Autor Wątek: mój Batavus  (Przeczytany 13739 razy)

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
mój Batavus
« dnia: Września 30, 2012, 11:53:31 am »
Witam wszystkich
Niedawno zakupiłem swój pierwszy rower poziomy.Jest to Batavus relaxx for all.
Wiem, że dla wielu wyczynowców nie jest to "prawdziwa" poziomka, lecz od czegoś trzeba zacząć.
Jeżdżę dużo po mieście i ta nie do końca leżąca pozycja bardzo mi odpowiada.
Zależało mi również aby był to rower fabryczny. Wiem, że najlepiej jeździ się na tych szytych na miarę, lecz ja potrzebowałem czegoś jeżdżącego od razu bez konieczności "dłubania".
Po prostu rower służy mi do codziennych dojazdów do pracy.A jako że jestem nauczycielem - to ta praca właśnie się zaczęła :)
Oczywiście bardzo istotnym argumentem była również cena. Ciężko by mi było kupić coś za parę tys., tylko po to aby spróbować.
(mam w pełni sprawny rower klasyczny)
Tak czy inaczej Batavus stoi już na moim balkonie :)
https://picasaweb.google.com/lh/myphotos
Moje pierwsze wrażenia:
1.Wzrok gapiów i dzieci krzyczących "...MAMO JA TEŻ CHCĘ TAKI..." - bezcenne!
2.Waga roweru - faktycznie spora, lecz nie odnoszę wrażenia, że przeszkadza w jeździe.
3.Piasta wielobiegowa Shimano nexus inter 7 - mniejszy zakres przełożeń niż w moim klasyku (tam s.altus)
4.Bałem się pierwszej jazdy (kibicowała mi cała rodzina), lecz wsiadłem i po prostu pojechałem :)
5.Po paru jazdach rower wylądował u zaznajomionego mechanika gdyż:
1.Trochę strzela piasta.
2.Niestety (widać to na zdjęciach) jedna z osłon łańcucha jest krótsza niż w oryginale, przy wyższych biegach puszcza, przesuwa się i zrzuca łańcuch- może to wina pkt 3.
3.Napinacz - niestety po prostu puszcza i wtedy po paru sekundach spada łańcuch.


To na razie tyle wniosków i obserwacji.Mój mechanik nieźle się uśmiał z mojego wehikułu.Oby poradził sobie z wszystkimi regulacjami.
Jeśli nie to pewnie czeka mnie wizyta pod stadionem w  C....tourze ;)?
Pozdrawiam wszystkich.Jeśli ktoś zmagał się z tym modelem, to może podzieli się obserwacjami na forum?
Pozdrawiam. :)
 
« Ostatnia zmiana: Września 30, 2012, 12:54:42 pm wysłana przez woojtek1 »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #1 dnia: Września 30, 2012, 01:29:36 pm »
tak jakbyś podał LINK do galerii (a nie adres, jest w panelu bocznym), to moglibyśmy pooglądać TWÓJ rower.. a nie nasze :)

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #2 dnia: Września 30, 2012, 01:38:39 pm »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #3 dnia: Września 30, 2012, 02:12:19 pm »
Lepiej :)

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #4 dnia: Września 30, 2012, 03:18:41 pm »
Witaj!


Ale czemu mówisz że nie prawdziwa poziomka ? Przecież klasyczny swb :)


Pozdrawiam
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #5 dnia: Września 30, 2012, 06:50:35 pm »
:) no pozycja nie jest tak bardzo leżąca, jak w niektórych "ścigaczach". :)
Mi ona jednak odpowiada, jak na niego wsiadam to nie wiem czemu mam skojarzenia z Harleyem .... :D

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #6 dnia: Września 30, 2012, 10:15:08 pm »
Witam.
Troszkę się zaskoczyłem po pierwszym linku - ujrzałem siebie ;) brrrr współczuje tym co na mnie patrzą na co dzień ;)
Wojtku - rower jak rower - mniej lub bardziej pionowy - ważne że tobie dobrze hasa pod dup.. hm.... no wiesz gdzie ;)
A teraz pytanie dnia - po co taki wichajster napinaczowy do łańcucha? Musi on być taki skomplikowany?
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

storm

  • Gość
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #7 dnia: Października 01, 2012, 06:10:59 am »
@Woojtek1 - a o co chodzi z tym strzelaniem piasty? Bo jeśli to piasta wielobiegowa, to nalezy po prostu zmniejszać obciążenie podczas zmiany biegów. Wtedy nie strzela. (jeśli o to chodzi). Ewentualnie może trzeba ją doregulować na lince?

