Autor Wątek: Moje prototypy  (Przeczytany 39593 razy)

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 04, 2014, 09:37:33 pm »
Kąty Jeantaude'a albo Ackermanna się kłaniają - przy zwieszeniu niezależnym dużo zależy ;) od właściwie zaprojektowanego w kontekście zawieszenia układu kierowniczego. To, że koła "się walą", o niczym jeszcze nie świadczy - nie muszą one pługować (i drzeć opon).
Podesłany przez Ciebie link pokazuje konstrukcję z o wiele mniejszym kątem pochylenia zwrotnicy - więc z pewnością mniej będą się koła kładły. Co nie oznacza, że nie będą pługować przy niewłaściwym zaprojektowaniu (i wykonaniu - to jest mój odwieczny problem) geometrii układu kierowniczego.
Dobrym przykładem są stare Mercedesy W112-W115, w których koła wewnętrzne kładły się niesamowicie do wewnątrz zakrętu. A przecież opon nie zżerały. :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 04, 2014, 09:42:44 pm »
Jeszcze tylko dopowiem - bo ponownie zerknąłem na zdjęcia. Na oko wychodzi mi, że w białej trajce Andreja tak duży kąt pochylenia zwrotnicy skutkuje ujemnym promieniem zataczania.
Zerkam jeszcze raz...
Jestem pewien. :) Nie znam powodu, dla którego Andrej tak zrobił ale jest to fakt.
Ideałem chyba jest zerowy promień zataczania. A przynajmniej jak najmniejszy...
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 05, 2014, 04:39:44 pm »
Musisz mieć świetny warsztat, trajki na bardzo wysokim poziome. Gratulacje, kiedy planujesz ruszyć z produkcją?

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 05, 2014, 06:58:32 pm »
myślę ze andrej ma takie same kąty pochylenia jak moje trajki
generalnie stosuje się 12-15 st
nie mam nic do konstrukcji andreja
po prostu zauważyłem te pochylenia i różnice w skręcie lewego koła w stosunku do prawego
wiec mnie zaciekawiła trakcja
może andrej wpadł na coś o czym nam się nawet nie śni
ponieważ produkuje trajki wiec naturalne zboczenie  ze weryfikuje
jak zerkniesz na te kąty to wygląda mi na te same   
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/015e9d1fda7e4f9f.html
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

andrej

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 278
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 05, 2014, 08:54:31 pm »
Witam.
Jestem zaskoczony, że tak zaniepokoiły Was kąty zwrotnic. Sprawdziłem to co sugerowaliście, porównałem z kątami w Velogicach
i znalazłem różnicę w kącie wyprzedzenia zwrotnicy. Widzę błąd w zamianie górnego wahacza prawy z lewym.
Jutro coś pomyślę jak zamienić i napiszę jakie zaszły zmiany. To są trajki, których nie żal pociąć i coś zmienić.
Dziękuję AGA za zwrócenie uwagi na ten szczegół i mam pytanie do Ciebie. Jak w twojej trajce zachowuje się tylne koło
podczas szybkiej jazdy jeśli jedziemy po nierównościach typu niewielkie dziury w asfalcie?
Co do produkcji nie myślałem nad tym, traktuję to jako "hobby". Na chleb zarabiam inaczej.
Dzięki jeszcze raz Wszystkim za zainteresowanie i Pozdrawiam.



zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #20 dnia: Maja 05, 2014, 10:33:07 pm »
myślę ze andrej ma takie same kąty pochylenia jak moje trajki
generalnie stosuje się 12-15 st

Przyjrzyj się - Andrej ma kąt pochylenia zwrotnicy około (jak na moje oko) 2x większy niż w twojej trajce. A nawet prawie 3x większy. To powoduje, że koła tak bardzo "walą" się do wewnątrz zakrętu. Kąt "walenia się" jest oczywiście różny, ponieważ zgodnie z zasadą działania trapezu kierowniczego koła skręcają o różny kąt. Zwłaszcza w pojazdach o małym rozstawie osi jest to widoczne.
I to pochylenie nie ma nic wspólnego z "pługowaniem" które będzie występować wtedy, gdy trapez kierowniczy zostanie źle zaprojektowany (bądź wykonany). Nawet jeżeli zwrotnica nie będzie miała żadnego pochylenia, co w przypadku kół rowerowych skutkować będzie sporym promieniem zataczania koła. Choć, z kolei, duży promień zataczania powodować będzie duże odchylenia od teoretycznych kątów skrętu kół.
Ale zamotałem :)

