Autor Wątek: Duzy Zgryz  (Przeczytany 15605 razy)

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Duzy Zgryz
« dnia: Czerwca 12, 2014, 01:05:55 pm »
Mam pytanie odnosnie przedniej zebatki:
jaka jest roznica w przejsciu z normalnych zebatek na duza ilosc zebow? na 70 powiedzmy?
Pytam o wasze odczucia bardziej niz przeliczenie momentow.
Mysle o zamianie klasycznej trojki (zebatek:) ) z przodu z czego korzystam tylko z najwiekszej tarczy na jedna duza: brakuje mi szybkosci podczas jazdy
Z kolei start z najwiekszej tylniej zebaki przy tej samej z przodu daje za maly moment do lagodnego startu wiec z reguly startuje z trzeciej zebatki.

Co o tym sadzicie? jakie macie doswidczenia?

Mikrobi

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 13, 2014, 03:28:24 pm »
Z kolei start z najwiekszej tylniej zebaki przy tej samej z przodu daje za maly moment do lagodnego startu [...]
Czyli wrzucając przełożenie 1-1 jest dla Ciebie małym momentem do ruszania? To znaczy, że musisz obowiązkowo zmienić napęd, bo pomyśl... Co się stanie, jak przyjdzie ruszyć lekko pod górkę?

storm

  • Gość
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 13, 2014, 03:53:49 pm »
@Mikrobi - sprawdź ten link:
http://www.sheldonbrown.com/gears/index.html

Zanim cokolwiek zamówis z- przelicz sobie przełożenia jakie masz i jakie będziesz miał.
Ja działałem właśnie dzięki temu kalkulatorowi, zamówiłem 65T na tył do koła 20" i nie żałuję :)

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 16, 2014, 07:07:39 am »
@Mikrobi - sprawdź ten link:
http://www.sheldonbrown.com/gears/index.html

Zanim cokolwiek zamówis z- przelicz sobie przełożenia jakie masz i jakie będziesz miał.
Ja działałem właśnie dzięki temu kalkulatorowi, zamówiłem 65T na tył do koła 20" i nie żałuję :)

Ha, sklaniam sie do 70 zebow, kolka maja 26 cali I ciagle brakuje predkosci.

@ Majsterkowicz:
Wyrazilem sie nie precyzyjnie.
Brakuje momentu w znaczeniu pedaly kreca sie za szybko zeby plynnie wstatrtowac stad mysl o wiekszej zebatce.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 16, 2014, 08:32:55 am »
Co to znaczy "normalne zębatki" i "brakowało prędkości"? Jesteś w stanie jeździć pod 80km/h? Musisz mieć nogę na siłownikach hydraulicznych. Mikrobi to robot :)
Przy kole 26", 44/11 i kadencji 100 masz 48km/h, jeżeli to dla Ciebie za mało, to zmieniaj.
No i obowiązkowo musisz pokonać BartkaZ na najbliższym zlocie :) W sumie to "słaba" liga.. przy 52 już wymiękał, jak pamiętam ze Szczecina, więc spokojnie dasz radę :P

storm

  • Gość
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 16, 2014, 08:38:41 am »
@Mikrobi - 70T do 26"?

To wyjdzie ci coś takiego: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0d3420af94648b8f.html


Czy na pewno chcesz jeździć z prędkością 70 km/h przy 90RPM? ;) Pociągniesz tyle na prostej i płaskiej? ;)

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 16, 2014, 09:25:38 am »
Co to znaczy "normalne zębatki" i "brakowało prędkości"? Jesteś w stanie jeździć pod 80km/h? Musisz mieć nogę na siłownikach hydraulicznych. Mikrobi to robot :)
Pajaku pamietasz ta bajke...? 8)
Normalne...tak: kolo tylne to Shimano Altus HG20 12/32 - przod to tez zestaw pewnie z MTB: byl dobierany dawno temu wiec nie pamietam dokladnie co to jest, ale najwieksza zebatka ma 48 zebow.
Brakuje predkosci: mam na mysli to ze szybko przestaje wyczuwac opor pod pedalami przy maksymalnym przelozeniu.

