Autor Wątek: IMK P-X?  (Przeczytany 15187 razy)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
IMK P-X?
« dnia: Stycznia 18, 2014, 03:52:16 pm »
Hmm, nieśmiało, pierwsze szkice.....


wszystkie tu: https://picasaweb.google.com/105277250576881179178/IMKPX
FWD, ASS, tylne koło amortyzowane elastomerami, 2x20", 18cm wysokości fotela, 20cm przewyższenia suportu, 28o kąt oparcia, kąt między suportem a oparciem identyczny jak w IMK P7 i P8 czyli 138o, 118cm rozstawu osi dla wzrostu 176cm, regulacja wzrostu -5cm, +15cm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 18, 2014, 06:57:29 pm »
świetnie wygląda.  ale sprawia wrażenie optyczne bardzo masywnego sprzętu
pasowałoby kilka drobnych zmian żeby troszkę jednak optyce ulżyć (tylny stelaż fotelika i przedni błotnik )
poza tym bardzo solidna maszyna gratulacje
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 18, 2014, 07:33:09 pm »
Faktycznie wyglada z lekka "grubo", ale pewnie sprzyja to aerodynamice, chociaz tu i owdzie mozna by jeszcze cos odkroic. Bedziesz go dalej modelowal Franc? Wstawisz elastomer, hamulce i lancuch czy tak juz zostaje? Przypomnij jeszcze w czym takie ladne obrazki powstaja, bom zleniony. Przerzutke masz 90° za w prawo, chyba ze to juz z uwzglednieniem odciagu wozka bez lancucha...aaa to przepraszam  :D

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 18, 2014, 09:56:20 pm »
Fajnie się prezentuje , naprawdę ciekawy nie mam niestety takich umiejętności do rysowania ale dużo mieści mi się w głowie  :-)

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 18, 2014, 10:00:01 pm »
Zapomniałeś dorysować tylni odblask ;)
Z czego będzie wykonana rama? Odlew żeliwny?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 18, 2014, 10:04:27 pm »
Ładny :) Co bym zmienił / dodał: fotelik do przodu tak bardzo jak się da. Dociąży to przednie koło co sprawi że będzie się mniej ślizgało na stromych podjazdach i pozwoli pchnąć korbę jeszcze bardziej do przodu - możliwe że na tyle że nie będzie konfliktu korba - koło. Z tyłu błotnik* albo zintegrowany kuferek (z laminatu będzie jak przypuszczam? ). Z przodu błotnik* też nie zaszkodzi - wiem że to "racer" i trochę nie pasuje ale: 

*Raz się zdarzyło że wracałem zoxem bez błotników w deszczu - nie dosyć że każdy samochód robi prysznic to jeszcze slicki z przodu i tyłu zapewniały dodatkowe natryski niezależne - tylne koło na oczy + maseczka błotna gratis, przednie na "cojones". 

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 19, 2014, 01:02:09 pm »
Rama - laminat epoksydowo-szklany na rdzeniu z xps.
Fotelika nie da się bardziej do przodu, bo musi być trochę regulacji odległości od suportu (wspomniane -3cm).
Błotnika z przodu nie da się, bo rama tworzy "integralny" błotnik - odległość między ramą a właściwie dodatkowymi elementami aerodynamicznymi ramy do opony to teoretycznie ~1cm.
Błotnik z tyłu - będzie coś na kształt, wymiennie z kuferkiem.
Masywność - optycznie tak, ale to ma poprawiać opływ powietrza tak jak w No-Com'ie, wagowo - raczej niewiele, bo to będzie cienka, niekonstrukcyjna doklejka do właściwej ramy.
Rysowane w SolidWorks.
Jeszcze będę to trochę dorysowywał, to są na razie wstępne obrazki.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

robson97991

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 149
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 19, 2014, 02:42:32 pm »
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2014, 02:44:10 pm wysłana przez robson97991 »
Robert

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 19, 2014, 09:33:49 pm »
będziesz miał kolizję przerzutki z korbą a buta z pantografem, musisz albo pochylić hak (i całość nie będzie pracowała dobrze), albo support mocno do przodu (czego się zrobić nie da..) Mi kolizja buta z wózniem chyba najbardziej psuje krew (bo wtedy kiedy przycisnąć.. badziewie się blokuje). Prawy but cały w smarze.

Duża rolka trochę do tyłu, inaczej będzie na maksa obdzierał forka i będzie skakało na zakrętach. Dodaj ruchomą rolkę (patrz temat z ZOX'em), łańcuch na powrocie jest bardzo krótki.

Kiera nie może mieć kolizji z rolką. "Mostek" musi być zamocowany trochę wyżej.