nie mam nic do konstrukcji andreja
po prostu zauważyłem te pochylenia i różnice w skręcie lewego koła w stosunku do prawego
wiec mnie zaciekawiła trakcja
może andrej wpadł na coś o czym nam się nawet nie śni
ponieważ produkuje trajki wiec naturalne zboczenie  ze weryfikuje
jak zerkniesz na te kąty to wygląda mi na te same   
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/015e9d1fda7e4f9f.html

No więc pochylenie zwrotnicy macie różne. Co do kąta _wyprzedzenia_ sworznia zwrotnicy, to się nie wypowiem, bo to dobrze widać tylko z boku i przy kołach ustawionych na wprost.

--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 06, 2014, 05:38:11 am »
andrej jeśli to nie tajemnica to podaj kąt pochylenia zwrotnic i jaki masz zakres regulacji na zawiesiach (ile możesz zwiększyć lub zmniejszyć )
ciekawy jestem jaką masz zbieżność(koła chodza w negacie czy neutralu )
co do pracy tylnego koła nie widzę u siebie problemu, koło idzie dokładnie w torze jazdy nie ma tendencji do bocznego uskoku
przy zastosowaniu dampera mechanicznego ustawiam go dość twardo ,natomiast przód bardziej elastycznie
i tak większy ciężar spoczywa na przodzie
jedyny mój problem to   błotnisty grunt mam wrażenie ze tylne koło ma słabą przyczepność jak pociągnę na pedałach mocniej to trochę ślizga
aktualnie testuje cała game amortyzatorów hydraulicznych i powietrznych

http://www.fotosik.pl/u/PAWELSWOS/album/1616339

przeglądnąłem jeszcze raz foty twoich maszyn ,i podejrzewam ze powieliłeś błąd konstrukcyjny  Velogica, te konstrukcje maja słabe zawiesie tylnego wahacza
tylne koło w tych konstrukcjach skacze nieprzewidywalnie na nierównościach
są to trajki robione na asfalcik
miałem taką sztukę i przy kole 28" w terenie koło robiło na boki czuć było zmianę toru jazdy
nie wiem jaki ty masz problem ale jak go opiszesz to może na coś wpadniemy razem  ;)
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #22 dnia: Maja 06, 2014, 06:35:52 am »
Elou! To jeszcze chwilkę się wymądrzę :)

[...]jedyny mój problem to   błotnisty grunt mam wrażenie ze tylne koło ma słabą przyczepność jak pociągnę na pedałach mocniej to trochę ślizga

Przyczepność masz dobrą - rozkład mas jest taki, że koło napędzane jest dociążone w stopniu niewystarczającym.
Choć to może złe słowo - wszak na asfalcie, a nawet piaseczku na asfalcie, nie masz problemów z jego poślizgiem?
To też był temat moich ostatnich przemyśleń - dlaczego te wasze trajki są tak diablo króciutkie? Wysunięcie przedniej osi ciut za suport polepszyłoby rozkład mas. No ale chyba kolizja łańcucha i nóg z zawieszeniem przednim byłaby bardziej kłopotliwa?
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #23 dnia: Maja 06, 2014, 08:52:47 pm »
masz dużo racji tylko w  mojej konstrukcji i tak już prawie na tylnym kole siedzę

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f98e3437500b813b.html

robię teraz testy z napędem elektrycznym ,wiec kombinuje jak tył jeszcze przykleić mocniej do podłoża
obawiam się ze przy 1000 w silniku będzie zrywać przyczepność na podjazdach
na płaskim idzie pięknie, tylko ze ja bardzo mało jeżdżę po asfaltach  ,głownie teren i góry
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #24 dnia: Maja 06, 2014, 09:03:00 pm »
Aga: rurę podoparciową dać podwójną, tak, żeby koło wchodziło pomiędzy profile, przedni punkt mocowania amortyzatora jeszcze bardziej do przodu (przed rurę podoparciową) i zbliżasz się kołem do fotela na 10cm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 06, 2014, 09:09:41 pm »
dzięki ale to nic nie da obniżę prześwit pod spodem a zależy mi na bardziej terenowym modelu
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

