Autor Wątek: Batavus - lekki tuning  (Przeczytany 20202 razy)

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Batavus - lekki tuning
« dnia: Maja 28, 2013, 10:19:50 pm »
Witam wszystkich na poziomie.
Od mojego zakupu (Batavus relaxx) https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5883131573797142002
minęło już ładnych parę miesięcy, więc chciałbym się podzielić moimi spostrzeżeniami.
Niestety póki co przejechałem z 1,5 tysiąca km, więc porównując do forumowych mocarzy :) , będą to amatorskie wrażenia :)

Dawno już jazda rowerem nie dała mi tyle endorfin! Przyzwyczaiłem się już do wytykania palcami, zresztą w 99% reakcje są super pozytywne. Co do osiągów to warto czytać forum. Faktycznie mięśnie muszą się przyzwyczaić.
Po paru pierwszych jazdach byłem lekko sfrustrowany. Z każdym jednak wyjazdem jest coraz lepiej.
Nie jest to low racer, lecz "niedzielnym" turystom daje radę :)
Niestety ostatnio musiałem troszkę spauzować. Dystanse niby nie wielkie. Po mieście, do pracy z 20, 50 km, jednak po miesiącu codziennej jazdy nogi odmówiły posłuszeństwa.
Myślę że to jeszcze nic złego, lecz od paru dni  popołudniami czuję kolana (ciężko mi na nich wystać) oraz mięśnie.
Mam nadzieję, że to tylko taki etap wzmacniania poziomego "silnika"

Sam rower - ciężki (koło 21kg), nieamortyzowany, z nexusem 7 i tarczą 33t z przodu - taki super ścigacz ;)
Sama waga nie doskwiera tak bardzo, zębatkę wymieniłem na ciut większą 38t- jest lepiej, lecz bez rewelacji.
https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5883131567384423058
Czy lepiej wrzucić z przodu jakąś jedną większą tarczę (np.56) czy bawić się w przerzutkę?
Wiem, że nawet nie musiałbym dospawywać  rury pod przerzutkę. Można zamontować taką w oś supportu.
Amortyzacja-jednak było by fajnie. Jaki wybrać w miarę tani amortyzator na przód (koło 20')
Trzecia sprawa to pozbycie się Batavusowego napinacza na rzecz zwykłej przerzutki z tyłu. Jaka była by ok?
https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5883132194525945762

https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5883132188600374850

Oczywiście na wspomniany tuning nie mam worka pieniędzy ;)
Po długim weekendzie podjadę do mojego mechanika,
a może któryś z wielkopolskich poziomkowych budowniczych się w czerwcu nudzi....? :)
Pozdrawiam.
woojtek1
« Ostatnia zmiana: Maja 28, 2013, 10:31:24 pm wysłana przez woojtek1 »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 28, 2013, 10:59:47 pm »
Jeśli ja miał bym ten rowerek i miał bym go tuningować od razu wywalił bym te opony jesli nie jeżdzisz w terenie. A bez dobrej amortyzacji tego ci nie radzę. Wydaje mi się że z tyłu masz koło 26" kup sobie oponę kenda 26X1,25" do niej musis też kupić dentkę bo obecna nie bendzie pasować tylko nie idz na kompromis i nie kupuj przypadkiem kendy 1,5" ma być 1,25  odczujesz że bendzie połowę lżej i nie przesadzam. z przodu też wymień opone na cienką ale w przypadku koła 20" to troszkę może kosztować ale warto. Tylko po wymianie opon spadnie ci przełożenie więc obawiam się że ta korba może być za mała

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 29, 2013, 07:09:35 am »
Witam. 1.5tys. to już umiesz jeździć. Tanie amortyzatory są dobre do dziecinnych rowerków. Na kolana galaretki i częste zmiany biegów.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


SAC

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 277
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 29, 2013, 08:54:49 am »
Nie ty pierwszy którego bolą kolana, dlatego uważaj na nie, nie szarp się siłowo na poziomce. Mięśnie masz już pewnie wypracowane, przy dobrym podparciu (a ten rower wyglada na taki, na którym się można solidnie oprzeć plecami) mozesz zadziałć z wielką siłą, ale właśnie szkoda kolan. Raczej kadencja 80-90 obrotów/min niż siła przy niskiej kadencji.
Dlatego też warto mieć szeroki zakres przełożeń (biegów). W nexusie 7 jest rozpiętość* 244%, co odpowiada kasecie 11-27 z tyłu z jedną tylko tarczą z przodu. Ja zaczynałem od 376% (11-32 tył, 34-44 przód) v shokbiku. potem było 498% w Rapto (11-32 tył, 28-48 przód) teraz mam 581% (11-32 tył, 34-48 przód). I wszystkiego używam.         
Przewodówki (przekładnie planetarne jak nexus, alfine) są fajne do poziomek, ale nie dadzą takiej rozpiętości biegów. A i tak jest potrzebny napinasz. Warto jednak w miejskiej poziomce mieć przewodówkę, ze względu na możliwość zmiany biegu jak sie stoi. Niektórzy kominują tak że daja dualdrive + tylnia przerzutka.
Ja pewnie bym dał na przodzie przerzutkę montowaną do suportu, korby z trzema tarczami (22-32-44) co da z neusem rozpiętość 488%.       