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #8 dnia: Października 01, 2012, 08:02:28 am »
Rower poziomy zdefiniowany jest przez niepionowość nóg :) Jakbyś miał crank forward (np. Giant Revive), to mógłbyś mieć problem. A tu na 100% nie :)

Co do "strzelania". Już na oko przerzutka jest źle ustawiona (żółta kropka, czerwona kreska.. poszukaj w sieci, masa artykułów). Znając te piasty, to należy jej się wymiana linek, porządne czyszczenie i na koniec regulacja. Uciąg linki jest tak mały, że nawet odrobina syfu powoduje zmiany biegów, a jak tryby są już nadżarte, to potrafi zmieniać prawie losowo (jazda jest wtedy no.. mało wydajna :) ).
Często też mieli się to najbardziej zewnętrzne łożysko (ale wtedy słychać takie szmeranie jakby piasek)

A teraz pytanie dnia - po co taki wichajster napinaczowy do łańcucha? Musi on być taki skomplikowany?
A kiedyś oglądałem taki rower, ten napinacz to fikuśne prowadzenie łańcucha w celu likwidacji kolizji łańcuch-tylny widelec przy jednoczesnym prowadzeniu łańcucha przy ramie i działaniu jak napinacz.

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #9 dnia: Października 01, 2012, 10:08:57 am »
Witam.
Dziś odbieram rower od mechanika-zobaczymy co zepsuł :D :D
Piasta faktycznie strzelała pod obciążeniem. Te żółte kropki i czerwone kreski.... Mam nadzieję że to również zostanie ustawione.
Ma ktoś może pozioma z taką piastą? Jakie wrażenia?
Idę odebrać rower :)
Pozdrawiam wszystkich.

« Ostatnia zmiana: Października 01, 2012, 10:14:26 am wysłana przez woojtek1 »

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #10 dnia: Października 01, 2012, 11:54:40 am »
Czesc,

Piasty wielobiegowe sa na forum i w spolecznosci dosc popularne. Aby dlugo nie szukac jestem ich wiernym fanem i wieszcze nieuchronna przyszlosc tego rozwiazania:) Tym bardziej ze w kraju ktorym mieszkam ma je 80% rowerow..
Jesli piasta strzela to albo regulacja - naprawde banalna i odbywa sie barylka na manetce i obserwacji okienka z dwiema kreseczkami - albo niestety jest zajechana i ma zdarta os wybieraka. W tym drugim przypadku mozna "regenerowac" ja kupujac caly nowy wklad piasty. U mnie kosztuje on ok 400zl a mamy ceny zwykle sporo wyzsze od Polskich wiec mysle ze kupisz duuzo taniej. Wymiana calego wkladu jest mozliwa nawet samemu - wystarcza dobre imadlo i zestaw porzadnych plaskich kluczy do kontr. Opis w necie i nawet na forum byly linki - podam jak cos.

