Autor Wątek: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8  (Przeczytany 15623 razy)

borimir

  • Gość
Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« dnia: Stycznia 26, 2014, 02:23:36 pm »
Przeszukałem całe forum i nie znalazłem interesujących mnie informacji.

Chciałbym w nowym sezonie w swoim Velogic Semi Low Racer zamienić system tylnej przerzutki (8 przełożeń) na Nexus 8. Powodów jest dużo, ale głównie chodzi o możliwość zmiany przełożeń również w czasie postoju.

Jestem ciekaw jak wiele rzeczy trzeba zmienić w rowerze? Interesuje mnie zwłaszcza szerokość tylnego widelca. Czy piasta Nexus jest szersza niż zwykła? Wiem, że do Nexusa muszę mieć inne manetki, czy pasują do nich standardowe linki? Czy stosujecie jakieś dodatkowe napinacze łańcucha razem z Nexusem? Czy muszę mieć łańcuch o jakiejś określonej szerokości?

Jestem ciekaw czy ma ktoś Nexusa 8 torpedo i jak się sprawuje to rozwiązanie?

Swój rower wykorzystuje jakoś środek transportu do pracy, czasami zapuszczam się na krótsze wycieczki.

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 26, 2014, 03:35:17 pm »
Nexus występuje w wersjach 135 i 130mm - czyli standardowych MTB/szosa, napinacz jest konieczny tylko gdy nie ma poziomych haków.
Manetka musi być Neksusowa, inna nie da rady, linki standardowe.
Co do szerokości łańcucha - to zależy tylko od szerokości blatu w korbie i tylnej zębatki - może to być 1/8 albo 3/32".

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 26, 2014, 03:50:31 pm »
Poniewaz jestem na etapie zgrywania szczegółów informacje poniżej:
1. "rozdziaw" wahacza w velogicach to 135mm a wiekszosc nexusów ma szerokoc ok. 130 wiec sie zmiesci ale konieczne beda podkladki
2A. jesli beda dwa blaty z przodu konieczny bedzie "naprezacz" lancucha czyli albo przerzutka (zaleznie od skoku zebatek na przodzie wystarczy mały lub sredni wozek - ten wskazany przy kompaktach szosowych np 53/39 , 52/39 lub 50/34)
2B. rozwiazaniem finezyjnym/eleganckim bedzie uzycie napinacza z serii Alfine
3. jako nexusa polecam wersje na wolnobiegu z serii red Line (taki usprawniony nexus na łozyskach walcowcyh i z lepszym uszczelnieniem - seria SG-8R25 i pochodne i nowsze SG-8R36 i pochodne.
4. Wolnobieg na V-brejki lub ew. rolkowy ma wyższa sprawność - co w praktyce przedklada sie na mniejsze opory toczenia -  w praktyce kolo dluzej sie kreci ;) niz z torpedem lub inaczej - odczucia "lżejszej jazdy" dla osoby jezdzacej dotychczas na przerzutach sa odczuwalne ...
5. w ostrej jezdzie po pagorach na kilkukrotnych dłuuuuugich zjazdach rolkowy sie przegrzewa i ... traci mocno na sile hamowania.
6. klamkomanetka ze wskaznikiem biegu jest lepszym rzowiazaniem niemniej aby zejsc z najwyzszego biegu na najnizszy tzreba "wyklikac" kilka razy - obrotowe przy miejskim ruchu MOGĄ łapac szybciej luzy - manetka jest precyzyjniejsza.
7. w nexusie klamkomanetka stanowi jedno z "przerzutnikiem" czyli cyngle sa zintegrowane z hamulcem - mozna zastosowac cyngle z Alfine - wystepuja jako samoistne urzadzenie bez klamek. problem polega na tym ze czasem jest problem z takim ustawieniem klamkomanetki aby uzyskac wygodny sposób wzrucania i zrzucania biegów.
8. klamki przy uzyciu cyngli z Alfine moga byc dowolne - nawet do tej pory uzywane.
9. zebatke na piaste Nexusa dobrze dobrac w taki sposob aby na 5 biegu (ktory jest przelozeniem bezposrednim - czyli to co wkladamy na przodzie leci na zebatke tylna  a ta napedza kola bez posrednictwa przekladni planetarnej bezposrednio na koła - osiagac predkość najczesciej utrzymywana dla danej kadencji. Dostepne sa 16 - 23 zeby stad mozna dobrac dosc precyzyjnie zaleznie od kola na tyle.
10. zalecana do Nexusa szerokosc łancucha to 8-9 - w zasadzie nalezy dobrac ja pod przedni blat.

