Autor Wątek: Chomiczówka 1.0  (Przeczytany 16929 razy)

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Chomiczówka 1.0
« dnia: Maja 14, 2013, 12:25:05 pm »
Witam. Fascynacja poziomkami złapała mnie rok temu, wtedy też postanowiłem zbudować własnego trajka.
Przez parę lat chomikowałem różnego rodzaju części rowerowe wierząc, że kiedyś się przydadzą. Z tego powodu prototyp nazwany zostanie "chomiczówka".

Plan był prosty, wiem jak powinien wyglądać
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877792310425233554

"jakieś tam" podzespoły mam, tu przeciąć, tu połączyć..
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877792352835510194

po pocięciu i spawaniu wyszła mi taka oto rama.
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877792393932754722

 tutaj pojawił się problem, gdyż ponownie zostałem pozbawiony dostępu do spawarki co zmusiło mnie do uproszczenia konstrukcji do dwukołowca.
Tylne koło będzie amortyzowane, przód sztywny ze starego bmx'a.
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877792419289637394

ogólny projekt w skali 1:1 wygląda następująco (Długość całkowita (od skrajnych elementów) to 210 cm)
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877792370987213458

tutaj rodzi się pytanie do zaawansowanych budowniczych. czy taka konstrukcja ma już jakieś widoczne wady? jeszcze rama nie jest połączona z "przednim kołem" więc jest możliwość poprawek konstrukcyjnych.
Za wszelkie sugestie i rady bardzo dziękuję.

Pozdrawiam
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

nahtah

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Obieżyświat w poziomie
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 14, 2013, 06:29:34 pm »
Witaj na forum!

A rama którą uformowałeś, coś mi przypomina.;)
Szukaj w galerii "nimant-a" Twoja rama potrzebuje wzmocnień.:)

https://picasaweb.google.com/darkdedudis/Nimant
« Ostatnia zmiana: Maja 14, 2013, 06:32:09 pm wysłana przez nahtah »
ŻYCIE jest jak jazda NA ROWERZE aby utrzymać równowagę MUSISZ się poruszać naprzód.......Albert Einstein
https://www.bikestats.pl/rowerzysta/nahtah

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 14, 2013, 06:55:29 pm »
O jakim wzmocnieniu mowa? tył będzie wzmocniony amortyzatorem, sama rama w okolicach litery "K" będzie podparta widełkami przedniego koła. Możesz sprecyzować o co Ci chodziło?

Co do projektu to faktycznie podobieństwa pewne są, jednakże ja planuję bardziej przytulić się do ziemi :P
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

nahtah

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Obieżyświat w poziomie
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 14, 2013, 07:04:39 pm »


tutaj rodzi się pytanie do zaawansowanych budowniczych. czy taka konstrukcja ma już jakieś widoczne wady? jeszcze rama nie jest połączona z "przednim kołem" więc jest możliwość poprawek konstrukcyjnych.
Za wszelkie sugestie i rady bardzo dziękuję.

Pozdrawiam

Rama nie kompletna a pytanie sprecyzowane,;) skoro będzie amor to pozostaje wzmocnienie przy główce.:)
ŻYCIE jest jak jazda NA ROWERZE aby utrzymać równowagę MUSISZ się poruszać naprzód.......Albert Einstein
https://www.bikestats.pl/rowerzysta/nahtah

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 14, 2013, 07:10:10 pm »
Witaj :)

Z tego co widzę, korbę chcesz zamontować "na sztywno", bez żadnej możliwości regulacji i dostosowania do długości nóg. Planujesz ustawiać odległość korba-fotelik tylko za pomocą fotelika, czy też faktycznie masz zamiar wszystko ustawić "raz, a dobrze"?

Inna sprawa - zgaduję, że chcesz umieścić fotelik możliwie jak najniżej. Jeżeli tak, konieczne może być użycie rolek "załamujących" linię łańcucha. Nic strasznego, choć zawsze to jakaś dodatkowa robota do wykonania (i wcześniejszego przemyślenia).

Ciekawi mnie jedna rzecz - jak masz zamiar zamontować amortyzator względem fotelika? Jak patrzę na Twój szkic w skali 1:1, to "najlepszym" rozwiązaniem wydaje mi się ustawienie go równolegle do ziemi i mniej więcej prostopadle do fotelika - czyli tak, by amortyzator wbijał się prosto w plecy, co (z tego co wiem) jest ergonomicznym strzałem w stopę ;)

Z niecierpliwością czekamy na dalszą fotorelację z budowy :)

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 14, 2013, 07:48:10 pm »
odległość od pedałów będzie regulowana fotelikiem. Sama korba będzie miała możliwość delikatnej regulacji, aczkolwiek to już bardziej kwestia ustawienia przerzutek :)

Jeśli chodzi o prowadzenie łańcucha- wpadłem na ciekawy pomysł, który może się sprawdzić, mianowicie:
Korba będzie umiejscowiona odwrotnie- zębatki przednie będą znajdowały się z lewej strony,
 łańcuch będzie biegł lewą stroną do "wahacza", gdzie w miejscu starej korby zostanie zainstalowana przejściówka na drugą stronę.
Dalej łańcuch prowadzony jest normalnie...
Czytelniej może z obrazka.
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877907059672526530