* rozpiętość biegów: najlżejsze przełożenie to jest 100% a xyz% - najcięższe.

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 29, 2013, 08:59:14 am »
kup sobie oponę kenda 26X1,25"
Wujek Google na hasło "kenda 26x1,25" odpowiada (zgodnie z moimi domysłami) "kwest".
Chodziło Ci o tę dokładnie oponę, czy może miałeś na myśli coś innego?

do niej musis też kupić dentkę bo obecna nie bendzie pasować
Niby pasować nie będzie, ale starych dętek nie wyrzucałbym od razu do kosza. Większa dętka -> więcej gumy -> lepsza ochrona antyprzebiciowa. Oczywiście, wiąże się to też z większą masą.
Zdaje mi się, że Raffi to praktykuje. Jak tu wpadnie to może dorzuci swoje trzy grosze :)

Obecne opony mogą stanowić kompromis między małą powierzchnią czołową a amortyzacją. To, w którą stronę lepiej pójść (lub nie zmieniać nic), jest dosyć indywidualną sprawą.

Sama waga nie doskwiera tak bardzo, zębatkę wymieniłem na ciut większą 38t- jest lepiej, lecz bez rewelacji.
No to trzeba iść za ciosem ;D
Jeżeli Twój budżet jest tak ograniczony, że nie nie chcesz ryzykować nieudanego zakupu, to można by rozważyć zrobienie własnej zębatki/zębatek, wg szablonu: http://www.ihpva.org/Projects/Sprocket/index.html
Dokładność wykonania ani materiał nie muszą być najwyższych lotów - ot, spróbujesz konfiguracji z daną ilością zębów, a potem można zainwestować w coś bardziej markowego.

Czy lepiej wrzucić z przodu jakąś jedną większą tarczę (np.56) czy bawić się w przerzutkę?
Przyjąłbym następujące kryterium - jeżeli najniższe biegi Twojego Nexusa są praktycznie niewykorzystywane (np. na stałych trasach nie ma aż tak stromych podjazdów), to najłatwiej byłoby wymienić tylko zębatkę. Czy najtaniej? Jak zrobisz taką samemu, to pewnie tak ;)

Trzecia sprawa to pozbycie się Batavusowego napinacza na rzecz zwykłej przerzutki z tyłu.
Jeżeli postanowiłbyś zostawić Nexusa, to zadałbym pytanie - po co się pozbywać? Czy ma jakiekolwiek mankamenty aż tak upierdliwe, że jesteś skłonny wydawać jakiekolwiek pieniądze na przerzutkę?

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 29, 2013, 10:23:19 pm »
tak chodziło mi o kendę kwest 26x1,25"

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 01, 2013, 01:33:50 pm »
Witam wszystkich dziękując za odpowiedzi. :)

Do tomek 70: Co miałeś na myśli mówiąc o terenie? Niezależnie od opon, nie sądzę abym tym rowerem mógł uprawiać akrobacje, zjazd górski etc. :D Parę razy musiałem przejechać przez jakieś piachy i było ciężko.
Z drugiej strony na moim pionie z cienkimi kółkami 28', także nie była to bajka... 
Kenda kwest? Hmm może to i dobry pomysł, jednak nie wiem co z amortyzacją, krawężniki, nierówności oraz z odpornością na przebicia? Tak czy inaczej coś muszę zrobić, bo oponka ma już swoje lata i wygląda tak
https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5884486337339967570
https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5884486802019479890

Do reneva: co do Batavusowego napinacza to opisywałem już jaki z nim jest problem.Niestety ale mniej więcej co 200 km trzeba go dokręcić - popuszcza. Wtedy nagle rurka na łańcuchu przemieszcza się w stronę zębatki itd.........
Można się przyzwyczaić do kontroli tego ustrojstwa, lecz jeśli z przodu miałaby być przerzutka to i napinacz musi zostać wymieniony.

Do hansglopke: w takim razie ile trzeba by dać za przyzwoity amortyzator 20' na przód?
Pozdrawiam wszystkich na poziomie z deszczowego Krakowa :)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 01, 2013, 03:24:08 pm »
Do tomek 70: Co miałeś na myśli mówiąc o terenie?

