Autor Wątek: Silnik od pocketa'a w poziomce.  (Przeczytany 24095 razy)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #15 dnia: Września 16, 2013, 12:26:15 pm »
jak jeszcze masz już nagwintowane korby, to dawaj, piwo przywiozę Ci sam :) )
Poszukałem i aż sam się zdziwiłem :) http://www.trialshop.pl/index.php?_a=viewCat&catId=42_a=viewCat&catId=42&sort_by=price&sort_order=low
Korby zamawiam.. i zaczynam trenować :)
Stara prawda: jak czegoś nie możesz znaleźć, to albo źle szukasz, albo tego nie ma.. Czyli źle szukam :(

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #16 dnia: Września 16, 2013, 12:58:43 pm »
Spoko sam szukałem jakieś 2 tyg temu i nie mogłem znaleźć :) Jak ruszysz z projektem to wrzuć fotorelację z budowy :) 

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #17 dnia: Września 16, 2013, 11:03:02 pm »
Panowie, wracając do tematu  :P
Jak przeliczyć ilość zębów na rozmiar koła?
Inaczej... Jeżeli mam koło 16", montowanie zębatki 32 będzie raczej pod prędkość maksymalną czy przyspieszenie?

Zależy mi raczej na dużych prędkościach, na niskich i podjazdach może być wspomagaczem, robię to pod długie trasy; Poza tym, jara mnie prędkość  ::)
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #18 dnia: Września 17, 2013, 10:47:19 am »
Korby z wolnobiegiem nie są zupełnym off-topic. Jest to najprostsza metoda dorzucenia silnika do roweru z zachowaniem przekładni rowerowej!
Ale wracając do tematu.. :)

Przede wszystkim.. przekładnia "powinna być" dostosowana do mocy silnika. Problem polega na tym, że moc rośnie praktycznie liniowo od prędkości obrotowej, a zapotrzebowanie na moc kwadratowo od prędkości. Przed tym punktem masz piękne przyspieszenie (w sumie jedynie kosztem zużycia paliwa), potem już kicha (silnik mocno się grzeje). Jeszcze korelacja z momentem obrotowym i masz idealne przełożenie :)
Piękna bajka, co nie? W życiu jednak jest gorzej: silnik zmienia swoje parametry (szokująco szybko!), najczęściej w tą gorszą stronę. Nie znasz wykresu mocy ani momentu obrotowego, nie znasz "swojego" zapotrzebowania na energię.. Idealny dobór przełożenia to mżonka. Więc po staremu, imbus w garść i testujesz.

Ja robiłem wyliczenia na prostej zasadzie. Jakkolwiek "sensowna" praca silnika to 2.5-10 tyś. obr/min. Przyjmujesz sobie jakąś minimalną prędkość (w przypadku chęci uzyskania maksymalnej prędkości raczej będzie to 15-20km/h, co da teoretycznego maksa w okolicy 60-80 km/h). Przy 15km/h wychodzi jakieś 200obr twojego koła/min. Czyli przełożenie musi być w okolicy 10.

Jak masz silnik z przekładnią, to jest to najczęściej odpowiednik bezpośredniego 6/7 (czyli sporo "rad" zależy od wyposażenia dodatkowego). Przy bezpośrednim 6/7 zębów powinna wystarczyć standardowa 60zębów (czyli z dwa razy więcej niż chciałbyś..) Po złożeniu całości do kupy.. wsiadasz i jedziesz. Najpierw powoli: czy silnik dobrze się wkręca, itp; potem test prędkości, szczególnie słuchasz kiedy silnik zaczyna "muczeć" (dość specyficzna zmiana dźwięku.. i bardzo słaba reakcja na manetkę). Prawdopodobnie jest to max tego silnika, przeliczasz zębatkę, składasz i powtarzasz test.

I gotowe.
Aczkolwiek z przyczepką.. to może być dość słabo. Ale nie czujesz problemu.. w sumie na forum obalonych zostało wiele mitów :)


OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #20 dnia: Września 17, 2013, 10:23:49 pm »
Myślałem nad zrobieniem wózka z dwoma kołami. Stabilniej by było, ale system napędowy tylko na jedno koło może być zgubny- zbyt mały docisk... desperacko zaczynam kombinować nie mając jeszcze silnika... muszę się ogarnąć.