Powariowali, czy co? :)

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 20, 2014, 02:29:04 am »
myślałem nie dawno nad zoxem, ale faktem iż trzeba kombinować z łańcuchem to wolałbym skusić się na lowracer cruzbike, takie coś

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 20, 2014, 02:53:34 pm »
Nie lubię MBB i już ;D
Kolizja rolki i mostka: o ile mi się wydaje rolka powinna być jak najwyżej, bo to ułatwia skręt - mniejsze gięcie łańcucha, z drugiej strony mostek musi być najniżej jak się da, żeby nie ograniczać widoczności = wychodzi sprzeczność i trzeba będzie robić kompromisy. Z obserwacji i krótkiego doświadczenia z Gbike3 - łańcuch ciągnący musi iść najbliżej osi skrętu widelca jak się da, coby zminimalizować szarpanie przy pedałowaniu (ja nie kręcę na okrągło i już - niedasie TTTM), czyli żeby łańcuch nie obcierał o widelec, muszę go trochę jeszcze popchnąć do przodu. To da się poprawić, bo widelec będzie mój.
Czyli nie uniknę rysowania całego napędu. Jak narysuję, to prawidłowo ustawie przerzutkę i się będę zastanawiał.

Może od razu nie powariowali z tymi ZOX'ami, tylko niektórym już od dawna taki projekt chodził po głowie i przyszła pora narysować i odłożyć na półkę.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 20, 2014, 10:08:44 pm »
Jak ma być studium, to pracujemy. Walnij na rysunkach jeszcze jakieś cyferki, będzie cud :)

Gięciem łańcucha nie ma co się przejmować. To działa.

Większe problemy są ze samoczynnymi zmianami biegów w zakręcie (szczególnie denerwujące jest przy zakręcie w prawo zrzucanie z dużej zębatki).

Biorąc pod uwagę że mocne skręty robisz na niskiej prędkości (czytaj duża zębatka "na dole"), to trzeba bardziej przemyśleć tą stronę. Niestety nie znam reguły która rządzi "poprawnością" pracy napędu w skręcie, u mnie robiłem wszystko doświadczalnie, a i tak nie do końca jest wszystko ok, ale to chyba wina zębatej rolki z której łańcuch czasami "schodzi" w ostrym zakręcie: pewnie pomogłaby węższa rolka ze skośnymi ściankami (bo u mnie chyba jest za szeroko i łańcuch "ma jak").

Pewnie najlepsze byłoby przesunięcie rolki do tyłu. U mnie nie realizowalne.. bo musiałaby przechodzić przez sterówkę. Ale w concept bike.. nie sprawdzimy, się nie dowiemy.

Przy małych zębatkach trzeba przede wszystkim uważać, żeby łańcuch nie szorował po widelcu. Jak wideł robisz go sam, to możesz go dowolnie wygiąć i będzie ok (u mnie na "11" łańcuch jest 2-3mm od widelca).

Chociaż.. Nie do końca jestem przekonany, czy da się to zrobić zachowując odpowiednie wyprzedzenie i kąt pochylenia i da się jeździć komfortowo. Jamnik ze względu na bardzo duży kąt jest dość mało stabilny (wężykuje zdrowo), szczególnie bolesne jest to przy niskiej prędkości (czasami "potrafi być" nadsterowny..).

"Bujenie" kierą przy kręceniu zupełnie przestaje przeszkadzać jak jest dobra kiera. Idealnie czułem to na szerokiej i długiej, po wymianie na u-bara poprawa niesamowita (w ogóle nie czuję). Ale wydaje się że na odchylanym chomiczku też będzie ok, możesz trzymać ją na brzuchu :)

Danielasty, Świeżak.. A wy coś robicie?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 21, 2014, 11:18:46 pm »
Kąt widelca = 69o oraz offset = 12mm, takie same jak w IMK P7 i P8 więc zachowanie na drodze powinno być podobne.
Rozstaw osi ~1180mm, P7 i P8 miały ~1255mm.
Pochylenie oparcia 28o, IMK P7 i P8 miały ~29o, suport poszedł 20mm wyżej niż w P7 i P8, więc kąt między oparciem a nogami pozostał taki sam.
Rolka główna będzie jak zwykle u mnie gładka. Oś rolki tuż przed sztycą widelca (sterówką??) - pręt osi przecina się z główką ramy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 22, 2014, 12:55:29 pm »
pręt osi przecina się z główką ramy.
A jakieś pomysły jak to zrobić w prototypie?

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: IMK P-X?
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 25, 2014, 12:47:19 am »
Franc, świetna linia trochę nocomow-zokrowa ale to dobry trend w ulepkach.
Trzeba się uczyć od bardziej doświadczonych.
Ja u siebie właśnie dopieszczam formy.
Będziesz jechał na rdzeniu?
Z gabarytów widzę że szkiełkiem zbroimy co?

Świetny projekt, ja u siebie rozważam napęd na przód ale przypuszczałem
że będzie problem z samoczynną zmianą biegów podczas skrętu co potwierdził powyżej Pająk.
Pewnie jest jakieś rozwiązanie aby ten problem rozwiązać bo napęd na przód redukuje masę łańcucha
i opory. Warto przyjrzeć się jak to chłopcy robią zagramanicą...
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl