Autor Wątek: Pytanie o pochylane tadpole  (Przeczytany 6913 razy)

SZOGUN

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 3
Pytanie o pochylane tadpole
« dnia: Grudnia 01, 2013, 11:44:58 am »
Witam
Zakładając ten wątek chciałbym poradzić bardziej doświadczonych konstruktorów na temat mojego amatorskiego pomysłu.

Historia mojego poziomowania zaczęła jakiś czas temu kiedy zobaczyłem w mojej okolicy pewnego pana jadącego na rowerze poziomym. Od tamtego momentu zdążyłem skonstruować swoją pierwszą jednośladową poziomkę korzystając z porad forum. jednak zanim ją ukończyłem(choć zdołałem już na niej przejechać, obłędne uczucie, nigdy już nie siądę na zwykły rower) wpadłem na pomysł zbudowania trzech kółek, początkowo tylko amortyzowanym, ostatecznie pochylanym i amortyzowanym.

w tym momencie chciałbym prosić was o poradę
Mój pomysł krąży wokół tadpole w pełni amortyzowany z układem pochylania przypominającym odwróconego do tyłu jetrike ale technicznie rozwiązanym jak fastfwd i klasycznym układem kierowniczym. jednak miałby mieć podwójne wahacze żeby zwrotnice zachowały w miarę możliwości część kątów.

zdecydowałem się jetrike ponieważ wydaje mi się że nie wymaga blokady pochyłu w trakcie postoju kształt wahaczy pozwala na zastosowanie klasycznego układu skręcania z kolei mechanizm fastfwd pozwala zamontować amortyzator.
chwilowo i tak muszę się wstrzymać z budową z powodu braku finansów zbliżającej się pory zimowej dlatego przy okazji chciałbym się was poradzić Co myślicie o taki rozwiązaniu?

wybaczcie mi brak zdjęć ale nie mam pojęcia jak je wstawić

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 01, 2013, 02:39:10 pm »
Witamy :)

W celu wstawienia zdjęć musisz użyć komendy:
[ img](link do zdjęcia)[ /img] (bez spacji w nawiasach kwadratowych)
« Ostatnia zmiana: Grudnia 02, 2013, 12:56:21 am wysłana przez reneva »

Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 01, 2013, 08:29:46 pm »
Zajrzyj tu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1664.msg25385#new
no i przede wszystkim tu: http://rydze.internetdsl.pl/trixo/
oraz: http://www.tripendo.com
Pozdro i powodzenia, ambitnie zaczynasz  :) .
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'

SZOGUN

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 02, 2013, 12:29:26 pm »
nie podoba mi się rozwiązanie wahaczy poprzecznych trixo

chciałbym uderzyć w podwójne wahacze skośne pchane




Czy ma sens zbudowania układu kierowania, który nie miałby bezpośredniego wpływu na pochylanie, a samo pochylanie odbywało się poprzez pochylanie się rowerzysty tak jak w jetriku

RYDZU

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 22
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 03, 2013, 09:45:48 pm »
nie podoba mi się rozwiązanie wahaczy poprzecznych trixo / chciałbym uderzyć w podwójne wahacze skośne pchane

Czy ma sens zbudowania układu kierowania, który nie miałby bezpośredniego wpływu na pochylanie, a samo pochylanie odbywało się poprzez pochylanie się rowerzysty tak jak w jetriku

Witam
Skoro mowa o TRIXO to musiałem się odezwać  ;)

Wahacze pchane na pewno będą ładniej wyglądały ale... - muszą być dużo solidniejsze (sztywniejsze). 
Jak będą zbyt miękkie (sprężyste) rower będzie "wariował" na zakrętach i nierównościach. 
Miękki wahacz będzie powodował drgania koła na boki - efekt podobny do jazdy na zakręcie zwykłym rowerem z rozcentrowanym solidnie kołem.
Przerabiałem ten temat gdy próbowałem odchudzać Trixo. Oceniam że  tak "na oko" wahacze pchane musiały by być z profilu 30x40.
Wtedy zachowają względną sztywność ale...
Dochodzimy do drugiego elementu - mocowanie wahacza. Musi być bardzo dokładnie wykonane - najlepiej na łożyskach maszynowych wałkowych/igiełkowych.
Każda 0,1 mm luzu na tym zawiasie na końcu wahacza da czasami nawet 3-4 mm luzu. i Wtedy wracamy do początku - czyli bałaganu z drganiem kół.