Wyjatkowo polecam przerobienie  piasty na smarowanie olejowe - wymaga juz nieco warsztatu bo w piascie nalezy wywiercic otworek i nagwintowac go na zatyczke. Potem wystarczy tylko dbac by nie klasc roweru bo uszczelnienie nie jest przystosowane do tej lepkosci czynnika smarujacego (czyli wycieka przez lozysko w poziomie) - i cieszyc sie gladkoscia zmian biegow i bezszmerowa jazda. Ja uzylem oleju do przekladni od skuterow, kwestie legendarnego rozpuszczania koszykow lozyska mowiac oglednie zignorowalem :)

W piascie masz ponadto zawsze jeden bieg tzw bezposredni (u mnie nr.4) piasta chodzi wyrazniej inaczej i wg mnie z lekkim oporem i turkotem. Takze przy zmianach pod obciazeniem lub nie do konca dokladnych potrafi zgrzytnac czasem. Staram sie nie obciazac tego biegu i ruszajac mam zwykle sekwencje: 1-3-5-6-7-8 Biegu 2 w sekwencji uzywam tylko przy ruszaniu pod gorke, 4 jak juz wspomnialem chyba ze przypadkiem..

Ogolnie staram sie zmieniac biegi jak w przerzutce - na drobny moment nie przykladajac sily na czas samej zmiany - dzieki temu zgrzyty sa rzadkoscia.

Pozdrowienia

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #11 dnia: Października 01, 2012, 12:29:15 pm »
A teraz pytanie dnia - po co taki wichajster napinaczowy do łańcucha? Musi on być taki skomplikowany?
A kiedyś oglądałem taki rower, ten napinacz to fikuśne prowadzenie łańcucha w celu likwidacji kolizji łańcuch-tylny widelec przy jednoczesnym prowadzeniu łańcucha przy ramie i działaniu jak napinacz.
AA i nie mam pytań ;) Dziękować :)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #12 dnia: Października 01, 2012, 12:42:11 pm »
Piasty wielobiegowe sa na forum i w spolecznosci dosc popularne. Aby dlugo nie szukac jestem ich wiernym fanem i wieszcze nieuchronna przyszlosc tego rozwiazania:) Tym bardziej ze w kraju ktorym mieszkam ma je 80% rowerow..
Ja też jestem ich wiernym fanem :) Aczkolwiek serwisowałem tylko dwa rowery z tym rozwiązaniem (żony i siostry). Bezobsługowość, płynność zmian przełożeń, szczególnie dla "laika", są nie do odparcia. I hamulce rolkowe, mistrzostwo wg mnie.
Niestety nie są bez wad: ciężkie, mały zakres przełożeń (normalnie w okolicy 250-300%, po górkach to raczej nie pojeździsz) albo tragicznie drogie (w okolicach 500eu za Rohloff'a dającego trochę ponad 500%).

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #13 dnia: Października 01, 2012, 08:42:26 pm »
Odebrałem no i d....usza  :(
Mechanik się przyłożył.
Z przodu nowa oponka,przykrótka rurka łańcuchowa wydłużona,piasta wyczyszczona,wyregulowana,hamulce również.
Pełen radości wyruszyłem z zakładu.... 3 bieg ,4, hamowanie dalej długa prosta 5,6..... i strzał,
 a po chwili widziałem już jak rurka puszcza i szybko mknie w stronę pedałów.
Szybka reakcja-pokręciłem pedałami do tyłu zmieniłem bieg na 1 i tak powoli doczłapałem do domu.

Diagnoza: Te strzały to nie wina Piasty, lecz puszczającego napinacza....
Podobno  śruba napinacza jest zintegrowana z kółkiem, po którym toczy się łańcuch..
https://picasaweb.google.com/116127195051805593889/22Wrzesnia2012?authkey=Gv1sRgCIX2rJSIi_ioqQE#5791116985049453314
Tyle sprawozdania na dziś.(w pracy był straszny młyn). Pewnie trzeba będzie wymienić to kółko.

.......i tak to przesuwa się moja "pozioma premiera" dojazdów do pracy......  :'( idę po Ciechana.
Pozdrawiam.

storm

  • Gość
Odp: mój Batavus
« Odpowiedź #14 dnia: Października 01, 2012, 08:46:52 pm »
@Woojtek1 - z tego co widzę masz wmontowany w ramę hak przerzutki... Może po prostu zamontuj tam przerzutkę, ustaw tak aby kierowała łańcuch na zębatkę tylną i tyle... Bo ten napinacz "po drodze" to tak jakoś kompletnie mi nie pasuje :]