Wydaje mi się, że to rozwiązanie zniweluje do pewnego stopnia problem luźnego łańcucha podczas pracy amortyzatora.
A jeśli już o nim mowa..
https://plus.google.com/photos/111082853081036409700/albums/5877792256978212161/5877907087131788418

Liczę na to, iż skok amortyzatora nie będzie na tyle duży, by systematycznie łamał mi kręgosłup  ;D

Cytuj
skoro będzie amor to pozostaje wzmocnienie przy główce.:)"
Co przez to mam rozumieć? główka czyli "wahacz"? Jeśli wytrzymywało obciążenia w zwykłym rowerze, w takim również nie powinno mieć problemu, prawda?
« Ostatnia zmiana: Maja 14, 2013, 07:52:54 pm wysłana przez OldSpice »
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 14, 2013, 08:13:27 pm »
Korba będzie umiejscowiona odwrotnie- zębatki przednie będą znajdowały się z lewej strony,
 łańcuch będzie biegł lewą stroną do "wahacza", gdzie w miejscu starej korby zostanie zainstalowana przejściówka na drugą stronę.
Dalej łańcuch prowadzony jest normalnie...
Wydaje mi się, że to rozwiązanie zniweluje do pewnego stopnia problem luźnego łańcucha podczas pracy amortyzatora.

Będzie spadał po lewej stronie ;(
Koniecznie daj napinacz po lewej - w moim rozwiązaniu walczę ze spadającym łańcuchem. Czeka Cię zabawa z doborem zębatek by łańcuch nie był za długi za krótki lecz w sam raz pospawaj koteczku jeszcze raz ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 14, 2013, 08:16:19 pm »
Sugerujesz, by sobie darować i iść klasycznie prawą stroną po całości?
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 14, 2013, 10:27:39 pm »
Jeśli chodzi o prowadzenie łańcucha- wpadłem na ciekawy pomysł, który może się sprawdzić, mianowicie:
Korba będzie umiejscowiona odwrotnie- zębatki przednie będą znajdowały się z lewej strony,
 łańcuch będzie biegł lewą stroną do "wahacza", gdzie w miejscu starej korby zostanie zainstalowana przejściówka na drugą stronę.
Dalej łańcuch prowadzony jest normalnie...

Teoretycznie - da się. Musisz jednak jakoś rozwiązać problem napinania łańcucha rozciągającego się wraz z pokonywanymi kilometrami.

W rowerach nienormalnych z napędem jednorzędowym problem ten jest rozwiązywany przez zastosowanie tzw. haków poziomych, które pozwalają na zwiększenie odległości wolnobieg-korba wraz z rozciąganiem się łańcucha. Bez możliwości regulacji położenia korby, tak jak jest u Ciebie, odległość będzie stała, więc z tego rozwiązania nie da się skorzystać.

W rowerach z przerzutkami zewnętrznymi problem niejako rozwiązuje się sam, a to z powodu naciągacza w tylnej przerzutce - i tego typu rozwiązanie musiałbyś chyba u siebie zastosować. Jakie dokładnie? Wszystkie chwyty dozwolone ;)

Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz - w przypadku Twojej ramy napęd na dwa łańcuchy nie jest jednoznaczny z brakiem konfliktu na linii łańcuch-fotel. Jeżeli umieścisz fotel za nisko ("przykleisz" do ramy) i dasz za dużą zębatkę po lewej stronie na środku, to prowadzenie łańcucha za pomocą rolek wciąż będzie konieczne. W ogóle najlepiej by było od razu zaplanować montaż po lewej stronie możliwie najmniejszych zębatek, aby górna część łańcucha była poprowadzona jak najniżej.

Wydaje mi się, że to rozwiązanie zniweluje do pewnego stopnia problem luźnego łańcucha podczas pracy amortyzatora.

Mnie się wydaje, że najłatwiej jest zamontować przerzutkę z długim wózkiem, dobrać prawidłową długość łańcucha i nie martwić się teoretycznym (bo na bieżąco niwelowanym) luzem wywołanym pracą amortyzatora ;)

Niemniej jednak masz rację - takie rozwiązanie napędu powinno przynieść taką korzyść.

Sugerujesz, by sobie darować i iść klasycznie prawą stroną po całości?