Przy kole 26", 44/11 i kadencji 100 masz 48km/h, jeżeli to dla Ciebie za mało, to zmieniaj.
Trudno mi okreslic jak to u mnie wyglada maksymalnie. Poprostu tracac opor wyczuwalny pod pedalami trace lekko stabilizacje. Dlatego pytam o odczucia tych z was ktorzy zmieniali zebatke i pamietaja jak to bylo.
Z ciekawosci zaczne sobie robic rejestracje z przejazdow, mam program Sportypal w telefonie, dzialam na nim juz od kilku lat, chociaz czesciej do biegania, ale sprawdzal sie calkiem dobrze na rowerze.
No i obowiązkowo musisz pokonać BartkaZ na najbliższym zlocie :) W sumie to "słaba" liga.. przy 52 już wymiękał, jak pamiętam ze Szczecina, więc spokojnie dasz
radę :P
Nie o 'ligowanie' chodzi :) raczej o poczucie pewnosci przy pedalowaniu.

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 16, 2014, 09:28:49 am »
@Mikrobi - 70T do 26"?
Czy na pewno chcesz jeździć z prędkością 70 km/h przy 90RPM? ;) Pociągniesz tyle na prostej i płaskiej? ;)

Nie zakladam ze bede wszedzie zasuwal na maksymalnej predkosci, szczerze mowiac to watpie :)
Pisalem Pajakowi przed chwila, raczej chodzi o to ze trace opor pod nogami.

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 16, 2014, 09:45:44 am »
Nie wiem jaka masz kasetę z tyłu ale przy 26 calowych kołach zakładam że masz coś takiego:
http://ctbike.pl/shimano-alivio-cs-hg51-kaseta-zebatek-mtb-11-30-8-rzedowa.html - 11-13-15-17-20-23-26-30 - moim zdaniem dość uniwersalna szczególnie korbami niżej
Do tego proponowałbym jeśli szykujesz większe zmiany:
http://ctbike.pl/shimano-fc-3550-sora-50x34-korba-szosowa-2x9rz.html - 50-34

Teraz wyjaśnienia:
1. zakładając że korzystasz z jednej i miotasz tyłem to przednia podwójna o dość znacznej rozpiętości pozwoli Ci ruszyć bez doginania kolan z 34/23 i dobijesz do 34/11 - co powinno dać ci spokojnie prędkość w okolicach 30 km/h przy kadencji 80-90/min
2. jak pojedziesz w trasę to po ruszeniu z 34/23 lub 20 dokręć do własnej kadencji i zmień na zębatkę 50Z i kręć dalej do tej zębatki (na tyle) przy której osiągasz przelotową  (zakładam 30-35 km/h czyli 15Z lub 13Z)
3. Na większych wzniesieniach (nie w górach) zrzucasz na 34 przó i tył 30 i w zasadzie nie ma PAGÓRA pod który nie wjedziesz ...

Jak domyślam się to przy określeniu twoim "se kręcę i nie jadę" chodzi o to że mając jakieś dziwne przełożenie terenowe (np 44/30) kręcisz bardzo szybko nóżkami przy starcie a potem brakuje CI sił na właściwa jazdę?
Wg mnie powinno to wygladać:
1. stajesz na światłach, bieg mas z tyłu jakiś terenowy (duża zębatka np 30) przód jakiś którego używasz stale (zakładam minimum 44)
2. zapalają się światła - naciskasz na "pedała" i rozkręcasz sie do swojej kadencji, zmieniasz szybko na kolejny niższy bieg 26-23-20-17-15-13-11 aż osiągasz satysfakcjonującą prędkość
3. jedziesz uśmiechając się do świata
4. skrzyżowanie widzisz, dojeżdżając zrzucasz profilaktycznie i zawczasu bieg na 30 (z którego zazwyczaj ruszasz) i czekasz do kolejnego powtórzenia sekwencji jak wyżej

Chyba że chodzi Ci o coś takiego:
1. jadę se szybko (kręcąc młynek 100 na minutę) .. i wyprzedza mnie przedszkolak na 3-kołowcu z dziadkiem biegnącym za nim ..
2. wtedy pojęcie szybko to ... trzeba zmienić albo kupić licznik aby wiedzieć ILE naprawdę jedziesz

Dla tej wersji prawdopodobnie używasz z przodu nie więcej jak 36-38 zębów ...