andrej

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 278
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 06, 2014, 09:30:59 pm »
Witam.
Zabrałem się do zamiany wahaczy i takie zaszły zmiany.
Kąt wyprzedzenia zwrotnicy zmienił się z 17 st na 11 st, kąt pochylenia zwrotnic zmniejszyłem do 20 st zachowując neutralny kąt pochylenia kół po obciążeniu. Wychylenie wewnętrznego koła zmalało, prowadzi się chyba lepiej, nie ma zjawiska przeciągania  się kół . Zrobiłem parę szybkich kółek na asfalcie i myślę, że zostawię tak jak jest. Zbieżność ustawiona neutralnie.  Jutro zajmę się żony białą.
Co do zachowania się tylnego koła to tak jak napisałeś AGA,  podskakuje zmieniając tor jazdy.   Jak jechałem obciążony sakwami to zjawisko powracało dopiero powyżej 35 km/h.
Jeżdżąc na Velogicach nie było podskakiwania tylnego koła.
Także z tego prototypu więcej nie wyduszę. Nadchodzi czas jazdy, szkoda czasu na grzebanie. Jak na pierwsze  trajki jestem
zadowolony, można poszaleć. Postaram się nagrać jak jeżdżą i na co można sobie pozwolić.
Myślę że zobaczycie na zlocie w Sieradzu. Mam tylko 50 km i jak na dziś razem z żoną jesteśmy gotowi, muszę tylko poszperać na forum czy są jakieś zapisy i co jest zaplanowane.
Na dziś koniec POZDRAWIAM.

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 06, 2014, 09:53:44 pm »
rozwiązanie tego problemu z tylnym kołem jest proste
 ale musiałbyś przeprojektować zawiesie tylnego wahacza
i zmienić wzmocnienia wahacza
dużo na pewno poprawi efekt skakania koła damper hydrauliczno sprężynowy ,tylko musisz dość mocno przykręcić tłumienie powrotne
 uważam ze i tak masz niewiele do poprawki , udane prototypy
  Velogic ma taki błąd to co się dziwić nam maluczkim  ;)
jak masz jeszcze regulacje to zmniejsz na probe pochylenie zwrotnic z 20 na 15 st ,coś mi intuicja podpowiada ze tak będzie jeszcze lepiej
myślę ze odczuwasz efekt tzw przełamania skrętu na kierownicy
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 07, 2014, 07:34:09 am »
masz dużo racji tylko w  mojej konstrukcji i tak już prawie na tylnym kole siedzę
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f98e3437500b813b.html

Ty nie siedzisz tylko leżysz i nie prawie na tylnym kole a na przedniej osi! :)
OIDP środek ciężkości normalnego dorosłego człowieka jest w okolicach miednicy. Więc okolice pupy traktujmy jako punkt przyłożenia masy Twego ciała. :)
robię teraz testy z napędem elektrycznym ,wiec kombinuje jak tył jeszcze przykleić mocniej do podłoża
obawiam się ze przy 1000 w silniku będzie zrywać przyczepność na podjazdach
na płaskim idzie pięknie, tylko ze ja bardzo mało jeżdżę po asfaltach  ,głownie teren i góry
Oooo... To może pomóc :) Silnik i akumulatory jak najbliżej tylnej osi i będzie gitarra! A jeszcze gdyby silnik był ciut za tylną osią... No chyba, że planujesz ten w piaście, to pozostaje tylko kombinacja z akumulatorem. Najchętniej wzdłuż tylnego widelca. Ale zrobisz jak zechcesz - tylko tak się wymądrzam. :)

--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Moje prototypy
« Odpowiedź #29 dnia: Maja 07, 2014, 08:31:04 pm »
a wymądrzaj się wymądrzaj ;)takie mądrale często maja racje jakoś inaczej widza świat 8)
a tak na serio to dołożyłem silniki i 2 aku efekt jest lepszy
ledwie znalazłem trochę błota wszystko obeschło, mam wrażenie ze jazda  bez zbędnych strat w ciągu
wymieniłem gazowy amor na olejowy ze sprężynką
mam wrażenie ze idzie jak ogon za kotem za mało km dzisiaj śmignołem, wiec nie do końca wyłapałem wszystko
muszę jeszcze dopracować elektrykę do silnika
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane