Autor Wątek: Budowa trajki- rama i wahacz  (Przeczytany 9976 razy)

fingerxtr

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Budowa trajki- rama i wahacz
« dnia: Czerwca 01, 2015, 04:34:30 pm »
Witam wszytkich.
Trochę to twało ( rok ) temat trajki odżył- poprostu zacząłem kupować osprzęt no samo poszło .
Dotarłem do momentu w którym nie wiem jaki materiał na ramę wybrać- stal to na pewno. Czytałem o profilu 40x40x3 - super ale nie da się zrobić regulowanego bomu, no następny wymiar sie nie zmieści ,chyba że 40x40x2 no to można powalczyć.
Co radzicie? A może nie robić regulacji suportu tylko sie przyłożyć na etapie przymierzania? Chyba że rura ,ale też nie wiem jak duża i jaka ścianka.Trajka w pełni amortyzowana  przód  2x20'' tył 26''
no i z jakich przekrojów wahacz 30x30x2  ?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 01, 2015, 05:01:39 pm »
Regulację suportu można zawsze zrobić jak ma Makenzen w dużym rowerze albo jak ja zrobiłem w IMK P9 (podobnie zrobiłem w P11, ale tam jest za słabe, więc przoszę nie naśladować).

Stalowy profil 40x40x3 jest zdecydowanie przewymiarowany.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

fingerxtr

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 01, 2015, 06:59:44 pm »
to może jeszcze jeden szczegół 186cm i 90 kg. Jak nie taki -to jaki byś polecił? i czy na przednie wahacze tali sam materiał moge dać co na ramę?

andrej

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 278
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 01, 2015, 07:34:27 pm »
to może jeszcze jeden szczegół 186cm i 90 kg.
Czyli ty szczupły jesteś.  Profil stalowy i kwadratowy ze ścianką 2 mm ze stali  to max.
To są krótkie odcinki więc nie są takie słabe.
Ja stosuję aluminium ze ścianką 3 mm tam gdzie potrzeba, a tak 2 i 1,5 mm

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 01, 2015, 10:13:37 pm »
Jeśli rama ma być ful cała amortyzowana to większość obciążeń podczas jazdy pochłoną amortyzatory jeśli oczywiście pod odpowiednim kątem będą  ustawione i odpowiedniej twardości będą sprężyny ja stosuje 750 LBS.  Na wahacz stosuje profil 25/25/2mm . Jeśli wahacz jest prosty krótki to przy twojej wadze wystarczy.  Na ramę stosuje profil 27/40/1,5mm ale ważę 66 kg w twoim przypadku 2mm spokojnie wystarczy 30/30

oblivion

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 514
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 02, 2015, 08:45:37 am »
o, widzę, że podobnie się zbieraliśmy z materiałami, ja wykorzystałem profil 40x40x2, ale ważę 70kg :) i dopasowałem do niego 35x35 na regulowany suport.
powodzenia

fingerxtr

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 02, 2015, 08:15:29 pm »
o jakieś konkretne wymiary, dzięki.
o, widzę, że podobnie się zbieraliśmy z materiałami, ja wykorzystałem profil 40x40x2, ale ważę 70kg :) i dopasowałem do niego 35x35 na regulowany suport.
powodzenia
czy to 35x35 wchodzi ciasno czy jeszcze jakiś dystans był potrzebny?

oblivion

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 514
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 05, 2015, 09:56:40 pm »
jest 1mm luzu ;)

fingerxtr

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 07, 2015, 09:14:41 pm »
no właśnie , jak masz to zaciśnięte, tzn żeby się nie ruszało ? A może zrobić bez regulacji, tyllko wymierzyć  i na stałę połączyć?

oblivion

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 514
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 07, 2015, 10:23:04 pm »
jeszcze nie mam :D
prawdopodobnie wymierzę i zrobię na stałe, zobaczę, na razie będę mocował zwrotnice, wczoraj bawiłem się w wycinanie :)

123

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 23
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 11, 2015, 08:57:00 pm »
Witam.

Co do profili to potwierdzam, że nawet 40x40x2 jest przewymiarowane (na długości 80 cm - jak u mnie - wytrzyma choćby 120 kg bez żadnego problemu), a support na kwadracie 35x35 wchodzi w niego w sam raz. Regulacja też bez problemu - najprościej wykonać otwory i użyć czegoś w rodzaju sworznia ..., ale bardziej elegancko jest przyspawać na końcu boomu poprzecznie do dolnej ścianki dwie nagwintowane wewnątrz rurki o długości 40 mm (coś jak przelotki do linek) w odległości 3 - 5 cm od siebie. Potem wystarczy już tylko szlifierka kątowa i przeciąć dolną ściankę profilu wzdłuż na szerokość tarczy wraz z tymi dwiema rurkami. Potem wkręcić śruby w te rurki i gotowe.