System zapinania/sprzęgania wózka z rowerem chcę rozwiązać za pomocą kilku części samochodowych:
Do rury przyspawać nakrętki
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5923446103824906353/5924727292808942594?pid=5924727292808942594&oid=111082853081036409700

Do nakrętek przykręcam zamek od bagażnika
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5923446103824906353/5924727268128956946?pid=5924727268128956946&oid=111082853081036409700

Sam zamek wygląda bardzo solidnie, więc powinien wytrzymać :)
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5923446103824906353/5924727254146179970?pid=5924727254146179970&oid=111082853081036409700

Do roweru JAKOŚ (jeszcze tego nie wymyśliłem) za tylnym kołem mocuję zaczep od fotela
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5923446103824906353/5924727235734437218?pid=5924727235734437218&oid=111082853081036409700

Jedno z drugim idealnie pasuje, połączenie jest nie do rozerwania.. Jedyne ale to luz, przez który wózek może się "kłaść". w celu wyeliminowania tego problemu, do zaczepu od fotela chcę przyspawać kawałek płaskownika. Zapobiegnie to majdaniu się zapięcia na boki (przesunięcie prawo/lewo oraz dół/góra będą możliwe)
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5923446103824906353/5924727200324268130?pid=5924727200324268130&oid=111082853081036409700


Tak swoją drogą, pocket ma taki sam łańcuch jak zwykły rower? Zębatki będą pasowały?
« Ostatnia zmiana: Września 18, 2013, 12:18:36 am wysłana przez OldSpice »
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #21 dnia: Września 18, 2013, 12:00:50 am »
Pocket ma inny łańcuch. Używałem zębatki z tylnego koła, która przekazywała napęd na torpedo, a z niego już na rowerowy standard.
Dwa koła to jeszcze gorszy pomysł. Jak oba będą napędzane to przyczepka nie będzie chciała skręcać. Jeżeli zaś jedno z dwóch, to przyczepność będzie dużo słabsza.

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #22 dnia: Września 18, 2013, 12:27:49 am »
Przekonałeś mnie, poza tym nie chce mi się tyle bawić, by sprzęgać dwa koła w jednej osi :P

Długość przyczepki ma jakieś większe znaczenie? Jeśli nie, zaraz przy kole będzie znajdował się silnik, od strony zapięcia część "towarowa".
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #23 dnia: Września 18, 2013, 07:08:08 am »
Badania naukawców dowodzą, że maksymalny rozstaw 2 kół napędzanych (na jednej osi), przy której nie jest wymagany mechanizm różnicowy to ~60cm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #24 dnia: Września 18, 2013, 07:12:20 am »
Czegos tu nie rozumiem. Chcesz by przyczepka "pchała" Twój rower?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #25 dnia: Września 18, 2013, 09:53:04 am »
Robi się tak. Na długie dystanse podczepiasz i cię pcha, jak masz mały kawałek z bazy to wypinasz i jedziesz solo.
Kiedyś widziałem konwersję Wieśwagena Golfa na prund do którego była przyczepka z napędem zrobiona z komory silnika Golfa. Długi dojazd z przedmieścia do obrzeży miasta gdzie pracował twórca robił z przyczepką, która go pchała. Na wjeździe do miasta odczepiał ją i pozostawiał na parkingu a do centrum jechał elektrycznie.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #26 dnia: Września 18, 2013, 10:17:22 am »
Patent mocowania przyczepki do WSK mojego Taty.
Przegub kulisty drążka kierowniczego od samochodu. W motocyklu miał dwa słuszne płaskowniki zakończone na środku uchwytem w który wkładało się dyszel z końcówką drążka. Jeśli ma to pchać to gniazdo to by musiało być zamontowane nie w pionie tylko w poziomie. Samo połaczenie banalne - wtykasz końcówkę, zabezpieczasz nakrętką motylkową żeby nie wyleciało i już ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #27 dnia: Września 18, 2013, 11:04:31 am »
Szydziu.. Na YT jest sporo tego
od elektryków:
http://www.youtube.com/watch?v=sM0f2jAmUWY
po spalinówki mniejsze
http://www.youtube.com/watch?v=w5Q0fQWvDIs
i te większe
http://www.youtube.com/watch?v=lTPGTliB6fg

Na większe i elektryki po prostu mnie nie stać, w związku z tym silnik pocketa, koło 16", parę rurek i ogień!

Kolejne pytanie techniczne- Jeżeli zębatka proporcjonalnie jest wielkości załóżmy 1/3 rozmiaru koła, to przyspieszenie i moc będą takie same dla koła 16" i 28"?
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #28 dnia: Września 18, 2013, 07:18:58 pm »
Jeżeli tylko proporcje zostaną zachowane, to przyspieszenie i prędkość będą podobne.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Silnik od pocketa'a w poziomce.
« Odpowiedź #29 dnia: Września 23, 2013, 05:06:50 pm »
Dostałem dziś dwa wolnobiegi.. Koperta "uwaga szkło", waga "na rękę" zdrowo ponad kg.
Po rozpakowaniu rozpacz.. Ano tarcza jest pod łańcuch motocyklowy (grubość blachy 5.3mm, normalne 1/2" piny).
No i BCD jest koło 81mm (a miało być "standardowe" 64)..
 :'(

Na plus: wolnobieg pasuje na standardowy gwint.