Autor Wątek: odleglosci  (Przeczytany 3870 razy)

nestor

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
odleglosci
« dnia: Kwietnia 27, 2014, 07:01:31 pm »
 Witam , mysle o nastepnym projekcie i zastanawiam sie w jakiej odleglosci ma byc os suportu od rury sterowej, a rura sterowa od oparcia fotela, chce zastosowac kierownice u-bar, rower ma byc ze sklejki i prosze o podpowiedzi co i jak zrobic zeby rower byl stabilny i latwy w prowadzeniu ???prosze o rady!!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 27, 2014, 07:56:50 pm »
Odległości mają być takie, żeby było Ci wygodnie. :D
Ja ustawiam suport w płaszczyźnie pionowej, stycznej z przodu do koła, kąt pochylenia główki ramy 68~69o i odległość wychodzi sama, a oparcie jest tam, gdzie sięgam do pedałów.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 27, 2014, 08:10:57 pm »
A jak to jest z tym kątem główki - różne źródła podają wartości między 65 a 72 stopnie. Bliżej drugiej wartości jest większa zwrotność ale też większa narowistość. Czy bliżej 65 stopni jest łatwiej utrzymać kierunek przy małej prędkości (kosztem nieco mniejszej zwrotności)?
A jak się mają ekstremalne kąty do charakterystyki prowadzenie?
Jak się może prowadzić takie coś:

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 27, 2014, 09:28:43 pm »
Jak się może prowadzić takie coś:
Prawdopodobnie.. Będzie skręcał jak autobus miejski. Przy ruszaniu bardzo narowisty, dość trudno utrzymać prostą linię. Bardzo pogłębia zakręty (nadzwrotny).

Z tymi kątami to nie jest tak prosto. Jak jest lepiej przy niższej prędkości.. to jest gorzej przy wyższej. Niestety wszystko trzeba zrobić doświadczalnie, na początek przyjmując jakąś średnią wartość. Oczywiście jest masa ograniczeń: zasięg rąk, położenie środka ciężkości, itd.. Ale tu już trzeba mieć olbrzymie doświadczenie, albo poprawiać błędy na bieżąco.

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 27, 2014, 09:36:43 pm »
Prowadzi się lekko, łatwo i przyjemnie. Po nabraniu wprawy ;)
Promień skrętu wcale nie jest duży - przejeździłem na dwóch rowerach o podobnej geometrii 30tys km.

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 27, 2014, 09:48:12 pm »
Ja w swoim SWB mam kąt główki około 65 stopni, co przekłada się na to, co mówili bardziej doświadczeni na tym forum oraz moje własne odczucia:
- skrętność: przy moim rozstawie osi 135cm potrzebuję prawie całej szerokości drogi, czyli coś około 4m, choć w mieście jest bardzo dobrze, ja ogólnie nie narzekam ;)
- niska prędkość: do około 10 km/h trzeba bardzo ostrożnie skręcać, balansować ciałem, ale po odrobinie wprawy da się w miarę prosto jechać ;)
- wysoka prędkość: z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że przy nagłym szarpnięciu kierownicy (raz mi się zdarzyło zahaczyć nogawką o klamkę) udało mi się wyjść z tej opresji. Na pewno była tu boska opatrzność, ale i nisko położony środek ciężkości, o czym wspomniał pajak_gdynia. Teraz już wiem, jakie spodenki trzeba mieć na tego typu rower ;). Aha, przy prostej jeździe, bez jakichś wybojów itp, można bez trudu skręcać nawet przy prędkości ponad 40 km/h. W razie konieczności można też lekko się pochylić na wewnętrzną stronę zakrętu.

nestor

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 27, 2014, 09:53:18 pm »
www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/263ee84e6ad77107.html

to pierwszy rower jaki zrobilem, jest ok.jedyne co mozna zmienic to odleglosc kierownicy czyli wlasnie przeniesc w strone suportu cale kolo i zrobic sztywniejsza rame bo ta jednak jest zbyt elastyczna ale nastepny ma byc nieco inny bardziej prosty, sztywny , mniej wagi itd. chce zastosowac kierownice typu u-bar

www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d5285ec5c52644ab.html   jeszcze jedna fotka

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 28, 2014, 09:02:40 am »
Bardzo nietypowa konstrukcja...wygląda jak z klocków LEGO (tych Technics oczywiście, nie Duplo). To malowane drewno?

nestor

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 28, 2014, 01:23:07 pm »
tak, malowane drewno

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: odleglosci
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 29, 2014, 02:03:03 pm »
Jak się może prowadzić takie coś:
Prawdopodobnie.. Będzie skręcał jak autobus miejski. Przy ruszaniu bardzo narowisty, dość trudno utrzymać prostą linię. Bardzo pogłębia zakręty (nadzwrotny).

Z tymi kątami to nie jest tak prosto. Jak jest lepiej przy niższej prędkości.. to jest gorzej przy wyższej. Niestety wszystko trzeba zrobić doświadczalnie, na początek przyjmując jakąś średnią wartość. Oczywiście jest masa ograniczeń: zasięg rąk, położenie środka ciężkości, itd.. Ale tu już trzeba mieć olbrzymie doświadczenie, albo poprawiać błędy na bieżąco.
Tak jak napisał  live_evil Lekko łatwo i przyjemnie.   

To prawda, że przy takiej geometrii rower będzie miał tendencje do pogłębiania skrętu, ale to jedynie kwestia przyzwyczajenia.
Można też podgiąć widelec i pomimo tak ostrego kąta główki, rower będzie się prowadził nawet bez trzymanki.
W LWB z kierownicą w układzie bezpośrednim, to praktycznie jedyny sposób, aby normalnie skręcać. W przeciwnym razie, przy skręcie musiał byś mieć ręce jak goryl, bo nie wychylił byś kierownicy ;)