Powyższe sa efektem przemyslen wlasnych, "przeczytan" literatury netowej, forów zagranicznych i prób wlasnych w zaprzyjanzionym sklepie rowerowym ktory dla prob pozyczył rower z nexusem 8 i dodatkowo ku mojej uciesze wymienił kola na przodzie i tyle na takie ktore w przyszlosci bede posiadywal u siebie ...
Moja kombinacja to przod 53/39 170mm, tyl piasta nexus (mozliwe ze nowosc ktora wejdzie na rynek SG-8R46 - lzejsza wersja wolnobiegu 36) i zebatka 16, kola 20 cali z opona 20x2.20 pompowane na 110 PSI, napinacz Alfine, manetka Alfine i klamki V-brejki przod i tyl.
W okolicach marca powyzsze wyjedzie i wtedy podziele sie spostrzezeniami z praktycznej jazdy - obecnie testy sa raczej szczatkowe ale choc wykonywane na pionowych to pokrywaja sie z teoretycznymi zalozeniami co do założen.
Powyzsza konfiguracja przy kadencji 80-90 powinna osiagac ok 45-47 km/h V max i srednio na 5 biegu ok. 24-26 km/h

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 26, 2014, 09:17:41 pm »
Po co podkładki? Jak jest za szeroko to trzeba dogiąć szerokość widelca nakrętkami piasty, jak jest za wąsko to rozszerzyć prętem M10 i nakrętkami. 5mm różnicy nie robi najmniejszego problemu konstrukcji, wręcz jest to prawie że normalne rzucenie ramy przy spawaniu a potem na kontroli się odpowiednio dogina.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 26, 2014, 09:44:59 pm »
Nie sprzeczam sie o 5mm - "prawie przemknąał obok" może oznaczaćc potrącenie lusterkiem, co oznaczać może pewne kalectwo mimo, że było "prawie" - jesli się da "prawie nic" załatwić podkładka bez napreżęń ściskających w ramie - robię to ;) - kaprys rzecz święta ...

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 26, 2014, 11:05:37 pm »
Ale ja serio z tym ściskaniem i rozciąganiem: dokładność rozstawienia haków w ramie to +/-1mm wg rysunku, dokładność po spawaniu +/-5mm i się fabrycznie dogina. Tak wygląda proces produkcyjny ramy rowerowej.
Zresztą tu jeździ wiele rowerów co miały rozginany widelec ze 100mm na 135mm na potrzeby przedniego napędu lub jednobelkowych stickbik'ów.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 27, 2014, 09:27:14 am »
W przypadku ramy stalowej giąć jak pisze Franc, ale tu mowa o SLR który ma ramę alu. Na upartego też się da ale po co osłabiać materiał - lepiej dać podkładki. Tym bardziej że można łatwo wrócić do zestawu przerzutka + kaseta w przyszłosci ( np. gdyby istniała potrzeba większej rozpiętości przełożeń).

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 28, 2014, 10:48:19 am »
Planetarki mają dość słaby zakres. 250-300% to standard, jedynie "z czerwonym paskiem" maja pod 350, no i Rohloff (ale to już inna bajka, przynajmniej cenowo)

Pomysł 2 rzędowego blatu i planetarki nie jest najlepszym pomysłem.. Napinacze są zbyt "mocne" dla przedniej przerzutki. A zakładanie "normalnej" przerzutki może okazać się niemożliwe ze względu na doprowadzenie sterowania (zależnie od modelu). Czyli najpierw piasta, a potem myśleć, co z tego da się zrobić :)

5. w ostrej jezdzie po pagorach na kilkukrotnych dłuuuuugich zjazdach rolkowy sie przegrzewa i ... traci mocno na sile hamowania.
Hmm. Nie jestem aż tak bardzo oblatany w rynku.. Ale chyba mówisz o rolkowym bez radiatora. Te z aluminiową "tarczą" zgrzać naprawdę ciężko. Testowane na Złotym Stoku. Fajne były wakacje, aczkolwiek podjechać było ciężko (pod Puchaczówkę.. to już na piechotę się tylko dawało, korba 36).

Cytuj
10. zalecana do Nexusa szerokosc łancucha to 8-9 - w zasadzie nalezy dobrac ja pod przedni blat.
O ile dobrze pamiętam, to raczej 1rzędowe. Ale ja tam nie wiem.. 9sp "dość ciężko" chodzi po zębatce (jest za szeroka?) Przedniej przerzutce to i tak nie robi różnicy: zębatki są co 10mm, a przekosu nie ma żadnego (bo jest długa linia).