Co do pochylania - każda konstrukcja tego typu ma jakieś elementy mogące ją kontrolować. W Trixo dźwignia od pochyłu pomaga mi czasami wyjść z opresji w terenie.
Chociaż po ruszeniu i rozpędzeniu do 10-15 km/h pozornie przestaje być potrzebna.
Inną alternatywą jest blokada pochyłu za pomocą np zacisku i fragmentu tarczy hamulcowej. Po zblokowaniu powstaje sztywny rower, po zwolnieniu mamy możliwość
pochylania się. Osobiście bym tego rozwiązania nie zastosował - ale opieram się na doświadczeniach z Trixo i jazd próbnych na Tripendo.

Pozdrawiam
RYDZU


SZOGUN

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 04, 2013, 03:39:45 pm »
Wstawiłem wcześniej zdjęcie pojazdu na którym chciałbym się wzorować ale zdjęcie zniknęło mam nadzieję że teraz się uda


jeśli nie wyjdą znowu to tu jest adres inspiracji autora jetrike, która z kolei mnie zainspirowała(przydałoby się jednak lepiej znać angielski)
http://www.jetrike.com/prior-art.html

myślałem o wykonaniu wahaczy z laminatu, nie zależy mi na lekkości, bardziej na możliwości dowolnego kształtowania.

przy mocowaniu wahacza do ramy myślałem o piaście rowerowej może z łożyskami maszynowymi.

co do blokady pochyłu to też mi się nie podoba takie rozwiązanie, gdzieś na forum doczytałem się, że jetrike w trakcie postoju nie wymaga żadnych blokad a przy powolnej jeździe kiwa się podobnie jak jednoślad. wygląda mi to tak jakby pochylenie się zwiększało minimalnie odległość kół od siebie co na postoju hamuje przyczepność opon do nawierzchni
http://www.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs



dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 04, 2013, 09:22:21 pm »
Masz racje Szogun, w tym rowerze tilting jest tak rozwiazany, ze przy pochylaniu zmienia sie odleglosc kol wzgledem siebie - po prostu rozjezdzaja sie. Wybralbym prostsze rozwiazanie, ktore przy okazji nie zameczy zawieszenia przy pochylaniu bez predkosci, a mozliwe, ze dziala sprawniej w ogole. I chociaz bez amortyzacji, to powielilbym wlasnie takie rozwiazanie, pracujace w ukladzie rownolegloboku umieszczonym z tylu. Wedlug mnie to pierwsza Delta, ktora oplaca sie budowac do scigania...wzglednie prosta i tania, a juz w pelni leanujaca konstrukcja, uklad sterowania niesprzezony z pochylaniem, spory potencjal odchudzania. Sa juz nawet w sprzedazy zestawy "Leaning/Tilting Kit" dla dwukolowych rowerow poziomych z napedem i sterowaniem przedniego kola...wystarczy uciac caly tyl ;)















Tef

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 535
Odp: Pytanie o pochylane tadpole
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 04, 2013, 11:57:39 pm »
dziantek fajne trajki wyszperałeś  :) . Myślę że jakby zastosować dwie sprężyny naciągające dobrane do ciężaru jeźdźca to można by uzyskać równowagę podczas postoju, a podczas jazdy zmiana środka ciężkości spowodowałaby nie nerwowe pochylanie.
Z cyklu przysłowia i powiedzonka ludowe. Oczywiście o poziomkach :) : Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

DrewnianaTrajka
Pierwsze ujeżdżenie SWB 'Mroczny Żuraw'