Autor Wątek: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)  (Przeczytany 16473 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 08, 2013, 08:39:00 pm »
Yin w zeszłym roku chciał pchnąć swojego ZOX'a.
Hmm kurcze rama leży na strychu - nie polubiłem tego roweru ( po ulicy strach jeździć, początkującym czegoś tak niskiego nie polecam bo można się zrazić do poziomych.) ale żal się rozstawać. Chciałem dać mu niżej suport i zrobić z niego delte potem może obudować.. Kiedyś tam. Jakbyś Kensei bardzo chciał to jakoś można się dogadać. Na razie rolki prowadzące łańcuch zostały skanibalizowane pod nowy projekt FWD który pospawany grzecznie czeka aż znajdę czas na dorobienie wsporników fotela :).


Co do masy - teoria teorią ale największe średnie i najbardziej regularnie ( czyli wykluczając dobry dzień/ sprzyjające warunki) zawsze miałem na najlżejszych rowerach. Czy to pion czy poziom. Z resztą sporo było o tym pisane na forum - warto w wolnym czasie zerknąć na starsze posty.

reneva

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 122
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 08, 2013, 09:11:45 pm »
Siła tarcia równa się nacisk razy współczynnik tarcia. Zakładając te same opony, łożyska itp. (napęd) to siła tarcia zależy wyłącznie od nacisku (jeszcze na tym etapie pomijamy tarcie o powietrze). Nacisk zależy od masy (przyspieszenie ziemskie g ma stałą wartość). Stąd też siła tarcia o podłoże rośnie wraz z masą i nie bardzo widzę jak z tym dyskutować...nie bez powodu ciężkie samochody potrzebują mocniejszych silników... Oczywiście przy wzroście prędkości rośnie znaczenie oporu powietrza w stosunku do oporów toczenia (bo siła oporu powietrza rośnie z kwadratem prędkości). Dlatego napisałem, że aerodynamika ma kapitalne znaczenie pod warunkiem, że przy swojej "mocy" mogę rozbujać rower do takiej prędkości gdzie siła oporu aero jest już istotna w stosunku do mojej siły napędowej...

Racja, ale nie cała.

Wzór T=N*f (tarcie, nacisk, wsp. tarcia) dotyczy tarcia poślizgowego, np. przesuwanie kubka po blacie stołu. W przypadku opon i łożysk tarcie poślizgowe jest niepożądane. Chcemy natomiast mieć w nich jak najmniejsze tarcie toczne: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne#Op.C3.B3r_toczenia. Spójrz na rys. 4, znajdź na nim wartość f i trochę o niej poczytaj, jeżeli nie wierzysz mi na słowo ;) Jest on miarą uginania się koła pod wpływem nacisku.

I owszem, im większy nacisk, tym więcej gumy trzeba odkształcać przy toczeniu koła po nawierzchni, i tym większa jest strata energii w trakcie obrotu koła o kąt jednostkowy. Dysponując ograniczoną mocą maksymalną i z góry ustaloną wartością tej straty mocy na obrót koła, dochodzi się w pewnym momencie do maksymalnej ilości obrotów koła na jednostkę czasu - czyli prędkość maksymalną.

Teraz pytanie - czy ugięcie opony zależy tylko od przyłożonego do niej nacisku?
Odpowiedź brzmi - nie.

Ugięcie opony pod naciskiem zależy również od:
- ciśnienia powietrza w oponie - im większe, tym mniejsze ugięcie
- budowy bieżnika - grube klocki terenowej opony na asfalcie powodują tak duże straty, że aż je słychać, a w szosowych slickach z płyciutkim bieżnikiem/brakiem bieżnika nie ma co się uginać

Odrobina anglojęzycznego tekstu o oponach i oporach: http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/

Ta sama fizyka rządzi kulkami łożyskowymi, tylko że są z metalu/ceramiki i nie pompuje się ich powietrzem ;)

Ponadto warto zauważyć, że opory toczenia rosną liniowo w funkcji prędkości, a opór powietrza z jej kwadratem.

Podsumowując - tak, masa roweru i rowerzysty ma wpływ na opory ruchu powstające w oponach i łożyskach, ale można to zniwelować poprzez napompowanie opon o płytkim bieżniku do maksymalnego ciśnienia oraz odpowiednie (dla naszego portfela ;)) łożyskowanie.

Aczkolwiek Reneva pokazała znakomity filmik (...)

*pokazał, jeśli można. Wiem, że mój nick jest mylący, a ja nie dałem żadnego swojego brodatego zdjęcia - mea culpa ;) Postaram się wkrótce to naprawić.

P.S. Chyba znalazlem rek^Khar^Khar...ord zrobiony na rowerze pionowym jadącym oczywiście za samochodem ;>
http://www.youtube.com/watch?v=5qo4Quz7_s4

No... ja mam ciut starsze informacje ;) Rekord prędkości jazdy w takich warunkach wynosi 268 km/h (http://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_records#Speed_record_on_a_bicycle). Niestety, też na nienormalnym rowerze.