Reasumując - określ jakie masz koła - tzn. oponę napędzana (tylnią/przednia), dwa jakich używasz korb z przodu, trzy obecna kaseta z tyłu, cztery - jaki preferujesz teren jazdy - umiarkowany czy płaski (w tych Sora 50/34 sprawdzi sie najlepiej) czy górski (tutaj albo korba typowo górska 48/38/28 lub Sora 50/34 z tyłem http://ctbike.pl/shimano-cs-hg41-acera-kaseta-mtb-11-34-8-rzedowa.html - z dorzucona 34 w góry)

Z własnych doświadczeń dodam:
1. używam planetarki 8 biegowej na kołach 20 cali i najtwardszym przełożeniu 9,90 i przodzie 53
2. na płaskim przez kilkadziesiąt sek. udało mi się podtrzymać 49 km/h (wg licznika) przy, na moim odczuciu, "nie młynkowaniu"
3. było ciężko bo opór wiatru był spory (dodatkowo wiało lekko z boku i znosiło mnie do rowu)

Co oznacza dla Ciebie BRAK oporu w nogach???

PS. Doczytałem dwa posty dalej i przeliczyłem Twoje prędkości zakładając kadencję 90 - dla zębatki przód 48 i tyłu 12 osiągasz 40 km/h - masz prawo czuć brak oporu ;)
Jeśli chcesz czuć opór to moim zdaniem wymiana korby przedniej nic ci nie da - nawet szosowa 53 pozwoli Ci co najwyżej przy parametrach jak wyżej osiągać ok. 44-45 km/h
Moim zdaniem jeśli chciałbyś osiągać co najmniej 46-50 musisz zmienić i tył i przód:
1. zmiana z 12 na 11 zębów  da ci przyrost prędkości 9%
2. zmiana przodu z 48 na co najmniej 52 da ci kolejne 8%
3. po zmianach osiągniesz co najmniej 46-48 km/h ... ale czuć będziesz BARDZO konkretny opór

PS 2 - dorzucając swoje 3 grosze - na polnej drodze (np. wały ppowodziowe) górale na 26 calówkach jada nieco szybciej ode mnie - ja ok 26-27 oni lekko ponad 30 (widzę po liczniku na krótkich zrywach przy próbach równania z nimi) - przyczyna prawdopodobnie małe kólka i wiekszy opór
2. po asfalcie te same górale ... zostają w tyle ;) mam wtedy lekko ponad ich prędkość - prawdopdobnie po asfalcie moje małe kółka nie stanowią takiego oporu jak na polnej piaszczystej drodze.
jak widać na powyższym - opór to rzecz względna ;)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 16, 2014, 10:06:37 am wysłana przez Mociumpel »

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Chill... tylko chill nas uratuje.
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 16, 2014, 10:13:30 am »
Ja przy kołach 20' mam przód 65T i przy tylnych ząbkach 11 czasami na prostych czy lekko z górki tez mi brakuje do góry i wtedy rower rzeczywiście jest lekko niestabilny ale głownie przez to że to flevo i kierujesz nogami, a napędowy jest przód. Zmienił bym na większą np 75 czy nawet 80, ale wtedy za diabła nie podjadę pod górkę na osiedle gdzie mieszkam, jest dość stromo, od niedawna zacząłem dawać radę i podjeżdżam (program strava pokazuje mi 0.8km długości i wznios o 46m, av grade 6% może nie dużo ale przy przednim napędzie i dziurach na jezdni to kiepskie połączenie). Jak zmienię na 75 - 80T przód to chyba nie podjadę, a dawać z przodu dwie zębatki - bezsensu. Mam jedną 65T i mocno główkuję czy potrzeba mi większej :)
Cayon XT Performante FOX 18,5`
FatFlevo - na sprzedaż

Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 16, 2014, 10:29:43 am »
Mam dosyc mocno pod gore, dluga ulica okolo 400m, roznica wysokosci okolo 20-25 m i wjezdzam spokojnie na srodkowej zebatce, wiec stad podejscie typu duzy zgryz. Tez uwazam ze druga zebatka juz jest nadmiarowa, stad podejscie zeby wyeliminowac obie dodatkowe ktorych nie uzywam i zostawic jedna, ciagle jednak jest kwestia ilosci zebow.

