Proponuję taki temat, aby każdy mógł spojrzeć i zastanowić się nad wybraną trasą i był przygotowany na to co go czeka.
W ramach upływu czasu będę zbierał informacje podawane poniżej do jednego pierwszego postu.
Bydgoszcz - w trakcie remontu
Stary dworzec został zmieciony z powierzchni ziemi, na jego miejscu postawili coś a la "maszyna do szycia". Ani to wygląda, ani funkcjonalnie też chyba nie będzie dobre przy takiej konstrukcji, ale to się jeszcze okaże.
- żadnych wind, ramp, etc
- istniał przejazd na perony, ale został zablokowany przez budowę
- zbyt niskie perony utrudniają wsiadanie i wysiadanie z pociągu!
-- istnieje ciasny i wąski tunel umożliwiający przechodzenie na perony, ale oznacza on korzystanie z bardzo stromych schodów!!!
--- chamstwo SOKistów nie rozumiejących po co i dla kogo są
Ocena ogólna: -9/10
Bydgoszcz - NOWY dworzecPostawili nowy dworzec w formie maszyny do szycia. Wygląda kiepsko, nie wykorzystali tej przerwy między 1 a 3 poziomem. Ciekawe jakie straty będą na ogrzewaniu i chłodzeniu?

+ jest winda z poziomu 0 na -1 - ale ciasna, rower nie zmieści się w normalnej pozycji, trzeba go unieść do pionu
+ są windy z tunelu na perony, podobno działają
- zbyt niskie perony utrudniają wsiadanie i wysiadanie z pociągu!
-- poziom dworca z kasami mieści się...... na poziomie -1 !!!??? PO CO?!
-- mimo dużej ilości miejsca przeznaczonego na dworzec - sprawia on wrażenie ciasnego
--- chamstwo SOKistów nie rozumiejących po co i dla kogo są
Ocena ogólna: -7/10Gdańsk GłównyStary dworzec, niedawno remontowany i odnawiany w ramach Euro 2012.
- brak wind na perony
-- możliwość przejścia na perony i między nimi legalnie tylko schodami, nielegalnie -> uważać na SOK!!!
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
Ocena ogólna: 1/10IławaKilka nowych peronów, budynek dworca odnowiony, czysto i schludnie i aż miło wjechać do środka budynku po 1 z 2 ramp dla niepełnosprawnych. I na tym koniec zalet.
- brak wind dla osób niepełnosprawnych
- brak możliwości przejazdu na perony
- istnieją podnośniki dla wózków ale wymagają one wezwania osób technicznych
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
Ocena ogólna: 1/10Kraków Główny+ przejście dla rowerów via Galeria Krakowska z poziomu 0
+ windy w Galerii Krakowskiej umożliwiające zjechanie/wjechanie na/z poziomu dworca
+/- windy na poszczególne perony - ale niestety małe wymagajace podnoszenia roweru aby go zmieścić w środku
UWAGA: tymi samymi windami można i trzeba przedostawać się z poziomu kas na poziom przejścia podziemnego i na perony. Niestety korzysta z nich też bardzo duża ilość osób!
- SCHODY pomiędzy poziomem przejscia podziemnego pod peronami a poziomem kas PKP!!!
- kasy pod ziemią, z utrudnionym dojazdem dla rowerów
-- SOKiści - znowu zapominający PO CO są i szukający dziury w całym
-- Łochrona Galerii Krakowskiej, która również zachowuje się niestosownie do miejsca swojej pracy
- ciężkie drzwi pomiędzy GK a przejściem podziemnym pod peronami utrudniające sprawne przejście do/z GK
-- pochylnie z ciasnymi zakrętami na końcach utrudniającymi przejście z rowerem (nawet SWB ma duży problem!)
Ocena ogólna: 4/10Kutno+/- przejście w poziomie gruntu na końcu peronów
- przejścia podziemne bez wind i ułatwień dla rowerzystów
+/- dłuuugie pochylnie o bardzo małym kącie nachylenia i ciasnych zakrętach utrudniających sprowadzanie roweru
Ocena ogólna: 1/10TczewNowe perony, nowy budynek, wszystko ładnie oznakowane. Niestety - główne wejście "kasowe" jest oddzielone od części nad peronami kilkoma schodkami, przez które rower trzeba koniecznie przenieść. Jest jednak możliwość dotarcia na wysokość przejścia nad peronami z drugiej strony torów, gdzie winda dojeżdża z poziomu ziemi
+ ciasne windy na perony
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
- schody wewnątrz budynku utrudniające przejście z kas na przejście nad perony bez noszenia roweru
- brak całkowitego zadaszenia peronów - nie da się wyjść z dworca PKP na perony suchym
Ocena ogólna: 4/10Warszawa CentralnaStary dworzec, budowany w latach '70, obecnie po odświeżeniu i wyremontowaniu jako tako działający.
