799&ars_rule_id=201 - stare ale jare i tańsze - wprawdzie nie ma regulacji odbicia ale cane maja ogólnie przyzwoita opinię - może na "pierwszy raz" będzie lepszy a za rok dwa wymienisz na cos lepszego (bo serwis max. raz na dwa lata MUSISZ zrobić)

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 13, 2016, 10:49:17 am »
A patrzyłeś na mój  rower ( jest w galerii "witam nowa konstrukcja") mi nie chodzi by kupić tanio tylko by fajnie działał i była możliwość regulacji no i serwis bez kłopotów. Cena też nie jest sztywna może być i 500
« Ostatnia zmiana: Maja 13, 2016, 10:54:10 am wysłana przez aligatorpoczta »
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 13, 2016, 11:48:50 am »
No to raczej Epicona weź - są dostępne na allegro gumki i tulejki więc z "tanio-dobrze" ten epicon powinien być oki.
Ale pojawił się nowszy model chociaż używany - http://allegro.pl/sr-epicon-lod-damper-165-38-mm-air-polecam-i6190719101.html (mam taki w wersji 190/50)
lub z dostępnych na alledrogo http://allegro.pl/manitou-swinger-3-way-damper-190x50-tuleje-i6187710923.html - tylko tuleje trzeba podac jakie aby pasowały do szerokości montażowej twojego rowerka.

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 13, 2016, 05:40:58 pm »
To tak z ręką na sercu jaki byś wybrał z tych dwóch Suntour-onów epicon bym miał na kogo zwalić winę  ;)
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 13, 2016, 11:21:00 pm »
Odpowiem dyplomatycznie:
1. jeśli wolisz smyranie na dupce lub jeździsz głównie szybko po równym weź http://allegro.pl/sr-epicon-lod-damper-165-38-mm-air-polecam-i6190719101.html - będziesz miał skok mniejszy i nieco twardsze działanie
2. jesli wolisz miec większy zakres regulacji a i jeździsz także po szutrach weź http://allegro.pl/damper-suntour-epicon-lod-190-50-i6189552654.html - będziesz se pływał w wygodzie

W obydwu wypadkach masz możliwość blokady na sztywno więc jazda po równym bez strat.
Moim zdaniem rozszerz świadomośc i zrób tak:
- kup na przód i tył Big Bena lub Big Appla - 2,15 - jest taka teoria z MTB która mówi że "przód prowadzi i dobrze aby był bieżnikowany bo lepiej się wgryza w teren" - na szosie to nie ma znaczenia ale po gruntowych ja mając bieżnik widzę różnicę - Big Ben ma nieco wieksze klocki niż Big Apple i jest oponą grubą miękką łatwo poddającą się przy odpowiednim ciśnieniu małym nierównościom co czyni prowadzenie lżejszym i z większa kontrolą nad przodem
- sprawdź jakie masz proporcje wagowe na przód i na tył i napompuj na początek obie na 40 PSI, potem proporcjonalnie jeśli masz cięższy przód to odejmij 5 PSI na tyle i dodaj na przód (przód wyjdzie 35 tył 45 PSi) lub jesli odwrotnie to zmień 45 na tył i 35 na przód
- pojeździj na sztywnym tyle i sprawdź na kostce - jeśli jest za twardo zejdź 5 PSi na każdej z opon w dół, jeśli za miekko i pływasz dodaj 5 PSi az poczujesz że kostka nie trzęsie.
- odblokuj damper i napompuj tak abyś miał SAG na poziomie 50% - czyli jak siądziesz to ma zejść na połowę nogi
- ponaciskaj siłowo i sprawdź czy takie ustawienie nie powoduje dobicia jesli powoduje napompuj trochę i tak aż do skutku gdy Twoje siłowe wygibasy typu dynamiczne dociskanie nie powodują dobicia
- regulatorem odbicia nastaw na początek 2 tyknięcia - jak będziesz miał damper to zrozumiesz o co mi biega ;)
- wybierz się w trasę - najlepiej z pompką i jeździj i reguluj tak długo aż uznasz że to jest najlepsze co możesz zrobić na tym sprzęcie co masz ...