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 16, 2014, 12:12:28 pm »
No i obowiązkowo musisz pokonać BartkaZ na najbliższym zlocie :) W sumie to "słaba" liga.. przy 52 już wymiękał, jak pamiętam ze Szczecina, więc spokojnie dasz radę :P

A myslalem, ze to ja jezdze depczac i niekadencyjnie:P Jakbys chcial sobie policzyc: mam 52t na korbach, 16t zebatki przy kole i 1.7-krotne przyspieszenie w piascie na najwyzszym biegu. Wszystko polaczone z kolami 20". Przy standardowych predkosciach (30-40m/h) nie potrzebuje, depczac 60-80rpm, wyzszych przelozen. 50km/h umiem utrzymac moze przez minute i wtedy kadencja 100 mi nie przeszkadza. Ale jedna uwaga - ja mam krotsze korby (145mm okolo), wiec i kadencje mam ciut wyzsze.

A moze powinienes zaczac ciagnac oprocz deptania? W sensie - zaloz sobie SPD. To pomaga nieco wkrecac sie na wyzsze kadencje, bo nie trzeba pilnowac nog zeby nie spadaly. Jak od pewnego czasu sie zmuszam do kadencyjnego przyspieszania (bo kolana itd) to dochodze do 30km/h na 2-ce (kadencja typu 140), co by nie bylo mozliwe bez blokow.
bartek maupa bzaborow.org

darznur

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 286
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 16, 2014, 08:21:41 pm »
Mikrobi z tego co pamiętam to masz flevo a ja mam crubike SS - ogólnie mamy FWD

... ciagnac oprocz deptania? W sensie - zaloz sobie SPD. To pomaga nieco wkrecac sie na wyzsze kadencje, bo nie trzeba pilnowac nog zeby nie spadaly...
Kiedyś napisałem o swoich odczuciach po założeniu spd:
... SS stała się stabilniejsza, kierowanie jest łatwiejsze, nie martwię się że mi na wertepach stopy z pedałów spadną ...
no i nie mam poczucia
... ze trace opor pod nogami.
Dla mnie w Szybkiej Strzale to bardzo dobre rozwiązanie  ;D
Jak nie spróbujesz to nie będziesz wiedział. Ja na początku byłem bardzo sceptyczny ale jak pojeździłem to ... tylko takie rozwiązanie  ;D






Mikrobi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 124
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 17, 2014, 09:41:37 am »
Ma pedaly z aluminiowymi kolcami, Giant sprawuja sie dobrze nie narzekam na przyczepnosc. Buty wykorzystuje na ulicy :) do hamowania czasami, ale glownie do chodzenia 8)
Moze to jednak kwestia przyzwyczajenia.
Wczoraj zrobilem 24 km, sciezka rowerowa, maksymalna predkosc chwilowa 30 km, srednio przez cala trase okolo 20-22 km, bez cudow, ale nie poszaleje na tej trasie akurat (czesc przez miasto, spacerowicze). Planuje w weekend zrobic dluzsza trase, wiec beda kolejne wnioski.

Brakuje sily... hm krece pedalami, rower juz nie przyspiesza a ja nie czuje oporu: nogi lataja w kolko, jak bede nimi machal szybcie robi sie groteskowo i niestabilnie :)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 17, 2014, 09:48:57 am wysłana przez Mikrobi »

storm

  • Gość
Odp: Duzy Zgryz
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 17, 2014, 12:07:17 pm »
@Mikrobi - z jaką kadencją pedałujesz? Bo cosik mi się wydaje, ze bardzo niską... Może powinieneś troszkę pobudować mięśnie szybkokurczliwe - wtedy będziesz miał powera aby dociągnąć tą kadencję wyżej i uzyskać te 30 km/h przy 80-90 rpm na przełożeniu 6-7 na kasecie 8 biegowej i kole 20".
Inaczej rozwalisz sobie kolana a prędkości mieć nie będziesz.