borimir

  • Gość
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 28, 2014, 10:57:28 am »
Wyleczyłem się z chęci przejścia na Nexusa. Zostanę przy zwykłej przerzutce.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 28, 2014, 02:20:42 pm »
Jesli jest to swieza/nowa inwestycja, to w mojej ocenie na dzien dzisiejszy nie ma sensu instalacja planetarek ponizej Alfine 11 i moze NuVinci360 (bo Rohloff to kosmita z innej planety). Nexus 8 ma zaledwie 307% rozpietosci, a juz osmiobiegowe kasety 11-34 maja rozpietosc przekraczajaca 300%. Przy 11-36 jest to 327%. Moze zorganizuj sobie naped 1x8/9/10 wlasnie, sprezentuj nowoczesna przerzutke i manetke ze wspolczesnymi funkcjami, i koniecznie wywal przednia przerzutke, a bedzie Pan zadowolony...bedzie Pan zadowolony ;) Tez lubie piasty planetarne, ale obecnie nie zamienilbym ShadowPlusa 1x10 (ew. Sramowego odpowiednika) nawet na Alfine 8, powyzej zaczalbym sie drapac w glowe. Obecnie piasty planetarne notuja pewien zastoj, bo odswiezane starych wersji jak u Sturmey'a czy Imotion 3/9 jak u Srama to ciut za malo jesli w parze nie idzie progres rozpietosci. Nastepca Alfine 11 jest daleko poza horyzontem zdarzen, a zapowiadany Rohloff dla mas...jest juz od wielu lat tylko zapowiadany, takze alternatywa z wiszacymi zmieniarkami kusi coraz mocniej, bo te kwitna, a rosnaca rozpietosc kaset czesto przekraczajaca zaczarowane 400% to kolejny mocny argument obok precyzji i szybkosci dzialania. Jesli brzmie jakbym namawial do napedu 1x10, to tak wlasnie jest. Jezdze od kilku sezonow na kasetach 11-36 i cholernie dobrze to pracuje, a troche wieksze odstepy pomiedzy biegami moga bolec chyba wylacznie profesjonalnie zgarbionych kolarzy, mnie niespecjalnie.

1xX - Go for it or get old with your Nexus 8)

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 28, 2014, 04:50:49 pm »
Ponieważ pytający wycofał sie z inwestycji więc tylko gwoli ciekawości dodam kilka uwag od siebie:
1. nexus to planetarka "dla ubogich" - nieco niżej niz Alfine targetowana - kwestia kilku rozwiazań które nie elimnuja jej zyteczności a dają rade przekonac że "planetarki daja radę"
2. seria Alfine posiada własny dedykowany napinacz co jak łatwo w necie odszukac skłania niektórych uzytkowników do zakładania 2 (najczęściej - kompaktów szosowych) lub 3 blatów na przód
3. w niektórych przypadkach - jak w moim - przy małych kółkach i szosowym blacie praca długiego wózka przerzutki jest ... niebezpieczna dla wózka ze względu na jego "gibanie się" tuz nad ziemia na  "pełnym wyprostoście" 2-3 cm nad ziemia - przy zjeździe z kraweznika widziałem że łatwo mogłoby dojść do krzywienia.
4. planetarka i napinacz eliminuja ten problem i na wyproście wózek dynda mi ok. 10-12 cm nad ziemią.
5. planetarka z jednym blatem daje mozliwości albo/albo - o przełożeniu całkowitym"górskim" lub "szosowym" decyduje rozmiar koła i zebatka na piascie:
- jesliś fan szybkości - i koła duże (26 i wyżej) wtedy zebatki na tył 16-18 (co przy przełożeniach wewnetrznych piasty 0,527-1,615) daje odpowiednio kasetę 10-30 lub 11-34
- jesliś fan jazdy w terenie urozmaiconym wtedy zebatki na tył 20 i 22 (kaseta 12-38 lub 14-40)
6. przy moich 20 calowych kółkach i blacie 53/39 "wszedłem w szybkość" i dałem 16 co powinno teoretycznie dac pożadane efekty.

Podsumowując dodatkowe ciekawostki - to co sie komu opłaca zalezy czy składa nowe czy stare i własnorecznie czy u kogoś - wtedy sumarycznie tanio/drogo zalezne jest od kiesy - dla mnie liczyła sie wygoda ..o praktyce sie wypowiem jak złożę zusamenn do kupken rower.

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 28, 2014, 04:59:30 pm »
Naped 1x10 zniecheca mnie na wstepie :

-napiecie szprych i koszmarny proces plecenia kola (robie raczej sam)
-waski lancuch (kolega w pol roku zerwal 3 komplety 2x9)
-waski wybor lancuchow
-koszty powyzszych oraz kaset troche zabijaja


Zostane przy czerwono-paskowym Nexusie ew. przemigruje na Alfine...
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 28, 2014, 08:58:25 pm »
Jeśli przyszłościowo, to może z tyłu jakiś nexus lub alfine (w każdym razie ze smarowaniem olejowym) a przód Efneo?
Oczywiście nie wiadomo czy ten przedni patent wypali, jednak jeśli tak, to moze byc ciekawie ;)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Zmiana przerzutki tylniej na Nexus 8
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 29, 2014, 04:17:19 pm »
Efneo miało być jak jeszcze miałem OK.. Pod..ebrali, pół roku minęło, a i nie ma Efneo :( Poczekamy, zobaczymy