Pozdrawiam.

fingerxtr

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 12, 2015, 09:46:20 am »
Żeby nie zakładać nowego wątku pytanie nastepujące . Jeśli chodzi o pochylenie zwrotnicy i kąt wyprzedzenia czy dla koła 20" można przyjąć jakieś uśrednione wartości .czy trzeba to policzyć już na żywo w zamontowanym kole? Doczytałem się na jednej ze stron gdzie są ładnie przedstawione zdjęcia z zaznaczeniem katów ze Kąt pochylenia zwrotnicy powinien wynosić 12° a wyprzedzanie też można przyjąć od 10 do 15° czy można przyjąć dla wartości tych Obu kątów po 12° żeby było trochę łatwiej to ogarnąć? I jeszcze jedna sprawa.zastanawiam się nad wysokością suportu względem siedzonka .przyznam ze najcześciej spotykanym rozwiązaniem to 10 cm wyżej suport . Co myślicie o tym samym poziomie? On i jeszcze jedno w rowerach stacjonarnych poziomych suport jest poniżej siedzenie. Co będzie najkorzystniejsze fizjologiczne ?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 12, 2015, 10:36:48 am wysłana przez fingerxtr »

oblivion

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 514
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 12, 2015, 10:49:36 am »
pochylenie zwrotnicy ma się wirtualnie stykać na podłożu z kołem, jest zależne od szerokosci+konus piasty i promienia koła, a kąt wyprzedzenia to około 75 lub 15 stopni (zależnie od której strony mierzone ;) ). Tak wyczytałem, poprawcie jeżeli sie mylę. U mnie to się zgrało prawie idealnie.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 12, 2015, 10:54:54 am »
http://poziome2.republika.pl/
Zalecany kat wyprzedzenia zwrotnicy to około 12o. Kąt pochylenia zwrotnic wynika ze średnicy koła i odległości płaszczyzny symetrii koła od punktu mocowania /osi zwrotnicy (a to są indywidualne wartości roweru) - tego nie trzeba robić doświadczalnie, to się wylicza albo rozrysowuje.
http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry
W IMK P9 kąt wyprzedzenia zwrotnicy zastosowałem właśnie 12o a kąt pochylenia zwrotnic wyszedł mi 22o.
Wysokość suportu względem fotela jest sprawą indywidualną i zależy wyłącznie od twoich, osobistych preferencji. Ja mam w swoich rowerach kilka cm powyżej, ale np. Maciek70 ma kilka cm poniżej bo tak lubi. Warto się tylko trzymać zasady, że kąt między płaszczyzną suport-fotel a pochylenie oparcia powinien być około 135o +/-10o, czyli im bardziej pionowo siedzisz, tym niżej suport i odwrotnie, im bardziej leżysz, tym suport powinien być wyżej.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Budowa trajki- rama i wahacz
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 13, 2015, 05:25:30 pm »
http://poziome2.republika.pl/
Zalecany kat wyprzedzenia zwrotnicy to około 12o. Kąt pochylenia zwrotnic wynika ze średnicy koła i odległości płaszczyzny symetrii koła od punktu mocowania /osi zwrotnicy (a to są indywidualne wartości roweru) - tego nie trzeba robić doświadczalnie, to się wylicza albo rozrysowuje.
http://poziome2.republika.pl/projektowanie.htm#Trike%20Steering%20Geometry
W IMK P9 kąt wyprzedzenia zwrotnicy zastosowałem właśnie 12o a kąt pochylenia zwrotnic wyszedł mi 22o.

@Franc  dobrze Ci podaje linki do kopalni wiedzy trajkowej i to po polsku.

Wysokość suportu względem fotela jest sprawą indywidualną i zależy wyłącznie od twoich, osobistych preferencji. Ja mam w swoich rowerach kilka cm powyżej, ale np. Maciek70 ma kilka cm poniżej bo tak lubi. Warto się tylko trzymać zasady, że kąt między płaszczyzną suport-fotel a pochylenie oparcia powinien być około 135o +/-10o, czyli im bardziej pionowo siedzisz, tym niżej suport i odwrotnie, im bardziej leżysz, tym suport powinien być wyżej.

Projektując rowerki (linki w mojej sygnaturce) opieram się na zasadzie wyznaczenia prostej między osią suportu a osią biodra, nie jak proponują inni spodem siedzenia. Mając taką prostą obrać można wysokość suportu na zasadzie kąta a nie centymetrach nad lub pod fotelikiem. Taka zasada projektowania wydaje mi się słuszniejsza gdyż umożliwia porównanie właściwości jezdnych i komfortu z jazdy automatycznie uwzględniając różnice anatomiczne (wielkość biodra, pośladków, długości nóg).
Z moich doświadczeń wynika, że komfort turystyczno-rekreacyjny zaczyna się od 0o do -10o (gdzie -10o to suport jest już znacznie poniżej poziomu fotela). Dla mnie jako osoby otyłej najwygodniej jeździ się w przedziale od -5o w dół i kącie między ww prostą a oparciem wynoszącym 135o +/- 5o.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'