++ duże windy na perony
++ ruchome pochylnie
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
-- tylko winda na peron 3 dociera bezpośrednio z poziomu 0!
- dużo osób korzysta z wind mimo iż ma obok ruchome schody
UWAGA!!! Ostatnio często nie działa winda zjeżdżąjąca z poziomu 0 na peron 3!!! Ale na szczęście są jeszcze pochylnie i da się przetransportować jako tako rower schodami ruchomymi (sic!)Ocena ogólna: 4/10Warszawa WschodniaStary dworzec, niedawno remontowany i odnawiany w ramach Euro 2012.
- brak wind na perony
- brak możliwości przejścia między peronami bez korzystania ze schodów
- brak całkowitego zadaszenia peronów - nie da się wyjść z dworca PKP na perony suchym
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
Ocena ogólna: 1/10Warszawa ZachodniaStary dworzec, niedawno remontowany i odnawiany w ramach Euro 2012.
- brak wind na perony
- brak możliwości przejścia między peronami bez korzystania ze schodów
- brak całkowitego zadaszenia peronów - nie da się wyjść z dworca PKP na perony suchym
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
+ podczas rozbudowy Dworca pojawiła się winda dzięki której da się wjechać/zjechać na poziom przejścia podziemnego z poziomu ziemi (dostęp od strony Alei Jerozolimskich)
Ocena ogólna: 2/10Warszawa GdańskaStary dworzec, zmodernizowany.
++ są windy na perony i to dosyć długie, 2m, więc SWB mieści się bezproblemowo
- brak całkowitego zadaszenia peronów - nie da się wyjść z dworca PKP na perony suchym
- problem z dojazdem od strony Arkadii - brak lewoskrętu na Słonimskiego
+ wygodne połączenie z Metrem
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
Ocena ogólna: 5/10Warszawa ŚródmieścieStary dworzec, niedawno odnawiany bodaj w 2006 roku.
- brak wind na perony z wyjątkiem 2
-- winda na 2 peronie nie reaguje na wezwania
- brak możliwości przejścia między peronami bez korzystania ze schodów
- brak możliwości przejścia na W-wę Centralną bez korzystania ze schodów
+ wysokość peronu umożliwia nieco łatwiejsze wsiadanie z rowerem
Ocena ogólna: 1/10Wrocław GłównyDworzec zdaje się świezo odwieżany, remontowany też jakiś czas temu.
+ ciasne ale są windy na perony
- brak windy/rampy z bocznego wejścia dworca w podziemiu
Ocena ogólna: 5/10KielceWygląda jako tako, ale...:
-- brak wind na perony!
-- brak windy/rampy z poziomu hali kas do podziemia
-- brak windy z poziomu miasta do poziomu podziemi
-- niski peron utrudniający wsiadanie i wysiadanie
Ocena ogólna: 0/10KoluszkiNiezły!:
+ są ciasne ale jednak windy na perony
+ Jest zjeżdżalnia - i to prosta i długa - z poziomu podziemii do poziomu miasta
++ wysoki peron ułatwiający wsiadanie i wysiadanie
Więcej nie zdążyłem zobaczyć.
Ocena ogólna: 4/10Piotrków TrybunalskiPokrótce:
-- brak wind na perony
-- brak przejazdu bezpośredniego na Peron 2 poziomu hali kas
-- niski peron utrudniający wsiadanie i wysiadanie
Ocena ogólna: 0/10ModlinPokrótce:
+ windy na perony
----- windy na perony
nieużyteczne dla rowerzystów - vide zdjęcia Tehena - "Prosimy nie przewozić rowerów !!"
(pisownia oryginalna)Ocena ogólna: -5/10MODYFIKACJE- 28.08.2015 - ocena nowego dworca w Bydgoszczy
- 22.08.2015 - ocena Brzydgoszczy i Tczewa
- 08.02.2016 - poprawiona ocena Krakowa Głównego, zaktualizowane inne wpisy innych dworców
- 06.06.2016 - dodana Warszawa Gdańska i Kielce, modyfikacja Kraków Główny
- 04.07.2016 - dodano Koluszki i Piotrków Trybunalski
- 28.08.2016 - dodano Modlin