Mnie powyższe zajęło ok 2 tygodnie ...
Ogólnie chodzi o to aby ustawienia oponowo damperowe były synergiczne - opona na małe do 1cm nierówności a damper na większe dołki lub wzgórki - fajnie to czuć w samochodzie z grubszą oponą napompowaną na nominalne ciśnienie do wagi i z dobrym nowym amorem  -czuć wtedy dobra współpracę - opona "łyka nierówne" a wpadnięcie w dół czuć jak miękkie zapadnięcie się  a nie jak łomot.

PS. Z grubymi oponami wybierz opcję 1, z chudymi opcje 2.
PS2 - niestety sportowy komfort choc brzmi jak kwadratowe koła nie jest prosty do ustawienia ... życze sukcesu ;)
« Ostatnia zmiana: Maja 13, 2016, 11:27:33 pm wysłana przez Mociumpel »

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 14, 2016, 06:31:30 am »
Dzięki serdeczne kupuje ten 190 i będę kombinował . Pozdrawiam
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 18, 2016, 06:29:30 pm »
Doszedł zamontował ja napompował około 100psi i się fajnie ugina jutro jade do fabryki to po drodze będę patrzył i regulował ale pracuje zupełnie inaczej niż sprężyna taki miększy   może będzie fajnie a raczej napewno
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 18, 2016, 06:37:12 pm »
Dopompuj tak abyś siedząc miał jakieś 40% ugięcia (czyli z 5cm aby sie "ugło" około 2,5 cm) i 2-3 tyki (licząc od poziomu ZERO tłumienia - zwiekszając opór o "dwie-trzy kulki") wichajstrem od regulowania odbicia - powinien to być poziom wyjściowy do dalszych regulacji.
I nie zapomnij napompować kół nie na maksa tylko tak na 80% - wtedy odczujesz szczególnie na nierównym (np. kostce) prawdziwe oblicze komfortu ;)

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 18, 2016, 07:49:27 pm »
Dopompuj tak abyś siedząc miał jakieś 40% ugięcia (czyli z 5cm aby sie "ugło" około 2,5 cm) i 2-3 tyki (licząc od poziomu ZERO tłumienia - zwiekszając opór o "dwie-trzy kulki") wichajstrem od regulowania odbicia - powinien to być poziom wyjściowy do dalszych regulacji.
I nie zapomnij napompować kół nie na maksa tylko tak na 80% - wtedy odczujesz szczególnie na nierównym (np. kostce) prawdziwe oblicze komfortu ;)
a ten poziom zero do pokrętło maxymalnie na + czy -
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: damper
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 18, 2016, 08:33:20 pm »
ZERO to brak tłumienia i wahacz lata ci jak na sprężynie - co wciśniesz to odbije.
Jak montujesz lagą do dołu (chudym na dole grubum na górze) to obrót pokrętła poziomego (pod wajchą blokady) do oporu, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara = najmniejsze tłumienie - poziom ZERO.
Kręcąc w prawo poczujesz skokowe opory - 2-3 takie tyknięcia powinny dać Ci zauważalny opór przy powrocie dampera do góry, po ugięciu.
Jak pojeździsz po różnych nawierzchniach poczujesz czy za bardzo CI dupa lata (wtedy dasz jedno tyknięcie więcej aby zwiększyć opór) lub jeśli czujesz że za twardo (wtedy jedno mniej).
Teoria mówi że zjazd z krawężnika powinien Ci 1-2 razy odbić i powrócić do poziomu zero (czyli SAG jak siedzisz).
W praktyce nic nie jest statyczne i jesli w 80% Twojej jazdy po różnych nawierzchniach czujesz że nie tracisz energii na ugięcia i masz wrażenie że jest wygodnie to oznacza ... że jest dobrze.
Potem jak raz ustawisz i zapamiętasz to jedynie będziesz pod sakwy pompował więcej aby SAG utrzymać i raz na 2-3 miesiące sprawdzał czy ciśnienie trzyma.

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 18, 2016, 09:31:01 pm »
Byłem w piwnicy sprawdziłem i skumałem teraz tylko podczas jazdy ustawić  i będzie ok .DZIĘKOWAĆ :)
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26

aligatorpoczta

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: damper
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 20, 2016, 07:42:02 pm »
Mam pytanko jak ustawie około 100 psi i kręcę kółkiem od tłumienia i wciskam damper (rowerem oczywiście) to nie widzę różnicy czy jest na +czy- a jak nabije około 150psi to widać jak pomału wraca do pozycji lub szybko zależy jak ustawie ,o co tu chodzi
Czarne Swb  ful 26x26, Zielona żaba swb 20x26