Przy podjazdach masa ma znaczenie. Ale czy taki 10% wpływ jest duży - to już ocena indywidualna.

Amen.

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 08, 2013, 09:18:55 pm »
No to ja dwa grosze w sprawie masy :)

Siła tarcia równa się nacisk razy współczynnik tarcia. Zakładając te same opony, łożyska itp. (napęd) to siła tarcia zależy wyłącznie od nacisku (jeszcze na tym etapie pomijamy tarcie o powietrze). Nacisk zależy od masy (przyspieszenie ziemskie g ma stałą wartość). Stąd też siła tarcia o podłoże rośnie wraz z masą i nie bardzo widzę jak z tym dyskutować...
Z tym nie dyskutuję - kwestia tylko jaki to ma realny wpływ. Moim zdaniem minimalny.
Natomiast poniższe stwierdzenie:
Cytat: kensei
że dla dużej prędkości najważniejsza jest niska masa
jest nieprawdziwe.
To co piszesz o oporach tarcia to prawda -  tylko problem w tym, że liczy się nie masa samego roweru a masa układu rower + rowerzysta.
Czyli 2x cięższy rower to  o ok. 10% większa masa całkowita czyli o ok. 10% większe opory (a nie dwukrotnie większe). W dodatku są to opory stosunkowo małe.
A opory powietrza zaczynają odgrywać dominującą rolę już przy prędkościach 18-20 km/h. Jeśli na rowerze o masie 20 kg są problemy z osiągnięciem takiej prędkości, to znaczy, że łożyska są do wyrzucenia.

Co do lekkich rowerów - po pierwsze pod górę faktycznie jest nieco łatwiej. Po drugie - autosugestia też może działać i możemy być święcie przekonani, że jest lepiej. Miałem tak testując ogon aerodynamiczny (wydawało mi się, że jest szybciej ale licznik tego nie potwierdzał).



kensei

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 08, 2013, 09:29:38 pm »
Trzeba by przeprowadzić prawdziwy test :)

Ja mogę wziąć kolarkę (9 kg + lemondka) i ktoś z Was musiałby wystawić cięęęęężkiego poziomca (min 20 kg :)).

Wybieramy płaski kawałek drogi (koło mnie akurat jest ;))...i pedałujemy...w ten sposób może empirycznie uda się powiedzieć, czy lżejszy znaczy szybszy...ja będę miał utrudnienie ze względu na opór więc jakbym był szybszy to byłby dowód na "masa czyni cuda"... :)

M.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 09, 2013, 08:06:50 am »
Jamniczek, 18.5kg. Może dałby radę? Ustawka na 2km? (bo na 1/4 mili to cienko ze mną było, startować nie umiem).  ;D

A takie "zawody" za bardzo sensu nie mają. Nie wiadomo, ktoś ty jest (jak Tom Boonen.. to umawiajmy się szybko, póki żebra się nie zrosną :P ). Raczej osoba przyzwyczajona do poziomki i porównanie jej wyników na poziomce i kolarce. Swoją drogą coś takiego zrobiłem w CP60 (jazda przez godzinę na maksa, tak żeby przeżyć godzinę) :
* treking, wielki, ciężki ("normalne" jest 20kg), dumny, szerokie opony i miękka rama.. poniżej 29km
* mieszczuch-kolarka (dobrze wysłużony, okolice 11kg, opony 25/32) daje jakieś 34km
* jamniczek (opony 25) 38km..

Jeszcze ciekawszy jest maks na płaskim. Na trekingu umieram przy 43, na "czerwonym" jakieś 49, jamnik kończy się przy 58..

Masa ma decydujące znaczenie przy podjazdach. Powyżej 15-20km/h decydować zaczyna aerodynamika. Na płaskim masa praktycznie nie ma żadnego znaczenia (tracisz ledwo -naście watów na pokonanie oporów toczenia, no i masz ciut gorsze przyspieszenie)! Polecam pobawić się "kalkulatorem rowerowym" (wujek Google pomoże znaleźć), czy poczytać na forach tematycznych dla ścigantów.

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #20 dnia: Maja 09, 2013, 12:44:30 pm »
Trzeba by przeprowadzić prawdziwy test :)

Ja mogę wziąć kolarkę (9 kg + lemondka) i ktoś z Was musiałby wystawić cięęęęężkiego poziomca (min 20 kg :)).

Wybieramy płaski kawałek drogi (koło mnie akurat jest ;))...i pedałujemy...w ten sposób może empirycznie uda się powiedzieć, czy lżejszy znaczy szybszy...ja będę miał utrudnienie ze względu na opór więc jakbym był szybszy to byłby dowód na "masa czyni cuda"... :)

No niestety nie byłby to dowód - bo dużo zależy od "silnika".
Ale można obciążyć ten sam rower dodatkowo i wtedy sprawdzić czy osiągi się zmieniają. Ważne, żeby dociążając nie zmienić oporów powietrza.