Tak też można. Co więcej, można wybierać pomiędzy napędem jednym lub dwoma łańcuchami. Każde z trzech rozwiązań ma swoje wady i zalety, a Homiczówka 2.0 nie będzie musiała kontynuować nie w pełni zadowalających tradycji ;)

Liczę na to, iż skok amortyzatora nie będzie na tyle duży, by systematycznie łamał mi kręgosłup  ;D

No, w każdym razie będzie zamontowany bardziej ergonomicznie niż się obawiałem ;)

Na etapie projektowania dobrze byłoby dać sobie jakiś zapas odległości amortyzator-fotelik, w miarę możliwości nawet większy niż potrzebny przy obecnym amortyzatorze - kiedyś możesz stwierdzić, że wolisz coś miększego, i w praktyce bardziej uginającego się na nierównościach. Choć, oczywiście, odległość ta będzie wynikiem kompromisu pomiędzy wymaganym komfortem a "poziomością" pozycji jazdy (i mniejszej powierzchni czołowej), który musisz określić sam ;)

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 15, 2013, 07:28:28 am »
Sugerujesz, by sobie darować i iść klasycznie prawą stroną po całości?
Informuje z jakimi się spotkasz problemami - gdbybyś je rozwiązał w jakiś prosty sposób może i reszta ludzkości by skorzystała. ;) Powodzenia.
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 16, 2013, 11:49:44 am »
Sugerujesz, by sobie darować i iść klasycznie prawą stroną po całości?
Informuje z jakimi się spotkasz problemami - gdbybyś je rozwiązał w jakiś prosty sposób może i reszta ludzkości by skorzystała. ;) Powodzenia.

Tak przeglądam sobie zdjęcia i oto co znalazłem:
https://picasaweb.google.com/toudi4/VZlotRowerowPoziomychSZCZECIN2426082012#5781095160104482034
https://picasaweb.google.com/toudi4/VZlotRowerowPoziomychSZCZECIN2426082012#5781095331992700738
https://picasaweb.google.com/toudi4/VZlotRowerowPoziomychSZCZECIN2426082012#5781095582670271058

Jest tego duuuużo więcej, co mnie zarówno cieszy jak i smuci- DA SIĘ, a także NIE BĘDĘ PIONIEREM.. no cóż.. trudno :D
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 16, 2013, 07:58:31 pm »
Jest tego duuuużo więcej, co mnie zarówno cieszy jak i smuci- DA SIĘ, a także NIE BĘDĘ PIONIEREM.. no cóż.. trudno :D

Oj dużo. Trzy sztuki na cały zlot. ;)
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 17, 2013, 02:26:34 pm »
... NIE BĘDĘ PIONIEREM.. no cóż.. trudno :D
Trudno może i będzie :) - zawsze możesz wymyśleć swój patent ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 19, 2013, 04:23:47 pm »

Co przez to mam rozumieć? główka czyli "wahacz"? ...
Główka ramy, to element, w którym są osadzone stery, przez który przechodzi rura sterowa widelca. Tak się to nazywa w tradycyjnej ramie. Może dlatego, że zbierają się tam rury dużego (głównego) trójkąta?
W odniesieniu do konstrukcji poziomych, używamy tego samego określenia. Możesz się spotkać również z określeniem mufa sterów, mufa rury sterowej, lub rura sterów (nie mylić z rurą sterową, bo ta jest elementem widelca, a nie ramy) 
 
Rozwiązanie którego chciałeś być prekursorem, jest stare jak... coś co jest stare ;)
Nosi nazwę Mid Drive - przekładnie pośrednia (coraz bardziej popularna w rowerach elektrycznych)
Wady tego rozwiązania to dwa łańcuchy, najczęściej trzy zestawy blatów, choć są też rozwiązania z użyciem kaset/wolnobiegów, dwa suporty, dwa łańcuchy, dodatkowy napinacz oprócz tego w przerzutce . To wszystko stanowi dodatkową zbędną wagę i dodatkowe elementy ulegające zużyciu
(powyższe to tylko przykład zastosowanych elementów, bo każda z konstrukcji trochę się od siebie różni). Jeśli blat jest po lewej stronie, u niektórych osób wykręcały się pedały.
http://poziome.pl/index.php/techno/jak-to-zrobic/85-zapobieganie-wykrecaniu-sie-pedalow
 
Oczywiście to rozwiązanie ma również zalety.
Jeśli korzystamy z fragmentów gotowych ram, mamy już we właściwym miejscu mufę suportu oraz rurę pod-siodłową, do której można zamontować przednią przerzutkę. Pozwala to na przykład z przodu zainstalować dużo mniejszą tarczę. Również możemy przy 20" kołach, uzyskać odpowiednie przełożenie, bez konieczności robienia na zamówienie tarcz o 65 zębach ;)

OldSpice

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 74
Odp: Chomiczówka 1.0
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 20, 2013, 11:52:29 am »
Nie do końca wiedziałem o co chodziło z tą  główką, gdyż jeszcze nie było jej wspawanej w ramę a już wymagała wzmocnienia :D
Tak swoją drogą, zawsze myślałem, że rura sterowa to element ramy a nie widelca- dzięki za wyjaśnienie :)

Co do prowadzenia łańcucha, oczywiście żartobliwie do tego podchodziłem, jednakże sam wpadłem na ten pomysł nie widząc wcześniej tego rozwiązania  :P

Co do pedałów- nie pomyślałem o takiej możliwości. Na trasie mógłbym mieć przez to przykrą niespodziankę :D
"Weź to wywal, na co to trzymasz.. I tak tego nigdy nie zrobisz.."- mówili..
"Zrobię."- odpowiadałem.