Obstawiam że szutry i drogi nieutwardzone, poziomka to nie mtb i konkretniejszych tras " w terenie" nie pociągnie. 

Kenda kwest? Hmm może to i dobry pomysł, jednak nie wiem co z amortyzacją, krawężniki, nierówności oraz z odpornością na przebicia?
Używam kwestów zarówno w wersji 26" x 1.25 jak i 26" x 1.5 - bardzo fajne oponki za swoją cenę. Mankament to podnoszenie wody ( rozmiar 1.5 jakby sporo mocniej) i słaba przyczepność na mokrym / oblodzonym ( na zimę się wybitnie nie nadają). Z krawężnikami i przebiciami problemów nie ma tylko trzeba pilnować ciśnienia.

Do hansglopke: w takim razie ile trzeba by dać za przyzwoity amortyzator 20' na przód?
Przyzwoite są chyba u nas nie do dostania ale poradzi sobie http://rower.com.pl/-p-305614.html?cPath=34_105 po utwardzeniu:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=595.0

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 01, 2013, 05:32:28 pm »
Nie wiem ile trzeba dać za porządny amortyzator. W SWB większa masa jest nad przednim  kołem i tu raczej nie można się wykpić amortyzatorkiem z rowerka dla sześciolatka. Ja mam sztywne widelce i tak jest dla mogę dobrze.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 02, 2013, 09:42:05 am »
Są inne możliwości amortyzowania przedniego koła a wszyscy tylko standartowy amorek najprosciej :)

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 02, 2013, 09:54:25 am »
tzn. ?
Mówisz o odpowiedniej oponie?

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 02, 2013, 01:14:07 pm »
Nie mój rowerek to tylko jeden przykład https://www.youtube.com/watch?v=bQ2Ffm9UrHc w necie widziałem fotkę rowerka filmy flevo ale to nie było klasyczne flevo tylko SWB z tylnym napędem fajnie amortyzowany jak znajdę znowu to ci linka podrzucę

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 02, 2013, 07:51:08 pm »
Są inne możliwości amortyzowania przedniego koła a wszyscy tylko standartowy amorek najprosciej :)
Ja bym powiedział wręcz, że możliwości są nieskończone ;D
Elementy rozpraszające drgania można zaplanować w dowolnym miejscu pomiędzy nawierzchnią i rowerzystą.

Rozpatrując tylko amortyzację na linii przednie koło - fotelik:
1) Można założyć balonówki.
2) Można zastosować amortyzowane koło (Loopwheel http://forum.poziome.pl/index.php?topic=40.msg28843#msg28843)
3) Można założyć amortyzowany widelec.
4) Można amortyzować główkę ramy (chyba. pod moim nierównym sufitem kłębi się jakaś niejasna wizja takiego rozwiązania, ale na razie nie mam czasu dostosowywać tego szaleństwa do praw fizyki ;))
5) Można amortyzować ramę pomiędzy główką a fotelikiem (patrz - link w poście powyżej)
6) Można zastosować amortyzację samego fotelika (przemyślaną)
7) Można wyścielić fotelik materacem. Do głowy właśnie mi przyszło, że mógłby to być materac dmuchany :D

Kto da więcej? ;)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 02, 2013, 08:11:24 pm »
Tutaj pompowany materac do fotelika  mojej produkcji pompować trzeba dętkę lekko i musi być w gąbce gąbką do góry dętką do fotelika .W obecnym rowerku mam tylko zmodyfikowane ułożenia dętki https://secure.flickr.com/photos/74415787@N07/6703776897/ .Tutaj już gotowe siedzenie z tym dmuchanym materacem https://secure.flickr.com/photos/74415787@N07/6703902619/ A tu amortyzacja siedzenia mojego pomysłu siedzenie musi być dzielone plecy osobno a część pod tyłkiem osobna połączona zawiasem żeby prawidłowo działało i przednia cześć zawiasem do ramy lub zastosować sprężyny z siodełka do roweru, a działało świetnie https://secure.flickr.com/photos/74415787@N07/6703998087/

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Batavus - lekki tuning
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 02, 2013, 10:13:46 pm »
Są specjalne piasty przednie z amortyzacją wewnętrzną o skoku .50". Kamil Manecki z Velocraftu kiedyś je stosował.
Amortyzację w główce ramy stosuję ja (headshock samoróbka 1 1/8" ahed), można kupić taki gotowy widelec, można robić tak jak Maciek70 - gładka sztyca widelca i panewki ślizgowe zapewniające jednocześnie skręt i skok.
.............
i wiele innych sposobów

baj de łej projektuję nowego headshock'a 1 1/8", ahed, 50mm skoku.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800