Ijateż

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 91
  • vel marudaXL
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 09, 2013, 07:55:11 pm »
Ale można obciążyć ten sam rower dodatkowo
Tak sobie czytam i właśnie wpadłem na pomysł, jaki test może zrobić we własnym zakresie każdy sakwiarz: Na tym samym odcinku drogi 1 przejazd - w sakwach cegły (owinięte w szmatę, coby sakw nie popsuć), 2 przejazd - w sakwach styropian o podobnym gabarycie. Pozostaje tylko zadbać, żeby stan napędu (zmęczenie, kondycja) był taki sam i wiatr podobny. Jeżeli komuś się zechce, niech napisze!

kensei

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #22 dnia: Maja 10, 2013, 06:44:10 am »
Oj Koledzy....powiem Wam, że ciężko zostać człowiekiem na poziomie...

Jesteście jedynym forum dot. poziomek w Polsce i miałem nadzieję na realną pomoc :( a tu nikt nie chce udostępnić swojej maszyny...

Rower już sobie upatrzyłem, mam wszystko dograne ale, że nigdy nie próbowałem jazdy na poziomce to nie chcę ryzykować ładnych kilku tysięcy, żeby się przekonać, że to nie dla mnie...mogę jedynie ponowić prośbę...czy ktoś byłby skłonny udostępnić mi do spróbowania swój rower? Może nawet za pieniądze :) ?

Pozdrawiam,
Marcin

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #23 dnia: Maja 10, 2013, 07:59:42 am »
Hej,

Jesli chcialbys przy okazji pozwiedzac kraj klockow Lego to zapraszam do Kopenhagi:)
Do testowania SWB 2x20' trajk 3x20' i trajk pochylajacy sie 26&2x20'

W razie co moge tez przenocowac no problem - jesli nie masz alergi na koty:)
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #24 dnia: Maja 10, 2013, 08:35:13 am »
Kensej, wpadnij na zlot - protestujesz pewnie kilkadziesiąt maszyn :) 

tatar

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 184
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 10, 2013, 09:39:32 am »
Zlot najlepszym rozwiązaniem.
Mój rowerek niestety za wysoki jak na Twoje oczekiwania - hi-racer 24x26 i pozycja fotelika raczej do jazdy rekreacyjnej niż do ścigania (jak ktoś tu kiedyś zauważył - to bardziej rower ukośny niż poziomy).
Ale jeśli Cię to nie zraża a nie chcesz czekać do zlotu, to można się gdzieś na mieście spotkać.

Makenzen

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1243
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 10, 2013, 02:31:38 pm »
EUREKA!!! Jest tu na forum jeden kolega - ksywa Ślimak. Jego poziomka nie jest wysoka, ale nie wiem, czy mieści się w preferowanych przez Ciebie granicach... Za to na długość będzie pasowała - Ślimak też ma ponad 1,90 m wzrostu. Bywa na masie krytycznej, odezwij się do niego - może będziecie mieli okazję się spotkać w ostatni piątek maja.
A przy okazji, czy Twój nick ma coś z japońskiego? Bo mi się z "sensei" kojarzy... :)
« Ostatnia zmiana: Maja 10, 2013, 02:34:15 pm wysłana przez Makenzen »
Jeśli pod twoim tyłkiem jawi się rower poziomy... to wiedz, że coś się dzieje!!! :P

Piotrek333

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 107
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 10, 2013, 04:40:17 pm »
Hejka
Mogę Tobie zaoferować  przejażdżkę Hi Baronem. Low racer to to nie jest ale zawsze to poziomka :) No i niestety mieszkam 270km od Warszawy.
Pozdrawiam i witam na forum.

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 10, 2013, 07:08:21 pm »
Jesli masz 170cm wzrostu to zapraszam do Chełma woj Lubelskie mój rower deometrię ma zblizoną do cruzbike sylvio MBB przedni napęd

SAC

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 277
Odp: Witam wszystkich i od razu mam pytanko :)
« Odpowiedź #29 dnia: Maja 10, 2013, 09:26:10 pm »
Przyjedź do Ujezdu u Brna na K24 http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1505.0. Zawsze jest parę ludzi na różnych lehokolech (poziomkach). Czesto gęsto występuje lowracer który jest dostępny w bazaru w AZUBie. http://www.azub.cz/lowracer-novy-specialni-nabidka/ To chyba nie jest ich produkt, bo go nie firmuja swoja nazwą, ale mają nówki na sprzedaż. Można kupić też samą ramę.
Jeszcze lepiej to przjechać do nich do Uherskeho Brodu i tam sobie otestować.